“בשבילי, לחגוג מקום רביעי וכרטיס לליגת האלופות היה מאוד מוזר” – אנטוניו קונטה בראיון

כשנה לאחר שעזב את המועדון מלונדון, אנטוניו קונטה מתראיין ל'טלגרף' הבריטי ומשתף בתחושותיו במועדון

המאמן האיטלקי המוערך בראיון ראשון מאז עזב את טוטנהאם במרץ 2023

אנטוניו קונטה היה באמצע דרכו להסביר את הסיכון והתמורה שיש לשקול בעת הצבת קו הגנה גבוה, דבר שמאומץ על ידי קבוצות בפרמייר ליג – כולל המועדון הקודם שלו, טוטנהאם – כאשר הוא הציע לנו להמשיך לחדר העבודה בביתו בטורינו. שם, על שולחן, היה מונח דגם של מגרש כדורגל(Subbuteo) עם שתי קבוצות, אחת מהן של מועדונו הקודם אינטר, ושני סטים של שערים. רק הכדור היה חסר.

“אני חייב לשים את הכדור במקום אחר בגלל החתול שלי”, אמר קונטה, בזמן שהוא חיפש אותו בתוך הקופסא של ערכת הדגם בארון. “אחרת, אני מאבד אותו. כשהשמש בחדר הזה, היא נשארת כאן ואז אני חייב לנקות הכול. היא קשרית חזקה!”

למרות שבתחילה חשבתי שהמגרש הוכן לטובתי(המראיין), התברר כי קונטה בן ה-54 משתמש בו מאז שהחל את קריירת האימון שלו  והוא עדיין מוצא בו כלי שימושי לניתוח של טרנדים בעולם הכדורגל ולהקנייתם לרעיונותיו בזמן שהוא לוקח פסק זמן מאימון. “אפשר לשחזר כמה מצבים טקטיים”, אמר קונטה. “בכל קבוצה שאני מאמן בה, אני מביא את הערכה הזו, לפעמים גם כדי להסביר מצבים טקטיים לשחקנים שלי. תמיד יש אחד אצלי בבית”. הייתה עוד הפתעה בפינת הלמידה, והיא מכונת פינבול של משפחת סימפסון שאשתו אליזבטה ובתו ויטוריה קנו לו במהלך סגר הקורונה.

כשהראיון הסתיים, קונטה הציג את מיומנותו כאשף פינבול, וויטוריה בת ה-16 הציגה את עצמה באנגלית צחה בין חזרתה מבית הספר לבין יציאתה לשיעור שחייה. אליזבטה כבר הכינה לנו אספרסו ואמרה לי שאני יכול להשאיר את הנעליים שלי. היא מאמינה שזו מסורת אנגלית להוריד אותן בבית של מישהו אחר. “לכולכם יש שטיחים, נכון?”

קונטה הקים את קבוצותיו בצ’לסי ובטוטנהאם בעזרת הSubbuteo, כשהוא מציין בדיוק איזה מהשחקנים הוא ויקטור מוזס או יונג מין סון, ובנוסף מדגיש איך קו ההגנה הגבוה יכול לעבוד ואיפה ייתכן שיש לו נקודות תורפה. אז, האם נוכל לראות קבוצה של קונטה משחקת עם קו הגנה גבוה בעתיד? “כן”, ענה. “אבל קו הגנה גבוה אומר שעליך ללחוץ הרבה. אתה יכול להעלות את קו ההגנה גבוה אם יש לחץ על הכדור. אחרת, זה סיכון גדול”.

קונטה הראה לי מערך טקטי חדש שהוא רוצה לנסות כשיחזור לאמן, הכולל חוליית הגנה עם ארבעה שחקנים. אולם, הוא התעקש כי הקו האחורי עם שלושה שחקני הגנה שהטמיע באנגליה, עם צ’לסי וטוטנהאם, לא היה שלילי. “אנשים חושבים שזה מערך הגנתי, וזה לא נכון. אני חוזר ואומר, זה לא נכון”, מדגיש האיטלקי. “אתה יכול לראות כמה שערים כובשות קבוצות שלי בכל עונה”.

“זה לא תלוי בשלושה או ארבעה שחקני הגנה, זה תלוי בדרך שאתה בונה את הקבוצה ובונה את משחק ההתקפה. באותה נשימה, לא טוב להיות התקפי מידי. ולא הגנתי מידי. עליך לכבד את תכונותיהם של שחקניך ולהסתגל אליהן. הניסיון שלי אומר לי שאם אתה רוצה לזכות באליפות או להניף גביע, עליך ליצור קבוצה יציבה. בעונה שעברה, מנצ’סטר סיטי הייתה הדוגמה הטובה ביותר לקבוצה עם איזון מעולה, הגנתית והתקפית.”

יש ארון שמתפשט על קיר שלם בביתו של קונטה, המכיל את המדליות אותן קיבל על זכיותיו בתארים, ובנוסף להן העתקים של גביעים מהתקופה בה היה שחקן פעיל ומתקופתו כמאמן. על קיר תלויה תעודת ממוסגרת שמאשרת את תוארו כאביר מסדר הכבוד של הרפובליקה האיטלקית. “קצת כמו אלטון ג’ון”, הסבירה אליזבטה. לכן שאלתי אם היינו צריכים לפנות אל קונטה כ ‘סר אנטוניו’ כל הזמן. הגביעים האלה הם אחריות גדולה מכיוון שהם נשארים שם כדי להזכיר לך ש’אוי תראה, אתה חייב לנצח'”, אמר קונטה. “‘עשית את זה ואתה צריך להמשיך לעשות את זה’.”

קונטה מאמין שיש קבוצות שמטרתן העיקרית היא לבדר את הקהל וישנן קבוצות שהאחריות שלהן היא לזכות בתארים, כפי שעשה ביובנטוס, צ’לסי ואינטר. “אם המטרה הסופית היא לזכות בליגה ולהניף גביעים, חשוב להציע בידור לקהל”, אמר. “אך להיות רק קבוצה שמספקת כדורגל מהנה זה לא מספיק כדי לנצח. אני יודע זאת משום שאימנתי את הקבוצות הטובות ביותר והן תמיד דרשו לנצח”.

“עבורי, כרגע זה בלתי אפשרי לעבוד רק עבור קבוצה שמשחקת בצורה יפה לעין, כי הציפיות הן תמיד לנצח. אני אוהב את העבר שלי, אך באותו הזמן הציפייה שאתה מביא איתך תמיד גבוהה מאוד ואם אתה לא מנצח, נחשב שנכשלת. האפשרות הטובה ביותר היא לבדר את הקהל ולנצח”. עם חיוך הוא הוסיף: “וכדי לחגוג, עליי לנצח. אחרת, אחרים מחכים לחגוג את הכשלונות שלי. זו האמת”.

רק שלושה מאמנים זכו באליפות הליגה לפני קבוצה של פפ גווארדיולה – ריאל מדריד של ז’וזה מוריניו, ליברפול של יורגן קלופ וצ’לסי של קונטה. “זה לא פשוט”, אמר קונטה. “גווארדיולה הוא המאמן הטוב בעולם. כשאתה יכול להתחרות עם המאמן הטוב בעולם עם מועדון שיכול לתמוך בך ולהשקיע בהבאת שחקנים חשובים כדי לשדרג את הקבוצה מדי עונה כי הם רוצים להישאר בפסגה אז זה קשה מאוד להתמודד באותה הרמה. ההיסטוריה שלי אומרת שתמיד הגעתי למועדונים שלי כשהם במצב קשה עם בעיות. אני תמיד בונה. לאחר העונה הראשונה שלי בצ’לסי, כשזכינו באליפות, יכולנו להפוך לדומיננטיים באנגליה. דיברנו עם רומלו לוקאקו וווירג’יל ואן דייק, ועם שני השחקנים החשובים הללו יכולנו לשנות את המציאות”.

קונטה לא יכול היה למשוך את עצמו לחגוג בצורה מופרזת את המקום הרביעי בסיום ששת חודשיו הראשונים בטוטנהאם, למרות שתיאר את העפלה לליגת האלופות כנס, לאחר שמונה למאמן הקבוצה כשהיא במקום התשיעי בטבלת הפרמייר ליג. “בשבילי, לחגוג מקום רביעי וכרטיס לליגת האלופות היה מאוד מוזר”, אמר. “בסיום המשחק האחרון לעונה נגד נוריץ’, קראתי לצוות שלי ואמרתי ‘שימו לב, אל תתרגלו לחגוג מקום בליגת האלופות’. הייתי מאוד ברור. אמרתי שעשינו את המקסימום. מהמקום התשיעי למקום הרביעי, עם כל הבעיות שחווינו, היה פלא. אך לא חגגנו כאילו זה נס כי אני רגיל לנצח”.

בעונתו השנייה בטוטנהאם, טרגדיה תקפה את קונטה כששלושת חבריו, ג’יאן פיירו ונטרונה, שהיה מאמן כושר של הקבוצה, סינישה מיחאילוביץ’ וג’יאנלוקה ויאלי, נפטרו בתווך של ארבעה חודשים. עיניו של קונטה הפכו אדומות כשהוא תיאר באופן רגשני את ההשפעה של מותם עליו, ולאחר מכן, בארוחת ערב במסעדה האהובה על יובנטוס, ששיחק ואימן בה, הוא הצביע על תמונה של ונטרונה הצעיר בקיר ועל מספר רב של תמונות של ויאלי.

“אין ספק, זה היה אחד הרגעים הקשים ביותר בחיי”, אמר קונטה. “ג’יאנלוקה ויאלי, היה לי קשר חזק איתו. נפגשתי איתו שלושה שבועות לפני שנפטר לארוחת ערב עם אשתי ואני שומר את הרגע הזה בליבי. וג’יאן פיירו. תוך שישה ימים (הוא מת). זה היה קשה מאוד להתמודד עם המצב הזה, גם עם לכתו של סינישה. “כשמשהו כזה קורה, יכולות להיות לך מחשבות נוראיות. אתה חושב על מה שיכול לקרות לאדם אחר הקרוב אלייך, או אם זה יכול לקרות לך. זה היה רגע קשה מאוד, גם לשחקנים של טוטנהאם כשג’יאן פיירו נפטר. ניסינו להתמודד עם זה, אבל הרגשתי שגם השחקנים חשו את המצב הנוראי הזה”.

קונטה קיבל תזכורת נוספת ומפחידה לגבי כך שהוא בן תמותה מיד לאחר מותם של חבריו, כשהוא נדרש לעבור ניתוח דחוף להסרת כיס המרה שלו. הוא חזר לעבודה לאחר שבוע בלבד, אך נאלץ לקחת עוד ארבעה שבועות של חופשה כדי להחלים כהלכה. “זו הייתה תקופה חשובה בליגת האלופות, גביע הליגה והליגה”, אמר קונטה. “העדפתי לחזור מהר, אך אז הבנתי שזה היה באמת מוקדם מדי. היה זה דניאל לוי שדחף אותי לחזור הביתה ולהחלים שוב. אחרי המשחק מול מילאן, שהפסדנו 0:1 בסן סירו, הוא אמר לי להישאר באיטליה כדי להחלים כי הוא לא אהב את איך שנראיתי ורופאי הקבוצה לא רצו שאקח את הסיכון. המועדון תמך בי מאוד”.

קונטה אימן מאז רק בשלושה משחקים של טוטנהאם. במשחק נגד מילאן באלופות שקבע כי קבוצתו תודח מהמפעל, בניצחון על נוטינגהאם פורסט ובתיקו עם סאות’המפטון בו הספרס שמטו נקודות לאחר שהובילו 3:1.

היה זה אחרי המשחק מול סאות’המפטון שקונטה נתן את מה שבדיעבד הפך לנאום הפרידה שלו, כאשר אמר ששחקני טוטנהאם אינם “רוצים לשחק תחת לחץ וברגעי מתח”, והציע כי ההמתנה הארוכה של טוטנהאם לגביע עשויה להיות לא רק חובתו של לוי. קונטה גם חזה כי טוטנהאם תסיים “שביעית, שמינית או עשירית” עם הגישה והמחויבות שהשחקנים מראים. טוטנהאם מוקמה במקום הרביעי כאשר קונטה חזר לאיטליה בפעם האחרונה וסיימה את העונה במקום השמיני לאחר עזיבתו.

“באותו רגע, הרגשתי ככה”, אמר קונטה. “אם אני אומר משהו, זה אומר שיש בו משהו אמיתי. בכנות, אני לא מתחרט על דבר בנוגע לכך. אבל יש לי רק רגשות טובים כלפי טוטנהאם. אני שומר על החוויה הזו בליבי”. על השאלה האם ייתכן שהוא יכול להיות יותר מדי כנה השיב כך: “אני כזה. אני שונא שקרים. זה יכול לעזור לי לפעמים או לפעמים זה יכול לפגוע בי. אבל אני מעדיף לשמור על שקט מאשר לספר שקר טוב – גם ביחס עם השחקנים שלי”.

“במהלך העונה, יכול לקרות שאתה צריך שיחה כנה שיכולה להיות חיובית או שלילית. אני מכיר זאת היטב, הייתי שחקן וחלק מהמאמנים שלי אמרו לי שקרים יפים כדי לשמור עליי רגוע. אני לא רוצה שיקרה מצב מסוג זה. “אני יודע שחלק מהשחקנים יכולים להיות קצת כועסים בשיחות האלו. לאחר מכן, מהניסיון שלי, הזמן עוזר לשחקן להעריך אותך. הם כעסו, אך כעבור כמה זמן הם מעריכים את הכנות”.

כאשר הוא לא צפה בכדורגל, רכן מעל שולחן הסובוטיאו שלו או שיחק פינבול, קונטה היה בחופשה במרוקו ובמצרים, התחיל במשחקי פדל וצפה בסדרה הדרמטית האמריקאית “מיליארדרים” במהלך ההפסקה שלו מהאימון. כשקונטה נעדר מהמגרש, הוא סרב להתמודד על משרת מאמן נבחרת איטליה וסירב לחזור למסלול האימון במועדונים מאירופה ומערב הסעודית, ומעדיף לחכות עד הקיץ הזה כדי לתכנן את חזרתו. “לקחתי את הזמן הזה עבורי, עבור משפחתי וכדי לבקר את ההורים שלי”, אמר קונטה. “אבי דחף אותי לחזור מהר, אבל חשוב להיטען מחדש, פיזית ונפשית. עכשיו הבעיה היחידה שלי היא שיש לי יותר מדי אנרגיה ואני מעצבן את אשתי!”

אז מה נשאר לקונטה להשיג? “בכנות, הייתי רוצה להרים את ליגת האלופות כמאמן יום אחד”, הוא ענה. “אבל אני יודע שזה מאוד קשה. אנשים חושבים שזה פשוט, אבל אתה צריך להישאר במועדון הנכון, מועדון שתואם את השאיפה שלך, מועדון שמוכן לעשות את הצעד הנוסף כדי להגיע לזכייה בליגת האלופות. תראה את מנצ’סטר סיטי. שבע שנים, לא?

“הייתי רוצה לתת את השמחה הזו לאבי. הוא אמר לי ‘אני רוצה לראות אותך מניף את הגביע עם האוזניים הגדולות’. זה לא פשוט, אבל כל אחד יכול לחלום”.

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן