היסטוריה לגאורגיה, הפסד “טוב” לפורטוגל

מה זה הפסד טוב בכלל?

או יותר נכון, איך אפשר לומר שיש דבר כזה הפסד טוב בספורט תחרותי, הרי, המטרה היא לנצח – לא?

כמובן שהתשובה היא כן, אבל בראייה רחבה יותר, ההפסד אמש אמנם היה תוצאה לא רצויה מצד הפורטוגלים, אך להפסד הזה יש יותר יתרונות מאשר חסרונות.
פורטוגל הגיעה אל המשחק הזה בידיעה שלא משנה מה, גם אם טורקיה השנייה תנצח בתוצאה 10-0, פורטוגל תסיים את הבית הזה במקום הראשון, זאת בעקבות הניצחון של הפורטוגלים על הטורקים. ככה זה עובד בחישוב הפנימי אם 2 נבחרות מסיימות את הבית עם אותן הנקודות, זאת בניגוד אגב לבית הבלגי, בו כל הנבחרות סיימו עם אותן הנקודות, ככה שהמפגש בין הקבוצות לא נחשב, כי צריך לקבל החלטה לגבי 4 נבחרות ולא 2. קצת מסובך בהתחלה אבל בגדול – מאד הגיוני.

חזרה למשחק.

עם הידיעה שהיא כבר בשלב הבא ומהמקום הראשון, רוברטו מרטינס העלה את פורטוגל השנייה, וכאמור, למרות ההפסד, הוא יצא נשכר בכמה דרכים.

מספר גדול מאד של שחקנים קיבל אמש את הטבילה הראשונה בטורניר, ועוד בהרכב הראשון.
זו בעצם הייתה הדרך של פורטוגל לשפשף שחקנים בבמה קטנה יותר, וכך להעניק להם את השיעור הראשון במשחק לא קריטי, ולא במשחק חשוב מאד, נניח שלב שמינית הגמר.

ולראייה, שחקנים כמו צמד הבלמים סילבה ואינסיו קיבלו את הבמה אמש.
סילבה לדוגמא היה נוראי אמש עם צמד טעויות שהובילו לצמד שערים, אך למזלו, שכר הלימוד שלו שולם במשחק לא חשוב כלל.
כנ”ל חברו להגנה אינסיו, שפתח את המשחק בצורה נוראית גם כן עם מספר מסירות אבודות, אך התעשת על עצמו וסיים את המשחק עם מספרים נהדרים כאחד השחקנים היותר איכותיים של פורטוגל.

מרטינס הרוויח את אינסיו מצד אחד, ומצד השני שילם את מחיר טעויות המתחילים של סילבה במשחק שלא קובע כלום.

פורטוגל ספגה שני שערים לא מחוייבים המציאות, תחילה אחרי מסירה רשלנית של סילבה שהומרה לשער נהדר של קווארצחליה במשחקו הטוב בטורניר, ולאחר מכן מפנדל של מיקאוטדזה לאחר הכשלה טיפשית של אותו סילבה.

כפי שאפשר לראות ההרכבים די דומים מבחינת מערך.
מרטינס עלה עם 3 בלמים שאמנם אחד מהם טעה פעמיים והפסיד לו את המשחק, אך החשיבה והרעיון של מרטינס היה נכון בעיניי.
שלושה בלמים שינהלו את המשחק מאחורה וישמרו את צמד שחקני ההתקפה, בזמן שקונסייסאו ונטו קיבלו את הכנפיים, כשדאלוט מחפה על קונסייסאו בימין ומשחרר אותו למשימות התקפיות.

פורטוגל כאמור הפסידה, אך מרטינס הרוויח המון ביטחון להמשך הדרך משחקנים כגון קונסייסאו, אינסיו, נטו, דנילו ופליקס.

מפת הבעיטות מראה על פורטוגל שכן ניסתה להכניע את ממארדשווילי הפנטסטי כמעט מכל איזור סביב הרחבה ובתוכה, אך השוער העצום של ולנסיה (לא להרבה זמן) רשם את אחת ההופעות הטובות ביותר של שוער בטורניר הזה.

למרות שלא כבשה, מפת החום של נבחרת פורטוגל מראה סך הכל על איזון בריא בין שתי הכנפיים ועל נוכחות אדירה בשני ההאלף ספייס של השליש ההגנתי הגאורגי, מה שמראה על תכנית עבודה סדורה, שאולי נתקלה בקשיים, אבל זו לא הייתה הופעה פורטוגלית רעה.

כשמסתכלים על הנתונים בסוף המשחק רואים פורטוגל דומיננטית על הכדור (72%), מאיימת על השער (22 בעיטות) וכזו שהייתה אמורה לסיים לפחות עם שער אחד את המשחק (2.04 שערים צפויים) עם 4 מצבים גדולים שהוחמצו.

מרטינס העלה כאמור הרכב שני, שילם שכר לימוד במשחק שלא קובע כלום ואף הרוויח כמה שחקנים עם ביטחון מוגבר לשלב הבא.

מעניין היה לראות את מרטינס “מכבד” את כריסטיאנו ונותן לו לפתוח במשחק בכדי להשיג סוף סוף את השער שלו בשלב הבתים, ובכדי לשמור על הרקורד של שער אחד לפחות בכל שלב בתים בחמשת טורנירי היורו האחרונים.

זה לא קרה.

כריסטיאנו היה עצבני מאד מרגע הפתיחה, הרבה להתלונן לשופט וסיים את המשחק עם 18 נגיעות בכדור בלבד, 3 מהן בתוך הרחבה הגאורגית וסך של 3 בעיטות כשאחת מהן (בעיטה חופשית מרהיבה) מוצאת את השער.

אפשר היה לראות את התסכול של הטיטאן הפורטוגלי כשירד אל הספסל בדקה ה 66, ותתפלאו, גם זה דבר חיובי בעיניי מבחינת פורטוגל שתרוויח כריסטיאנו עוד יותר רעב בשלב שמינית הגמר לצד שחקני הרכב ראשון בכירים שנחו אמש ויגיעו אל המשחק הקריטי מאוששים ורעבים גם כן.

ניצחון היסטורי לגאורגיה שמעפילה אל שלב שמינית הגמר בטורניר הראשון שלה אי פעם.

“הוכחנו שאנחנו יכולים להתחרות מול כולם”, סיפר חביצה קבארחצליה – מצטיין המשחק, “אני כל כך שמח שעשינו את זה. הצלחנו וזה היה קשה, פורטוגל היא נבחרת גדולה. אני מאוד גאה”.

הפסד לא נעים אבל ממש לא נורא לפורטוגל.

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן