המשימה: הנפקת תעודת זהות

על הבעיה האמיתית של השדים האדומים ועל סיבה אמיתית לתקווה. מסע בעבר הזוהר, ההווה הדועך וציפיה לעתיד.

המציאות: רכבת שדים תנודתית

לא קל לתאר את ההווה של יונייטד, זה כבר עשור שלם בו הקבוצה נעה מדחי אל דחי ובכל פעם שעולה התקווה, כך מגיעה ההתרסקות. בכל פעם שיש ציפיה מגיעה לה האכזבה כידוע ואי אפשר להאשים את האוהדים שתש כוחם, נסדק אמונם, אבדה תקוותם.

לא קל להיות אוהד מנצ׳סטר יונייטד, היו היה סר סקוטי שהרגיל אותך לטוב ביותר. אליפויות בקצב מסחרר, גביעים בכמות מסחרית, 2 אליפויות אירופה מרגשות ומעל הכל – הרתעה, מעמד, סטטוס, מוניטין, המועדון הגדול באנגליה ללא עוררין ויש היגידו בעזרת כוחו הכלכלי ותפוצתו הגלובאלית שגם הגדול בעולם.

לא היית מספיד לעולם את הקבוצה של פרגוסון, תשאלו את באיירן מינכן מודל 99׳.

עוד נחזור לנשק הסודי של סר אלכס.

בקיץ 2013 עזב המאמן האגדי את האולד טראפורד עם כתר אליפות כמיטבו בקודש ואיתו אבד הסדר והארגון, הדרך והחזון ומעל הכלהגן המנצח, ה DNA.

מאז עונות שיא היו השתתפויות מבזות לרוב בליגת האלופות, פעמיים מקום שני בעונות הפיק עם אגדת קווים כמו ז׳וז׳ה מוריניו או אגדת דשא מקומית כמו סולשיארבואו נסכים שזה לא מספיק למועדון הגדול בעולם, או לכל הפחות באנגליה.

וזה מוביל אותנו לבעיה.

הבעיה: מועדון שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל

הקשר היחיד בין המועדון שמתקיים היום בצפון אנגליה לאימפריה מהעבר הוא הצבעים, הסמל, האיצטדיון והחשובים ביותר הם אותם אוהדים שעדיין סוחבים את ה DNA שספגו בימי אלכס ואינו עוד.

יש הרבה מניעים לרכישת מועדון כדורגל.

המשותף לכולם שבעלות על מועדון כדורגל גלובאלי ומשגשג מביא איתו המון כוח, פרסום, קשרים, ויכולת השפעה רחבה בהמון רבדים.

לכל בעלים יש מניע אחר לגמרי.

אתה יכול לעשות את זה בשביל פרסום חיובי, כוח ועיצוב תודעה כמו הקטארים, אמירתים והסעודים.

אתה יכול לעשות את זה כי אתה מתעשר קיצוני מהמזרח ואתה רוצה להשתלב בעוצמה ובמהירות במערב כמו אברמוביץ׳ בצ׳לסי או המשפחה התאילנדית (חוסך מכם את השם המסובך) בלסטר.

אתה יכול לעשות את זה מאהבה עזה למועדון ילדותך ולקהילה שלך כמו אנתוני בלום (ברייטון) ועכשיו סר רטקליף.

ואתה יכול לעשות את זה ממניעים כלכליים ציניים גרידא, כמו משפחת גלייזר.

הגלייזרים (קרדיט תמונה: DailyPost)
הגלייזרים (קרדיט תמונה: DailyPost)

הגלייזרים רכשו את המועדון בשנת 2005 ומאז הפכו אותו לפרת מזומנים חולבת. ראשית הם קנו את המועדון בעיקר בעזרת הכספים שהוא מייצר ולא כספם האישי (רכישה ממונפת שהחוב שייך לנכס), שנית הנפיקו בבורסה כדי להנזיל ולנצל את תום את שוויו הפיננסי, ולבסוף לאחר כל העומס הכלכלי הטבעי בניהול מועדון גדול כזה והחוב הקיים גם כדי לשלם את האחזקה שלהם במועדון וההחלטות הספורטיביות הכושלות שלהן, הם המשיכו למשוך סכומים אדירים שנה אחר שנה במגוון דרכים שונות.

הסכום מוערך בכ 1.6 מיליארד ליש״ט ב18 שנות בעלות. סכום עצום שיכל להיות מושקע בתשתיות, באיצטדיון המתפרק, העברות או משכורות.

לא בכלכלה עסקינן, לכן נשים את הזרקור על הכשלים המקצועיים שלהם.

לגלייזרים היו 8 שנים בהם הם החזיקו באוצר החסר מחיר שהוא כמובן המנג׳ר הסקוטי, אלכס אוהב את המועדון מדם ליבו וברור לכל בר דעת שרק אם היה מתבקש הוא היה עוזר ככל יכולתו לייסד מערכת יותר מסודרת ומאורגנת לפני שהלך, את הגלייזרים זה לא עניין.

איך הם לא הקימו שום מערכת איתור שחקנים מבוססת אנליזה כמו כל מתחרה מצליחה שלהם?

איך הם לא הביאו אנשי כדורגל מוצלחים לנהל את המחלקות הספורטיביות של המועדון? לדוגמא הפרויקט השכן והתכול. אם יונייטד יודעת לייצר את האמצעים שלה בזכות הצלחות ספורטיביות בעבר ומותג קשיח בהווה, מנצ’סטר השכנה גייסה את המזומנים מהבעלים שהדבר המרכזי שהוא יודע לעשות זה להנחות קו כללי ולתת לאנשי המקצוע לעבוד. הוא גייס את פראן סוריאנו וצ’יקי בגירסטיין, מאדריכלי ההצלחה של ברצלונה הגדולה בתחילת המילניום ופשוט נתן להם לעשות את מה שהם יודעים לעשות. 

הרי מי לא היה רוצה לעבוד במנצסטר יונייטד, ואמצעים הם לא הבעיה. הניהול של הגלייזרים הוא מחפיר וזה יסוד הכישלון מעל לכל בעיות אחרות בדמות מאמנים אשר חלקם היו טובים יותר או פחות או הסגל הקיים שהוא מין קיבוץ גלויות של גישות, שיטות, טקטיקות והשקפות עולם של מאמנים שונים שעברו בעשור האחרון באולד טראפורד.

חתיכת ירושה קיבל טן האח.

ה DNA הוא תרכובת של ערכים, אמונות, תדמית, מוניטין ופרקטיקות עבודה שמוטבעים באנשי המועדון, במועדון בריא הם עוברים מדור לדור וכך תמיד יש אבולוציה אבל היסוד נשאר בריא ובעיקר נאמן.

בקיצור,  מה שיצר פרגוסון זה DNA וזהות.

סר אלכס פרגוסון - האיש שבנה מועדון
סר אלכס פרגוסון – האיש שבנה מועדון

והגלייזרים הצליחו להשמיד עבודה בת 3 עשורים של פרגוסון בשליש מהזמן, חתיכת הישג לחובתם.

הם החריבו והזניחו את התשתיות, מחלקות מקצועיות, אצטדיון והסגל באופן מתמיד ומעל הכל לא השכילו לגייס אנשי מקצוע מתאימים וכך הגענו היום למועדון וקבוצה שהיא בקושי הצל של עצמה.

היום נשארו רק הסמלים הויזואליים, ההיסטוריה, והאוהדיםהכי חשובים האוהדים.

הם אלה שעדיין נושאים את הDNA של המועדון ומשוועים לשובו, נושאים את רוח הניצחון והמהפכים, את האמונה בעוצמתם ושווים, את השאיפה לגדולתם וההכרה של כולם בכך, הם אלה שעדיין מאמינים.

הפיתרון: שובה של הרוח והDNA ומעל הכל דרך מקצועית ואמונה בתהליך.

עכשיו מגיע סר ג׳ים רטקליף להציל את המולדת.

ג'ים רטקליף - המושיע? (קרדיט תמונה: SkyNews)
ג’ים רטקליף – המושיע? (קרדיט תמונה: SkyNews)

אז מי אתה ג׳ים?

סר רטקליף הוא איש עסקים בריטי בן 71, מייסד תאגיד הכימיקלים INEOS ואחד מעשירי בריטניה המובילים.

רטקליף מעיד על עצמו כאוהד מנצסטר יונייטד כל חייו וכאחד שנכח ביום הגדול בתולדות המועדוןאליפות אירופה בקאמפ נוטו ב1999 על באיירן מינכן. הספורט היא מנת חלקו של גים שנים רבות כשבעבר היה חלק מהבעלים של קבוצת מרצדס בפורמולה 1, ועד היום הנו הבעלים של לוזאן השוייצרית וניס הצרפתית.

איל ההון הבריטי כבר השלים רכישה של 25% ממניות המועדון תוך כדי שהוא מתעקש ומשיג את זכויות הניהול הספורטיביות של המועדון כצעד ראשון בשיקומו בדיוק בלב הבעיההניהול המקצועי.

בנוסף, דווח בבריטניה שזה חלק ראשון מעסקה מלאה בה הבעלות תעבור במלואה אל רטקליף ותאגיד INEOS.

בכפוף לסיכום עם הגלייזרים הצהיר רטקליף:

בתור נער מקומי ותומך כל החיים של המועדון, אני שמח מאוד שהצלחנו להסכים על עסקה עם מועצת המנהלים של מנצסטר יונייטד שמאצילה לנו את האחריות הניהולית על פעולות הכדורגל של המועדון. בעוד שההצלחה המסחרית של המועדון הבטיחה שתמיד היו כספים זמינים לזכייה בגביעים ברמה הגבוהה ביותר, פוטנציאל זה לא נוצל במלואו בתקופה האחרונה. אנו נביא את הידע, המומחיות והכישרון הגלובלי מכל רחבי העולם. קבוצת INEOS Sport כדי לסייע בשיפור נוסף במועדון, תוך מתן כספים שנועדו לאפשר השקעה עתידית באולד טראפורד.

אנחנו כאן לטווח הארוך ומכירים בכך שהרבה אתגרים ועבודה קשה לפנינו, אליהם ניגש בקפדנות, מקצועיות ותשוקה. אנו מחויבים לעבוד עם כולם במועדוןהדירקטוריון, הצוות, השחקנים והאוהדיםכדי לעזור להניע את המועדון קדימה.

השאיפה המשותפת שלנו ברורה: כולנו רוצים לראות את מנצסטר יונייטד במקום שבו אנחנו שייכים, בצמרת של הכדורגל האנגלי, האירופי והעולמי“.

עכשיו מתחיל עידן חדש במועדון הנחשק, וזה סוף סוף סיבה לאופטימיות מצד האוהדים המתוסכלים.

לכל מועדון שמצליח להישאר רלוונטי והישגי לאורך זמן יש זהות, אם זאת ריאל מדריד והמורשת, סט הערכים והDNA שלה, אם זו ברצלונה וסגנון המשחק והאקדמיה שלה, אם זו דורטמונד והקשר האבסולטי שלה לקהל והקהילה וקונספט העבודה שלה שמתמקד בהשבחה וייצור כוכבים ובכך להישאר רלוונטית כלכלית או אייאקס ומורשת המובססת על אקדמיה ושחקני בית. אפשר להמשיך בדוגמאות כאלה ללא סוף.

המשימה של רטקליף היא להנפיק תעודת זהות חדשה או להשיב ישנה למועדון של ליבו, זה לא יהיה קל אך אפשרי.

לסיכום:

הטוב: יש למועדון הזה סטטוס אדיר, קהל נאמן וגדול, מורשת והיסטוריה.

הרע: חוץ מהיסטוריה וקהל וכושר ייצור מזומנים, לא נשאר שום תשתית, מודל או אנשי מקצוע רלוונטים לתקופתנו בסביבה, ויש ליצור זאת מחדש לגמרי אך האמצעים קיימים.

והמכוער: יש לחתוך בבשר החי, וזה אף פעם לא נעים. הסגל טבע בבינוניות נצחית ולעניות דעתי יש להחליף את רובו על גבול כולו לרבות שחקנים מובילים כמו ראשפורד או רכשים חדשים כמו אוננה. יש לבנות סגל חדש בתהליך בריא שיקח כמה עונות ושיהיה מותאם שיטה, אופי, מחויבות לפרויקט ומאוזן בשחקני בית רעבים לכוכבים מבחוץ ומעל הכל שיהיה קונצנזוס של כל ראשי המחלקה הספוטרטיבית החדשים והמוכשרים שיש עוד לגייס בבחירת השחקנים. אספסוף שחקנים מתקופות שונות, אשר נכשלו שוב ושוב לא יצליחו לעצור את התרסקות רכבת השדים גם לא עם מאמן טוב ככל שיהיה, ולכן לא בטן האח עסקינן לאורך כל הטור כי גם אם אפשר (ואפשר) לייחס לו אשמה מסוימת, הוא עוד קורבן מיני רבים של ניהול כושל על גבול פושע של ההנהלה.

האוהדים דורשים: הגלייזרים החוצה (קרדיט תמונה: TheSun)
האוהדים דורשים: הגלייזרים החוצה (קרדיט תמונה: TheSun)

אז יש אור בקצה המנהרה, יש קהל גדול שיעשה הכל ויתמוך בכל הליך של רנסאנס במועדון, יש אוהד מוכשר ורעב שלקח על עצמו לתקן הכל מהיסוד ונראה שהוא מבין מה העבודה ובמה זה כרוך, ויש היסטוריה ומורשת שניתן להחיות. עכשיו המשימה היא להנפיק תעודת זהות חדשה, ולהיות שוב הנהג ברכבת השדים כשבקרון הנוסעים יישבו היריבות, ולא הקבוצה עצמה.

בהצלחה מנצסטר יונייטד.

10 תגובות
  1. עודד כותב

    מאמר נפלא

  2. שון כותב

    אוהב את הטורים של אלקפיטן, ניסים קטן ומבין כדורגל 😉
    כאוהד יונייטד הטור עשה לי סדר וגם הביא קצת תקווה, מצרך נדיר בחוג אוהדינו בימים אלה.

    סוף סוף מישהו מזכיר מה זה יונייטד, מה הדינאיי העצום שלנו ומה הגלייזרים עשו לנו. קדימה רטקליף!!

  3. אבי כותב

    טור נפלא, אהבתי איך שהצגת את הדברים ומעל הכל – מסכים איתך.

  4. דוד כותב

    אין עליך ניסים כתוב יפה וקולח כהרגלך, עוד כתבה מוצלחת שלך

    1. ניסים חליבה כותב

      כתבה זו לא נכתבה על ידי, אלא של אל-קפיטן, השותף שמאחורי הקלעים.

  5. רוד ואן ניסטלרוי כותב

    קצר וקולע, אהבתי את כל האנלוגיות ובתאכלס המסר נכון ומדויק. GGMU

  6. בר כותב

    טור נהדר. הגלייזרים פשעו במועדון ועשו עוול לאוהדים ולמעשה לכל עולם הכדורגל שקבוצה היסטורית וענקית כזאת נעלמת. התעוררות של יונייטד תהיה טובה לכל הכדורגל האירופאי ורטקליף אם יצליח ייזכר כאגדה לנצח ביציעי האולד טראפורד.

    אהבתי את הקונספט של תעודות זהות וDNA אבל המסרים הרציונליים וברורים, אחלה כתיבה קפטן.

  7. אסף כותב

    מעולה זו בדיוק הנקודה. מועדון עצום עם אמצעים עצמאיים וניהול כושר על גבול עוין של קבוצת אנשים שכל עניינם היא טובתם האישית ושכחו שכדורגל שייך לקהילה. מסכים איתך שבאמת יש עכשיו winnd of change כי מדובר בניהול חדש מקצועי וכללי וזו באמת הייתה הבעיה של יונייטד ולא צוותים מקצועיים שהם סך הכל הקורבן. טור מוצלח והיה כיף לקרוא ! כולי ציפיה לעידן החדש ביונייטד אנחנו נחזור ונשב במקום לו אנחנו ראויים.

  8. דן כותב

    ניתוח יפה ונכון של המצב, אבל עוד מוקדם להיות אופטימיים.

    חובת ההוכחה על רטקליף ויכול להיות שהאתגר ומה שצריך להשקיע כדי להצליח (לא פיננסית) יהיה גדול עליו.

    יש פה להחליף סגל שלם, לבנות זהות כמו שציינת בכתבה ושדרה ניהולית חדשה מצליחה מסונכרנת ומוכשרת שתדבר אותה שפה, זה כמו לבנות מועדון מאפס רק עם כסף ואוהדים.

    נראה אם יצליח אני מקווה אבל מטיל ספק.

  9. ניתאי כותב

    הכל טוב ויפה אבל היית סלחן מדי עם המאמן ראש ביצה שעל חצי גמר ליגת האלופות עם דור זהב שדד את כל הקרדיט בכדורגל העולמי ומאז מתייחסים אליו כשילוב של פפ, קלופ ומוריניו ביחד על הקווים. חאלס כל המועדון רקוב אבל גם המאמן הזה כישלון גדול שלא יודע לשלוט בחדר ההלבשה שלו ולהביא יציבות בסיסית לקבוצה. בנוסף לכל הטיפול של בכוכבים מזעזע ואסרטגיית הרכש שלו מביכה כי פשוט כל שחקן שהוא הביא למועדון נכשל, כולם כולל כולם. הזוי שהוא עוד פה.

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן