אוניון סן ז’ילואז | סיפורה של קבוצה מיוחדת

אחרי עונת בכורה יוצאת דופן במכבי חיפה, ענאן חאליילי פורש כנפיים ומצטרף לסן ז'ילואז הבלגית. מהשליטה בליגה בתחילת המאה הקודמת, עד לעונת השפל והבנייה מחדש. התהליך החיובי, השחקנים שפרצו בקבוצה בשנים האחרונות והקשר לברייטון. סגל השחקנים, המערך וההתאמה המושלמת של חלאיילי. סיפורה של קבוצה יוצאת דופן.

כמו בכל סיפור טוב, הגיבור חייב לחוות נפילה כלשהיא לפני שהוא מתחיל לטפס למעלה עד השיא. אותו הדבר תקף גם בסיפורה של אוניון סן ז’ילואז. המועדון הבלגי נוסד לפני למעלה מ-120 שנה, בשנת 1897, והוא המועדון ה-10 שהוקם בבלגיה. צבעי המועדון הם צהוב וכחול, ומקורו בעיר סן-ז’יל במחוז הבירה בריסל. מאז שנות ה-20 של המאה הקודמת המועדון שינה את מיקומו והשתקע באצטדיון ז’וזף מריאן, בעיר פורסט שגובלת בסן-ז’יל. מדובר באזור שהפך בשנים האחרונות למיושב ברובו במהגרים מוסלמים.

על אף שהיא לא הייתה מוכרת עד לפני כמה שנים מדובר על אחד המועדונים המצליחים ביותר בבלגיה מבחינה היסטורית.
באליפות הראשונה שלה אוניון זכתה 7 שנים בלבד לאחר הקמתה, בשנת 1904. מאותה שנה ועד לשנת 1935, לאורך 31 שנים, המועדון ביסס את עצמו כמועדון צמרת וזכה ב-10 אליפויות נוספות ופעמיים בגביע. בשנים 1914-1919 הליגה הבלגית הקפיאה את פעילותה בשל מלחמת העולם הראשונה.

לאחר מלחמת העולם השנייה המועדון לא הצליח להתאושש, ומשם הגיעה הירידה הבלתי נמנעת ודישדוש בליגות הנמוכות. הירידה הייתה כל כך דרסטית, והחל משנת 1973 ועד עונת 2016/17, למעלה מ-30 שנה, המועדון לא שיחק בליגה הבכירה בבלגיה. אחרי עונת העלייה והחזרה לבמה הגדולה, סן ז’ילואז דישדשה בפלייאוף התחתון והיה נראה שזה רק עניין של זמן עד שתרד שוב. לבסוף, זה אכן קרה לה ובסוף עונת 2019/20 הקבוצה חזרה לליגה השנייה.

ההימור הנכון של שחקן הפוקר 

השינוי הגדול החל בשנת 2018, כשהבריטי-יהודי טוני בלום, שחקן פוקר מדופלם והבעלים והנשיא של קבוצת הכדורגל ברייטון מ-2009, החליט לרכוש את הקבוצה כדי להרחיב את הקונצרן שלו. בכך החל תור הזהב השני של המועדון, כששנה לאחר מכן צורף למועדון המנהל המקצועי כריס אולחאלין, שהחל בשיקום הקבוצה בשיטה שנראת ארוכה, אבל משתלמת: מאחורי כל שחקן שמגיע לקבוצה הבלגית עומד מערך סקאוטינג שעוקב אחריו במשך שנה. הוא לא בודק רק את כישוריו על כר הדשא אלא גם דוחות חברתיים ומעקב פסיכולוג שמנתח את כישורי ההסתגלות שלו. השיטה הזו הוכיחה את עצמה, שכן בסופו של דבר מגיעים לקבוצה רק שחקנים שישימו את טובת הכלל לפני טובתם האישית.

כעבור שנה חתם בקבוצה המאמן פליצה מאצו, אשר יחד איתו הקבוצה זכתה באליפות ליגת המשנה בעונת 21/20, והם העפילו חזרה לליגה הבכירה. דבר נוסף שעזר בשיקום הקבוצה הייתה העובדה שבלום הוא הבעלים גם של אוניון וגם של ברייטון, ובכך הוא ממנף את שתי קבוצותיו. סן ז’ילואז הפכה הלכה למעשה לקבוצת בת של ברייטון, והשחפים משאילים להם שחקנים צעירים על מנת שירכשו ניסיון בכדורגל האירופי. כך לדוגמא עברו בשנים האחרונות בקבוצה הבלגית שחקנים כמו קאורו מיטומה, סימון אנדירגה, דניס אונדב ועוד.

עד כה מהמבנה הזה יצאו שני שחקנים שמצליחים. הראשון הוא דניס אונדב, הגרמני שהגיע לסן ז’ילואז בחינם בקיץ 2020 מהליגה השלישית בגרמניה. אחרי עונה של התאקלמות הוא התפוצץ בעונת 21/22, כשהיה אחראי בעונתו האחרונה בבלגיה על 50 שערים – 27 שערים ו- 13 בישולים ב- 41 משחקים בלבד. בזכות ההופעות המעולות שלו הוא נמכר לברייטון, קבוצת האם, עוד בינואר 2022, אך הוא נשאר בבלגיה עד סוף העונה בכדי לנסות לקחת את האליפות – ניסיון שלא צלח. בהמשך הוא לא השתלב בברייטון, אך אחרי שהושאל לשטוטגרט בקיץ 2023 הוא סיים עם השוואבים במקום השני בבונדסליגה ואף זומן לסגל נבחרת גרמניה ליורו. השחקן השני הוא קאורו מיטומה. הקיצוני השמאלי היפני נקנה ע”י ברייטון בקיץ 2021, ומייד הושאל לסן ז’ילואז. שם, יחד עם אונדב ודנטה וזמיר שבהמשך נמכר לניו יורק רדבול, נתן מיטומה עונה מצויינת עם 8 שערים ו-4 בישולים ב-29 משחקים.

את עונת החזרה שלה לליגת העל הבלגית, 2021/22, סן ז’ילואז פתחה בסערה, והיה נראה שהיא תעשה כמו לסטר ותסיים עם אליפות בלתי נתפסת. אבל לבסוף זה היה רק כמעט, כשהיא סיימה במקום השני בסיום העונה וזאת למרות שהייתה עם מספר ההפסדים הנמוך בליגה. אחרי העונה הזו סן ז’ילואז הראתה לכדורגל הבלגי ולעצמה שיש לה פוטנציאל אך שהיא צריכה להשתדרג. הצעד הראשון בשדרוג היה סיום תפקידו של מאצו, והבאתו של קארל גריטס. הבלגי המשיך בשיטת שלושת הבלמים, שעבדה מצויין למאצו, ובניסיון להתכונן לאירופה הוא הביא שחקנים כמו ויקטור בונייפיס, צמד המושאלים מברייטון קאורו מיטומה וסימון אנדירגה, אוסמאה אל עוזזי, קוקי מאצ’דה ואקס מכבי חיפה והפועל תל אביב חוסה רודריגז.

את העונה שלאחר מכן, 2022/23, החלה סן ז’ילואז בפלייאוף ליגת האלופות, אבל לאחר שלא עברה את ריינג’רס היא נשרה לשלב הבתים של ליגה האירופית, שם היא נעצרה רק ברבע הגמר על ידי לברקוזן של צ’אבי אלונסו. בליגה סן ז’ילואז המשיכה באותה מגמה מהעונה שלפני, כשהיא שוב רצה בצמרת. לצערה, שוב המזל לא היה בצד שלה והיא הפסידה את האליפות לאנטוורפן על הפרש שערים בלבד אחרי הפסד 1:3 כואב לברוז’ במחזור הסיום.

בקיץ 2023 סן ז’ילואז המשיכה לטפס כלפי מעלה, ולעונה הנוכחית אוניון התייצבה רק עם מטרה אחת בעיניים – אליפות. זה החל עוד בקיץ, כשהיא פיטרה את גריטס ומינתה במקומו את הגרמני אלכסנדר בלסין (שלפני ימין אחדים עזב את המועדון וחתם כמאמנה החדש של סט פאולי, אבל אל דאגה כמו שהסגנון של סן ז’ילואז לא השתנה עד עכשיו הוא גם לא ישתנה ולא משנה מי המאמן שימונה במקומו), שלפני כן אימן את הקבוצות הצעירות של לייפציג וכן את קבוצות הבוגרים של אוסטנד מהליגה הבלגית וגנואה מהסרייה א’. בלסין הביא בקיץ שעבר 16 שחקנים חדשים, כמו מטיאס רסמוסן, קווין מקאליסטר (אח של שחקן ליברפול אלכסיס מקאליסטר), מוחמד אמורה, קווין רודריגז, הבלגי הוותיק אלסיו קסטרו מונטס ועוד. הקיץ של הקבוצה הבלגית גם היה עמוס במכירות, והיא סיימה אותו עם רווח של 36.6 מיליון יורו ממכירת שחקנים. את רוב הסכום היא עשתה ממכירתו של ויקטור בונייפיס לאלופת גרמניה העתידית לברקוזן, שעבר תמורת 20.5 מיליון. גם קשר נבחרת מלטה, טדי טאומה, היה חוליה חשובה שעזבה, כשהוא נמכר לריימס תמורת 3.6 מיליון יורו.

מתחילת עונת 23/24 סן ז’ילואז לא עצרה והתמודדה במקביל הן בליגה, הן בגביע בו זכתה במאי האחרון והן בקונפרנס ליג. היא הודחה מאירופה בשמינית הגמר אחרי הפסד 3:1 לפנרבחצ’ה בסיכום שני המשחקים.

מבנה עונת הכדורגל בבלגיה מורכב מעונה סדירה, כשסיומה מתחלקים לפלייאוף עליון ותחתון, רק שהטוויסט הוא שיטת הקיזוז. לפני תחילת הפלייאוף מורדים חצי מהנקודות לכל קבוצה, על מנת לצמצם פערים וליצור מתח. לפני פתיחת הפלייאוף סן ז’ילואז ניצבה לה בגאון במקום הראשון, עם פער של 7 נקודות מאנדרלכט שהייתה במקום השני. אך לצערה, היא כשלה שוב בפלייאוף ולאחר רצף הפסדים היא סיימה בסוף במקום השני אך לפחות היא התנחמה בזכייה בגביע הבלגי, שהיה התואר הראשון שלה מזה 100 שנים בדיוק. לסן ז’ילואז הייתה העונה את ההתקפה השנייה בטיבה בליגה, עם 80 שערים ב-40 משחקים – שני שערים בממוצע למשחק. בנוסף, הקבוצה הציגה ואת ההגנה השלישית בטיבה, שספגה רק 43 שערים, 0.9 שערים למשחק בממוצע.

טקטיקה ומערך

פחות או יותר מאז שחזרה לליגה הראשונה ולא משנה מי המאמן סן ז’ילואז משחקת במערך 2-5-3. השימוש במערך הזה עובד מעולה לבלגים ועל כך בהמשך, קודם נתחיל מלמטה.

בשער הקבוצה עומד כבר 4 עונות שוער נבחרת לוקסמבורג והקפטן הראשון, אנטוני מוריס. השוער בן ה-34 נעל את השער 11 פעמים העונה, מקום 3 בליגה, מה שמהווה ירידה מסויימת עבורו שכן בעונת 21/22 הוא נעל את השער 16 פעמים. המועדון הבלגי כבר מכין את הדור הבא, ורכש לפני כמה שבועות את מי שהיה העונה השוער המחליף של גנק – ויק צ’מבאר בן ה-21.

בהגנה הייתה העונה שלישייה קבועה פחות או יותר, קוקי מאצ’דה היפני בשמאל, כריסטיאן בורגס האנגלי במרכז וקווין מקאליסטר בימין. על פי מפות החום של השלושה, אפשר לראות שבעיקר מאצ’דה ומקאליסטר לוחצים באופן קבוע גבוה מאוד במגרש כדי לזכות בכדור ולשלוח אותו מהר קדימה לקישור או ישר לשחקני ההתקפה. הסגנון ההתקפי מסכן את הקבוצה במתפרצות מסוכנות, ובדיוק בשביל זה בורגס נשאר מאחוריהם ומתקל כל מה שזז. בתור מחליף קבוע יש את רוס סייקס האנגלי, שמסוגל לשחק בכל אחד מתפקידי ההגנה. לסייקס יש בנוסף גם חוש לשערים שכן הוא כבש העונה 5 שערים. חוץ ממנו יש עוד שני בלמים צעירים: פדה לייסן וארנאוד דוני, שניהם בני 20 שרק החלו לקבל דקות בבוגרים העונה.

מפת החום של כריסטיאן בורגס
מפת החום של קוקי מאצ’ידה
מפת החום של קווין מקאליסטר

במקרה של סן ז’ילואז, עקב מערך שלושת הבלמים הווינג-בקים מספקים מספרים מרשימים: שחקני הקו של הקבוצה היו מעורבים ב-22 מתוך 104 שערים שכבשה בקבוצה העונה. המערך בו משחקת הקבוצה מאפשר לשחקני הכנף לשרוף את הקו ולעלות להתקפה בלי חשש שההגנה תופקר במתפרצת זריזה של היריבה. ענאן חלאיילי מתאים כמו כפפה ליד לשיטת המשחק של סן ז’ילואז. המהירות, הפיזיות והחדות שלו ישתלבו מצויין במערך של הבלגים.

העונה שיחק לרוב בכנף שמאל לויק לפוסיאן, ובימין לרוב שיחק אלסיו קסטרו מונטס. לשניים יש ממוצע דריבלים סביר פר משחק – 1.6 ו- 1.3 בהתאמה. לפוסיאן אגב בועט יותר וגם יותר נכנס לרחבה מאשר מונטס.

מי שעוד מספקים מספרים מרשימים הם קשרי הקבוצה, אבל זה נתון קצת מטעה שכן מתיאס רסמוסן הנורווגי וצ’ארלס ואנהוטה הבלגי הם רק “פועלי הבמה” עבור השחקן החשוב באמת – שחקן העונה בבלגיה קמרון פוארטס השוויצרי. פואטרס הוא השחקן החשוב ביותר במערך של בלסין, שכן הוא המחבר המושלם בין הקישור להתקפה. פואטרס רשם עונה אדירה עם 56 משחקים, 14 שערים ולא פחות מ-23 בישולים. פוארטס הגיע לסן ז’ילואז בינואר 2022, וחצי העונה הראשונה שלו בבלגיה הוקדשה להתאקלמות והוא בקושי שיחק. כך גם היה בעונת 22/23, אז הוא שימש כמחליפו של אחד מכוכבי הקבוצה דאז טדי טאומה. אך העונה זה השתנה, פוארטס קיבל את המפתחות בקישור וסיפק עונה פנטסטית. לרוב פוארטס מוצב על הנייר כקשר 50/50 אבל הוא משחק כקשר התקפי לכל דבר. במערך של בלסין פואטרס הוא לרוב הקשר השמאלי בשלישיית הקישור, ותוך כדי המשחק נודד לעמדת ה-10 מתחת לשני החלוצים ומספק להם כדורים באופן קבוע. בנוסף, הוא מבצע 2 דריבלים מוצלחים למשחק, ובועט הרבה – 2.9 בעיטות למשחק (מקום שני בקבוצה). הוא גם לא מזניח את העבודה ההגנתית, ומבצע 2.7 תיקולים מוצלחים למשחק.

על הספסל ישנם כמחליפים את ג’ין תיירי-אמאני, שמחזיק במספרים נמוכים מחבריו לקישור מכיוון שהוא הקשר ההגנתי מבין השלושה. הוא גם נשאר רוב הזמן באזור שלישיית הבלמים בכדי לחפות כשיש מתפרצות. בנוסף יושב על הספסל נואה סדיקי, שמזכיר מאוד את תיירי-אמאני. גם פה עקב הדלילות בעמדה סן ז’ילואז דואגת לעתיד, ורכשה את הקשר המרכזי הבלגי קמייל ואן דה פרה, שהגיע בחינם לאחר שסיים את חוזהו בגנק. הבלגי הצעיר יכול לרדת גם לעמדת הקשר האחורי ואפילו הבלם אם יש צורך.

בהתקפה יש שני חלוצים ששונים באופיים אבל משלימים האחד את השני. בימין שיחק לרוב גוסטפ נילסן השבדי ומשמאל שיחק מוחמד אמורה האלג’יראי. אמורה הגיע בקיץ האחרון לסן ז’ילואז מלוגאנו השוויצרית, והוא מסוגל לשחק גם כקיצוני בשני הצדדים. כאמור, הוא מתופקד לרוב בצד שמאל של ההתקפה הבלגית, והוא משתמש בדריבל שלו כדי לחדור לא פעם לרחבה. אמורה כבש העונה 23 שערים ובישל עוד 8 ב-48 משחקים, והוא סיים את העונה כמלך השערים של סן ז’ילואז ובמקום ה-3 בטבלת מלך השערים של הליגה. לעומתו האלג’יראי, נילסן הוא חלוץ הרבה יותר נייד, שמבלה בכל השליש האחרון ושל המגרש ועוזר לא פעם לבנות את ההתקפות. לנילסן אין ממש עמדה מוגדרת, ועקב כך הוא הרבה פחות צפוי בתנועות שלו. הוא כבש העונה 17 שערים ובישל עוד 7 ב-49 משחקים.

כמחליפים בהתקפה יש לקבוצה הבלגית את קווין רודריגז ודניז אקרט. רודריגז בן ה-24 הוא שחקן נבחרת אקוודור, שהגיע בקיץ האחרון התאקלם לא רע עד עכשיו עם 4 שערים ושני בישולים בדקות המעטות בהן היה על הדשא. הוא חלוץ גבוה המתנשא לגובה של 1.90 מטר, ועל כן הוא מטרה מושלמת להגבהות. אקרט הגרמני כבש יותר ממנו, 11 שערים, והוא משחק בפרופיל זהה לנילסן.

מבחינת ההתאמה הטקטית חלאיילי ימשיך לשחק באותו תפקיד כמו שהיה לו במכבי חיפה – ווינג בק ימני / קיצוני ימני, שפורץ לרחבת היריבה עם המהירות והדריבל שלו. הוא יתחרה בעמדה הזו בקספר טראו ואלסיו קסטרו מונטס שאיישו את העמדה הזו העונה. אין ספק שהכישרון הצעיר מגיע לקבוצה שמתאימה לו בצורה מושלמת, ושמשחקת בדיוק במערך הנכון לו. השחקן הבלגי יקווה לעשות עונה אדירה כבר בעונתו הראשונה בחו”ל, כשהוא ינסה לעשות עם הקבוצה קמפיין מרשים באירופה ואולי לזכות סוף סוף באליפות הליגה הבלגית.

2 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

    כתבה ממש יפה שלכם

    1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

      תודה

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן