המדויקות ביותר | מי הקבוצות הכי יעילות מול השער?

מחקר חדש של CIES חושף מי הן הקבוצות הכי יעילות בעולם, אלו שכובשות יותר שערים ממה שהן צפויות לכבוש. הקבוצות המפתיעות שבטופ, הצמרת בליגות הבכירות ואריות אירופה שבדירוג שלילי. וגם: איפה נמצאות קבוצות ליגת העל?

מגזין הכדורגל של CIES מפרסם מחקר חדש, ובו הוא מדרג את הקבוצות ברחבי אירופה לפי יעילות האיומים שלהם אל מול השער. המחקר נערך על בסיס שלושה משתנים שהופקו ע”י Wyscout: מספר השערים הצפויים לפי רמת הסיכון של המצב (לא כולל פנדלים), מספר האיומים למסגרת, ומספר האיומים הכללי.

במקום הראשון בטבלה, מבין הליגות שנבדקו, נמצאת פאוק סלוניקי היוונית כאשר היא מבקיעה 2.41 שערים בממוצע למשחק. לפאוק יש ממוצע של 1.72 שערים צפויים למשחק – כלומר היא כובשת 0.69 שערים יותר מהשערים הצפויים שלה – XG, מה שמראה על קבלת החלטות נכונה ויעילות אל מול השער.

במקום השני, נמצאת ספורטינג ליסבון הפורטוגלית. ספורטינג כובשת 2.75 שערים למשחק, מעט יותר שערים מפאוק. כמות השערים של ספורטינג היא לעומת מדד ה-XG שלה העומד על 2.16 שערים צפויים למשחק, מה שאומר שהיא כובשת 0.59 שערים יותר ממה שהיא צפויה לכבוש בכל משחק. לכן, למרות שספורטינג כובשת יותר, פאוק יותר רחוקה מכמות השערים הצפויים שלה ולכן היא זו שנמצאת במקום הראשון.

את הפודיום נועלת נציגה של חמש הליגות הבכירות, רומא. הקבוצה האיטלקית כובשת 1.61 שערים למשחק, לעומת XG של 1.09 – כלומר היא בפלוס 0.52 שערים יותר ממה שהיא צפויה לכבוש פר משחק.

מבין חמש הליגות הבכירות באירופה, רומא נמצאת כמובן במקום הראשון, אחריה במקום השני נמצאת גם כן קבוצה מאיטליה, אינטר, שדוהרת לאליפות. אינטר משיגה 0.44 יותר שערים למשחק מאשר מה שהיא צפויה לכבוש. במקום השלישי נמצאת ארסנל עם 0.43+ שערים.

באיירן מינכן מדורגת רביעית מתוך קבוצות חמש הליגות הבכירות, כאשר ה’בווארים’ מצליחים לכבוש 0.36+ שערים למשחק מאשר מה שהם צפויים. את חמישיית הגדולות של הליגות הבכירות באירופה, נמצאת הקבוצה שככל הנראה תהיה האלופה הבאה של גרמניה – באייר לברקוזן. הקבוצה של צ’אבי אלונסו כובשת 0.35+ שערים, מאשר מה שהיא צפוייה לכבוש. במקום השישי נמצאת ולנסיה, שאומנם מדד ה-XG שלה נמוך מאוד, ועומד על 0.70 שערים למשחק, אך בפועל היא כובשת 1.04 שערים במשחק כלומר 0.34+ שערים, מה שממקם אותה במקום השישי בליגות הבכירות באירופה.

במחקר שמפרסמת CIES ניתן לראות גם את הפערים השליליים במצבי ההבקעה, אל מול כמות השערים שנכבשו, כשכמה מהקבוצות הגדולות ביבשת מציגות מאזן שלילי. אחת מהן היא לא אחרת מאשר אלופת אירופה, מנצ’סטר סיטי, שנמצאת עם מאזן שלילי של 0.08-, כאשר היא מבקיעה 2.11 שערים בממוצע למשחק לעומת 2.18 שערים צפויים.

גם ברצלונה נמצאת בצד השלילי של המחקר, כאשר הקטלונים כובשים 1.89 שערים בממוצע למשחק לעומת מדד של 2.07 שערים צפויים. צ’לסי, שנמצאת בעונה לא טובה בלשון המעטה, מציגה גם היא מאזן שלילי של 0.15-. בנוסף אליה, בצד הזה של המחקר נמצאת גם מנצ’סטר יונייטד, כשהיא כובשת 0.30 שערים פחות ממה שהיא צפויה לכבוש בכל משחק.

הקבוצה שמציגה את המאזן הגרוע ביותר מבין חמש הליגות הבכירות באירופה היא ניס הצרפתית. הקבוצה הצרפתית נמצאת עם מדד שערים צפויים של 1.40 שערים למשחק, אבל בפועל היא כובשת רק 0.84 שערים במשחק – מאזן של מינוס 0.56.

המחקר בחן גם את ליגת העל שלנו, ומהנתונים עולה כי רק חמש קבוצות בלבד בליגת העל כבשו יותר ממדד השערים הצפויים שלהן. במקום הראשון מתייצבת הפועל תל אביב שכבשה 1.08 שערים למשחק, לעומת 0.80 שערים צפויים – 0.28+. מיד אחריה במקום השני נמצאת מכבי בני ריינה, עם 0.14+ שערים למשחק. במקום השלישי מדורגת מכבי פ”ת עם 0.12+ שערים.

שתי הקבוצות הנוספות שמציגות מאזן חיובי בליגת העל הן הפועל חיפה שנמצאת במקום הרביעי, כשהיא מציגה מאזן של 0.09+ שערים למשחק. הקבוצה האחרונה בליגה שמציגה מאזן חיובי, ומדורגת במקום החמישי, היא בית”ר ירושלים. הקבוצה מהבירה כבשה 1.04 שערים בממוצע למשחק לעומת 0.99 שערים צפויים, 0.05 שערים יותר ממה שהיא הייתה צריכה לכבוש בכל משחק.

שתי הגדולות של הכדורגל הישראלי, מכבי חיפה ומכבי תל אביב, מדורגות צמוד מאוד. הצהובים מתל אביב נמצאים במקום התשיעי, כשמתוך 1.99 שערים צפויים למשחק, היא כובשת בפועל 1.88, מאזן שלילי של 0.11-. מכבי חיפה ממוקמת במקום העשירי, עם מאזן שלילי של 0.13-. לקבוצה מהכרמל יש מדד של 2.21 שערים צפויים למשחק, כאשר בפועל כבשה הקבוצה של מסאי דגו 2.08 שערים במשחק.

2 תגובות
  1. אדי וולפמן כותב

    אלון אני ממש אוהב את הכתבות שלך

  2. אסף גיל כותב

    הכתבות המדעיות האלה נהדרות

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן