האגדה שמחפשת סוף טוב: כריסטיאנו רונאלדו מגיע ליורו

הרצון להוכיח, התשוקה שהתעצמה, חממת הגידול הסעודית ונבחרת שמשחקת רק בשבילו. מספר 7 של פורטוגל מגיע לטורניר היורו הקרוב כשהוא נחוש מאי פעם להשתיק את המבקרים.

כשהיינו ילדים התרגלנו שלכל סיפור מהאגדות יש סוף טוב. הנסיך מצא את סינדרלה, עמי ותמי השתחררו מהמכשפה, כיפה אדומה והצייד גברו על הזאב ופינוקיו חזר לסבא ג’פטו. כל אגדה טובה נגמרת בכך שגיבורי הסיפור: “חיו בעושר ואושר עד עצם היום הזה”, כי אחרת – מה הטעם בכל הסיפור? אבל יש עוד אגדה אחת שרוצה לכתוב את הפרק האחרון שלה, מחפשת סוף טוב לסיפור, ולאגדה הזו קוראים כריסטיאנו רונאלדו.

אלו היו אולי שלוש השנים הקשות ביותר שעברו על הפנומן הפורטוגלי: הפטירה של בנו הקטן, ה”התעללות” שחווה במנצ’סטר יונייטד, הסירוב שקיבל ממספר גדול של מועדונים באירופה ועד ההידרדרות לערב הסעודית. כריסטיאנו רונאלדו מצא את עצמו בגיל 37 נמצא במסלול שהוא בכלל לא כיוון אליו. במקום להיות בטופ העולמי, בדיוק כפי שהוא התרגל, הוא חווה סירובים רבים שפשוט הכריחו אותו לרדת ליגה, אולי אפילו שתיים.

מאז ומעולם נדבקה בכריסטיאנו תדמית ה’ווינר’, כזה שלא אכפת לו מה כולם חושבים עליו. אבל למעשה, כריסטיאנו הוא ווינר מסוג אחר – כזה שמאוד אכפת לו מה כולם חושבים עליו. הדיבורים מסביב – זה הדלק שלו, הלכלוכים בתקשורת – זה מה שגורם לו לקום בבוקר. פעם אחר פעם הוא נאבק במחשבות של הסביבה, פעם אחר פעם הוא היה שם כדי להוכיח שאף אחד לא באמת יודע מה הוא שווה. ביום שבו לא יהיה לו מה להוכיח, ביום שבו הוא יהפוך ל’קונצנזוס’ – כריסטיאנו רונאלדו יפרוש מכדורגל. לא כי הוא לא יהיה בכושר או כי לא יהיה לו מה לתרום – פשוט כי ייגמר לו המצבר. כמו אצל כולם, הכח לעשייה מגיע מהפידבקים אותם אנו מקבלים, אבל אצל כריסטיאנו הכח לעשייה מגיע דווקא מהפידבקים השליליים שהוא מקבל. כריסטיאנו הוא ווינר, אבל מהסוג שחייב כל הזמן להוכיח שכולם טועים. וזה בדיוק מה שהוא בא לעשות בקיץ הקרוב.

אל טורניר היורו הקרוב מגיע כריסטיאנו רונאלדו אחר. את השנה וחצי האחרונות הוא העביר במחנה האימונים הכי טוב שיש. הוא שיחק בליגה חובבנית פלוס, כזו שלא מקשה עליו במיוחד, אבל גם לא מוותרת לו. הוא נהנה בחיק המשפחה שהוא כל כך אוהב, כמו תמיד הוא התמיד בשמירה על כושר ובריאות, ודאג להירגע בפן המנטלי. למעשה, בחודש דצמבר 2022 כריסטיאנו רונאלדו נכנס למעין חממת גידול עם מטרה אחת ברורה: להגיע ליוני 2024 הכי שלם שאפשר.

מי שראה את כריסטיאנו רונאלדו בתקופת האימונים בסעודיה ראה שחקן אחר. בוגר יותר, מחושב יותר אבל יותר מהכל – רוצה יותר, יותר מאי פעם. לפני כשלושה שבועות, כשאל נאסר הפסידה לאל הילאל ב’גביע המלך של אלופים’, הכוכב הפורטוגלי לא ידע את נפשו. האיש שזכה כמעט בכל תואר אפשרי, שהניף את ליגת האלופות 5 פעמים, האיש ששבר שיאים בכמויות מסחריות – התייפח כמו תינוק בגלל הפסד בגביע. זה אולי הדבר שהתקופה בסעודיה פיתחה אצל רונאלדו יותר מכל – את התשוקה.

כריסטיאנו רונאלדו מגיע ליורו הקרוב רעב מאי פעם. הוא אמנם כבר לא השחקן בשלהי גיל ה-20 שרק רצה לשבור כל תואר אפשרי, אבל לראשונה הוא מגיע לתחרות גדולה כאנדרדוג. ספק אם לאורך הקריירה הארוכה שלו הוא הרגיש אי פעם את התחושה הזו, אבל כשהוא כבר נמצא שם הוא רוצה להוכיח רק דבר אחד – שהוא ממש לא. כמו שקורה תמיד כשאומרים עליו משהו – כריסטיאנו רוצה להוכיח שהוא ההפך הגמור. כשעולות שאלות כמו: ‘האם הוא ראוי לפתוח בהרכב’? כריסטיאנו מגיע כדי להוכיח שהוא החלוץ הכי טוב שיש בטורניר.

אז נכון, זו לא אותה יכולת של תקופת ה’פריים’, אבל מבחינת כושר גופני כריסטיאנו רונאלדו נמצא בתו התקן הגבוה ביותר. מי שצפה במשחק הידידות האחרון של נבחרת פורטוגל לפני היורו, ראה כריסטיאנו חד ומדוייק בצורה בלתי רגילה. המספרים של רונאלדו בעונה האחרונה הם אדירים, את שנת 2023 הוא סיים כמלך השערים בעולם. את משחקי מוקדמות היורו הוא סיים כסגן מלך השערים עם עשרה כאלו. כריסטיאנו רונאלדו מגיע ליורו כשהוא חד, חד מאוד.

שימו לב אל המספרים האדירים שרשם כריסטיאנו בשנה וחצי בלבד בסעודיה: 70 משחקים, 64 שערים, 15 בישולים. כשמסתכלים על המספרים שלו בליגה הסעודית – זה מטורף עוד יותר: 47 הופעות, 49 שערים, 13 בישולים. מתוך 64 השערים שכבש הכוכב הפורטוגלי, 25 הגיעו בפנדלים, מה שאומר שמדובר בכמעט 40 שערי שדה בעונה וחצי בלבד. את העונה האחרונה סיים כריסטיאנו כשהוא שובר שיא נוסף, והופך לשחקן שכובש הכי הרבה שערים בעונה בליגה הסעודית עם 35 כאלו. לצורך ההשוואה, חלוצה של אל-הילאל אלכסנדר מיטרוביץ’ סיים את העונה עם 28 שערים, רוברטו פירמינו סיים עם 9 שערים וגם אלוף אירופה לשעבר, כרים בנזמה, סיים עם 9 שערים. בנוסף, שימו לב לנתון הבא: כריסטיאנו רונאלדו סיים את עונת 2023/24 עם Xg של 30.44. כלומר, בגיל 39 החלוץ הפורטוגלי כבש כמעט 5 שערים יותר ממה שהוא היה אמור לכבוש. לא רק שהוא עמד בציפיות – הוא אף התעלה עליהן. אז נכון, תמיד אפשר להגיד שמדובר רק בסעודיה, ושהיה לו בית קל במוקדמות היורו, אבל המספרים אף פעם לא טועים. גם נגד קונוסים צריך לדעת להבקיע, ובסעודיה משחקים לא מעט שחקנים ברמה גבוהה הרבה יותר. בשנה וחצי האחרונות, הפנומן הפורטוגלי חידד ושיפר את עצמו בחממת הגידול הסעודית, ודאג לדייק את עצמו הכי טוב שהוא יכול להיות נכון להיום. גם בגילו המתקדם – כריסטיאנו רונאלדו משאיר אבק גם לחלוצים הטובים באירופה בכל הקשור לדיוק ויכולת.

הרובד השלישי שיצטרף אל התשוקה הבלתי נגמרת והחדות של רונאלדו – היא נבחרת פורטוגל. לאחר הכישלון עם הנבחרת בטורניר המונדיאל האחרון, פוטר המאמן פרננדו סנטוס ובמקומו הגיע רוברטו מרטינס. השינוי שהביא איתו המאמן החדש היה בעיקר ביחס כלפי הכוכב הכי גדול שלו. אם במהלך המונדיאל האחרון כריסטיאנו רונאלדו סופסל במשחקי הנוק-אאוט, הרי שרוברטו מרטינס שם את אמונו במספר 7. הנבחרת הפורטוגלית משחקת כולה בשביל איש אחד, סובבת סביבו. לשחקנים בנבחרת פורטוגל הנוכחית יש המון מה להציע, נבחרת מפוצצת כישרון. אבל מרטינס מכוון אותה לשחק רק על איש אחד, כולם סובבים סביבו ומחפשים אותו. אם לשפוט לפי התשוקה והחדות של אותו האיש – היא רק צפוייה להרוויח מכך.

שוב, חשוב להדגיש, זה לא אותו כריסטיאנו רונאלדו. הוא יותר עייף, נושא על הגב למעלה מעשרים שנות קריירה. הוא לא הכי מהיר, לא הכי וירטואוז’, וגם למען האמת הוא כבר לא הכי מדוייק. אבל כריסטיאנו עדיין שם, מבין את המשחק, יודע לעשות את מה שצריך, והכי חשוב – רוצה להוכיח לכולם שהוא עדיין שייך לטופ של הטופ.

טורניר היורו הקרוב זו הדרך היחידה של כריסטיאנו רונאלדו להוכיח שהוא עדיין שם. אם הוא יצליח לסחוב על גבו את הנבחרת שלו עד הסוף, עד הגמר ואולי עד הגביע הנחשק, הוא יחזור לפסגת עולם הכדורגל. אם הוא לא יצליח לעשות זאת הוא יחזור חזרה אל הממלכה הסעודית עם מחשבות רציניות על פרישה. עד כה במבחן הקריירה של כריסטיאנו, בכל פעם שנדרש ממנו להתעלות הוא הצליח לעשות זאת. כאחד הווינרים הגדולים שידע המשחק – כריסטיאנו הוא בחור של מאני-טיים, ובטורניר הקרוב, כל דקה היא המאני-טיים הפרטי שלו.

כשהחדות והכושר עדיין שם, כשהנבחרת כולה מגוייסת סביבו וכשהרצון והתשוקה חזקים מאי פעם – אין שום דבר שיוכל לעצור את כריסטיאנו בדרך לגביע הנחשק. האיש שלא יודע שובע מגיע רעב מאי פעם. כמו כל אגדה, גם האגדה של כריסטיאנו מחפשת סוף טוב, והסוף הזה יצטרך להיות משוכתב בידי סופר אחד בלבד – או יותר נכון ברגלי סופר אחד בלבד – ברגליים של כריסטיאנו.

7 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

    מדהים יחיה

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

    מלך פורטוגל ושמו כריסטיאנו הראשון

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

    אין שחקן כזה

  4. CR7 כותב

    אהוב ליבי

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

    יאלה שיכבוש

  6. בר כותב

    כתבה ממש טובה שלכם

  7. שלו כותב

    כמה אני מעריץ אותך יא רונאלדו
    יחיה תודה נהניתי מאוד

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן