אליפויות עם כוכבית? על 115 האישומים כנגד מנצ’סטר סיטי

מנצ’סטר סיטי נכנסה אמש אל דפי ההיסטוריה כשהפכה לקבוצה הראשונה שזכתה ב 4 אליפויות רצופות בתולדות הפרמיירליג.
זה היה מאבק ארוך ועיקש מול ארסנל של מיקל ארטטה, אך בסופו של המסע הזה, פער 2 הנק’ בין שתי הקבוצות הכריע – סיטי שוב אלופה.

אך השיח סביב האליפויות האלו והאימפריה שהיא מנצ’סטר סיטי, לא תמיד מסתכם ברכש נכון וטקטיקה עליונה, ובשנים האחרונות אנו עדים לתיק מפותל ומסובך שהוגש כנגד מנצ’סטר סיטי.
תיק עם 115 אישומים שיכולים לשנות בדיעבד את מסלול ההיסטוריה.

בואו נצלול אל העולם המשפטי.

מהם 115 האישומים נגד מנצ’סטר סיטי?

• 54 אישומים על אי מתן מידע פיננסי מדוייק מ 2009/10 עד 2017/18.

• 14 אישומים על אי מתן פרטים מדויקים עבור תשלומי שחקנים ומאמנים מ-2009/10 עד 2017/18.

• 5 אישומים על אי עמידה בכללי אופ”א, לרבות משחק הוגן פיננסי (פיפא פייר פליי FFP) מעונת 2013/14 עד 2017/18.

• 7 אישומים על הפרת חוקי PSR (כללי רווח וקיימות) של הפרמיירליג מ 2015/16 עד 2017/18 (כללים עליהם נענשה לדוגמא אברטון העונה)

• 35 אישומים על אי שיתוף פעולה עם חקירות פרמיירליג מדצמבר 2018 ועד פברואר 2023.

בסך הכל, סיטי הואשמה ב-115 הפרות של תקנות הפרמיירליג.

לא כל ההפרות הללו נוגעות לנושאים פיננסיים. שלושים וחמישה מתייחסים לכישלון לכאורה של המועדון לשתף פעולה עם חקירת הפרמיירליג מ-2018 ועד פברואר 2023.

ההאשמות הכספיות חוזרות אחורה עד ל-2009 והובלטו בחומר שדלף ופורסם בעיתון הגרמני “דר שפיגל”. סיטי תמיד אמרה שהמיילים שדלפו הושגו באופן לא חוקי, משמע רמזו לפריצה או הדלפה מבפנים לכאורה.

מה המשמעות מאחורי ההאשמות האלו?

בגדול, ההאשמות האלו טוענות שמנצ’סטר סיטי רימתה לאורך השנים.

יש לנו רק את המידע שפורסם בדר שפיגל, אבל האישומים טוענים כי:

  • במשך תשע שנים עד 2017, המועדון לא סיפק מידע פיננסי מדויק על הכנסותיו.
  • שבין 2009 ל-2013, הם לא מסרו פרטים מלאים על כמה הם משלמים למאמנים שלהם (הפוקוס בעיקרו הוא על רוברטו מנצ’יני)
  • מ-2010 עד 2016 הם לא נתנו פרטים מלאים על תשלומים לשחקנים.
  • מ-2013 עד 2018 הם לא עמדו בתקנות ה-FFP (פיפא פייר פליי) של אופ”א.
  • מ-2015 עד 2018 הם לא עמדו בחוקי ה-PSR (חוקי הרווח והקיימות) של הפרמיירליג.
  • ולבסוף, משנת 2018 ואילך, הם לא שיתפו פעולה עם החקירה שביצעה הפרמיירליג.

כשמסתכלים על כל ההאשמות יחד, התמונה המלאה מספרת על האשמות סביב העברת כסף נוסף למועדון מהבעלים שייח’ מנצור באמצעות עסקאות חסות פיקטיביות, ולדוגמא תשלום למנהל לשעבר רוברטו מנצ’יני בכדי שזה ישמש כיועץ למועדון באבו דאבי, ושהמועדון שילם בעצם לשחקנים יותר כסף ממה שעבר בספרי החשבונות.

בתיאוריה, זה היה מאפשר לסיטי להחתים יותר שחקנים ממה שהם היו מסוגלים עקרונית לפי חוקי הליגה ואופ”א.

ישנם מספר פקידים במועדון, כולל המנהל סיימון פירס, המנכ”ל פרן סוריאנו, היו”ר חלדון אל-מובארק והבעלים שייח’ מנצור שמעורבותם היא מרכזית.
אותו הדבר נכון גם לגבי מנכ”ל מנצ’סטר יונייטד החדש, עומר בראדה, שעבד עבור קבוצת סיטי בתפקידים שונים מ-2011 וניהל משא ומתן על עסקאות ענק רבות.

למה המקרה הזה נמשך כל כך הרבה זמן?

תחילה צריך להבין שזהו תהליך משפטי מסובך, כשהשימוע הראשון צפוי להתקיים במהלך החצי השני של שנת 2024, כאשר אותם דיווחים מצביעים על החלטה עד קיץ 2025 – עדיין בעוד יותר משנה. סיטי לא אישרה ולא הכחישה זאת. עם זאת, המקרה יפורט והטיעונים מרובים.

סיטי כבר הצליחה במידה רבה לזכות בתיק דומה עם אופ”א – היא נקנסה ב-10 מיליון אירו על ידי בית המשפט לבוררות לספורט (CAS) כאשר היא ביטלה איסור לשנתיים של ליגת האלופות שהוטל על ידי הגוף המנהל של הכדורגל האירופי (אופ”א), בעיקר בשל אי- עמידה בכללים.

המועדון קיבל את פסיקת CAS ושילם את הקנס, כבסיטי דאגו להדגיש שהם לא סומכים על שיקול הדעת של אופ”א. חשוב לדעת שמספר האשמות נדחו מכיוון שבית המשפט לבוררות לספורט קבע שהן התיישנו.

אותם כללים לא חלים בפרמיירליג.

גווארדיולה אמר במסיבת עיתונאים אחת שהוא ישמח שהשימוע ייערך “היום אחר הצהריים” בכדי שהמועדון יוכל לנקות את שמו אחת ולתמיד.

דר שפיגל פרסם את המסמכים שהודלפו ב-2018, ובית המשפט סגר את התיק של סיטי מול אופ”א ב-2020.
אי אפשר לומר מדוע לקח שנתיים וחצי עד שהפרמיירליג הביא את טענותיה.

הרמז היחיד בא באישומים, כלומר שבין 2018 ל-2023, סיטי לכאורה לא סיפקה את המסמכים והמידע הנדרשים להנהלת הפרמיירליג, והיא מואשמת בכך שלא פעלה ב”תום לב מירבי”.

במילים אחרות, סיטי גררה רגליים.

למה אין עונש של הורדת נקודות?

זו השאלה שחוזרת על עצמה בכל פעם שיש החלטת PSR כשהשאלה הזו בעצם מתעלמת מהעובדה שהתיק של מנצ’סטר סיטי הרבה יותר מורכב.

נוטינגהאם פורסט ואברטון למעשה לא הכחישו הפרה של חוקי PSR, הם הציגו הקלה על הסיבה לכך, משמע, הודו באשמה והביאו סיבות לכך, במטרה שהעונש שיקבלו יהיה קל יותר.

המקרים עצמם היו פשוטים יחסית. הוועדות הבלתי תלויות היו צריכות להחליט באיזו מידה הן מקבלות את ההקלות שהוצגו על ידי המועדונים, וכך גם בוועדות הערעור. משמע, עבודת ה”ענישה” הייתה פשוטה מאד.

לעומת זאת, סיטי עומדת בפני 115 אישומים, שחלקם מתוארכים לשנת 2009. בנוסף, נטען כי סיטי הסתירה תשלומים ששילם שייח’ מנצור באמצעות צדדים שלישיים והסווה אותם כהכנסות מחסות, שכשלעצמן היו מנופחות.

מדובר בדברים מפורטים ורציניים ובמועדון מכחישים זאת. הטיעון המשפטי פשוט לא יכול להינתן באותו טווח זמן כמו תיקי אברטון ופורסט. גם אם הדיון יהיה מאוחר יותר השנה, ככל הנראה יעברו חודשים עד שתתקבל החלטה.

יו”ר הפרמיירליג, ריצ’רד מאסטרס, נשאל שאלה דומה על ידי חברי פרלמנט של ממשלת בריטניה כשהופיע בפני ועדת התרבות, המדיה והספורט (CMS) מוקדם יותר השנה והשיב:

“אני יכול [להבין את הטענות על כך שזה לוקח הרבה זמן] אבל אלה האשמות שונות מאוד. אם מועדון כלשהו, ​​האלופה הנוכחית או אחרת, היה נמצא מפר את כללי ההוצאות (PSR), הם היו בדיוק באותו עמדה כמו אברטון או נוטינגהאם פורסט.
אבל הנפח והאופי של ההאשמות שהונחו בפני מנצ’סטר סיטי, שאני כמובן לא יכול לדבר עליהן בכלל, נמצאים בסביבה אחרת לגמרי. יש תאריך שנקבע להליך הזה. לצערי, אני לא יכול להגיד לך מתי זה, אבל זה מתקדם”.

מאסטרס נאם שוב באפריל 2024, במפגש של ליגות אירופיות בלונדון והוסיף: “התאריך נקבע. המקרה ייפתר מעצמו בשלב מסוים בזמן הקרוב”.

מה יהיו העונשים במידה וסיטי תמצא אשמה?

נכון לרגע זה, איש לא יודע באמת.

סמכויות הוועדה העצמאית הן בלתי מוגבלות. בפסק הדין שלה ב-2020, אופ”א הרחיקה את סיטי מליגת האלופות לשתי עונות וקנסה אותה ב-30 מיליון יורו.

למרות שהעונש בוטל על ידי CAS, זה הוביל לתחושה שהם עלולים להיות מודחים מהפרמיירליג, מה שיהיה לעונש חסר תקדים. בתקופה האחרונה מספר מועדונים גדולים, כולל מנצ’סטר יונייטד, ברצלונה, פריז סן ז’רמן, אינטר מילאן ומילאן, נקנסו על הפרות FFP (פיפא פייר פליי) על ידי אופ”א.

נוטינגהאם פורסט ואברטון ספגו העונה ניכויי נקודות בגין הפרת חוקי PSR, כאשר הפאנל המשמעתי טוען שהעונשים צריכים להיות מיידיים.

זה – וההיקף העצום של האישומים שעומדים בפני מנצ’סטר סיטי- הובילו לדעות שונות לגבי העונש הסופי אם סיטי אכן תמצא אשמה.

סיטי ממשיכה לטעון שהם לא עשו שום דבר רע – ומשלמים סכומי עתק לעורכי דין כדי להוכיח זאת.

האם מנצ’סטר סיטי יכולה לרדת ליגה?

כאמור, לוועדת המשמעת הדנה בתיק יש סמכויות בלתי מוגבלות.
המשמעות היא שסיטי עשויה להיות מודחת מהפרמיירליג או לספוג קנס כבד מאד – או שניהם יחד.

לחלופין, הם עלולים לסבול מניכוי נקודות עצום שהוטלו בזמן מסוים, כולל בתחילת עונה חדשה.

האם סיטי יכולה לערער?

התיק זה לא יכול להגיע לבית המשפט לבוררות לספורט (Cas). אבל לכל אחד מהצדדים יש את היכולת לערער ולתאם דיון חדש. תצטרך להיות עילה לערעור  כמובן, אבל כמו בהיבטים רבים של תיק זה, הפירוט של הטיעונים יהיה המפתח.

במקרה הקודם של ה-FFP סיטי אמרה שהם לא סומכים על אופ”א, ובעצם הם הודו בחופשיות שהם לא שיתפו פעולה עם החקירה שלהם, והעדיפו לקחת את הסיכונים שלהם עם CAS, החלטה שהתבררה כמוצלחת מאד.

במקרה הנוכחי למנצ’סטר סיטי אין את היכולת לפנות אל CAS ולכן היא תלויה כולה במאבק המשפטי הנוכחי.

מה עוד אמר גווארדיולה על ההאשמות?

גווארדיולה אמר בעבר שאם סיטי תימצא אשמה הוא יעזוב. בפעמים אחרות הוא התייחס לתגובתו המיידית של המועדון לאישומים, שהייתה: “המועדון מברך על בדיקת הנושא על ידי ועדה בלתי תלויה, לשקול ללא משוא פנים את המכלול המקיף של הראיות הבלתי ניתנות להפרכה שקיים לתמיכה בעמדתו. אנו מצפים לכך שהעניין הזה יובהר אחת ולתמיד”.

עם זאת, מדי פעם, הוא מביע תמיכה במועדון, לאחרונה זה קרה בנובמבר 2023: “[בואו] נחכה עד לגזר הדין. אני יודע שחלקכם ממהרים אבל אני יודע מה קרה עם אופ”א רק חכו. אנחנו חפים מפשע ואנשים צריכים לדעת שאנחנו חפים מפשע עד לגזר הדין”.

כשנשאל שוב לגבי עתידו אם המועדון יימצא אשם, אמר גווארדיולה: “אני אענה כשיהיה לי את גזר הדין ביד. אתה שואל כאילו נענשנו. כרגע שאנחנו חפים מפשע עד שתוכח אשמה.אני יודע שכולם רוצים שזה יוחלט, אני מרגיש את זה. תחכו ליום שאחרי המשפט ואז נסביר את מה שצריך.”

וזה כמובן סיכום הדברים: מנצ’סטר סיטי חפה מפשע עד אשר יוכח אחרת.
אך אם יוכח אחרת, האדמה תרעד, וכאמור, ייתכן שנראה את דפי ההיסטוריה נמחקים לחלוטין ומשתנים אל מול עינינו.

1 תגובה
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

    אין עליכם סןף סוף הבנתי במה מדבור

    לשלול לשיטי אליפויות

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן