עידן חדש: ברוכים הבאים ל”ריאד אייר מטרופוליטנו”
אתלטיקו מדריד הגיעה להסכם חסות עם חברה סעודית, במסגרתו שמו של אצטדיונה הביתי יוחלף | הסכומים מההסכם האסטרונמי בפנים
אתלטיקו מדריד הודיעה על שדרוג דרמטי בהסכם החסות של אצטדיונוה הביתי. האצטדיון, שהיה מוכר בשנים האחרונות כ-“סיביטס מטרופוליטנו”, משנה את שמו ל-“ריאד אייר מטרופוליטנו” במסגרת הסכם חסות חדש ויוקרתי עם חברת התעופה הסעודית ריאד אייר. על פי דיווח בעיתון “Expansión”, ההסכם החדש יהיה בתוקף לפחות עד שנת 2033, מה שמבטיח עתיד כלכלי מזהיר למועדון.
ההסכם החדש, שנחתם עם ריאד אייר, מהווה את הסכם החסות הגדול ביותר בהיסטוריה של המועדון. מדובר בצעד משמעותי עבור אתלטיקו מדריד, שבאמצעות החתימה על ההסכם מבססת את מעמדה בחזית המועדונים שמקבלים חסות מחברות תעופה בינלאומיות. השותפות החדשה עם חברת התעופה הסעודית, הנמצאת בבעלות הקרן הציבורית להשקעות של ערב הסעודית (PIF), תתחיל רשמית ב-20 באוקטובר, במשחק הבית מול לגאנס.
ריאד אייר, חברת תעופה דיגיטלית ומתקדמת, כבר שיתפה פעולה עם המועדון בעונת 2023, כאשר הלוגו שלה הופיע על חזית חולצת הקבוצה הראשונה. החוזה הקודם, שנחתם עד 2027 והכניס כ-40 מיליון יורו לעונה, הוכלל בהסכם החדש. כעת, עם הסכם החסות על שם האצטדיון, הסכום הכולל של ההסכם עשוי להגיע לסכום הנע בין 250 מיליון ל-300 מיליון יורו, כולל בונוסים. הסכום המדויק תלוי בהגדרת תקופת החסות – בין אם מדובר רק בתשע השנים הראשונות שנחתמו כעת או גם בהארכת חסות החולצה.
ההסכם החדש אינו כולל רק את השינוי בשם האצטדיון. החוזה מקיף גם את הקמת “מועדון ריאד אייר” במתחם ה-hospitality של האצטדיון, מהלך שאמור לשדרג את חוויית הצפייה והאירוח במגרש. עם זאת, חשוב לציין כי על פי הדיווחים לא התקיים משא ומתן על רכישת המועדון על ידי החברה הסעודית.
שינוי שם האצטדיון ל”ריאד אייר מטרופוליטנו” מסמן את הפעם הראשונה שהאצטדיון משנה את שמו מאז פתיחתו בשנת 2017. בתחילה, הייתה זו חברת וונדה הסינית שהייתה שותפה לשם האצטדיון בחוזה שהכניס למועדון כ-9.5 מיליון יורו לעונה עד לשנת 2022. מעבר לשם האצטדיון, ההסכם עם וונדה כלל גם השקעה במניות המועדון על ידי החברה הסינית, דבר שהסתיים עם סיום החוזה. לאחר מכן, נכנסה חברת סיביטס לתמונה עם הסכם חסות חדש שנחתם לתקופה של עשר שנים, אך למרות החתימה לטווח הארוך, החברה הסכימה לסיים את ההתקשרות על שם האצטדיון, ותמשיך להיות חלק מאתלטיקו מדריד בחסות מסוג אחר.
החוזה החדש עם ריאד אייר מגיע בתקופה שבה אתלטיקו מחפשת לשדרג את הכנסותיו, בעיקר לאחר עונה שבה נרשמה ירידה קלה בהכנסות, בין היתר כתוצאה מירידה ב-19% בהכנסות מזכויות שידור בעקבות הדחה מוקדמת מליגת האלופות. עם זאת, הכנסות מהאצטדיון עצמו צמחו ב-9%, וההכנסות המסחריות הגיעו לשיא של 144 מיליון יורו בעונה האחרונה, גידול של 23% לעומת העונה הקודמת. צעד זה מגיע בהמשך לצירופו של אוסקר מאיו כמנכ”ל החדש לאחראי הכנסות ותפעול, במהלך שתרם למועדון לגייס הכנסות של 403 מיליון יורו בעונה האחרונה – סכום הנחשב לאחד הגבוהים בתולדות המועדון, על אף הירידה הקלה מהשיא שנרשם עונה קודם לכן.
בהתייחס להסכם החדש, טוני דאגלס, מנכ”ל ריאד אייר, ציין כי השותפות עם אתלטיקו מדריד תרמה משמעותית להרחבת ההכרה הגלובלית של החברה. לדבריו, החברה מקדמת ערכים חשובים כמו קיימות והגנה על הסביבה, דבר שמתיישב עם מטרותיה של הקבוצה. ריאד אייר, המנהלת שותפויות מסחריות נוספות מחוץ לאירופה, לא מתכננת להיכנס לשיתופי פעולה נוספים עם קבוצות מהכדורגל הספרדי. היא כבר משתפת פעולה עם קונפדרציית הכדורגל של אמריקה הצפונית והמרכזית (CONCACAF) וגם בוחנת כניסה לתחומים ספורטיביים נוספים כמו גולף.
החתימה על הסכם החסות עם ריאד אייר מציינת נקודת ציון היסטורית עבור אתלטיקו מדריד. מעבר להיבט הכלכלי המוביל של ההסכם, המהלך גם מקדם את המועדון כשותף של אחת מחברות התעופה הגדולות בעולם. השותפות הארוכה תעניק למועדון יציבות פיננסית ותסייע לו להתמודד עם האתגרים הכלכליים שמציבה התחרות בכדורגל האירופי.