בקרוב בפרמייר ליג? הכירו את קירן מק’קנה

קירן מקקנה, מאמנה של איפסוויץ' טאון, נאלץ לפרוש מכדורגל בגיל מוקדם בעקבות פציעה קשה. מאז הוא הספיק לעבור בטוטנהאם, להוביל את האקדמיה של יונייטד ולהיות העוזר של מוריניו. הכירו את האיש על הקווים של איפסוויץ'.

קירן מקקנה רק בן 37, אבל הוא כבר מוביל את איפסוויץ’ טאון מהליגה השלישית היישר אל הפרמיירליג לאחר 2 עונות בלבד על הקווים. סיפורו של המאמן הנפלא מצפון אירלנד.

קירן מקקנה נולד ב-14 במאי 1986, במחוז פרמנה שבצפון אירלנד. כיאה ליליד בריטניה, גם הוא אהב כדורגל כבר מגיל קטן. קבוצתו הראשונה של מקקנה כשחקן מקצועי הייתה קבוצת הנוער של אניסקילן טאון הקטנה, אבל כבר בגיל 16 הוא הצטרף לקבוצת הנוער של טוטנהאם, בה הוא חתם כשחקן עם פוטנציאל גדול. את נבחרתו, צפון אירלנד, הוא ייצג גם בקבוצת ה-U19 וגם בקבוצת ה-U21, כשבנבחרת ה-U19 הוא גם ענד את סרט הקפטן ביורו הצעירות ב-2005.

בשנת 2009, בגיל 22 בלבד, פרש מקקנה ממשחק עקב פציעה מתמשכת בירך, שמנעה ממנו בין היתר לרשום הופעת בכורה בקבוצה הבכירה בטוטנהאם.

לאחר פרישתו ממשחק, מקקנה החל את הקריירה שלו באימון, תוך שהוא לומד תואר במדעי הספורט באוניברסיטת לובורו. במהלך לימודיו, מקקנה בילה כמאמן נוער בטוטנהאם, לסטר, נוטינגהאם פורסט, ו-ונקובר ווייטקאפס הקנדית. עם סיום לימודיו באוניברסיטת לובורו, מקקנה החל לעבוד כמנתח אנליטי באקדמיה של טוטנהאם. באותה תקופה, הוגשה מקקנה הצעה לאמן באקדמיה של ליברפול, אך הוא דחה אותה והחליט להישאר בטוטנהאם ולאמן קבוצות שונות בתוך האקדמיה. בשנת 2015, הפך מקקנה למאמן הראשי של קבוצת ה-U18 של טוטנהאם, אותה הוא הוביל עד לחצי גמר גביע ה-FA לנוער.

באוגוסט 2016, עזב מקקנה את תפקידו בטוטנהאם כדי להצטרף לאקדמיה של מנצ’סטר יונייטד, שם הפך למאמן קבוצת הנוער. כבר בעונתו השנייה בנוער הוא זכה כם קבוצתו באליפות. הסקאוטים באקדמיה של יונייטד סיפרו שמעולם הם לא ראו רמה כה גבוהה של אימון ומשחק. מוריניו, שהיה אז מאמנה של הקבוצה הבכירה, ראה את הפוטנציאל שבמקקנה, והחליט למנות אותו כעוזר מאמן שלו בקבוצה הבוגרת. גם סולישאר וראנגניק שנכנסו לתפקיד האימון בהמשך שמרו את מקקנה צמוד אליהם.

ב-16 בדצמבר 2021, מונה מקקנה להיות מאמנה החדש של איפסוויץ’ טאון מהליגה השלישית באנגליה, כשהוא חותם על חוזה לשלוש שנים וחצי. הגעתו של מקקנה גרמה לשינוי משמעותי בצורת המשחק של איפסוויץ’, כשהתוצאות והביצועים של הקבוצה השתפרו בהרבה. איפסוויץ’ ניצחה בשבעה מ-10 המשחקים הראשונים של מקקנה, תוך שמירה על שערים נקיים בשבעה משחקים. תחת מקקנה, איפסוויץ’ הייתה עם 11 משחקים ברציפות ללא הפסד, כולל שיא מועדון חדש באי ספיגת שער – 547 דקות. למרות השיפור המרענן עם בואו של המאמן החדש, איפסוויץ’ לא הצליחה להגיע לפליאוף העלייה וסיימה במקום ה-11 בליגה השלישית, אבל זה היה ברור שזאת חצי שנה של הסתגלות ושזו רק ההתחלה.

בעונת 2022/23 סיימה איפסוויץ’ במקום השני, שמוביל ישירות לצ’מפיונשיפ. היא עשתה זאת תוך שהיא רושמת 19 משחקים רצופים ללא הפסד, 4 הפסדים בלבד כל העונה, 101 שערי זכות – הכי הרבה, ו-35 שערי חובה – הכי קצת. מיד בתום העונה חתם מקקנה על חוזה חדש במועדון, עד 2027, כשהוא מצהיר – “עכשיו המטרה היא ליישם את זה גם בצ’מפיונשיפ”.

עונת 2023/24:

את העונה הנוכחית התחילה איפסוויץ’ עם רצף של 4 ניצחונות ותיקו אחד, תוך שהיא מציגה כדורגל מרהיב, התקפי ומרגש. איפסוויץ’ של מקקנה מאוד דומה ללברקוזן של אלונסו, כאשר שתי הקבוצות מציגות כדורגל איכותי אך עם זאת גם אופי של ניצחונות דרמטיים ושערים בשניות האחרונות. כך למשל, במהלך משחק מול סאות’המפטון בו איפסוויץ’ ירדה למחצית בפיגור 2-1, אבל עם כדורגל קצבי היא הצליחה לבצע מהפך 3-2 כששער הניצחון שלה נכבש בדקה ה-97.

כיום איפסוויץ’ נמצאת במקום הראשון עם 89 נקודות, נקודה מעל המקום השני בו נמצאת לסטר, לה יש משחק חסר. גם לידס יונייטד נמצאת חזק בצמרת, כשהיא במקום השלישי עם 87 נקודות וכשהיא לא מתכוונת לוותר כשנשארו 3 מחזורים לסיום העונה.

מבחינת כיבוש שערים איפסוויץ’ מובילה את הליגה עם 85 כאלו, ממוצע של 2 שערים למשחק. בפן ההגנתי איפסוויץ’ גם סופגת לא מעט – 53 שערים, זאת בעקבות משחק הלחץ וההגנה שלה שעומדת גבוה.

הפילוסופיה של קירן מקקנה באיפסוויץ’ טאון:

קירן מקקנה הביא עמו לקבוצה גישה טקטית חדשנית ומודרנית, המשלבת לחץ גבוה, מעברים מצד לצד ופיתוח משחק מהיר מההגנה להתקפה. השיטה שלו דורשת משחק קבוצתי חזק ודינמי, עם שחקנים שמסוגלים לשחק בכמה תפקידים במהלך המשחק.

1. שימוש במערכים גמישים:

מקקנה נוטה להשתמש במערך 4-2-3-1, המאפשר לו לשלב בין שיטת משחק התקפית לבין יכולת הגנתית טובה. המערך הזה מתאפשר בזכות שחקנים כמו קונור צ’פלין הנפלא, שמשחק בתפקיד 10 מאחורי החלוץ ומניע את המשחק ההתקפי של הקבוצה.

2. לחץ גבוה ומשחק מלא אינטנסיביות:

הקבוצה מתאפיינת בלחץ גבוה על היריבה, כאשר שני המגנים הקיצוניים מצטרפים הרבה להתקפה, והקישור האחורי פועל כציר המרכזי להעברת הכדור מההגנה להתקפה. הלחץ הזה יוצר עומס בחצי המגרש של היריבה, מה שמאפשר השתלטות על הרבה כדורים באזורים מסוכנים ויציאה מהירה להתקפה.

3. משחק רחב והתמקדות באגפים:

אחת התכונות הבולטות בשיטת המשחק של מקקנה היא השימוש באגפים. 2 המגנים הקיצוניים, כמו ליף דייוויס והארי קלארק, תוקפים לאורך הקווים ומספקים אופציות התקפיות נוספות. הקבוצה מצליחה להתמודד עם הלחץ של היריבות באמצעות יכולת טכנית גבוהה ומהירות במעברים, דבר שהופך את הקבוצה לאיום אמיתי עבור כל יריבה.

4. הגנה מאורגנת ומתפרצות:

בעוד שההתקפה היא חלק חשוב משיטת המשחק של מקקנה, ההגנה אינה נופלת ממנה. הקבוצה שומרת על אורגניזציה הגנתית חזקה, עם שני קשרים אחוריים שמשמשים כקו הגנה ראשון לפני הבלמים  ושומרים על יכולת לשלוט במרכז המגרש. הגישה הזו מספקת יכולת לשמור נכון ולצאת למתפרצות מהירות מבלי יותר מדי חורים.

המעבר של קירן מקקנה משחקן למאמן היה מהיר ומוצלח, והוא מביא את כל הניסיון שרכש בשנים שהוא שיחק ואימן לכדורגל האנגלי. ההישגים שלו עם איפסוויץ’ טאון, כולל העלייה לצ’מפיונשיפ וההישגים בליגה זו, מדגימים את יכולתו להביא חדשנות טקטית ולהשפיע על השחקנים ועל המשחק בצורה משמעותית.

למשל אם תצפו בשער שזכה בשער של איפסוויץ’ שנבחר לשער העונה ב-צ’מפיונשיפ, תוכלו לראות איך איפסוויץ’ מעמידה את ההגנה שלה בצורה מסודרת, ועם משחק לחץ נפלא היא גם מצליחה לחטוף את הכדור משחקני קובנטרי. תוך שניות אחדות הקבוצה כבר מתחילה להסתדר עם מסירות קצרות ומדויקות. ואז, בתוך הלחץ הגבוה של קובנטרי, קונור צ’פלין ,הקשר ההתקפי שנמצא כרגע למטה בהגנה, מקבל את הכדור מהארי קלארק, המגן הימני, ושולח כדור רוחב שחותך את המגרש ואת הלחץ של קובנטרי. הכדור מגיע היישר לרגליו של ליף דיוויס, שמתחיל בריצה ומוצא בכדור ארוך את ווס בראנס, עליו שומרים 2 מגנים ולא משאירים לו יותר מדי שטח פעולה. באותו רגע מגיח לו מאחור הארי קלארק המגן, ומוציא את 2 שחקני קובנטרי מאיזון, ווס בראנס שזיהה את ההזדמנות ואת השטח הריק שנוצר חותך מייד שמאלה, מתקדם לעבר הרחבה ובועט בעיטת טריוולה מושלמת שמסתיימת ברשת של קולינס שוערה של קובנטרי.

אז האם מקקנה יצליח לעשות את הבלתי יאומן ויעלה מהליגה השלישית לפרמיירליג תוך 2 עונות בלבד? את זה נדע בעוד פחות מחודש אבל עד אז מומלץ לעקוב טיפה אחרי הכדורגל הנפלא שמציג מקקנה עם קבוצתו איפסוויץ’ – בדרך אולי לפריצה הגדולה הבאה בעולם האימון.

4 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

    כתבה מעניינת

  2. אסף כותב

    אהבתי מאוד

  3. אוהד מושבע מעכשיו כותב

    מחכים לראות אותו בפרמייר ליג

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

    איפסוויץ עלתה לפריימרליג !!

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן