TIFO – סקירה של עולם התפאורות בכדורגל העולמי

ממחלה ועד לתצוגות ענק איך הפך ה TIFO לשם נרדף לעידוד

דמיינו את הסיטואציה – יום של משחק, אתם עולים במדרגות האצטדיון בדרך ליציע ושומעים את האוהדים שרים,ה לב מתחיל לדפוק לקצב התופים הרועמים ואפשר להרגיש את המתח וההתרגשות באוויר. מתיישבים בכיסא המסומן על הכרטיס, השחקנים עולים לכר דשא, ובאותו רגע נפרסת מולכם יצירת אומנות עוצרת נשימה –  האולטראס חושף את התפאורה (ה-TIFO). זה יכול להיות דגל פריסה ענק, ציור גדול עם מסר ברור או סדרה של דפים קטנים וצבעוניים שמחולקים לכל אוהד, שכאשר הם משולבים, יוצרים תצוגה מהפנטת. מרגיש שמופעים כאלו מאז ומעולם הלכו יד ביד עם ה”משחק היפה”, אבל מתי נוצר אותו קשר ומה מקורו?

נתחיל מהמושג הבסיסי- TIFO (עידוד)

המילה מגיעה מאיטלקית ומתייחסת לווירוס ה”טיפוס”, ב-1935 מגפת טיפוס הבטן השתוללה בכל רחבי איטליה בעקבות מלחמת העולם הראשונה ואחד מהסימפטומים העיקריים שלה היו התפרצויות רגשיות, אשר ”זכו” להשוואה מהעיתונות האיטלקית לתגובותיהם הלהוטות של האוהדים לפני משחקי כדורגל של קבוצתם. עם התפתחות השפה המילה זכתה למשמעויות שונות: TIFOSI הם האוהדים, ו FARE IL TIFOI- משמעותו לעשות את הטיפוס, או בקיצור לעודד. כיום המילה TIFO מתייחסת לכל תצוגה או מפגן עידוד וויזואלי.

קבוצות אוהדים רבות החלו לאמץ את תרבות ה”טיפוס”, בשנות ה60 ובעיקר במערב אירופה הם הפכו את התשוקה הזו לתעשייה מן המניין, ואוהדי כדורגל הפכו ל”יזמים”- הוגים את הרעיון, מפקחים על העיצוב, מממנים את הייצור ומפעילים את ההצגה במהלך המשחק, הכל בשביל הסמל. בעזרת התפאורה, האוהדים מראים את תמיכתם ותשוקתם לקבוצה, וכך מנסים “לתדלק” באנרגיה והתלהבות את השחקנים שעל הדשא, אבל הכדורגלנים הם לא היחידים שנדלקים מאותם מופעים. ב2008 ה SIRC (המרכז לחקר בעיות חברתיות) חיבר לאוהדי כדורגל מד דופק במהלך משחק וגילה ממצא מפתיע – אצל רובם הגדול השיא לא הגיע שקבוצתם הבקיעה, אלא ברגע שהם הגיעו ליציע והחלו לשיר ולעודד את קבוצתם – לפני תחילת המשחק

כמו כל תעשייה גם בייצור של התפאורות האלו מעורב לא מעט כסף, כשעלותו של דגל פריסה יכולה להגיע לעשרות אלפי שקלים (מחירו של דגל בגודל 30X40 מטר יכול להגיע לכ 30-40 אלף ש”ח!).

השאלה החשובה באמת היא מאיפה מגיע כל הכסף – מהקבוצות או האוהדים, ולכך אין תשובה חד משמעית.
חלק מהמועדונים מסייעים לאוהדים במימון חלקי או אפילו מלא לאותם פרויקטים (תלוי רמת הקרבה בין ארגון האוהדים לקבוצה), וישנם מקרים שהאוהדים דואגים למימון המלא של התפאורה.

 


כפי שהתפרסם בעיתון הגרדיאן ב 2015 – אחוז מסוים (המספר המדויק לא נחשף) מדמי המנוי שמשלמים אוהדי פורטלנד טימברס שימש לייצור דגלי הפריסה של ארגון האוהדים, המספרים שנחשפו לא מדוייקים אבל הם מספקים תמונה די ברורה – 4,000 אוהדים רשומים שמשלמים 25 דולר בשנה שווים ל-100 אלף דולרים (שקול לכ-400 אלף שקל באותה תקופה) כשאחוז מסוים מהם שימש לייצור 6 תפאורות ביתיות.
מדובר על סכומים של מעל 50 אלף ש”ח לתפאורה בודדת. מקרה נוסף ויותר עדכני התפרסם ב”גלאזגו טיימס” ב-2022 – אוהדי סלטיק השקיעו 38 שעות על פני שבוע שלם ולא פחות מ-22 אלף פאונד (כ-85 אלף שקל) על עיצוב של תפאורה למשחק הפתיחה של עונת 2022/23 נגד אברדין.

אוקיי אז נעשה סדר עד השלב הזה – הבנו מאיפה התחילה המסורת של הTIFO וכמה זמן וכסף מושקעים בייצור של כל אחד, עכשיו מה לגביי שימור? זה כנראה מפתיע שהמסורת כרוכה לעתים קרובות בהרס טוטאלי של היצירות היקרות האלו. פעולת ההשמדה הזאת, הנראית מנוגדת לכל הגיון בריא, מגיעה בשביל למנוע גניבה של אותם סמלי עידוד שתפיל בושה אדירה על האוהדים ועשויה להביא בחלק מהמקרים לפירוקם של קבוצות עידוד מאורגנות (ארגון אולטראס).

לאורך השנים היו אינספור תצוגות בלתי נשכחות ובכל שנה ובכל מפעל אנחנו זוכים לחוות עוד ועוד מפגנים יוצאי דופן. לכל אחד יש את רגע הזה שהוא לא ישכח, שפתאום עולה על מסך הטלוויזיה איזו תפאורה מדהימה שנצרבה במוחו.
אישית הרגע הזה מבחינתי היה לראות את החומה הצהובה של דורטמונד מעלה את הציור של האדם עם המשקפת בזמן שהאוהדים יוצרים בעזרת דפים צהובים-שחורים את קווי המתאר של הגביע האייקוני של ליגת האלופות, זאת לפני משחק הגומלין ברבע הגמר מול מאלגה ב 2013. מוזמנים להוסיף בתגובות את הרגעים הזכורים שלכם.

תרבות העידוד והתפאורות הולכות יד ביד, כמעט כל משחק בעל חשיבות (ואפילו כמה שלא) יתהדרו בTIFO מרשים או תצוגת עידוד צבעונית ובלתי נשכחת, אז בפעם הבאה שאתם מטפסים במדרגות האיצטדיון ורואים דוכן התרמה לארגון האולטראס, לא לשכוח לגשת ולתרום מעט, או אפילו להגיד תודה. אחרי הכל, לא רק השחקנים על המגרש גורמים ללב שלנו לדהור – לפעמים, זו האומנות והרוח ביציעים שבאמת גורמים לדופק לנסוק.

    קבלו עוד תוכן ייחודי ובלעדי מבית בולרז

    היישר אל תיבת הדואר שלכם!

    • ✅ היו הראשונים לקבל תכנים בלעדיים
    • ✅ סיכום שבועי מאת העורך הראשי ניסים חליבה
    • ✅ ערוץ תקשורת למערכת - השפיעו על התכנים, כתבות, ונושאים אותם נסקר ברחבי הפלטפורמה
    • ✅ הטבות מיוחדות לנרשמים כחלק ממועדון בולרז האקסלוסיבי
    3 תגובות
    1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

      נגד נתניה סוף עונה תפאורה מושלמת

    2. אוראל כותב

      נושא מעניין וזה כיף לראות שאתם נוגעים בעוד צדדים של הכדורגל חוץ מהמשחק

      אני חושב כשאתם עושים כתבה על משהו וויזואלי אז שווה להראות יותר דוגמאות :)))

    3. דניאל וולפמן כותב

      נשמח לעוד כתבות כאלה

    השאירו תגובה

    כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

    דילוג לתוכן