“האנשים הכי טובים”: 125 שנה להולדתו של המייסד היהודי של המשחקים הפאראלימפיים

כיום המשחקים הפאראלימפיים הם חלק בלתי נפרד מהמשחקים האולימפיים. לעומת המשחקים האולימפיים עצמם, כאן ישראל מדורגת במקום ה-16 בדירוג המדליות עם לא פחות מ-384 מדליות לאורך השנים כש- 129 מתוכן מוזהבות.

אבל לא תמיד המשחקים הפאראלימפיים היו צמודים לאולימפיים, מי שהמציא את המשחקים, והעלה את חשיבותם היה נוירולוג יהודי-גרמני/בריטי בשם פרופסור סר לודוויג גוטמן שנולד היום לפני 125 שנה.

לודוויג גוטמן בורח מהנאצים

לודוויג “פאפא” גוטמן נולד ב-3 ביולי 1899 בטושק שברייך הגרמני. בגיל 19 התחיל ללמוד רפואה בעקבות פגישה עם כורה פחם שנפגע בעמוד השדרה, ובגיל 25 כבר היה דוקטור לרפואה. הוא הפך במהירות לאחד הרופאים המוצלחים והידועים בגרמניה, ושמו התפרסם בכל אירופה.

בשנת 1933 עם עליית הנאצים לשלטון עבודתו צומצמה לבית חולים היהודי בברסלאו, כיום ורצלב שבפולין. ב-1939 חלה חבר של הדיקטטור הפורטוגזי אנטוניו דה אוליביירה וגוטמן נשלח לטפל בו. גוטמן הצליח להשיג אישורים גם לאשתו ושני ילדיו וניצל את ההגעה לפורטוגל כדי לברוח מהנאצים. מפורטוגל הוא עבר לאנגליה שם הצליח לקבל עבודה בבית חולים רדקליף שבאוקספורד.

ב-1943 החליטה ממשלת בריטניה להקים מרכז פציעות לאומי, בעקבות מלחמת העולם השנייה. היא הטילה את המשימה על גוטמן, שפתח אותו בפברואר 1944 בבקינגהאמשייר שבדרום אנגליה, ומונה למנהלו. גוטמן שנחשב כבר למומחה הגדול ביותר בבריטניה לנפגעי עמוד השדרה, האמין בניגוד לדעה הרווחת, שהדרך לשקם פיזית ונפשית את נפגעי המלחמה הרבים היא דרך הספורט, ופעל כדי לעודד את הפצועים לעסוק בו.

“האנשים האלה הם הכי טובים”

בסיום המלחמה קיבל גוטמן אזרחות בריטית והמשיך לפעול למען נפגעי המלחמה. ב-1948 הקים את “המשחקים הלאומים לקטועי איברים ומשתמשי כיסאות גלגלים“, טורניר ספורט בריטי למרותקים לכיסאות גלגלים, שבהתחלה לא היה קשור לאולימפיאדה, וכשרצה להקים את התחרות נתקל בתגובות ביקורתיות רבות.

הוא נשאל על ידי עיתונאי ספורט “המילה לאומי מייצגת את הדברים הכי טובים, הרי הפארק הלאומי, הנבחרת הלאומית. במה האנשים האלה הכי טובים?” גוטמן ענה לו בתשובה מוחצת “האנשים האלה הם הכי טובים”. התשובה שלו “the best of man” הפכה לשם הסרט שיצא על סיפור המשחקים, חמישים שנים מאוחר יותר.

המשחקים התקיימו בהתחלה מדי שנה בבית החולים סטוק מנדוויל, שהעניק למשחקים את שמו. תחילה רק חיילים משוחררים נפגעי עמוד שדרה שישבו בכיסאות גלגלים התחרו בתחרות, ובתחרות הראשונה השתתפו 14 ספורטאים ושתי ספורטאיות.

המשחקים הפאראלימפיים בתל אביב

ב-1949 ביקר גוטמן בישראל ועזר לבנות מערך שיקום לנפגעי מלחמת השחרור, ובשנת 1950 קיבל את התואר קצין במסדר האימפריה הבריטית. ב-1952 השתתפו בתחרות לראשונה ספורטאים מהולנד והעניקו לתחרות את הצביון הבינלאומי.

שמונה שנים מאוחר יותר הוחלט לקיים את התחרות ברומא, צמוד לאולימפיאדה שנערכה שם באותה השנה ולהרחיב את המשתתפים לכל הנפגעים שמרותקים לכיסאות גלגלים, ולא רק חיילים משוחררים. במשחקים השתתפו 400 ספורטאים מ-23 מדינות ובאותו הזמן התחרות לא הייתה קשורה באופן רשמי למשחקים האולימפיים, ורק מאוחר יותר הוכרה כמשחקים הפאראלימפיים הראשונים.

ב-1961 ייסד גוטמן את התאחדות ספורט הנכים האנגלית, והתחרות המשיכה להיערך כל שנה, בסטוק מנדוויל, ובשנות האולימפיאדה בסמוך לה. ב-1966 קיבל גוטמן את התואר מפקד במסדר האימפריה הבריטית וזכה בתואר אבירות. בשנת 1968 הודיעה ממשלת מקסיקו שאירחה את האולימפיאדה, כי היא אינה יכולה לארח את משחקי סטוק מנדוויל, ומי שקפצה על ההזדמנות הייתה מדינת שראל, שאירחה את המשחקים ברמת גן.

טקס הפתיחה נערך באוניברסיטה העברית בגבעת רם בירושלים, וטקס הסיום במרכז הירידים בתל אביב. למרות שרוב התחרויות נערכו ברמת גן, המשחקים מוכרים כיום כמשחקים הפאראלימפיים שנערכו בתל אביב.

הכרה רשמית במשחקים הפאראלימפיים

באולימפיאדת מונטריאול שנערכה בשנת 1976 הוחלט להרחיב את המשתתפים ולהוסיף קטגוריות נכות חדשות. מספר המשתתפים באותה תחרות עמד כל כ-1600 ספורטאים מ-40 מדינות שונות. ב-18 במרץ 1980 נפטר לודוויג גוטמן בביתו שבבקינגהאמשייר, אחרי שראה את מפעל חייו גדל לממדים עצומים.

ב-1988 הספורטאים השתמשו לראשונה במתקנים של המשחקים האולימפיים עצמם, והתחרויות התקיימו מיד לאחר האולימפיאדה. הסכם רשמי נחתם בשנת 2001 והתחרויות שהתקיימו בשנות האולימפיאדות הקודמות, כולל זאת שבתל אביב הוכרו כמשחקים הפאראלימפים. משחקי סטוק מנדוויל עצמם מתקיימים עד היום, אך החל משנת 2009 הם מתקיימים אחת לשנתיים.

מספר המדליות של המשלחת הישראלית במשחקים שהגיע לשיאו ב-1976 עם 40 מדליות, צנח החל מאולימפיאדת ברצלונה בה זכתה המשלחת רק בשתי מדליות(אחרי 15 ב-1988), ובאולימפיאדה בטוקיו לפני שלוש שנים, זכתה ישראל ב-6 מדליות. מספר שיא מאז סיאול.

האם אולימפיאדת פריז תביא לישראל בשורה גם במשחקים הפאראלימפים?

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן