ג`וגה בוניטו קטלוני | הברזילאים של ברצלונה ריבאלדו

לכבוד הגעתו של ויטור רוקה לברצלונה והפיכתו לברזילאי ה-40 לאורך ההיסטוריה שלובש את חולצת הבלאוגרנה, החלטנו לצאת בפרויקט כתבות מיוחד שיסקר כמה מהשחקנים הגדולים שהגיעו מארץ הסמבה לרקוד על הדשא בקאמפ נואו. ובפרק השלישי - ריבאלדו

אמרו עליו בילדותו שהוא שביר מדי כדי לשחק כדורגל, אז אמרו. הברזילאי הבא של בארסה הפך בתקופתו בבלאוגרנה למלך השערים הברזילאי של המועדון המפואר, והצליח להיכנס למועדון יוקרתי של תשעה שחקנים בלבד שזכו במונדיאל, ליגת האלופות, וכדור הזהב. זהו סיפורו בברצלונה של האיש והמספרת – ריבאלדו.

ריבאלדו ויקטור בורבה פריירה נולד ב-19 באפריל 1972, בפאבלה המכונה ג’רדין פאוליסטה ליד רסיפה במדינת פרנמבוקו בצפון מזרח ברזיל, לאביו רומילדו ואמו מרלוסיה. עבור ריבאלדו שום דבר לא הגיע בקלות. הוא היה צריך לעבוד בשביל כל מה שרצה. שגרת יומו הייתה מכירת מזכרות לתיירים בחוף הים בבוקר ומשחקי כדורגל עם חבריו בערב. עם שני אחיו הגדולים ושתי אחיותיו הצעירות, המשפחה סבלה מעוני מחפיר, שבעקבותיו הגיע ריבאלדו הצעיר למצב חמור של תת תזונה שגרמה לגופו להיות חלש ושביר, רגליו היו מעט עקומות ואת שיניו נאלץ להחליף מכיוון שנשרו. המצב היה כל כך קשה שלעיתים קרובות שיחק כדורגל יחף ברחובות השכונה שלו. המיומנות והכישרון האדיר שלו, משכו את תשומת לבם של השכנים אשר היו מסתכלים מבתיהם על הילדים המשחקים בפאבלה.

האזור בו גדל ריבאלדו רחוק מהשטח הביתי של שאר השחקנים הברזילאים הגדולים כמו פלה, רומאריו ורונאלדו, ונראה שדרום ברזיל, אזור שבצדק גאה מאוד ביכולת שלו לייצא כדורגלנים גדולים, לא היה מוכן לקבל באותם ימים את העובדה ששחקן מהצפון יכול להיות הכוכב של המדינה וללבוש את מספר 10 בצהוב. “אם הייתי נולד בריו או בסאו פאולו, זה היה הרבה יותר קל עבורי”, סיפר פעם ריבאלדו בריאיון כעוס ועצוב מאוד.

“מי שלא חווה את החיים כמוני לעולם לא יוכל להבין אותם”

ריבאלדו ממעט לדבר על אותה תקופה שכן הוא לא רוצה להיזכר בזמנים הקשים, זו הייתה תקופה שהיה נאלץ ללכת לאימוני הכדורגל מרחק של 15 ק”מ ברגל, מפני שלא היה לו כסף לכרטיס אוטובוס. הרגע האהוב ביום על הילד הצעיר היה הרגע בו אורחי החוף אספו את המגבות וחזרו למלונות שלהם, וריבאלדו היה יכול ללבוש את המכנסיים הקצרים שלו, לחטוף כדור ולמשך זמן מה להשאיר הכל מאחור ולעשות את הדבר שהוא הכי אוהב – לשחק כדורגל.

זיקו, היה הדמות הראשונה שהעריץ הילד הצעיר, “אף פעם לא באמת חשבתי שאני יכול להיות כל כך טוב. כשהייתי בן 10, ראיתי את זיקו בטלוויזיה, ומעולם לא חשבתי שאוכל להשיג את מה שהיה לו”.

אף אחד לא האמין שהילד הצנום מהפאבלה יוכל להפוך לכדורגלן מקצועי, אך למרות בעיות בריאות רבות, רגליים עקומות ומצב כלכלי עגום, ריבאלדו היה כדורגלן נלהב והצטיין כחלוץ. בגיל 16, הוא הצטרף למועדון המקומי של עיר מגוריו בשם פ.צ פאוליסטנו לאחר שזו הציעה לו חוזה מקצועני ראשון בעקבות הכישרון האדיר שלו. “כששיחקתי בסנטה קרוז או במוז’י מירים, אמרו לי שאני לא הכי טוב. אף אחד לא האמין בי. האחרים תמיד יהיו הכוכבים המובילים. אבל לא נתתי לזה להפיל אותי.”

המאמנים של ריבאלדו במועדון האמינו שהוא שברירי מכדי להיות כדורגלן והיחיד שהאמין בריבאלדו הצעיר היה אביו רומילדו פריירה, והוא ובנו היו בלתי נפרדים “הוא תמיד אמר לנו שאחד משלושת האחים יהיה כדורגלן מקצועני, ובברזיל, להפוך לשחקן מקצועני היא הדרך היחידה לברוח מהעוני” מספר ריבאלדו. ואכן החלוץ הצעיר הוכיח למאמניו כי טעו ובגדול, וכבר במשחקיו הראשונים הפך לכוכב החדש של קבוצתו. אך בגיל בגיל 19 בלבד חווה ריבאלדו טרגדיה משמעותית בחייו כשאביו נפטר לאחר שהיה מעורב בתאונת דרכים קשה. הכדורגלן הצעיר שאהבתו לכדור הייתה כה גדולה, שקע בדיכאון עמוק ולא בעט בכדור אותו הוא אהב כל כך במשך חודש שלם. אמו של ריבאלדו הפצירה בבנה הצעיר לחזור לכדורגל ובכך להגשים את החלום של אביו המנוח. “אתה לא יכול לוותר עכשיו. אתה חייב להגשים את חלומו של אביך” התחננה בפניו אמו. ריבאלדו הקשיב לדבריה התגבר על האובדן וחזר למסלול הכדורגל.

את הקריירה המקצוענית שלו החל ריבאלדו במועדון סנטה קרוז. לאחר עונה אחת מרשימה במיוחד, הצטרף למוז’י מירים מליגת העל בברזיל, במדיה הבקיע ריבאלדו עשרה שערים ב-30 משחקים והופעותיו הותירו רושם רב בקרב האוהדים וגם בקרב הקבוצות הגדולות בברזיל. לאחר מכן, הושאל לקורניתיאנס במדיה הבקיע 11 שערים ב-30 הופעות, תוך שהוא מציג מהירות ויכולת טכנית נהדרת. באותה עונה הספיק ריבאלדו גם לערוך הופעת בכורה במדי נבחרת ברזיל ולכבוש את שער הניצחון במשחק ידידות נגד מקסיקו שנגמר ב-1:0 לסלסאו. 

בסיום אותה עונה עבר ריבאלדו אל פלמייראס ששילמה עבורו 2.5 מיליון אירו. שם כבש 21 שערים ב-45 הופעות וזכה גם בפרס החלוץ הטוב בברזיל כאשר הוא מוביל את קבוצתו לתואר הראשון שלו בקריירה – אליפות ברזיל. בתקופתו בירוק לבן הוסיף החלוץ גם שתי זכיות באליפות סאו פאולו, וסיים את תקופתו בפלמייראס עם 60 שערים ב-96 הופעות.

“כשהגעתי לספרד, אנשים חשבו שאטוס הביתה שוב אחרי החגים, אשאר ער כל הלילה ואחגוג, שלא תהיה לי משמעת. זה אולי נכון לגבי שחקנים אחרים, אבל זו לא הדרך שלי”

ריבאלדו, שהפך לשם שמכירים לא רק בברזיל אלא גם ברחבי אירופה, קיבל מספר הצעות מעבר לים. מעט לפני אולימפיאדת אטלנטה, הכריזה פארמה האיטלקית על צירופו. לאחר האולימפיאדה בה ברזיל זכתה במדליית הארד, עוד ועוד קבוצות החלו לפנות אל השחקן הצעיר מברזיל. מה שגרם ללא מעט חשש מצד פארמה, והקרב על ריבאלדו בין מספר מועדוני אירופה החל. בסופו של דבר, החשש של האיטלקים התברר כמוצדק וריבאלדו חתם בדפורטיבו לה קורוניה ששילמה לפלמייראס 6 מיליון אירו עבור החלוץ המוכשר. ריבאלדו מצא את הרשת במדי לה קורוניה כבר במשחקו השלישי בניצחון המרשים 2:0 נגד אתלטיקו מדריד. הברזילאי סחב את קבוצתו עד למקום השלישי באותה עונה כאשר הבקיע 22 שערים ב-42 הופעות במדי דפור, והעיניים של כל העולם הופנו לכוכב החדש.

ברצלונה היא אחת הקבוצות הטובות בעולם. כשאתה משחק בקבוצה כזו, יש לך יותר סיכוי להראות את הביצועים שלך”

בסיום אותה עונה שילמה ברצלונה 23.5 מיליון אירו ללה קורוניה עבור הכוכב הברזילאי החדש של היבשת. ריבאלדו פתח את תקופתו במדי בארסה בצורה פשוט מופלאה, הכוכב שהגיע אחרי עזיבתו של רונאלדו, השכיח את אל פנומנו מהר מאוד. ריבאלדו מצא את הרשת פעמיים בהופעת הבכורה, בניצחון 3-0 של ברצלונה נגד ריאל סוסיאדד. הברזילאי הבקיע שער גם במשחקו השני בבלאוגרנה כשבארסה מנצחת את ולנסיה 3-0 במסטאייה ובתשעת המחזורים הראשונים של אותה עונה ברצלונה רשמה שמונה ניצחונות ותוצאת תיקו אחת, כאשר ריבאלדו כובש שבעה שערים כשהוא מוצא את הרשת גם בקלאסיקו הראשון שלו בניצחון של הקטלונים 3-2 בברנבאו.

הכוכב לא עצר באותה עונה וכבש בכל המסגרות חמישה צמדים ושלושער אחד. החלוץ המצטיין הוביל את בארסה לזכייה באליפות אחרי שלוש שנים כאשר הבקיע באותה עונה בליגה 19 שערים ב-34 הופעות. גם בגביע ריבאלדו היה השחקן המרכזי של בארסה, בשבעה משחקים הברזילאי הבקיע שמונה שערים, כולל שער השוויון בגמר נגד מיורקה בדקה ה-66 שהוביל את המשחק להארכה ופנדלים, בהן בארסה זכתה בגביע, והשלימה דאבל גדול. ריבאלדו סיים את אותה עונה עם 28 שערים ו-5 בישולים ב-51 הופעות, וזכה בתואר השחקן הזר המצטיין של הלה ליגה.

“השחקן מספר 10 הוא הכוכב של הקבוצה, ויש לך יותר אחריות”

בעונה שלאחר מכן ריבאלדו כבר הפך לשם הכי גדול ביבשת. המספר 11 הוחלף ב-10 והברזילאי היה למלך החדש של הקאמפ נואו. החלוץ המוכשר להט והוביל את בארסה לאליפות שנייה ברצף עם 29 שערים ו-18 בישולים כאשר ברצלונה מקדימה בסיום העונה את ריאל מדריד ב-11 נקודות בפסגה, לה היא לא הפסידה במהלך העונה כאשר הברזילאי להט גם נגד היריבה המושבעת ובישל בקלאסיקו שהסתיים בתיקו 2-2 בברנבאו, ובקאמפ נואו מצא את הרשת שוב נגד מדריד בניצחון המוחץ של בארסה 3-0.

בסיום אותה עונה, פרגוואי אירחה את הקופה אמריקה וריבאלדו הוביל את נבחרת ברזיל לזכייה בגביע הגדול של היבשת. הכוכב של בארסה בקיע בכל שלבי הטורניר כולל צמד ובישול בגמר בניצחון של הסלסאו 3-0 נגד אורוגוואי. ריבאלדו סיים את הטורניר כמלך השערים בצוותא עם רונאלדו וזכה בתואר השחקן המצטיין של הקופה אמריקה. בטקס כדור הזהב של אותה השנה ריבאלדו הפך באופן רשמי לשחקן הטוב בעולם. הברזילאי הקדים את דייויד בקהאם שהגיע לפודיום אחרי עונת הטרבל של יונייטד ב-65 נקודות וזכה בכדור הזהב לשנת 1999.

“אני לא אוהב את ואן חאל. ואני בטוח שגם הוא לא אוהב אותי”

בעונה שהגיעה לאחר מכן, החלו לצוץ דיווחים כי לואי ואן חאל מאמן הקבוצה והכוכב הגדול שלו ריבאלדו, מסוכסכים. על פי אותם דיווחים ריבאלדו אינו היה מרוצה מכך שהמאמן ההולנדי הציב אותו באגף שמאל שכן ריבאלדו מעדיף את העמדה ’10’ בה שיחק לאורך רוב הקריירה הבוגרת שלו, והיחסים ביניהם הגיעו לנקודת רתיחה כאשר ריבאלדו הרגיש שהוא מעל המאמן בהיררכיה והרשה לעצמו לדבר אל ואן חאל בצורה מזלזלת.

ריבאלדו ובארסה רצו רחוק גם באירופה באותה העונה, כאשר ריבאלדו מבקיע צמד קריטי בגומלין רבע הגמר נגד צ’לסי, ששלח את בארסה לחצי הגמר. שם נכנעו הקטאלונים ליריבה המקומית ולנסיה. בליגה בארסה לא הצליחה לשמור על התואר, והמאמן עזב בסיום אותה עונה את לאחר שאיבד את תואר האליפות ללה קורוניה ועבר לאמן את נבחרת הולנד, אך יש כאלה שטוענים שהסכסוך שלו עם הכוכב הכי גדול שלו הוא זה שחרץ את גורלו של ואן חאל בבירת קטלוניה.

בעונת 2000/01 ריבאלדו חווה את עונת השיא שלו. החלוץ הבקיע 36 שערים ובישל עוד 10 ב-53 הופעות במדי בארסה. באותה עונה התקשתה ברצלונה בליגה, וממש לא הייתה חלק במאבק האליפות. במחזור האחרון אירחו הקטלונים את ולנסיה בקאמפ נואו בידיעה שהם חייבים ניצחון בכדי להבטיח את השתתפות בליגת האלופות בשנה הבאה. ריבאלדו העלה את בארסה ליתרון ראשון כבר בדקה השלישית למשחק, אך ולנסיה התאוששה משער של רובן בארחה שהשווה את התוצאה כעבור 22 דקות .הכוכב הברזילאי של בארסה שהיה פשוט בלתי ניתן לעצירה באותו משחק, הבקיע בתוספת הזמן של המחצית הראשונה וקבע 1:2 לבארסה בהפסקה.

שתי דקות מפתיחת המחצית השנייה בקאמפ נואו, מצא בארחה את הרשת של בארסה בפעם השנייה, 2-2 שלא מספיק לקטלונים כדי להשיג את הכרטיס המיוחל לצ’מפיונס. הקהל בקאמפ נואו נשאר במתח עד לדקה ה-87, כאשר פרנק דה בור הגביה את הכדור ממרכז המגרש לכיוונו של ריבאלדו. הכוכב הברזילאי שהיה עם הגב אל השער עצר את הכדור בחזה ובבעיטת מספרת מדהימה הכניע את שוער ולנסיה סנטיאגו קניזארס. 3-2 אדיר לבארסה ושלושער מדהים לריבאלדו ששולח את ברצלונה אל ליגת האלופות.

“אני לא רוצה לעזוב את ברצלונה. אני מאוד שמח כאן, ואני רוצה להישאר”

באמצע עונת 2001/02 הוחלף מאמן הקבוצה קרלס רשאק, בלא אחר מלואי ואן חאל שחזר לקדנציה נוספת בבארסה. ריבאלדו עצמו הרגיש שעם החזרה של המאמן ההולנדי, זמנו בברצלונה עבר. בנוסף לכך הברזילאי חווה עונת שפל כאשר לא שותף במשחקים רבים, וב-33 הופעות בלבד בכל המסגרות הבקיע 14 שערים ובישל עוד שמונה.

בסיום אותה עונה היה נראה שדרכו של ריבאלדו בברצלונה עומדת להסתיים. ריבאלדו הבין שאחרי עונה בינונית שלו וחזרתו של ואן חאל לעמדת המאמן, מעמדו ככוכב הגדול של בארסה עומד להתערער. בראיונות בסוף העונה הקפיד הברזילאי להשתמש בהצהרות על מסירותו ואהבתו למועדון ולאוהדים, בתקווה שבלחץ הקהל ההנהלה תחליט להשאירו בקבוצה.

“גביע העולם הוא התואר הכי חשוב שזכיתי בו. אין ספק בכך. אני גאה ששיחקתי במונדיאל עם החולצה מספר 10”

ואז הגיע מונדיאל 2002. כמו בקופה אמריקה שלוש שנים קודם לכן, גם הפעם ריבאלדו כיכב במדי הנבחרת. ריבאלדו כבש חמישה שערים, כולל שער ברבע הגמר בניצחון 2-1 של הסלסאו נגד אנגליה, והוביל את ברזיל ביחד עם רונאלדיניו, רונאלדו, קאפו ואחרים לזכייה החמישית בגביע העולם.

ריבאלדו הקטן מהפאבלה בברזיל היה עכשיו על גג העולם. היחסים בינו לבין בארסה בתקופה שאחרי המונדיאל היו מתוחים מאוד. ריבאלדו דרש מהמועדון שבועיים נוספים של חופשה בברזיל. ובתגובה אן חאל רתח על החלוץ שאותו גם ככה תכנן להדיח מהקבוצה, ואמר לו שמבחינתו, הוא יכול להישאר שם כמה זמן שהוא רק רוצה. הסיפור לא נגמר ובין המאמן ההולנדי לכוכב הברזילאי נוצר סכסוך מתוקשר.

“הוא גאוותן ולא מחוייב למועדון” אמר עליו ואן חאל, החלוץ לא נשאר חייב והגיב “הוא מקנא בי על זה שאני אלוף עולם והוא נשאר בבית עם הולנד.” אחרי כל המהומה התקשורתית הגדולה בין ריבאלדו למאמנו, הנהלת ברצלונה החליטה להתיר את החוזה של החלוץ, לו נשארה שנה נוספת בחוזה.

ריבאלדו סיים את הפרק שלו בברצלונה ועבר בהעברה חופשית למילאן. את התקופה שלו בבארסה סיים הברזילאי עם 235 הופעות בהן בישל 45 שערים וכבש 130 שערים ובכך הפך למלך השערים הברזילאים של ברצלונה, שיא בו הוא מחזיק עד היום. ריבאלדו שהגיע לברצלונה רק אחרי עונה אחת מחוץ לברזיל, זכה עם המועדון הקטלוני ב-2 אליפויות ספרד, זכייה אחת בגביע המלך וזכייה אחת בסופרקאפ האירופי.

מלכי השערים הברזילאים בברצלונה:

  1. ריבאלדו – 130.
  2. ניימאר – 105.
  3. אבריסטו – 105.
  4. רונאלדיניו – 94.
  5. רונאלדו – 47.
  6. רומאריו – 39.
  7. ג’ובאני – 25.
  8. קוטיניו – 25.
  9. דני אלבס – 22.
  10. סוני אנדרסון – 21.

“במילאנו, אני נותן את כל מה שיש לי במהלך האימונים כדי להרוויח לעצמי סיכוי. אני בכנות לא יודע למה אני לא מוצא מקום בקבוצה, אפילו על הספסל”

ריבאלדו עבר למילאן בהעברה חופשית, ובאותה עונה גם זכה עמה בליגת האלופות כשהוא כובש שני שערים בטורניר היוקרתי ביבשת, אך הכוכב לא קיבל מקרלו אנצ’לוטי את חולצת ההרכב לאורך רוב העונה ובמשחקי חצי הגמר בצ’מפיונס נגד אינטר והגמר נגד יובנטוס, הוא כלל ולא שותף. “זה לא בגלל שאני לא בכושר, אתם יכולים להיות בטוחים לגבי זה”, אמר השחקן בראיון לעיתון בסאן פאולו. “כולם במילאן יודעים שמצבי הפיזי וכושרי הם מהמעולים בסגל. אני תמיד מתבלט באימונים ובמבחנים. גם הסיפור כאילו מצבי הפסיכולוגי אינו טוב הוא לא נכון. אני עובר שם השפלה. אני עצוב בגלל הסיטואציה, אבל יש לי עוד שנתיים לחוזה ואני מתכוון לסיימו. שמעתי שאנשים אומרים שאם אעזוב אלך לקטאר. אבל אני אומר לכולם – אם אעזוב את מילאן אמשיך לשחק באירופה לפחות עוד שלוש שנים.”

ואכן, בדצמבר 2003 החליטה מילאן להתיר את חוזהו של ריבאלדו שמשכורתו על סך 13 מיליון אירו, הכבידה מאוד על האיטלקים. אנצ’לוטי אינו האמין בריבאלדו שלא רץ והתאמץ מספיק באימונים לטענתו, והרוסונרי נפרדו מהכוכב. הברזילאי רשם במדי מילאן 40 הופעות בהן כבש רק שמונה שערים ובישל עוד חמישה כשהוא זוכה עמה בליגת האלופות, בגביע האיטלקי ובסופרקאפ האירופי.

ממילאנו חזר ריבאלדו לברזיל, לקרוזיירו, אך המעבר אינו האיר פנים לכוכב הגדול. במולדתו כבש ריבאלדו רק שני שערים בעשר הופעות. משם חזר החלוץ בגיל 32 לאירופה כאשר חתם בהעברה חופשית באולימפיאקוס היוונית, אחרי שגם שמועות על מעבר אפשרי לבולטון היו באוויר. ריבאלדו הראה במדי היוונים כי יש לו הרבה מה להציע בליגות הבינוניות באירופה. החלוץ  הבקיע ב-101 הופעות 43 שערים ובישל 23 נוספים וזכה ביוון בשתי העונות הראשונות שלו בדאבל. בסך הכל בתקופתו באדום לבן של אולימפיאקוס זכה ריבאלדו בשלוש אליפויות רצופות ושני גביעים.

“אני מודה לאלוהים על כך שזכיתי לשחק עם בני”

ריבאלדו אהב את המשחק יותר מכל דבר אחר בחייו והכוכב אינו רצה לתלות את הנעליים. ריבאלדו עבר לא.א.ק. אתונה בהעברה חופשית לאחר שנשיא אולימפיאקוס החליט כי הוא מבוגר מדי לקבוצה. לאחר מכן המשיך לבוניודקור האוזבקית, עמה זכה בשלוש אליפויות רצופות ועוד שני גביעים. לבסוף חזר ריבאלדו בגיל 39 לברזיל. הוא שיחק בסאו פאולו וסאו קטאנו עד שחזר בשנת 2013 למועדון הראשון שלון בליגה הבכירה, מוז’י מירים. לאחר עונה אחת במדיה הודיע ריבאלדו על פרישה. אך לאחר חצי שנה הברזילאי החליט לחזור בו וחזר לשחק בגיל 41 ביחד עם בנו ריבאלדיניו בן ה-18 שמשחק גם כן במוז’י מירים.

בשנת 2014 ריבאלדו ובנו עשו היסטוריה. מוז’י מירים פגשה את פיראקיקאבה בליגת סאו פאולו, במהלך המחצית השנייה, ריבאלדו נכנס כמחליף, ולראשונה בהיסטוריה של ברזיל, אב ובנו שיתפו פעולה יחדיו במשחק רשמי. ריבאלדו שיחק באותן דקות עם בנו, וגרם למדינה הכי שמחה בעולם להתרגש ממנו שוב.

“כמובן שאני לא על אנושי, אני הולך להתעייף זה נורמלי”

במרץ 2014, בגיל 43, ריבאלדו נכנע לגוף שלו. הפציעות והכאבים בברכיו הכריעו את החלוץ שכל כך אהב את מגרש הדשא והכדור, ובהודעת הפרישה שלו אמר: “עם דמעות בעיניים, אני רוצה להודות לאלוהים ולמשפחתי על כל התמיכה והחיבה שקיבלתי במהלך שנותיי ככדורגלן. היום אני פונה לכל אוהדיי ברחבי העולם ומודיע שההיסטוריה שלי כשחקן הגיעה לסיומה. אני מלא תודה על המסע הנהדר שעברתי לאורך השנים. ניצבתי בפני מכשולים רבים, אתגרים, געגועים, הקרבות ואכזבות, אבל היו הרבה יותר הצלחות, גביעים, מדליות ותארים. אני משאיר מאחורי סיפור ודוגמא חיה לכך ששווה להאמין ולהילחם.”

ריבאלדו במספרים: 

887 הופעות – 412 שערים – 108 בישולים

1 גביע העולם

1 קופה אמריקה

1 גביע הקונפדרציות

1 ליגת האלופות

1 מדליית ארד אולימפית

2 אליפות סאו פאולו

1 אליפות ברזיל

2 אליפות ספרד

1 גביע המלך הספרדי

2 סופרקאפ אירופי

1 גביע איטלקי

3 אליפות יוון

2 גביע יווני

3 אליפות אוזבקיסטן

2 הגביע האוזבקי

כדור הזהב – 1999

שחקן השנה של פיפ”א – 1999

השחקן המצטיין בקופה אמריקה – 1999

מלך השערים קופה אמריקה – 1999

השחקן הזר הטוב ביותר בליגה הספרדית – 1999

לריבאלדו שום דבר לא הלך בקלות. הוא היה ילד צנום מהפאבלה שאף אחד לא נתן לו סיכוי להיות כדורגלן מקצועי. היחיד שהאמין בו, אביו, נהרג כשהיה רק בן 19. כשהגיע לספרד, חשבו שיהיה כמו כל הברזילאים שחוגגים ולא מתמקדים בכדורגל וכשחזר לאולימפיאקוס, טענו שהוא מבוגר מדי.

ריבאלדו השתיק את כל המבקרים והספקנים. אחרי קריירה אדירה, הקוסם מהפאבלות של רסיפה נחשב לאחד מגדולי הכדורגלנים אי פעם, הוא זכה כמעט בכל תואר אפשרי, אישי וקבוצתי, הוביל את נבחרת ברזיל הגדולה לזכייה גם בקופה אמריקה כשהוא זוכה בתואר השחקן המצטיין, וכמובן הוביל את הסלסאו לזכייה חמישית ואחרונה עד היום, בגביע העולם. הוא אחד מבין תשעת כדורגלנים יחיד סגולה שזכו לזכות בטרבל האישי הגדול, כדור הזהב, מונדיאל, ליגת האלופות. אף אחד לא נתן לו סיכוי, אבל כל זה לא עניין אותו. הוא זכר את אביו שהאמין בו, והקדיש לו כל רגע בקריירה המאוד מפוארת שלו. בזכות האמונה שלו בעצמו, ריבאלדו הגיע הכי רחוק שאפשר והפך לאחד מהגדולים אי פעם, ששיחקו את המשחק.

“אבא שלי מעולם לא עזב אותי. ברחוב, במגרש, על החוף, הוא תמיד איתי. הוא עזר לי בדרך להיות מקצועני, ועכשיו אני משחק רק בשבילו”ריבאלדו ויקטור בורבה פריירה.

5 תגובות
  1. שון כותב

    סדרת כתבות נפלאה ומעניינת

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

    מת על הסדרה הזאת

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

    ואו, כתבה ברמה גבוהה מאד. שאפו

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

    חיכיתי לכתבה הזאת ולא אכזבת! תודה

  5. טל כותב

    איזו אגדה ריבאלדו וואו

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן