“הג’נטלמן של הכדורגל”: 30 שנה לרצח שזעזע את עולם הספורט

כתבנו לפני שבועיים על המלחמה שפרצה בגלל כדורגל, אך שם הכדורגל היה רק הטריגר אחרי טיפוח שנאה מצד שתי המדינות, וככל הנראה המלחמה הייתה פורצת בכל מקרה. היום אנחנו מציינים שלושים שנה לרצח שהתרחש בגלל שער עצמי והדחה מהמונדיאל.
בואו איתנו לסיפורו הטראגי של אנדרס אסקובר, “הג’נטלמן של הכדורגל”.

אנדרס אסקובר שכונה ה”ג’נטלמן של הכדורגל” נולד ב-13 במרץ 1967 בעיר מדיין שבקולומביה והחל לשחק בקבוצות הכדורגל של בית הספר בעירו. הוא התחיל הקריירה המקצועית באתלטיקו נסיונל שם שיחק כל הקריירה למעט חצי שנה ביאנג בויז השווצירית, שמוכרת היטב לאוהדי מכבי חיפה מהעונה שעברה.

אנדרס אסקובר ופבלו אסקובר

קולומביה בשנות ה-90 הייתה מדינה מוכת פשע, האלימות טיפסה לרמות קיצוניות, כשלא פחות משמונים איש נרצחו בשבוע רק בעיר הולדתו של אנדרס אסקובר. ברוני הסמים שלטו בכל פינה במדינה, וברון הסמים פבלו אסקובר שלמרות השם הזהה לא היה לו קשר לאנדרס, היה הספונסר הראשי של הכדורגל הקולומביאני והבעלים של נסיונל בה כזכור שיחק אסקובר.

כמו בהרבה מדינות קרועות, כמו גאורגיה של היום, אזרחי המדינה המדממת תלו את עיניהם לכיוון הכדורגל, אולי הם קיוו שיקרה נס כמו שעשור מאוחר יקרה לחוף השנהב כשהצלחה של הנבחרת הלאומית בהובלת דידיה דרוגבה עצרה מלחמת אזרחים. בקולומביה הפשע הגיע גם לנבחרת עצמה, פבלו אסקובר אימץ את הנבחרת והזמין אותם למשחק אצלו בכלא.

פשע וכדורגל יחדיו

אבל מתחת לכל הפשע צמחה במדינה מדרום אמריקה נבחרת אדירה ושופעת תלתלים עם רנה היגיטה בשער, הקפטן אסוקבר בהגנה, קרלוס ולדרמה עם התלתלתים המוזהבים בקישור, ופאוסטינו אספרייה לו דווקא היום יש קרחת מפוארת שהוביל את ההתקפה. הנבחרת יצאה לרצף אדיר של 26 ניצחונות ללא הפסד כולל ניצחון 0:5 אדיר על אלופת דרום אמריקה וסגנית אלופת העולם ארגנטינה של דייגו מראדונה.

הנבחרת הגיעה למונדיאל 1994, עם שק של ציפיות אבל גם לחץ מטורף שהופעל על השחקנים, כולל איומים על חייהם במקרה של כישלון.

לפני המונדיאל התראיין אסקובר על אהבתו לכדורגל ואמר: “בכדורגל לעומת מלחמת שוורים אף אחד לא מת”.
היגיטה החמיץ את המונדיאל בשל קשריו עם פבלו אסקובר, שגרמו לו גם לשבת בכלא מספר חודשים ולאבד את מקומו בסגל הנבחרת.

את המונדיאל עצמו פתחו הקולומביאנים עם הפסד 1:3 לרומניה המוכשרת. ההפסד העלה את רף הלחץ ואת האיומים על השחקנים שלא כל כך רצו לשחק, הקשר גבריאל חיימה גומס, סופסל במשחק השני מול ארצות הברית בשל איומים על חייו, אך אסקובר הקפטן עודד את חבריו להרים את הראש.

השער העצמי שחרץ גורלות

אל המשחק השני קולומביה עלתה לשחק עם הראש למטה, ובדקה ה-35, הקשר האמריקאי ג’ון הארקס שלח כדור רוחב לרחבה, אסקובר האומלל ניסה להגיע לכדור אך דחק אותו לשער שלו, קולומביה לא הצליחה לחזור למשחק, הפסידה 1:2 והודחה מעשית מהמונדיאל כשגם ניצחון על שוויץ במחזור הסיום לא עזר.

אחרי ההדחה אסוקובר שמר על קור רוח מדהים וכתב לאחד העיתונים במדינה: “חייבים להמשיך. לא משנה כמה קשה, חייבים לחזור ולעמוד על הרגליים. יש לנו שתי אופציות: לאפשר לכעס לשתק אותנו ולאלימות לעלות או להתגבר ולעזור לאחרים. זאת הייתה חוויה מדהימה וייחודית. אנחנו נתראה שוב בקרוב – כי החיים לא מסתיימים כאן”.

הנבחרת חזרה לקולומביה וחבריו של אסקובר ביקשו ממנו שימעט ביציאה מביתו עד שהרוחות יירגעו, אך השחקן התעקש לצאת ולפגוש את העם אותו אכזב ולהתנצל ישירות, לא סתם הוא כונה “הג’נטלמן של הכדורגל”. במהלך הבילוי פגש חבורה של חברים באחד מארגוני הסמים, ולאחר שצעקו והטיחו בו דברים על אותו שער עצמי יצא אסקובר מהמועדון.

הרצח שזעזע את עולם הכדורגל

קסטרו מוניוס אחד מברוני הסמים, רדף אחריו וירה לכיוונו 12 כדורים, כשבכל ירייה הוא צועק “גול”. אסוקבר מת במקום, בהלווייתו כיבדו את זכרו כ-80,000 איש שליוו אותו בדרכו האחרונה. שחקני הנבחרת ענדו סרטים שחורים למחרת וערכו דקת דומייה, ואחד העיתונים הכריז: “היום העצוב בתולדות הכדורגל”.

מוניוס נידון למאסר של 43 שנים, ששונו ל-26 שנים, אולם בסופו של דבר יצא לחופשי כבר ב-2005 עקב התנהגות טובה.
רק ב-2014 הצליחה קולומביה להגיע להישג גבוה יותר מאותו מונדיאל, כשהגיעה עד לרבע הגמר שם נעצרה בשלב רבע הגמר עם הפסד 1:2 לברזיל.

בקופה אמריקה זכתה קולומביה שבע שנים לאחר הרצח, אך מאז לא הצליחה להעפיל לגמר. היום קולומביה משחקת כדורגל נהדר בקופה אמריקה, האם שלושים שנה לאחר הרצח שזעזע את המדינה הדרום אמריקאית, יורשיו בנבחרת יצליחו להביא תואר לזכרו?

1 תגובה
  1. שון כותב

    אחד הסיפורים העצובים והטראגים בתולדות הענף

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן