“הקריירה שלי עוד ארוכה” | מוריניו בראיון

"אני בן 61 ואני לא רוצה להפסיק בגיל 65, ממש לא." ז'וזה מוריניו התיישב לראיון בטלגרף בו דיבר על הימים הגדולים בתחילת הקריירה, הזכייה עם פורטו בליגת האלופות, הקריירה בצ'לסי ויונייטד, הפיטורים מרומא והכמיהה לחזור לעמוד על הקווים.

“הקריירה שלי עוד ארוכה, אני חולם על לחזור לאמן, לצערי הרבה פעמים נתקלתי במקרים בהם נאלצתי להיות יותר ממאמן. אתה חושב שאחרי הגמר בבודפשט (ההפסד לווסטהאם) שמחתי להיות הפנים של הקבוצה במסיבת עיתונאים? אני לא בהכרח מחפש קבוצות שיודעות לנצח, לרומא לא הייתה היסטוריה של ניצחונות לפני.”

מוריניו, שזכה בליגת האלופות עם פורטו לאחר קמפיין היסטורי בו הדיח את מונאקו, דפורטיבו לה קורוניה, ליון ומנצ’סטר יונייטד, סיפר על ימי הזכייה, “הזכייה בליגת האלופות עם פורטו הייתה הרגע ששינה את מסלול הקריירה שלי, באחד הימים ניגש אליי בן אדם ברחוב ושאל אותי, ‘האם מתישהו נחווה רגע דומה לזה בפורטוגל?’ אמרתי לו שאני מאמין שנזכה ביורו, בגלל שיש לנו את נבחרת לאומית חזקה הכי חזקה שהייתה אי פעם, אבל אם קבוצה מפורטוגל תזכה בתואר אירופי? נראה ב-20 שנים הקרובות.”

מוריניו הוסיף לספר: “לאחר הזכייה ב-2003, קבוצות רבות מסביב לעולם הראו בי עניין, אבל לא הקבוצות הגדולות. לא מהפרמייר ליג, ככה חשבתי לפחות. ‘אני אוהב את המקום הזה, הקבוצה טובה, יש לנו נשיא מצוין ושלד נהדר. אני אזכה באליפות פורטוגל שוב, בוא נהנה מהזכייה בליגת האלופות ונראה לאן נלך אחר כך'” אמר לעצמו מוריניו אחרי הזכייה. “הייתה לי תחושה שיכולתי לעזוב את פורטוגל מתי שארצה, ועדיין לא לקבוצה גדולה.”

בשנת 2004, חתם מוריניו בצ’לסי והחל במסעו בפרמייר ליג. “ישר כשהגעתי ידעתי שאוכל לעשות שינוי בקבוצה, דרך האימון שלי שונה מהשיטות המקובלות. לא עשיתי שום טעויות מהותיות. הקבוצה מיד השתפרה והפכה להיות מלאה באנרגיות ואגרסיביות. העיתונאים לא הפסיקו לכתוב ‘לצ’לסי יגמר הכוח עד הכריסמס’, רק שאז הגיעו שלושת המשחקים האחרונים של העונה והתחלנו לחגוג.

לעומת התקופה המוצלחת בצ’לסי, במנצ’סטר יונייטד העניינים נראו שונים, “היחסים שלי עם אד וודוורד היו טובים מנקודת מבט אישית, אבל בפן המקצועי זה לא היה טוב. כשהגעתי לא האמינו בי כמו שמאמינים היום בטן האח, לא נתנו לי את הביטחון שנותנים לו היום. אז עזבתי, בגלל שהרגשתי שלא בטחו בי. אני בטוח שאם היו סומכים עליי ומאמינים בי ובניסיון שלי, דברים היו הולכים לגמרי אחרת.” מוריניו לא הצליח לזכות באליפות ביחד עם יונייטד אך סיכם את הקריירה בשדים האדומים עם שלושה תארים, ביניהם הליגה האירופית.


“משחקים עדיין ביונייטד שחקנים שאני לא רציתי לפני חמש או שש שנים. אני חושב שהם מייצגים את מה שאני מחשיב כלא מספיק לרמה המקצועית של מועדון בסדר הגודל של יונייטד. עשיתי שם את העבודה שלי, הזמן אומר את שלו.”

“אני המאמן האירופי היחידי שהופיע בשני גמרים רצופים בשנתיים האחרונות” הוסיף מוריניו. המאמן בן ה-61 פוטר מרומא בינואר האחרון לאחר שהוביל את הקבוצה לזכייה בתואר אירופי ראשון בקונפרנס ליג והגעה לגמר הליגה האירופית שנה אחרי. “בוא נדבר על האחוזים שלי, אני לא אשם שזכיתי בליגת האלופות לפני 20 שנה. אם תיגש ל-90% מהמאמנים בעולם ותשאל ‘האם הם רוצים לאמן בשני גמרים אירופים בשנתיים’ הם היו עונים לך כן. אני לא מפחד לעבוד יחד עם אנשים שלא זכו בתארים, העבודה שלי היא לשנות, לעשות מהפכים בקבוצות, לגרום להם לנצח ולהשיג את המטרות.”

“רומא הייתה קבוצה ללא עבר של ניצחונות, זה החלום שלי כמאמן. לצערי הרבה פעמים נתקלתי במקרים בהם נאלצתי להיות הרבה יותר ממאמן ובמקרים כאלה אתה הופך למאמן לא טוב, קשה לך להתרכז. הקבוצה שמה אותך במקום שאתה לא רוצה אחרי הפסד בגמר הליגה האירופית, אתה חושב שהייתי שמח עם התחושות שחשתי?”


“לא שנאתי את זה. אם אנשים חוששים ממני אל תהיו, פשוט תתנו לי להיות פשוט מאמן ולהתעסק במבנה של הקבוצה. לא יותר מזה, בזה אני טוב. אנשים אומרים שאני טוב עם התקשורת אבל במקרים רבים אתה אומר דברים שגואים, ככה זה כשאתה נאלץ לדבר עם התקשורת שלוש, ארבע פעמים בשבוע. ככה זה כשהמועדון דוחק אותך למקום שלא נוח לך בו.”

לסיום דיבר מוריניו על הכדורגל המודרני ומנצ’סטר סיטי ואמר: “תראה את סיטי וארסנל, סתם כדוגמא כמה בלמים יש להם בקבוצה? לפעמים יש להם שישה, כעיקרון אבל אז הם משחקים בעמדות אחרות, למה? כי הם צריכים יציבות הגנתית. לדעתי ההבדל בין סיטי שזכתה בליגת האלופות לזו שלא זכתה מוכתבת על ידי הפיזיות, זה עדיין חשוב בכדורגל”.

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן