הכל בכל מקום בבת אחת – פסקל גרוס לוהט בברייטון, האם נבחרת גרמניה תזמן אותו?

הקריירה של פסקל גרוס עברה קצת מתחת לרדאר עד שעשה את המעבר לברייטון.
הקשר הגרמני בן ה- 32 גדל בהופנהיים וערך את הופעת הבכורה שלו בבונדסליגה במאי 2009 בגיל 17, כיאה לשחקן שסומן עם פוטנציאל עצום, אבל המאמן של הופנהיים דאז ראלף ראנגניק לא בדיוק הבחין בו – וכך מצא את עצמו הקשר בבונדסליגה השנייה.
תחילה שיחק בקרסלרואה, בשורותיה שיחק בזמנו אביו וב- 2012 הצטרף לאינגולשטאט הצנועה עוד יותר.
לו מישהו היה מספר אז שהוא יהפוך לשחקן דומיננטי בבונדסליגה מבלי לעבור לקבוצה אחרת לא היו מאמינים לו, אבל זה בדיוק מה שקרה – וכל הפריחה הסנסציונית של הקבוצה הבווארית הקטנטנה התרחשה בעיקר בזכות גרוס.
בעונת העליה ב- 2014/15, שבר הקשר את שיא הבונדסליגה השנייה בבישולים עם מספר מטורף של 23 בישולים בנוסף ל- 7 כיבושים שתרם בעצמו, בשיקלול שני הנתונים האלו יוצא שגרוס היה מעורב ב- 56.6% (30 מתוך 53) מסך שעריה של קבוצתו, נתון פנומנלי ששמור רק לשחקנים שיש את הניצוץ של המיוחדות.
המאמן האוסטרי ראלף האזנהוטל בנה את כל המשחק סביבו וקטף בגדול את הפירות.
עם גרוס ויחד עם שותפו דאז לקישור אלמוג כהן, סיימה אינגולשטאט באופן מפתיע במקום ה- 10 בעונת 15/16 אבל בעונת 17/18 לא הצליחה לשחזר את הסנסציה וירדה חזרה לליגה השנייה למרות שגרוס סיפק באותה עונה נתון סטטיסטי הזוי באמת – הוא ייצר 95 מצבי הבקעה עבור חבריו – אבל רק 4 מהם הפכו לשערים עקב חוסר ניצול מצבים הזוי של שחקני קבוצתו ובגלל זה ירדה הקבוצה.

אבל מבחינת גרוס זו הייתה עונה מצויינת וכצפוי בקיץ לא מעט קבוצות התנפלו עליו כשהיה ברור שהוא בדרך ליעד חדש, בסוף מי שזכתה בו הייתה ברייטון ששוב מחלקת הסקאוטינג המשובחת שלה עשתה את העבודה היטב וגרוס הפך לרכש הראשון של השחפים שעלו באותו קיץ לפרמיירליג.

כן, גרוס היה הראשון, והוא צורף תמורת 3 מיליון פאונד בלבד – מחיר שהרגיש מגוחך כבר אז, והפך לאבסורדי באמת בדיעבד.
הגרמני אף התכבד להבקיע את השער הראשון של השחפים בפרמיירליג מול ווסט ברומיץ’ במחזור ה- 4 ומיד השלים צמד מבישול של תומר חמד.
החלוץ הישראלי היה מאושר להבקיע אף הוא בניצחון 1:3 באותו יום וגרוס הוא זה שסיפק לו את הבישול.
ברייטון סיימה את עונת הבכורה שלה בפרמיירליג במקום ה- 15 עם 34 שערי זכות כשגרוס היה מעורב ישירות ב- 15 מהם – 7 כיבושים ו- 8 בישולים.

חמד סיפר עליו בעבר:

“פסקל הוא אחד השחקנים הכי אנדרייטד שיש. לפעמים חושבים שהוא לא מהיר מספיק, אבל הוא תמיד שורף שטחים יותר מכולם, בין הטובים בליגה. זה מאפשר לו להיות במקום הנכון בזמן הנכון. הטכניקה שלו מדהימה, ההגבהות שלו מצוינות, הוא קר רוח מול השער, ראיית המשחק שלו משובחת”.

כאשר החליף גרהאם פוטר את כריס יוטון כמנג’ר ב- 2019, מצא את עצמו גרוס בשוליים בשלב הראשון.
“הוא אפילו דיבר איתי על חזרה אפשרית לבונדסליגה”, אומר חמד ואולם, במהרה הבין גם הבוס החדש שהקבוצה מתפקדת הרבה יותר טוב עם הגרמני מאשר בלעדיו.

אבל אז פוטר בא עם הברקה והסיט את גורס לעמדה אחורית יותר, ומפליימייקר הפך גרוס בעיקר לקשר רחבה לרחבה.
“פסקל מנצל את התכונות החזקות שלו מצוין. הוא שחקן חכם מאוד וקבוצתי, אהוד מאוד בחדר ההלבשה. אני מאושר שהוא משפיע על המשחק שלנו בצורה כה חיובית”, העיד פוטר בתחילת 2021, גם אם הקפיד לבצע רוטציה נרחבת כהרגלו – ולכן הגרמני לא תמיד היה באנקר בהרכב מבחינתו.

זה השתנה לחלוטין כאשר צ’לסי נכנסה לתמונה בספטמבר 2022 ופיתתה את פוטר לסטמפורד ברידג’ תוך שהיא משלמת תמורתו פיצוי נדיב לשחפים.

רוברטו דה זרבי הגיע במקומו, ואצלו זוכה גרוס למעמד איתן אפילו יותר.

“פסקל הוא אחד השחקנים הטובים ביותר שראיתי בקריירה. הוא יכול לשחק בכל פינה במגרש.
אין שני לו בכל הקשור לגישה ולתשוקה למשחק. הוא אינטליגנטי מאוד, וקורא היטב ובמהירות מצבים שונים בעמדות שונות. והא גם מנהיג. יש לי מזל גדול מאוד שהוא נמצא בקבוצה שלנו”, אמר האיטלקי.
ואכן, הוא משתמש בגרוס בתפקידים מגוונים – לא רק כקשר מרכזי או התקפי, אלא גם באגף הימני ואפילו כמגן ימני אם יש צורך בכך.

העונה בלא מעט משחקים מילא גרוס ללא בעיות חור שנוצר בעמדת המגן השמאלי. הוא עושה הכל, ושולח מסירות מדודות לחבריו מכל משבצת בה הוא נמצא.
מאז הגיע לפרמיירליג לפני 6 וחצי שנים, הינדס גרוס 402 מצבי הבקעה, הוא שני בפרמטר זה רק לקווין דה בריינה (431), אך יש לציין שהפער הצטמצם העונה עקב פציעתו של הבלגי.

מפת חום פסקל גרוס 23/24

הפרמטר הזה עזר לגרוס ולשחפים להשיג בעונה שעברה את המקום ה- 5 כשהאחראי העיקרי לכך לדעתי היה גרוס שהיה בעונה מדהימה שהייתה מתחרה אפילו בעונת השיא של ברונו פרננדש שמשחק בעמדה קדמית יותר.

גרוס סיים את העונה שעברה עם 10 שערים ו- 10 בישולים ב- 44 משחקים בכל המסגרות ובסך הכל עד עכשיו הוא כבש 31 שערים ובישל 46 נוספים ב- 237 משחקים במדי הכחול לבן.
אגב אולי לא תתפלאו לשמוע שהיריבה האהובה עליו היא לא אחרת ממנצ’סטר יונייטד, אין קבוצה מולה הבקיע הגרמני יותר באנגליה מאשר השדים האדומים.
הוא הביא לברייטון ניצחון 0:1 מולם בעונת הבכורה שלו בפרמיירליג והבקיע שוב בשני המפגשים ב- 2018/19, כולל ב- 2:3 הביתי.
במאי 2022, היה גרוס אדיר ב- 0:4 של השחפים על מנצ’סטר יונייטד של ראנגניק, במה שהיווה סגירת מעגל אישית מיוחד מאוד עבורו.
גם במחזור הראשון של 22/23 הרס הגרמני גם את הבכורה של אריק טן האח כמנג’ר החדש, וכבש פעמיים במחצית הראשונה בדרך לניצחון 1:2.
בסך הכל, יש לו 8 שערים ב- 15 משחקים נגד היריבה באדום.

לגבי המצב בנבחרת גרמניה זה כבר סיפור אחר ועצוב יותר.
הייתם מצפים ששחקן עם יכולת ניהול משחק כזו ושאין לגרמניה שחקן דומה לתכונותיו מאז פרישתו של מסוט אוזיל מהמדים הלאומיים בתום מונדיאל 2018 יזומן לפחות מאז הפיאסקו במונדיאל 2018.
גם חברו לקישור בברייטון אדם ללאנה תהה בעניין ב- 2022:
“תראו מה פסקל עושה בכל משחק שלנו. מדוע הוא לא בנבחרת? הוא מדהים מכל בחינה, ממלא את ההוראות של מאמנים עד הפרט הקטן ביותר, יכול לשחק מימין, משמאל, במרכז, כפליימייקר. הוא השחקן הכי איכותי ומגוון בפרמייר-ליג, וכמה המועדון שילם תמורתו? זה מטורף”.

שני מאמני גרמניה הקודמים יוגי לב והאנזי פליק התעלמו ממנו בצורה שלא מובנת לי, אבל בדיעבד זה אולי היה דבר טוב כי לא נדבק לגרוס הכתם של הדחה בשלב הבתים בשני המונדיאלים האחרונים.
המאמן הנוכחי יוליאן נאגלסמאן שיתף אותו ב- 4 משחקי ידידות בשנה האחרונה וכל הסימנים מראים שהוא יהיה בסגל גרמניה ליורו ואולי יום לפני יום הולדתו ה- 33 הוא יערוך הופעה רשמית ראשונה במדי המאנשאפט במשחק הפתיחה של היורו.

בכל מקרה עד שזה ייקרה הוא צריך לעזור לשחפים לאסוף את עצמם אחרי שהתקשו כצפוי לשלב בין הליגה האירופית לפרמיירליג שכן הן רק במקום ה- 8 במרחק של 6 נקודות ממקום שיוביל לאירופה בתום העונה.
היום הוא וברייטון יפגשו את ווסטהאם ויוכל לעלות למקום ה- 6 אם ינצחו.

3 תגובות
  1. ישראל כותב

    כתבה מעולה!
    הצלחתי להיות מרותק אל אף שאני בכלל לא מכיר את השחקן…
    שאפו כפיר🥰

  2. דן כותב

    כתבה מדהימה

  3. בר כותב

    אלופים שאתם כותבים לנו גם על שחקנים כאלה

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן