היזהרו מצילו של ינואר – בין ולאחוביץ’ לג’יראסי (וגם קוטיניו)

ישנו ביטוי בלטינית בשם “אידו של מארס”, מטבע הלשון הזה מציין זמן המועד לפורענות.
בלוח השנה הרומי ציין הביטוי הזה את היום ה- 15 בחודש הרומי מארס (מרץ), אשר בו התרחש רצח יוליוס קיסר בשנת 44 לפנה”ס.
יום זה היה ברומא העתיקה יום חגו של אל המלחמה מארס ובו נערך מצעד צבאי לכבודו.
בפראפרזה על הביטוי הזה הן שחקנים והן מועדונים צריכים מאוד להיזהר מ”אידו של ינואר”.

הכוונה היא שלעבור קבוצה בינאור לא בהכרח עוזר לשחקן מסויים ולפעמים רק עושה נזק והכלל הזה תקף בעיקר לשחקני התקפה ובייחוד לחלוצים (נכון שישנם יוצאים מהכלל כמו האאלנד שעבר בחורף 2021 לדורטמונד, ואן דייק לליברפול בחורף 2018, ראדה פריצה וערן זהבי למכבי ת”א בחורף 2013, חנן ממן להפועל ב”ש בחורף 2018 ואובמייאנג לברצלונה בחורף 2022).

כל ההקדמה הזאת הגיעה בגלל שלאחרונה ישנם דיווחים על כך שקבוצות כמו מילאן, ניוקאסל או מנצ’סטר יונייטד מעוניינות בחלוץ הלוהט של שטוטגרט סרהו ג’יראסי שעד עכשיו כבש 18 שערים ב- 13 משחקים.

מי שתחליט לרכוש אותו חייבת לראות המצב של דושאן ולאחוביץ’ מול הפנים שלה לפני שתחליט.
למי שזוכר רק לפני פחות משנתיים החלוץ הסרבי היה מפלצת של שערים בפיורנטינה, וכבש בחצי העונה לפני מעברו ליובה 18 שערים ובישל עוד 3 ב- 23 משחקים כשבעונה לפני זה (20/21) הוא כבש 21 שערים ובישל עוד שניים ב- 40 משחקים.

אחרי שעבר בינואר 2022 ליובנטוס תמורת סכום עתק של 75 מיליון יורו הוא אמנם כבש 10 שערים ב- 21 משחקים עד תום העונה אבל כבר אז התחילו לראות שזה לא זה, שמשהו כבה בו, שהוא לא מצליח להתאקלם, שהמעבר לקבוצה גדולה הכניס אותו לסוג של הלם.
לא סתם מאזן השערים שלו עד עכשיו בגברת הזקנה הוא רע ביחס העלות תועלת – 28 שערים ו- 7 בישולים ב- 74 משחקים.

דושאן ולאחוביץ' במדי יובנטוס (365FOOTBALL)
דושאן ולאחוביץ’ במדי יובנטוס (365FOOTBALL)
רוצים עוד דוגמאות?

בבקשה – קשישטוף פיונטק שמסקורר באיטליה התדרדר אחורה ורואה היום איך שגיב יחזקאל כובש יותר ממנו בליגה הטורקית (4 שערים לפולני לעומת 5 של יחזקאל).
סיידו דומביה שעשה את טעות חייו ועבר מצסק”א לרומא ומשם הכל התרסק לו.
ארנאו דנז’ומה שהחל לדעוך עוד לפני החורף אבל המעבר לטוטנהאם בכלל ריסק אותו והיום הוא מיובש על ספסל אברטון.

ואיך אפשר בלי שיא השיאים פליפה קוטיניו שהגיע לברצלונה בחורף 2018 תמורת מחיר הזוי של 145 מיליון יורו, שלא ממש הצדיק את מה ששולם עליו והיום מסיים את הקריירה בקטאר.

קוטיניו חותם במדי ברצלונה (תמונה Sky Sports)
קוטיניו חותם במדי ברצלונה (תמונה Sky Sports)

כמובן שיש עוד רבים וטובים שמעבר בינואר ריסק להם את הקריירה אבל הבנתם את הרעיון.
להערכתי הסיבה העיקרית לכך היא כי יש שוני משמעותי בקריטריון אחד ויחיד לעומת חלון הקיץ – אפקט הזמן.

בעוד בקיץ יש לשחקן זמן להתאקלם (יותר או פחות זה תלוי מתי השחקן חתם) בינואר לרוב אין לשחקן ולמועדון את הלוקסוס הזה והוא חייב לרוב לספק מספרים עכשיו אלא אם הוא הוחתם מראש כשחקן ספסל ועל כך בהמשך.

ואין מה לעשות שחקנים הם גם בני אדם וכמו כמעט כל אחד שמגיע למקום עבודה/בית ספר חדש גם להם לוקח זמן להתאקלם…

הם הרי חייבים לעבוד על הכימיה שלהם עם חבריהם החדשים, להסביר להם ולמאמן מתי ואיך נוח להם לקבל את הכדור ואם הם פצועים אז צריך לטפל בהם.
במקרים שהשחקן לא נועד “להציל את הקבוצה” וישר להיכנס להרכב אלא מגיע כשחקן משלים/חיזוק כמו מינאמינו שהגיע לליברפול בינואר 2020 או ברהאים דיאז שנקנה ע”י ריאל מדריד בחורף 2019 אז זה פחות קריטי כי לא מצפים ממנו להרבה, אך כמובן שלא יזיק אם ייתן מספרים.

יש עוד יוצאים מהכלל בסיפור הזה במקרים ששחקן מגיע בינואר, נכשל יחסית/לומד אבל מתחשל לקראת העונה שאחרי ומשתמש בינואר כשכר לימוד כמו לדוגמא ג’ורג’יניו רוייטר שעבר ללידס בינואר 2023 מהופנהיים ובעונה שעבר לא כבש ב- 11 משחקיו בלידס וכמובן שירד איתה ליגה.
אבל העונה הוא פורח בצ’מפיונשיפ עם 4 שערים ו- 7 בישולים ב- 17 משחקים.

מיכאילו מודריק שנרכש ע”י צ’לסי בסכום עתק בחורף שעבר, היה כישלון בעונה שעברה כמו כל צ’לסי אבל העונה הוא משתפר לאט לאט יחד עם הבלוז.
החלוץ הצעיר ג’ון דוראן שנרכש ע”י וילה בחורף 2023 ולומד לאט לאט (מדובר בפוטנציאל גדול לדעתי) ועד כה יש לו שני שערים ב- 8 משחקים בהם שותף לדקות מעטות, אם ווטקניס יעזוב/יפצע נראה שיש לו אלטרנטיבה מוכנה.

לסיכום עדיף ובייחוד לשחקני התקפה לא לעבור בינואר אם הם בתקופה טובה כמו ג’יראסי כי זה יכול לפגוע וכנראה יפגע להם במומנטום, ומשם קצרה הדרך לשיימינג אכזרי ברחבי הרשתות החברתיות בידי אוהדים ופרשנים למיניהם, ומהלימבו השלילי הזה קשה לצאת, כשהוא מצריך כוחות נפשיים כמו של הארי מגוויר  שעבר מספר מדורי גהנום במנצ’סטר יונייטד כשהוא ניחן בחוסן מנטלי שלרוב השחקנים אין.

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן