אנגליה סוערת: האם התקשורת מפריעה לנבחרת?

פרשנים, עיתונאים ושחקני עבר - הובילו לכאוס תקשורתי סביב הנבחרת. הכעס של קיין, ההתנצלות של שירר, ההסבר של ג'ו הארט והדברים של סאות'גייט | סערה באנגליה

לפני פתיחת טורניר היורו לא מעט אנשים דיברו על כך שנבחרת “שלושת האריות” של המאמן גארת’ סאות’גייט סוף סוף תעשה את זה ותלך הפעם עד הסוף, כי אם לא עכשיו אז מתי? דווקא על אדמת גרמניה, אותה נבחרת שגזלה את גביע אירופה מהנבחרת האנגלית על אדמתה ביורו 1996 לאחר דו-קרב פנדלים מורט עצבים, כשאחד השחקנים שהחמיץ פנדל לאנגלים היה לא אחר מסאות’גייט, האיש שעומד היום על הקווים בנבחרת.

הטורניר בעיצומו, ואנחנו חווים עד כה יורו מהנה ומותח, עם הרבה משחקים מלאים בדרמה שמגיעה ממש עד לדקות סיום המשחקים. מפגשים עם הרבה שערים, קהל שממלא את היציעים וחוויה צרופה שגורמת לצופה לא לרצות להזיז את הראש מן המסך. טוב, אולי חוץ מהמשחקים של הנבחרת האנגלית. הנבחרת אומנם פתחה את הטורניר בניצחון קטן-גדול, 1-0 על סרביה, בתצוגה לא הכי מרשימה, אך אפשר לומר שהלסת נשמטה כשכולנו צפינו בנבחרת האנגלית נותנת הופעה אפורה למדי נגד דנמרק.

בעקבות צמד המשחקים הללו, ובמיוחד אחרי התצוגה החלשה נגד דנמרק, התקשורת האנגלית רועשת וגועשת ולא חוסכת במילים על הנבחרת, השחקנים והמאמן, כשפעם אחר פעם נשמעות ברשתות השונות דברי ביקורת, חלקם אפילו חריפים, על התפקוד של הנבחרת. למרות הרצון להתכחש לדיבורים, בנבחרת האנגלית מתקשים להתעלם. הנה לדוגמה מה שהיה לאחד הכוכבים הכי מדוברים של הנבחרת, הארי קיין, להגיד על התקשורת האנגלית:

“פרשנים בוטים צריכים לזכור איך זה ללבוש חולצה של אנגליה. לעולם לא הייתי רוצה להיות חסר כבוד לאף שחקן עבר, במיוחד לשחקן שלבש את המדים של הנבחרת ויודע איך זה לשחק עבור אנגליה, אבל מה ששחקנים לשעבר או שחקנים לשעבר שהם פרשנים עכשיו צריכים להבין זה שקשה מאוד לא להקשיב לביקורת. זה קשה במיוחד עבור חלק גדול מהשחקנים שלא רגילים לזה או כמה מהם שחווים כעת לראשונה מה זה להיות בסביבה תקשורתית תוך כדי השתתפות בטורניר גדול”.

החלוץ האנגלי הוסיף ואמר על שחקני העבר שמבקרים את הנבחרת:

“אני תמיד מרגיש שיש להם אחריות. אני יודע שהם צריכים להיות כנים ולהביע את דעתם, אבל יש להם גם אחריות להיות שחקן אנגליה לשעבר שהרבה שחקנים מעריצים שאנשים כן מקשיבים להם ולאנשים אכפת מה הם אומרים. בשורה התחתונה לא זכינו בשום דבר כאומה כבר הרבה זמן, והרבה מהשחקנים האלה היו חלק מזה והם יודעים כמה זה קשה. לא אזלזל באף שחקן לשעבר. כל מה שאני אומר זה רק שיזכרו איך זה ללבוש את החולצה, ושיבינו שמקשיבים למילים שלהם. חלק מהשחקנים, אני לא יודע כמה, גם כן מקשיבים לזה וכך אנחנו שומעים את זה. כולנו רוצים לזכות בטורניר גדול ואני בטוח שהם רוצים שנזכה בטורניר גדול. הם צריכים להיות כמה שיותר מועילים, ולעזור לחבר’ה בנבחרת עם הביטחון תהיה דרך הרבה יותר טובה לעשות את זה”.

למרות הדברים של קיין, שוער העבר של הנבחרת, ג’ו הארט, שמשמש היום כפרשן ב-BBC, דיבר רגע לפני המפגש החשוב נגד הנבחרת הסלובנית על כך שהתקשורת לא משפיעה על מה שקורה בתוך הנבחרת: “זה מרגיש כאילו כולם מדברים על הלך הרוח בתוך המחנה האנגלי כרגע. האם השחקנים מרגישים בלחץ, והאם ‘הכותרות השליליות’ על הביצועים שלהם עד כה משפיעות עליהם לפני המשחק מול סלובניה ביום שלישי? מבחוץ, זה די אינטנסיבי – אבל זה פשוט לא ככה מבפנים כשאתה משחק בטורניר גדול. בתור התחלה, כמו שאני כל הזמן מנסה להדגיש, החבר’ה האלה משחקים ברמה הגבוהה ביותר כל הזמן. הם רגילים לביקורת ואנשים מדברים עליהם. תמיד יש התרגשות, ותמיד יש ביקורת מוגזמת של דברים, טובים או רעים. לכן, אין טעם שהם ינסו לחסום את רעשי הרקע אחרי שני המשחקים הראשונים שלהם ביורו 2024, כי אני פשוט לא חושב שזה אפשרי בימים אלה – אבל אני כן חושב שחשוב שהם ישמעו את שני הצדדים של זה.”

הארט הוסיף וסיפר איך זה היה נראה מהצד שלו כאשר הוא היה שחקן פעיל, ואיך הוא התייחס לתקשורת בתקופה בה שיחק בנבחרת:

“הגעתי לארבעה טורנירים גדולים עם אנגליה ושיחקתי בשלושה מהם. באופן אישי, למדתי שהדעות של האנשים במעגל הפנימי שלי מאוד חשובות – ובכך אני מתכוון לחבריי לקבוצה, להנהלה, למשפחה ולחברים שלי – לכולן נתתי חשיבות רבה. כולם הם היו חופשיים להגיד מה שהם רוצים עליי או על הקבוצה. אלה פשוט החיים ככדורגלן, במיוחד בצמרת, ואתה פשוט צריך לקבל את זה. הייתי בסדר עם זה, ואני מתאר לעצמי שגם השחקנים עכשיו פחות או יותר אותו דבר. זה בהחלט נשמע שהם בסדר עם הביקורות מן התקשורת כאשר הם מתראיינים בימים האחרונים”.

הארט גם התייחס לאווירה במחנה האנגלי לאחר התיקו נגד דנמרק:

“כשהשחקנים שלנו התראיינו אחרי התיקו מול דנמרק, הם לא סיפרו שהם היו מצויינים. כולם אומרים את אותו הדבר – הם התכוונו שהם יודעים שהם יכולים להשתפר, אבל הם ממוקדים וכולם עומדים אחד מאחורי השני בתמיכה מלאה. זה בדיוק מה שאני רוצה שהם יגידו, אבל להרבה אנשים קשה או שהם לא רוצים לשמוע את זה. אני יכול להבין את זה  – אבל אם אתה באמת רוצה לדעת אם השחקנים מרגישים את הלחץ, אז פשוט תקשיב להם. רק עכשיו פרשתי, אז אני טרי מחוץ למשחק ואני עדיין רואה את המצב מנקודת המבט שלהם. אני די מקורקע ומציאותי לגבי מה שאני מצפה להרגיש, לאחר שני משחקים בטורניר הזה”.

הארט גם ניסה להרגיע ולהסביר שאין מה להתרגש מהביקורת שמופנית כלפי הנבחרת:

אני לא קונה את כל הביקורת שהנבחרת סופגת. זה גם לא מפריע לי כי זה מראה שלאנשים אכפת, ואני יודע שהם מתוסכלים כי הם נואשים שאנגליה תצליח. כרגע ‘האנשים המתוסכלים’ הם הרועשים ביותר, אבל זה לא ישפיע על הסביבה בתוך המחנה האנגלי. יש הרבה דברים במקום כדי לוודא שהמצב נשאר חיובי, מה שנאמר מבחוץ”.

לפני מסיבת העיתונאים הנוקבת, דווח באנגליה כי הארי קיין כינס אסיפת חירום לשחקנים בלבד, כדי להרגיע את שחקני הסגל מהביקורות הנוקבות והשליליות של התקשורת האנגלית.

היו כאלה שתהו האם הוא מתכוון לאלן שירר וגארי ליניקר, שני שחקני העבר שביקרו את הנבחרת הנוכחית. השניים ענו דווקא בצורה שקולה, והנמיכו את עוצמת הרעש. בראיון שנתנו השניים טען ליניקר שהעיתונאים הם אלו ש’בוחשים בסיר’, בעוד ששירר אמר שהתגובה הטובה ביותר של אנגליה תהיה על כר הדשא:

“הייתה לנו ביקורת על ההופעות של אנגליה, כמו כמעט כל עיתונאי, אבל אתה יודע איך זה”, אמר ליניקר. “דיברנו על זה כמה פעמים בעבר, על כך שעיתונאים לא אמיצים מספיק לשאול את השאלות שלהם. אני מבטיח שמי שזה לא יהיה, כנראה היה ביקורתי בעצמו. הם עושים את זה  כדי לבחוש בסיר כי הם מפחדים לשאול שאלה מעצמם. זה שם את הארי במקום. חשבתי שהוא ענה על זה בסדר. היה שם קטע אחד שבו הוא אמר שיש לנו אחריות כשחקנים לשעבר באנגליה, שאנחנו צריכים לדעת טוב יותר ושאף פעם לא זכינו בשום דבר או במילים כאלה. בסדר, הוא צודק לחלוטין. אבל אני אגיד דבר אחד. הדבר האחרון בעולם שאנחנו רוצים להיות זה מדוכדכים ומבוקרים גם הפרשנים. אנחנו רוצים שנבחרת אנגליה תתפקד טוב על המגרש, והפרשן הטוב מכולם הוא כשאנגליה משחקת טוב”.

שירר הוסיף ואמר:

“חשוב שלעולם לא נהיה אישיים בביקורת כלפי השחקנים. זה הדבר הכי חשוב. הם היו נוראיים וצריך להגיד את זה. אם אנגליה הייתה מבריקה היינו אומרים שהיא מבריקה, ככה זה. כשחקן אתה תמיד מקבל את זכות התגובה החיובית על המגרש. אין לי בעיה עם מה שאמרנו, לא הייתי לוקח שום דבר ממה שאמרנו. אנגליה הייתה ממש עלובה. אני חושב שהרוב המכריע של המדינה, ואפילו השחקנים בסגל, ידעו שהם היו נוראיים נגד דנמרק וכמעט ולא היו דברים חיוביים”.

מאמן הנבחרת, גארט סאות’גייט, התייחס אמש במסיבת העיתונאים לביקורת על הנבחרת שלו:

“אני מוציא את עצמי מזה”, אמר סאות’גייט. “אני לא מודע לזה. זה לא חשוב לי בכלל. אני לא צריך להקשיב לגורמים חיצוניים כי אני המבקר הכי גדול של עצמי ואני חושב שגם רוב השחקנים. אני יכול לדבר כמה שאני רוצה, אבל אנחנו צריכים להראות את זה על המגרש, ואני מצפה שנעשה את זה בהופעה טובה נגד סלובניה”.

סאות’גייט צפוי לערך שינוי אחד בהרכב לקראת המשחק, כאשר הוא צפוי לפתוח באמצע עם קונור גלאגר מצ’לסי במקום טרנט אלכסנדר-ארנולד. בכך יסיים המאמן את הפלירטוט הקצר של המגן הימני של ליברפול בקישור – ניסוי שבוודאי עבד טוב יותר לפני היורו מאשר במהלכו. אם מישהו ציפה שבעקבות הביקורות סאות’גייט ייכנס לפאניקה – הוא יתאכזב מאוד. המאמן נראה כבעל שיטה ברורה, כאשר הוא סומך לגמרי על הכישרון שעומד לרשותו.

אחד השחקנים הכי יציבים של אנגליה עד כה הוא דקלן רייס. רגע לפני המשחק היום נגד סלובניה הוא התראיין לרשת ה-BBC ודיבר על מי שצפוי לשחק לצידו במשחק השלישי:

“קונור הוא חבר לקבוצה שהייתי שמח שיהיה נוכח בקבוצה שלי”, אמר רייס. “אני חושב שהוא הפתיע כל כך הרבה אנשים השנה עם היכולת שלו עם הכדור, עם כמה טוב הוא פורץ קדימה ואיך שהוא נכנס לרחבה ומבקיע שערים. בכל פעם ששיחקתי עם קונור, וזה לא היה הרבה, מאוד נהניתי. אני מכיר אותו ממש טוב כבחור, אני מכיר את המשפחה שלו ממש טוב, הוא ילד מקסים. זו עוד הזדמנות מצוינת עבורו להטביע חותם”.

בינתיים, היום (שלישי) יתקיים המשחק האחרון של הנבחרת בשלב הבתים של יורו 2024, כאשר נבחרת אנגליה תתייצב נגד נבחרת סלובניה. אנגליה כבר העפילה ל-16 האחרונות, אבל יכולה להבטיח את המקום הראשון בבית ג’ ולהימנע ממפגש בנוקאאוט מול גרמניה. הופעה משכנעת חשובה גם כדי לבלום את הספקות של המבקרים, הגוברות ממשחק למשחק. אנגליה תעלה הערב לכר הדשא בניסיון “להשתיק” את התקשורת ולספק משהו אחר. אין לדעת איזו תצוגה נקבל מהנבחרת של סאות’גייט וחבריו, אבל בתקשורת האנגלית כבר הביעו דרישה חד משמעית מהנבחרת:

הגיע הזמן שאנגליה תצדיק את תג הפייבוריטים לפני תחילת יורו 2024…”

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן