העיקר הניצחון | מאיורקה 1-0 ריאל מדריד

אחרי התיקו המשוגע ביום שלישי מול מנצ’סטר סיטי, ורגע לפני הגומלין, ריאל המשיכה את קצב הניצחונות שלה ומתקרבת בצעדי ענק לעבר התואר ה-36 שלה בהיסטוריה. לקראת שבוע שבו ריאל תפגוש הן את סיטי בגומלין רבע גמר ליגת אלופות, ואת ברצלונה בקרב על האליפות, אנצ’לוטי ביצע רוטציה בסגל, אשר גרמה לריאל לפחות בחצי הראשון פחות לשטוף את המגרש ולהראות יותר אנמית, אך במחצית השנייה ריאל נראתה יותר מרווחת וחופשיה לעשות את פעולותיה, ושער נפלא של אורליאן “הענק” צ’ואמני העניק לריאל שלוש נקודות. 

מהצד ההגנתי אפשר לרשום משחק נהדר של נאצ’ו, בעוד שהמחצית הראשונה הייתה המשך ישיר של העונה שלו, המחצית השנייה הזכירה את אותו נאצ’ו שזכרנו, ועם סגירה נהדרת במהלך המשחק מנע את שער השוויון מהקבוצה הביתית. בנוסף אליו גם המגן המושמץ מנדי רשם עבודה הגנתית מעולה.

1. הקדמה

אחרי המשחק המטורף שריאל מדריד ומנצ’סטר סיטי הציגו ביום שלישי האחרון, הקבוצה של אנצ’לוטי רצתה להלחיץ במעט את ברצלונה ולעלות את הפער ל 11 נקודות באופן זמני בפסגה. למעט טיבו קורטואה שעדיין נמצא בתהליכי החלמה מהקרע במיניסקוס, אנצ’לוטי זכה לסגל מלא, ורצה להעניק מנוחה למספר שחקנים. מאז ההפסד לאתלטיקו בתחילת ספטמבר ריאל מדריד לא הפסידה משחק חוץ אחד, והיא לא רצתה שהרצף הזה יסתיים לפחות לא לפני המשחק המכריע בקלאסיקו.

בשבוע שעבר מאיורקה חוותה את אחד ההפסדים הכואבים שלה בשניים האחרונות, הפסד בפנדלים לאתלטיק בילבאו בגמר גביע המלך. הקבוצה של חבייר אגירה כבר ראתה את עצמה מניפה את הגביע אחרי 1-0 לטובתה, אך שער של סאנסט שלח את המשחק להארכה ופנדלים, ששם הקבוצה החמיצה שני פנדלים וסיימה את הגביע במקום השני והמאכזב. כעת, מאיורקה תנסה להתמקד בקרב על הישארות, כאשר היא במרחק של 6 נקודות בלבד מקאדיס שנמצאת מתחת לקו האדום, ניצחון/תיקו נגד ריאל יכל לתת המון אוויר לנשימה.

2. הרכבים

3. מהלך המשחק

מתחילת המשחק היה ניתן לראות את הצפיפות של מאיורקה, הקבוצה של אגירה התכוננה למשחק כמו שצריך ולא נתנה לריאל לצאת להתקפות המעבר המסוכנות שלה. מנגד, ריאל מדריד לא הצליחה לרווח את המשחק ונכנסה לתוך הצפיפות של מאיורקה. ריאל לא הצליחה לבעוט למסגרת כלל עם שלושה בעיטות בלבד במחצית, לעומת בעיטה אחת למסגרת של מאיורקה שנהדף על ידי לונין.

בדקה ה-32 ג’וד בלינגהאם באחת הבעיטות היחידות שלו במשחק בעט למשקוף, וגם במהלך הזה ניתן לראות איך ריאל מדריד נכנסה לתוך הצפיפות של מאיורקה, ולא הצליחה לרווח את המשחק כמו שצריך. הפעולה הגיעה דרך חטיפה מעולה של צ’ואמני ומהלך אישי נפלא של האביר הלבן הלוא הוא ג’וד בלינגהאם.

בתמונה ניתן לראות כיצד ריאל מדריד הייתה מאוד צפופה, בשני החצים ניתן לראות את האזור המת של ריאל, וזה המקום של הכנפיים. לרוב מי שפותח בריאל אלה ווינסיוס ורודריגו שחקנים שיותר אוהבים את איזור הכנף ומרווחים את המשחק. בנוסף אליהם, גם ברהים יודע לרווח, אך הוא השחקן היחידי שניסה ואף הוא נכנס יותר לאמצע מאשר לכנף. ניתן לראות בתמונה חמישה שחקני ריאל שנמצאים בצפיפות, ובזכות יכולת מדהימה של בלינגהאם הוא הצליח לחלץ מהמצב הזה בעיטה למשקוף. ריאל במחצית הראשונה נראתה כמו מי שמעוניינת לשמור את הכוחות למשחקים הבאים ורק מחכה שהמשחק הזה יסתיים.

ואז הגיעה המחצית השנייה, ריאל מתחילת המחצית נראתה כמו ריאל שהתרגלנו לראות העונה, מרווחות ומניעה כדור מהר ללא שליטה חסרת תכלית.

ואז הגיע הענק הירוק אורליאן צ’ואמני, אם היה ניתן להיכנס לראש שלו השחקן, היה אפשר לראות שכל מה שהוא חשב עליו זה להתחרות לשער השנה לשנת 2024, השחקן הצרפתי הוא השני שבעט הכי הרבה לשער עם שלושה בעיטות, הראשון אגב זה המחליף וינסיוס ג’וניור.

ניתן לראות כי שלושת המצבים של הענק הירוק הגיעו מה-25 מטר של היריבה, הצרפתי ניסה לעשות הכל כדי לפתוח את המשחק על ידי העוצמה והחדות בבעיטות שלו, ולמעשה זה הצליח לו בדקה ה-48. שער נפלא של הקשר האחורי עם רגל ימין, הכדור פגע בדרך במורלאנס (מספר 8) ונחת ברשת של ראייקוביץ’ ההמום.

1-0 ללבנים ממדריד.

כתוצאה מה 1-0 המשחק נפתח ונע מצד לצד, ריאל מדריד הגיעה להזדמנויות מצד אחד, והמצד השני ניצלה בזכות הקפטן שלה נאצ’ו. הבלם הוותיק רושם עונה לא מספיק טובה, עם שני אדומים וטעויות לא מחויבות, אנצ’לוטי העדיף לעיתים לשים את צ’ואמני הקשר האחורי בלם ולא נאצ’ו. אבל היום נאצ’ו לא נשאר חייב.

בדקה ה-60 כדור ארוך של ראייקוביץ’ הותיר את לאטו (מספר 3) לבד על הקו, המגן השאיר את ואסקז מאחוריו ונכנס לרחבה כאשר הוא לא מכוסה, בזמן הזה רודיגר ששומר על פרטס (מספר 9) קולט את המצב המסובך ורץ לסגור על לאטו שלא יצליח להגיע לשער, בריצה של רודיגר פרטס נשאר לבד, נאצ’ו הבין את הסיטואציה ורץ לסגור את הספרדי. לאטו הצליח להעביר רוחב לפרטס, אך בזכות קריאת המשחק שלו קפטן ריאל הצליח לחסום שער וודאי.

שאפו קפיטן.

לאחר שהדקות עברו ריאל ניסתה לשמור כמה שיותר על ה 1-0 וקרלו אף הוריד את הקבוצה למערך חמישה בהגנה, כאשר מיליטאו נכנס בדקות האחרונות להרגיש את הדשא. בסוף נשמעה שריקת הסיום ולמרות יכולת לא טובה של ריאל, אנצ’לוטי יצא מרוצה מהמשחק. המאמן האיטלקי גם עשה רוטציות, הצליח לשמור על שחקני המפתח בריאים וחזר עם שלוש נקודות ממשחק חוץ.

עוד צעד בדרך לאליפות.

גם מפת המומנטום מראה כי ריאל לא הצליחה להשתלט על המשחק כמו שהיא רצתה במחצית הראשונה, עם גלי התקפה מאוד חלשים. במחצית השנייה, ריאל הצליחה להשתלט על המשחק במיוחד עם הכניסה של וינסיוס ויכלה לשים עוד שער או שניים במצבים קורצים של בראהים ו-ואלוורדה. אך, בדקות האחרונות ניתן לראות את מאיורקה שולטת שריאל מנסה לשמור על התוצאה וללכת הביתה עם 1-0.

4. סטטיסטיקה

4.1 סטטיסטיקה כללית 

  • החזקת כדור: ריאל יותר החזיקה בכדור עם 56% לעומת 44%, עד השער הראשון מאיורקה הצליחה לנטרל באופן כמעט מושלם את ריאל מדריד, הם עמדו בקו נמוך ולא נתנו לריאל לצאת להתקפות מעבר. אך ריאל מדריד גרסת 2023/24 תמיד מוצאת פתרונות, ובעזרת בעיטות מחוץ לרחבה מצאה את השער. ריאל מסרה סה”כ 486 מסירות (87%), לעומת מאיורקה שמסרה 332 מסירות (86%).
  • מאיורקה אגרסיבית: הקבוצה של אגירה הייתה מאוד פיזית מול ריאל, ולא נתנה להם חופשיות. 18 עבירות ביצעה סה”כ מאיורקה, מעל פי 2 מכמות העבירות שריאל ביצעה. מאיורקה הייתה חזקה וממושמעת, אך לצערה זה לא עזר לה מול ה’בלאנקוס’.
  • בעיטות לשער: ריאל בעטה 16 בעיטות לשער, 9 מתוכם מצאו את המסגרת – XG של 1.6 לקבוצה הלבנה. לעומתה, מאיורקה בעטה 6 בעיטות ששניים מהם למסגרת, אחד מהם הייתה הצלת ענק של לונין הנפלא, XG של 0.6 לקבוצה הביתית. לפי ה XG מדובר בתוצאה שעושה צדק עם המשחק. ריאל בנוסף לשער החמיצה עוד שני הזדמנויות גדולות, אחד של ברהים והשני של ואלוורדה. לעומתם מאיורקה הצליחה להגיע בדקה ה-30 למצב מסוכן בהדיפה הראשונה של לונין.

4.2 מסירות

  • דבר מאוד ניכר במשחק הוא המחסור בכדורי עומק, למעט מסירת העומק של חוסלו למודריץ’, ריאל לא הצליחה לחדור את הקבוצה העיקשת של מאיורקה. הצפיפות באמצע לא נתנה לריאל מדריד לחדור ולתת כדורים לעבר חוסלו שבקושי הורגש במשחק. כמו ריאל גם מאיורקה לא הצליחה לחדור את ההגנה של ריאל עם מסירות עומק ובהחלט ההגנות של שני הקבוצות עמדו בצורה מדהימה.
  • ריאל מדריד ניסתה לתת 11 קרוסים במהלך המשחק, אף אחד מהם לא הצליח למצוא שחקן בלבן, ושוב נתון זה מראה את הצפיפות ברחבה של מאיורקה. ככל שההגנה יותר מצטופפת ככה יותר קשה להעביר קרוסים, הדרך הפשוטה להעביר כדורי רוחב היא בעזרת התקפות מעבר או הצטרפות מסיבית של הקבוצה שתוקפת, את שניהם ריאל לא הצליחה ליישם והתוצאה היא לפניכם.

4.3 מפת התקפות ובעיטות

כיצד מאיורקה הצליחה לנטרל את ריאל? דבר ראשון הקבוצה הביתית לא נתנה לריאל את מה שהם הכי אוהבים, התקפות מעבר. במשחק נגד סיטי ובכללי העונה, ראינו כמה ריאל היא קבוצת מעברים מסוכנת מאוד, וברגע שתתן להם את האפשרות למעבר הם ינצלו אותה עד תום.

ריאל לא הצליחה לייצור בעיטה אחת מהתקפות מעבר, מאיורקה נטרלה באופן מושלם את התקפות המעבר של ריאל, ונתנה להם לשחק בשטח הפתוח. עוד דרך שנטרלה את ריאל היא כמות המצבים הנייחים אלה היא הגיעה, ריאל היא קבוצת נייחים מצויינת, אך במשחק הזה כאמור הגיע ל4 הזדמנויות בלבד ממצבים נייחים. משחק טקטי מעולה של אגירה.

אז איך שוברים צפיפות? שני דרכים לשבור צפיפות אלה בעיטות מרחוק ודאבל פסים מהירים. אומנם את הדרך השנייה ריאל הצליחה לייצר רק פעם אחת שכמעט הובילה לשער, אבל הדרך הראשונה ריאל ניסתה בכל כוחה. 9 בעיטות מתוך ה 16 של ריאל הגיעו מחוץ לרחבה, מדובר על נתון מטורף, אבל בשביל לפרוץ הגנות ולמשוך את שחקני ההגנה של היריבה, בעיטות מרחוק זאת השיטה המרכזית. ובסופו של דבר את שער הניצחון ריאל הבקיעה מחוץ לרחבה, הקבוצה של אנצ’לוטי היא מאוד מגוונת העונה, ולכן כמעט בלתי אפשרי לעצור אותה עד כה.

אפשר לראות את מה שרשום לעיל גם במספרים, כ-56% מהבעיטות של ריאל הגיעו מחוץ לרחבה של מאיורקה, לעומת זאת מאיורקה את רוב הבעיטות שלה בעטה מהרחבה (5-16) כ-83% מהם. ניתן לומר מילה טובה גם להגנות ולשוערים של שתי הקבוצות שכמעט ולא נתנו אחת לשנייה לבעוט מתוך רחבת החמש, 6% של ריאל לעומת 0% של מאיורקה, קרדיט ענק לשחקני ההגנה של שתי הקבוצות.

מבחינת איזורי התקפה, ריאל מדריד שוב סמכה על הצד השמאלי שלה כאשר העמיסה יותר על אמצע-שמאל של הקבוצה, לעומת הצד הימני של הקבוצה שכמעט ולא הורגש, צריך לומר ברהים דיאז הוא כנף ימני, לכן ההחלטה של קרלו אנצ’לוטי ללכת איתו כשחקן כנף מרכז-שמאל מאוד תמוהה.

גם באיזורי בעיטות ניתן לראות את הדבר הזה, ריאל בעטה הרבה דרך המרכז שלה, וגם דרך כנף שמאל. אך מכנף ימין הקבוצה של אנצ’לוטי לא בעטה אפילו בעיטה אחת. אצל מאיורקה זה אפילו יותר מעניין כשאר כל הבעיטות שלהם הגיעו דרך האמצע, מאיורקה לא בעטה בכלל מהצדדים.

5. טקטיקה

  • ריאל מדריד: קרלו אנצ’לוטי התחיל במערך של 4-2-3-1 כאשר צ’ואמני ומודריץ’ שיחקו כדאבל פיבוט, וואלורדה התחיל ככנף ימין בעוד שברהים הוצב ככנף שמאל. במיקומים הממוצעים ניתן לראות את ג’וד בלינגהאם ומודריץ דורכים אחד על השני וגם במשחק שניהם לא הצליחו להסתדר ונבלעו בתוך הקישור של מאיורקה. גם ברהים דיאז לא הצליח להיות מורגש לפחות במחצית הראשונה והיה נראה שהוא לא מסתדר בעמדת הקיצוני השמאלי, מהצד השני וואלורדה שיחק באותו קו של ואסקז, כאשר שניהם בממוצע עמדו על קו האמצע, כתוצאה מכך גם כנף שמאל וגם כנף ימין במחצית לא הורגשו כלל, עד כניסתו של וינסיוס ג’וניור. דבר נוסף שניתן לראות אך הוא לא חדש, זה פרלאן מנדי, מדובר במגן הגנתי טוב מאוד, אך מבחינה התקפית הוא לוקה בחסר, ומכאן מגיע המצב שהוא לא עולה כמעט בכלל להתקפות של ריאל ונמצא בחצי של ריאל. מי שכן הורגש הוא כובש השער צ’ואמני שהיה ממש כמו עוד קשר 50-50 והצטרף להתקפות של ריאל. גם במיקומים הממוצעים ניתן לראות שהמשחק של ריאל הלך לכיוון האמצע וטיפה לכנף השמאלית.
  • מאיורקה: הקבוצה הביתית התחילה את המשחק במערך של 5-4-1, אך במיקומים היא עמדה במערך של 3-5-1-1 כאשר המגנים שיחקו כמו כנפים בעוד שרודריגז עמד ממש מתחת למוריקי כקשר לפני החלוץ. אפשר לראות שמאיורקה לא עמדה בקו ההגנה ממש גבוה, וזאת בשל הניסיון של ריאל לגרום לה להרגיש בנוח, ולצאת למעברים בזכות כך. אך אגירה היה מוכן לכך והעמיד את הקבוצה בקו הגנה טיפה נמוך ולא נתן לריאל לצאת למעברים שלה, בנוסף לכך מאיורקה צופפה את הקישור המרכזי וניטרלה כמעט לחלוטין את בלינגהאם, שמעבר לבעיטה למשקוף לא הצליח לבוא לידי ביטוי.

6. מפת דריבלים

המשחק התנהל בשני מצבים, לפני שוינסיוס נכנס למשחק ואחריו

ריאל מדריד לפני כניסתו של וינסיוס לא הצליחה ליצור דריבלים מוצלחים באיזורים מסוכנים למעט, דריבל אחד של ברהים בדקה השלישית שלא הניב פרי, גם בדריבלים ניתן לראות שרוב התקפת ריאל עברה דרך האמצע. כאשר מבצעים דריבל באמצע ורחוק מהשער במשחק עומד, יגיע שחקן נוסף וימנע ממך את ההגעה לשער, לעומת זאת באגף זה סיפור מעט שונה.

לעומת זאת לאחר שוינסיוס נכנס, ניתן לראות עוד ארבעה דריבלים נוספים שנכנסו לתמונה, אבל המיקומים של הדריבלים זה מה שמעניין, וינסיוס הצליח ליצור שלושה דריבלים מוצלחים בתוך רחבת היריבה, הדברים האלה גורמים להגנה להתבלבל ולאבד עמידה. וינסיוס הוא שחקן מיוחד, שגם שלא הולך לו והוא לא כובש, הערך המוסף שהוא מביא בלפרוץ את ההגנה, במסירות המפתח, במיקום שלו, אלה דברים שפשוט גורמים לריאל להפוך מקבוצת התקפה בנאלית לקבוצת התקפה מפחידה. אותו הדבר אפשר להגיד גם על רודריגו שהוא משחק בעמדת הכנף השמאלית, אבל וינסיוס זה ויניסיוס.

7. מצטייני המשחק

7.1 אורליאן צ’ואמני – הענק הירוק

הקשר האחורי של ריאל מדריד נתן משחק פשוט מדהים, הצרפתי היה בכל מקום על המגרש הן התקפית הן הגנתית, והשער שכבש זה רק בונוס למשחק המצוין שהוא נתן, וגם עבור העונה המצוינת שהוא עובר.

טיפה סטטיסטיקה מהמשחק שלו:

  • 90 דקות
  • גול אחד
  • 94 נגיעות בכדור
  • 68/79 מסירות מדויקות (86%)
  • 2 מסירות מפתח
  • 0/2 קרוסים
  • 0/1 כדורים ארוכים
  • 3 בעיטות
  • 5/7 מאבקי קרקע
  • 3/3 מאבקי אוויר
  • 14 איבודי כדור
  • 2 עבירות בוצעו עליו
  • 4 ניקויים
  • 2 תיקולים
  • ציון בולרז: 8.5

7.2 פרלאן מנדי

המגן הצרפתי מקבל לא מעט ביקורות על היכולות ההתקפיות שלו, בכדורגל המודרני מגן כיום הוא כמו שחקן התקפה נוסף ולכן מנדי שהתקפית הוא כמעט ולא קיים מקבל המון ביקורות. אולם, מבחינה הגנתית מנדי עושה את עבודתו נאמנה, אחד השחקנים הטובים ב 1 על 1 הגנתית, המשיך לעשות חיל גם במשחק הזה על מאפו, רוב התקפת מאיורקה הגיעה דרך מאפו, ומנדי התמודד איתו בצורה מעולה כל פעם מחדש.

סטטיסטיקה מהמשחק של המגן:

  • 90 דקות
  • 62 נגיעות
  • 43/46 מסירות מדויקות (93%)
  • 2 מסירות מפתח
  • 0/0 קרוסים (לא ציפינו למשהו אחר)
  • 1/2 כדורים ארוכים
  • 3/5 מאבקי קרקע
  • 1/3 מאבקי אוויר
  • 4 איבודי כדור (מרשים מאוד)
  • פאול אחד
  • 2 פאולים שנעשו עליו
  • תיקול אחד
  • 0 פעמים שעברו אותו (מדהים!)
  • ציון בולרז: 7.3

8. סיכום

ריאל מדריד הגיעה למשחק הזה שיש לה המון דרכים להפסיד, בין אם שחקנים ובין אם זה נקודות על המגרש, וברגעים כאלה היכולת היא לא מה שמשנה באמת אלא רק הנקודות, ברגעי המאני טיים סופרים את הניצחונות ולא את היכולת הטובה וזה ריאל מדריד עושה מצוין. עם הרוטציות והמשחק הפחות טוב, ריאל חזרה עם 3 נקודות בקופה ו 8 הפרש מברצלונה השנייה. עכשיו לריאל מדריד מצפה שבועיים קשים מאוד, ההתחלה תהיה ביום רביעי (17.4) במשחק חוץ באתיחאד, גומלין רבע גמר ליגת אלופות.

האתיחאד הוא אחד מהאצטדיונים היחידים בעולם בו ריאל מדריד לא ניצחה ולו פעם אחת, ועכשיו בשביל להעפיל ריאל תהיה חייבת לנצח. לאחר הגומלין, משחק הליגה הבא יהיה הקלאסיקו אולי האחרון העונה, משחק שאם ריאל תנצח סיפור האליפות כמעט יסתיים ומצד שני אם היא תפסיד בארסה תפתח מחדש את המירוץ. לאחר בארסה ריאל תצא למשחק חוץ מול סוסיאדד העיקשת, כאשר גם שם מדובר במשחק לא פשוט כלל. השבועיים הללו יכריעו לאן העונה של ריאל מדריד הולכת.

 

2 תגובות
  1. אלון פיאלקוב כותב

    סיכום נהדר, תודה אלעד:)

  2. שי כותב

    וואו תענוג של סיקור-תודה

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן