דע את האויב | הכירו את פיורנטינה

מכבי חיפה הוגרלה בשמינית גמר הקונפרנס ליג מול אחת הפייבוריטיות המובהקות לזכייה - פיורנטינה האיטלקית. אותה קבוצה שבעונה שעברה הייתה פיינליסטית והפסידה בגמר לווסטהאם, תרצה לרוץ הפעם עד הסוף ולהניף גביע אירופאי אחרי 60 שנה. כדי להתכונן כפי שצריך למשחק, צריך לדעת היטב מול מי החיפאים עומדים להתמודד. לכן, עבדכם הנאמן, עשה עבורכם את העבודה וסידר לכם כרטיס טיסה היישר לטוסקנה הציורית. כל שעליכם לעשות הוא לקחת לעצמכם כמה דקות קריאה. ״דע את האויב״: מתחילים.

פיורנטינה, הלא היא ״ויולה״ (סגול באיטלקית), הוקמה בשנת 1926 בפירנצה, טוסקנה.
בתחילת דרכו, המועדון התחיל לשחק עם הצבעים אדום ולבן אך לאחר שנתיים מהקמתו, עברה פיורנטינה לצבעים שכל כך מזוהים איתה – סגול ולבן. אגב, ידעתם שהצבעים הללו נבחרו בגלל פרח האירוס הסגול שמזוהה עם חבל טוסקנה?
אצטדיונם הביתי של הויולה הוא אצטדיון ארטמיו פרנקי הותיק אשר מכיל 47,290 מושבים ויארח את משחק הגומלין.

לפיורנטינה היסטוריה עשירה במפעלי אופ״א, במיוחד בליגה האירופית בה שיחקה ב-16 עונות שונות, כאשר הישג השיא שלה היה העפלה לחצי הגמר בשלושה טורנירים שונים. בליגת האלופות לעומת זאת, שיחקו הסגולים ב-5 עונות שונות כאשר הפעם האחרונה הייתה בעונת 2009/10, בה הודחה כבר בשלב הבתים.
לאורך ההיסטוריה שיחקו לא מעט שמות גדולים במדי הויולה, אך מבין הרשימה האינסופית שמתי את האצבע על שלושת השמות הבולטים ביותר שהשפיעו בתקופתם. הראשון, והגדול מכולם – גבריאל באטיסטוטה, ששיחק במועדון בין השנים 1991-2000 ובמהלך תקופו הפך למלך השערים של הקבוצה בכל הזמנים.
השני, רוברטו באג׳יו. הקוקו האלוהי החל את הקריירה שלו במדי הויולה כשחקן מוכשר וצעיר שדובר בכל רחבי איטליה כדבר הגדול הבא. כולנו זוכרים איזו קריירה מופלאה עשה באג׳יו ביובה, אינטר ומילאן, אך עד היום שומרים לו חסד נעורים בפיורנטינה וזוכרים אותו כאחד השמות הגדולים.
השלישי והאחרון הוא סטבאן יובטיץ׳, שכיום משחק באולימפיאקוס ויתחרה מול היריבה המקומית מכבי ת״א. יובטיץ׳ הגיע ככוכב עולה מפרטיזן בלגרד ושיחק במשך 5 שנים במועדון הסגול מטוסקנה. יובטיץ׳ השאיר את חותמו בכך שהיה כוכב הקבוצה בעונת 2009/10 והעלה את פיורנטינה לשלב הבתים של ליגת האלופות.

פיורנטינה מעולם לא פגשה קבוצה ישראלית בעבר כך שהמפגש עם מכבי חיפה מחר יהיה הראשון בהיסטוריה מול קבוצה ישראלית. הרקורד של מכבי חיפה לעומת זאת מול קבוצות ישראליות עומד על ניצחון אחד בשבעה משחקים – אותו ניצחון היסטורי בעונה שעברה נגד יובנטוס בצ׳מפיונס עם החגיגה של עומר אצילי בסמי עופר.

מאמנה של פיורנטינה הוא וינסצ׳ו איטליאנו, שחקן העבר האיטלקי שאימן בעברו גם את ספציה ובעקבות הצלחתו זכה להתעניינות מהויולה. בשנת 2021 חתם איטליאנו בפיורנטינה ונראה שמאז גם לא מתכוון לעזוב. לאחר שהוביל את המועדון בעונה שעברה לגמר הקונפרנס ליג והשיב אותו לקדמת הבמה האירופאית, בפיורנטינה מרוצים מהתנהלתו של איטליאנו ונותנים בו אמון מלא בשאיפה לקטוף את התואר שבשנה שעברה חמק להם מהידיים בישורת האחרונה.
איטליאנו אוהב לשחק בד״כ במערך 4-3-3 התקפי עם מגנים תוקפים, שחקני כנף שחותכים לרחבה וקשרי box to box שמיומנים גם בהגנה וגם בהתקפה. מטרת העל של איטליאנו היא לכפות את שיטת המשחק שלו ע״י לחץ גבוה ואגרסיבי שישבש את שחקני ההגנה היריבים. עוד דבר שמזוהה עם שיטת המשחק של המאמן האיטלקי הוא העלאת המגנים להתקפה ויצירת חילופי מקומות שיוצרת הצלבה חופפת שמאפשרת לשחקני הכנף לחתוך לתוך הרחבה ולאפשר למגנים לחפש עוד אופציות מסירה בקרבת השער.

הויולה ממוקמים כעת במקום ה-8 בטבלת הסרייה א׳ עם 42 נקודות שצברו במהלך 27 המשחקים ששיחקו העונה. מאזנה עומד כעת על 12 ניצחונות, 6 תוצאות תיקו ו-9 הפסדים כאשר היא כובשת 39 שערים וסופגת 30. לפיורנטינה יש שני מלכי שערים העונה –
ניקולאס גונזאלס, שחקן הכנף הארגנטינאי וג׳אקומו בונאבנטורה הקשר האיטלקי, לכל אחד מהם 7 שערים בליגה.
העונה של פיורנטינה נפתחה עם ציפיות גבוהות כאשר ניצחה במחזור הפתיחה של הליגה האיטלקית 4-1 מהדהד את גנואה והעפילה בפעם השנייה ברציפות לשלב הבתים של הקונפרנס ליג מהפלייאוף.
במחזור ה-3 קיבלה את תבוסתה הראשונה העונה כאשר הגיעה לסן סירו ופגשה את אינטר העוצמתית שלא הותירה סיכוי ופירקה את פיורנטינה 4:0.
הויולה לא הורידו את ראשם לאחר התבוסה, כשכבר במחזור לאחר מכן קטפו ניצחון יקר על אטאלנטה, 3:2 בבית.
לקראת סיומה של שנת 2023, פיורנטינה התבססה במקום הראשון בביתה בקונפרנס ליג די בקלילות, אך בגזרה המקומית התקשתה מאוד לשמור על יציבות ולא הצליחה לחבר ניצחונות יותר מ-3 משחקים ברציפות.
בגביע האיטלקי – פיורנטינה העפילה לחצי הגמר שם תפגוש את אטאלנטה.
אם מסתכלים על התמונה הרחבה, פיורנטינה נמצאת בדיוק במקום לו היא ראויה – אמצע הטבלה. היא לא מצליחה לנצח את הגדולות אך כן יודעת לספק את הסחורה מול הקבוצות הקטנות.

מסאיי דגו וחבורתו יודעים שלמרות מיקומה בטבלה במקום ה-8 אל מול מיקומם של מכבי חיפה במקום ה-2, הפערים באיכות בין שתי הקבוצות ניכרים בצורה חד משמעית. פיורנטינה מחזיקה סגל שחקנים מוכשר מאוד שמשחק באחת הליגות הקשות והפיזיות באירופה שהגיע לגמר הקונפרנס ליג בעונה שעברה.
אין ספק שמדובר באתגר הכי גדול שמסאיי דגו יעמוד מולו מאז מינויו בתחילת העונה ושהכנה למשחק לא תהיה פשוטה, במיוחד שהמשחק הביתי לא ישוחק בסמי עופר אלא בבודפשט.

ניקו גונזאלס. כוכב הקבוצה.

 

מכבי חיפה חווה תקופת פריחה בחודשים האחרונים ומגיע למפגש מול האיטלקית עם אמונה מלאה שאפשר לעבור שלב, אף על פי ההגרלה הקשה.
המועדון החיפאי יגיע עם סגל חסר מאוד, שבו לא פחות מ-11 שחקנים לא יוכלו לקחת חלק במשחק ולהלן השמות:
דניאל סונדרגן, דין דוד, שון גולדברג, ליאור קאסה, מחמוד ג׳אבר, עילאי חג׳ג׳, קני סייף, תומר חמד, אריק שוראנוב ודוחה חזיזה.
הדלילות הרבה בסגל תיאלץ את דגו לשבור את הראש ולנסות לבנות הרכב מספיק חזק שיעמוד באיכות של הויולה.

זו היא רשימת השחקנים של פיורנטינה שראויים לתשומת ליבכם:
-פייטרו טארצ׳ינו: השוער האיטלקי הותיק יביא את הנסיון שלו ויספק את קו ההגנה האחרון אל מול התקפת הירוקים.
-דודו: מגן ימני ברזילאי שמתמחה בלעשות סחרחורת לשחקני היריבה. מהיר מאוד ויודע לשחק לאורך כל הקו.
-ניקולה מילנקוביץ׳: בלמה הבכיר של פיורנטינה יקבל משימה מיוחדת והיא לשמור על פיירו. מתנשא לגובה של 1.95 מטרים ופיזי מאוד.
-ג׳יאקומו בונאבנטורה: 7 שערים ו-2 בישולים בגיל 34 זה לא צחוק. שחקן מנוסה שיודע לספק את המספרים בחלק הקדמי.
-ניקולס גונזאלס: כוכב הקבוצה הבלתי מעורער. שחקן הכנף הארגנטינאי הנהדר מוערך בשווי של 40 מיליון אירו, יותר מכל הסגל של חיפה ביחד וכבר מבוקש ברחבי אירופה.
-לוקאס בלטראן: עוד ארגנטינאי, סנטר פרוורד בן 22 שמפציץ בעונתו הראשונה ובעל סיומת נהדרת מול השער.
-ג׳ונתן איקונה: שחקן כנף צרפתי, מהיר, טכני וזריז מאוד.
-אנדראה בלוטי: אחד השחקנים האיטלקיים המוערכים ביותר במדינה. בעברו כיכב בטורינו וברומא ובחלון האחרון הושאל לויולה. חיית רחבה.

*שחקני פיורנטינה שיעדרו מהמשחק*
לשמחתו של דגו, שני שמות בולטים בסגל של פיורנטינה לא ישחקו, לפחות במשחק הראשון.
הראשון הוא לואקס מרטינז הבלם שכבש 7 שערים העונה בכל המסגרות ובישל עוד אחד. ללא ספק אבידה.
והשחקן השני הוא ארתור מלו, שאולי מוכר לכם מתקופתו הקצרה והלא מוצלחת במדי ברצלונה. הקשר הברזילאי מושאל לפיורנטינה ולא יקח חלק במשחק בשל פציעה.

ארתור מלו. ייעדר מהמפגש מול חיפה.

 

לסיכום, מדובר באחת ההגרלות הקשות ביותר שמכבי חיפה יכלה לקבל וכפי שקראתם עד כה, עומדת מולה קבוצה עם פערי רמות גדולים שעל הנייר מהווים יתרון עצום לפיורנטינה. כל זה מבלי לדבר על הסגל החסר ואירוח המשחק בבודפשט. בקיצור, מפגש קשה מאוד עומד על הפרק אבל אחרי שאמרנו את זה גם בשנה שעברה נגד יובנטוס הגדולה ואכלנו את הכובע – אין לדעת מה צופה לנו העתיד.

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן