הרבה יותר מכדורגל | היריבות הכי גדולות: מנצ’סטר יונייטד VS ליברפול

לכל קבוצת כדורגל יש את היריבה הגדולה ביותר שלה. לפעמים היריבות היא ספורטיבית בלבד, לפעמים על טהרת העיר, ולעיתים הרבה יותר. בעולם הכדורגל ישנם כמה משחקים שהם הרבה יותר מכדורגל ובסדרת הכתבות הבאה נביא לפניכם כמה מיריבויות הכדורגל הגדולות בעולם- מהשנאה העזה בין בוקה לריבר, דרך הקרב על הנצרות של גלזגו, ועד המלחמה בין קטלוניה לספרד. אלו הן יריבויות הכדורגל הגדולות בעולם. ובפרק השלישי - הדרבי ה'צפון מערבי' בין מנצ'סטר יונייטד לליברפול

היריבות בין מנ’צסטר יונייטד לליברפול הייתה מתבקשת עוד אפילו לפני הקמת הקבוצות שכן, שתי הערים התחרו בינהן בתקופה שלאחר מהמפכה התעשייתית, עוד הרבה לפני הקמת ליגת הכדורגל האנגלית על תואר העיר הבכירה של אנגליה. רצה הגורל וגם שתי הקבוצות שקמו בערים – ליברפול שללא ספק היא הקבוצה הבכירה של העיר, ומנצ’סטר יונייטד שעד לפני עשור היה ברור לכולם שהיא הקבוצה הגדולה של מנצ’סטר, הפכו לשתי הקבוצות המצליחות בתולדות הכדורגל האנגלי, ובכך היריבות בין השתיים התעצמה ליריבות האדירה שהיא היום

איך הכל התחיל 

היריבות הבין-עירונית בין מנצ’סטר לליברפול שנמצאות במרחק של 56 ק”מ בלבד האחת מהשנייה, מתחילה בעידן המהפכה התעשייתית כאשר שתי הערים הובילו את הממלכה מבחינה כלכלית. מנצ’סטר הייתה העיר המאוכלסת ביותר עם מפעלי טקסטיל רבים, וליברפול נהנתה מהיותה נמל ימי מרכזי, שהביא עמו כמויות גדולות של סחורות הנכנסו ויצאו מאנגליה.

עם זאת, בשנת 1894, הסוחרים של מנצ’סטר השלימו את תעלת הספינות של מנצ’סטר, כלומר ספינות יכלו להעביר את הסחורה שלהן למנצ’סטר דרך התעלה ללא צורך לעגון בליברפול. מהלך זה הוביל ליריבות בין שתי הערים כאשר מנצ’סטר הפכה במהירות למרכז הגלובלי של תעשיית הטקסטיל, תוך שהיא עוקפת את ליברפול הן מבחינה כלכלית והן מבחינה תרבותית. כיום, הסמלים של מנצ’סטר יונייטד ומנצ’סטר סיטי כוללים שתיהן ספינות המייצגות את שורשי הסחר של העיר.

בשנת 1878 הוקמה בעיר מנצ’סטר קבוצת ניוטן הית’ שלימים תקרא מנצ’סטר יונייטד, ולאחר 14 שנים בשנת 1892 הוקמה ליברפול לאחר שג’ון הולדינג, הבעלים של אצטדיון ‘אנפילד’ הסתכסך עם מנהלי אברטון שהוקמה בשנת 1878, וחיפש קבוצה אחרת שתשחק באצטדיון. תחילה היה אמור להיות שם המועדון “אברטון אתלטיק” אך ההתאחדות האנגלית סירבה למצב בו לשני מועדונים יקראו “אברטון” ולכן נקרא שם המועדון “ליברפול”.

היריבות בין שתי הערים עברה עד מהרה למגרש הכדורגל שם גם יונייטד וגם ליברפול פיתחו היסטוריה עשירה של הצלחה. למרות הצמיחה הכלכלית של מנצ’סטר, ליברפול שלטה בכדורגל האנגלי במהלך שנות ה-70 וה-80, וזכתה ב-19 תארים ב-17 שנים בניצוחם של ביל שאנקלי, בוב פייזלי, ג’ו פייגן וקני דלגליש.

ליברפול שלטה בליגה הבכירה בממלכה תחילה, כשעד הגעתו של אלכס פרגוסון למנצ’סטר יונייטד זכתה ליברפול ב-18 אליפויות לעומת 7 של השדים האדומים. כשסר אלכס הגיע לאולד טראפורד, הסיפור הנודע היה שאמר לשחקניו החדשים משפט אחד ועוצמתי – ‘בואו נוריד את ליברפול מהעץ ה-*** שהם עלו עליו’. וכך אכן היה, שפרגוסון הגיע מצב האליפויות עמד על 18:7 לטובת ליברפול, וכשעזב המאזן היה 20:18 לטובת מנצ’סטר יונייטד.

ליברפול ומנצ’סטר יונייטד הפכו בשנים שהגיעו לשתי הקבוצות הטובות והמצליחות באנגליה בפער, כשהתחרו בינהן ראש בראש על האליפות והגביעים כמעט בכל עונה. המשחקים בין היריבות הפכו כה גדולים כשגם היום, עם משחקי הדרבי הלוהטים של כל אחת מהן נגד אברטון ומנצ’סטר סיטי, המשחק בין יונייטד לליברפול הוא הגדול והמשמעותי ביותר לשני הצדדים, ובסה”כ שני המועדונים המפוארים חולקים יחד 135 תארים, ובינהם 39 אליפויות אנגליה, 9 זכיות בליגת האלופות, 16 גביעי FA, ו-37 זכיות במגן הקהילה.

כוחו של אנפילד

בסיום עונת 1993/94 הגיעה מנצ’סטר יונייטד לאנפילד במטרה להמשיך בריצה המדהימה שלה אל עבר אליפות שנייה ברציפות בעידן אלכס פרגוסון, כשהגיעה למפגש ברצף של 17 ניצחונות רצופים ובמרחק 21 נקודות מעל היריבה הגדולה ליברפול.

יונייטד פתחה את המשחק בסערה וכבר אחרי 9 דקות סטיב ברוס העלה את האורחים ליתרון, בדקה ה- 20 ריאן גיגס האגדי הכפיל את התוצאה, ובדקה ה-24′ בעיטה חופשית מדויקת של דניס ארווין האירי, קבעה 3:0 לעיני הקהל ההמום באנפילד. אך ליברפול, שבשחלוף השנים תבצע עוד קאמבק  גדול מ-3:0, לא ויתרה על המשחק לרגע.

אנפילד התעורר ודחף את הקהל קדימה כאשר דקה לאחר מכן, בדקה ה-25 נייג’ל קלאף האנגלי צימק את התוצאה ל-2:1. קלאף השלים צמד בדקה ה-38, והקבוצות ירדו למחצית רק ב-3:2 ליונייטד. ליברפול סירבה להכנע ו-11 דקות בלבד לשריקת הסיום מצא ניל ראדוק את הרשת של פטר שמייכל האגדי וקבע 3:3 היסטורי באנפילד. הניצחון הזה אמנם לא הספיק לליברפול כשמנצ’סטר יונייטד המשיכה וזכתה באליפות פרמייר ליג נוספת, בעוד קבוצתו של גריים סונס סיימה את העונה במקום השמיני והמאכזב במרחק 32 נקודות מאחורי יריבתה הגדולה.

סולשיאר, המהפך הראשון

אלכס פרגוסון הגיע עם קבוצתו לשיא היכולת בעונת 1998/99 בו זכו בטרבל הגדול. אך הדרך לשם ממש לא הייתה פשוטה וביקורה של ליברפול באולד טראפורד בסיבוב הרביעי של הגביע האנגלי היה ללא ספק אחד המכשולים הקשים ביותר להתגבר עליהם.

בפתיחת המשחק מצא וגארד הגם הנורווגי בכדור גובה מצד המגרש את מייקל אואן שנגח לרשת והעלה את האורחים ליתרון. המשחק נמשך בקצב גבוה עם שלל מצבים והזדמנויות כשיונייטד וליברפול המשיכו לרדוף האחת אחרי השנייה כשהשדים האדומים מחפשים את שער השויין, ובליברפול רק מנסים לסגור את ההתמודדות, ובדקה ה-89′ הקסם של שנת 1999 שסבב סביב הקבוצה של סר אלכס, החל לפעול.

כדור חופשי של דייויד בקהאם מצא את ראשו של אנדי קול, ששלח בנגיחה כדור רוחב לדוויט יורק, שגלגל מקרוב אל הרשת, וגרם לטירוף מוחלט ביציעי אולד טראפורד. דקה לאחר מכן, כדור ארוך שהוגבה לרחבת ליברפול וגרם לערבוביה גדולה הגיע לפול סקולס שאיבד את שליטתו בכדור, אך אולה גונאר סולשיאר היה שם כדי לבעוט את הכדור לרשת ולהשלים את הקמאבק המדהים, 2:1 ליונייטד שממשיכה אל עבר הטרבל הגדול.

 

אלימות בליגה האירופית

בעונת 2014/15 שני המועדונים הגדולים לא היו בשיאם, ונפגשו בשמינית הגמר של המפעל השני בחשיבותו ביבשת – הליגה האירופית. במשחק הראשון באנפילד ניצחה ליברפול 2:0 משערים של דניאל סארידג’ ורוברטו פירמינו, ובוגמלין באולד טראפוד היריבות בין המועדונים יצאה מכלל שליטה.

בימים שקדמו למשחק שררה אווירה אלימה במיחד בין שני מחנות האוהדים, כשאוהדי ליברפול התקבלו עם כרזה על הכביש המהיר המוביל בין שני הערים עליה נכתב – “רוצחים” עם התאריך של אסון הילסבורו . במהלך אותו משחק, דווח על התפרעות בקהל של אוהדי היונייטד, ומאוחר יותר דווח כי אוהדי ליברפול תלשו כסאות מהמושבים באצטדיון, ואוהדים רבים  משני הצדדים הטיחו האחד בשני חפצים רבים כשיציעי תיאטרון החלומות נמצאים בכאוס מוחלט.

הטירוף עלה מדרגה כאשר אוהדי ליברפול שישבו בתוך היציע של אוהדי מנצ’סטר יונייטד הבינו בדקה ה-85′ כי קבוצתם בדרך לעבור את היריבה הגדולה ולהמשיך אל רבע הגמר. החגיגות הפרובוקטיביות החלו כשהשיא היה  בפריסת דגל העידוד של אוהדי ליברפול, בתוך יציע אוהדי מנצ’סטר יונייטד.

בשביל האוהדים המפסידים, זה כבר היה צעד אחד יותר מדי ואוהדי מנצ’סטר יונייטד החלו לתקוף באגרופים ומקלות ברזל את אוהדי ליברפול, שהגיבו בחזרה באלימות, מה שהוביל לקטטה המונית שהתפתחה אל מול הצופים ביציע, ובינהם ילדים רבים.

 

המשחק נגמר לבסוף בתיקו 1:1 ששירת את ליברפול שהמשיכה אל רבע הגמר אך האירועים החמורים הובילו לכך שליברפול נקנסה ב-43,577 ליש”ט על ידי אופ”א על ​​הצתת אבוקות וזיקוקים בקהל, כמו גם על שירת “שירים אסורים”, בעוד מנצ’סטר יונייטד נקנסה ב-44,342 ליש”ט על קריאות אסורות והשלכת חפצים.

האלימות ביציעים הובילה גם את רשויות החוק באנגליה לפעול כאשר ארבעה אוהדים של יונייטד וחמישה של ליברפול נעצרו והובאו אל בית המשפט, שהרחיק אותם ל-8 שנים ממגרשי הכדורגל.

 

גזענות על הדשא 

אחד האירועים המכוערים ביותר של היריבות בין ליברפול למצנ’סטר יונייטד התקיים בעונת 2011/12 כשבמפגש הליגה הראשון בין שני הצדדים האשים פטריס  אברה, שחקנה הצרפתי של מנצ’סטר יונייטד את חלוצה של ליברפול לואיס סוארס כי קרא לעברו במהלך המשחק קריאות גזעניות.
בשימוע שנערך לשני השחקנים, טען סוארס כי באורוגוואי מקובל לכנות אדם “שחור”, אך ההתאחדות האנגלית אינה קיבלה את טענת החלוץ, ובהודעה הרשמית  שהוציאה נמסר כי  “ההערות של סוארס התייחסו לצבע עורו של אברה” ובכך וחליטה להשעות את סוארס ל-8 משחקים.
לאחרת החלטת ההתאחדות, לבשו שחקני ליברפול חולצות לאות הזדהות עם החלוץ האורגוואי. מאוחר יותר בשנת 2019 התנצל ג’יימי קרגר, שחקנה של ליברפול באותה העונה, בפני פטריס אברה על לבישת חולצות ההזדהות עם סוארס, וטען כי “אין ספק שעשינו טעות מסיבית. אני לא משקר על זה ואומר שאני לא הייתי חלק מזה כי בתור המועדון טעינו והייתי סגן הקפטן. אני לא בטוח מי באמת עמד מאחורי זה”.
 באופן דומה בשנת 2020 ג’ורדן הנדרסון, שחקן ליברפול צעיר בזמן התקרית שהמשיך להיות קפטן המועדון, הצהיר בראיון לסרט תיעודי של ה-BBC על כדורגל וגזענות שהוא “לא בטוח שהמועדון או כולם עסקו עם זה בצורה הטובה ביותר. מנקודת מבט של שחקן, הלך הרוח שלנו היה על לואיס ואיך להגן עליו, אבל באמת שלא באמת חשבנו על פטריס. אני חושב ששם טעינו מלמעלה למטה”.
ב-11 בפברואר 2012, יונייטד וליברפול נפגשו שוב באולד טראפורד, כאשר היה זהו משחקו הראשון של סוארס מאז ההרחקה.  בפתיחת המשחק כששחקני שתי הקבוצות לחצו ידיים, התעלם סוארס מידו של אברה והמשיך אל שוער השדים האדומים, דויד דה חאה. השחקן הבא בתור, ריו פרדינדד לא ראה בעין יפה את המעשה של החלוץ האורוגוואי, וסירב ללחוץ את ידו כתגובה. המשחק הסתיים בתוצאה 2:1 ליונייטד מצמד של רוני אל מול שער של איך לא, לואיס סוארס, אך כותרות העיתונים שלמחרת התמקדו בעיקר בלחיצת היד, כשגם קני דגליש התראיין על התקרית ואמר כי הוא אינו ראה את המעשה או ‘פספס’ אותו כך לטענו. ביום שלמחרת ליברפול ולואיס סוארס פרסמו הצהרת התנצלות על המעשה, שבמנצ’סטר יונייטד קיבלו.

7 בום 

אחד המשחקים הזכורים ביותר בהיסטוריה בין שני המועדונים הגדולים האלו הוא גם הניצחון הגדול ביותר אי פעם במשחקי הדרבי הצפון מערבי, והוא שייך לאדומים מאנפילד. למרות שאת העונה סיימה ליברפול מחוץ לטופ 4 כשהיא במקום החמישי ויונייטד סיימה שלישית, ב-05.03.2023 נפגשו שתי הקבוצות באנפילד למשחק שייזכר לנצח.

עד הדקה ה-43′ התוצאה עוד הייתה מאופסת, עד שהגיע קודי גאקפו שקיבל כדור עומק נפלא מרוברטסון, וקבע 1:0 ל’רדס’.  פתיחת המחצית השנייה הייתה חלומית מבחינת המארחים כשכבר אחרי שתי דקות דארווין נונייז הכפיל את התוצאה ובדקה ה-50′ גאקפו השלים צמד לאחר שקיבל כדור נהדר מסלאח שפשוט רקד על המגרש באותו הערב, וזה כבר 3:0 לליברפול נגד היריבה המרה.

בדקה ה-65 סלאח הצטרף לחגיגה עם שער משלו, 9 דקות לאחר מכן נונייז השלים צמד גם כן ובדקה ה-83′ גם מוחמד סלאח חגג את השער השני שלו על חשבון יונייטד. ליברפול לא עצרה לרגע, והמשיכה לכתוש את השדים האדומים. המסמר האחרון הגיע הגיע בדקה ה-88′ כששוב מוחמד סלאח מצא את רוברטו פירמינו בכדור עומק נפלא לרחבה, והברזילאי קבע 7:0 היסטורי באנפילד שגגרר תגובות נרחבות ויצר הד אדיר ברחבי אנגליה והעולם בכלל.  “אין מילים. כדורגל מדהים”, אמר מאמן ליברפול יורגן קלופ והמשיך “כולם צריכים לדעת שאנחנו עדיין כאן. נתנו הצגה שהיוותה הוכחה למה שאנחנו מסוגלים ומה אנחנו צריכים להיות מעכשיו”.

“אף אחד לא ציפה לזה”, אמר בלם ליברפול לשעבר ג’יימי קרגר, “זו מהלומה קשה ליונייטד. ליברפול הייתה מדהימה. יונייטד הייתה מבולבלת, ואתה לא מצפה להופעה כזאת ממנה, לא מיונייטד של עכשיו ולא מהעבר”.
מאמן מנצ’סטר יונייטד אריק טן האח הגיב להפסד הקשה שהיה רק משחקו השני נגד ליברפול כמאמן השדים האדומים ואמר “אפשר להפסיד משחקים אבל לא בדרך הזאת, המחצית השנייה היתה פשוט לא מקצועית. ראיתי 11 שחקנים שמאבדים את הראש ולא משחקים כמו קבוצה. זאת לא היתה מנצ’סטר יונייטד”.

 

טירוף בתאטרון החלומות

ב17 במרץ 2024 נפגשו שתי היריבות הותיקות לרבע גמר גביע ה-FA  באולד טראפורד.  ביונייטד הבינו את חשיבותו של המשחק כשלפני המשחק דיבר אריק טן האח ואמר: “זה הגביע האחרון שיש לנו סיכוי לזכות בו, אנחנו חייבים להציל את העונה הזאת!”

יונייטד שנמצאת במאבקים על מקום בטופ 4 אירחה את ליברפול שנמצאת חזק בקרב על תואר האליפות נגד ארסנל ומנצ’סטר סיטי. המשחק נפתח דווקא בהתלהבות של שחקני השדים האדומים, והיה נראה כי לאחר התבוסות הכבדות שחוו מליברפול בשנים האחרונות, משהו שונה אצל שחקני יונייטד. ואכן כבר בדקה ה-10′ סקוט מקטומיניי העלה את יונייטד ליתרון לאחר שעט אל כדור הריבאונד. מקטומיניי עוד יכל להכפיל את התוצאה בדקה ה-35 אך הכדור שלו פגש את הקורה.

לקראת סיום המחצית האשונה, ליברפול התעוררה ובדקה האחרונה למחצית, מקאליסטר ומוחמד סלאח, הפכו את התוצאה. הדרמה לא נגמרה ולאחר מחצית שנייה מלאה באירועים ומצבי הבקעה, המחליף הברזילאי אנתוני, מצא את הרשת של קלהר, 3 דקות לסיום המשחק והדליק את אולד טראפורד מחדש.

ראשפורד קיבל הזדמנות פז להכריע את המשחק במהלך האחרון של 90 הדקות כשקיבל כדור אומן מאריקסן אל מרכז הרחבה, אך החלוץ האנגלי בעט החוצה ברשלנות.

גם בהארכה הקצב המטורף של הדרבי הצפון מערבי נמשך כשכל קבוצה חולמת על מקום בחצי הגמר של המפעל העתיק. בדקה ה-105 הרווי אליוט העלה שוב את ליברפול ליתרון, והיה נראה כי זהו סוף הסיפור. אך בדקה ה-112 מרקוס ראשפורד קנה את אמון האוהדים בחזרה כשהחזיר את יונייטד למשחק, ובדקה ה-120 לאחר קרן של ליברפול, שהולידה התקפה מתפרצת קטלנית של השדים האדומים,  מצא אלחנדרו גארנאצ’ו את אמאד דיאלו, שכבש את שער הניצחון הכי דרמטי שיכול להיות, ושלח את מנצ’סטר יונייטד לחצי הגמר, על חשבון היריבה המושבעת.

  • לאורך ההיסטוריה שיחקו בינהן מנצ’סטר יונייטד וליברפול 240 משחקים רשמיים כאשר יונייטד מובילה עם 90 ניצחונות לעומת 81 של ליברפול ועוד 69 מפגשים שהסתיימו ללא הכרעה. במסגרת הפרמיירליג נפגשו שתי היריבות הגדולות 63 פעמים כשליברפול רושמת  19 ניצחונות לעומת 29 של יונייטד, במאזן שערים של 84:81 לטובת ליברפול.
  • שיאן ההופעות במשחקי ה’דרבי הצפון מערבי’ הינו ריאן גיגס שערך 48 הופעות במדי מנצ’סטר יונייטד, כששני אחריו הוא פול סקולס שרשם 33 הופעות נגד ליברפול.
  • מלך השערים בכל הזמנים בין שתי היריבות הגדולות הוא מוחמד סלאח עם 13 שערים, כאשר במקום השני נמצאים ג’ורג’ וול ממנצ’סטר יונייטד וסטיבן ג’רארד מליברפול שהבקיעו 9 שערים ב’דרבי הצפון מערבי’.
  • ניצחונה הגדול של מנצ’סטר יונייטד נגד ליברפול הגיע אי שם בשנת 1928 כשהביסה את היריבה הגדולה 6:1 במסגרת הליגה הראשונה באנגליה.
  • ליברפול השיגה אתה ניצחונה הגדול ביותר נגד יונייטד בשנת 2023, במה שהפך גם לניצחון הגדול ביותר אי פעם ביו שתי הקבוצות, והוא כמובן הניצחון האדיר 7:0  באנפילד.

היריבות בין מנצ’סטר יונייטד לליברפול כל כך גדולה ועוצמתית וניתן לראות זו בכך שלאורך ההיסטוריה רק תשעה שחקנים עברו ישירות ממנצ’סטר יונייטד לליברפול, ולהפך, כשהאחרון בינהם היה פיל צ’יסנל שעבר מיונייטד לליברפול אי שם בשנת 1964.

מלך השערים של השדים האדומים, ווין רוני שגדל איך לא, במחלקת הנוער של אברטון, היריבה העירונית של ליברפול תיאר תמיד כיצד גדל והתחנך על שנאת השכנים האדומים מאנפילד. כשמנגד הקפטן האגדי של ליברפול סטיבן ג’ראד השוויץ באחד הראיונות שנערכו איתו בביתו באוסף החולצות שהחליף עם שחקני היריבות, וציין בגאווה שאין לו ואף פעם לא תהייה לו אף חולצה של מנצ’סטר יונייטד בביתו.

היריבות ההיסטורית שהחלה עוד בין שתי הערים הגדולות והתפתחה אל הכדורגל בין מנצ’סטר יונייטד לליברפול, כנראה יותר גדולה מכל יריבות כדורגל אחרת הקיימת בממלכה. שתי האדומות שכבר ממזמן לא נאבקות בינהם על האליפות כדרך קבע, ולמעשה ליברפול נלחמת היום על תארים ועל תואר הקבוצה הגדולה באנגליה דווקא עם הקבוצה השנייה של העיר מנצ’סטר. אך גם היום אם תשאלו כל אוהד של שני הצדדים ואת שחקני ההווה והעבר, הם יגידו לכם שמשחקי הדרבי נגד אברטון או סיטי, או המשחקים הגדולים נגד צ’לסי וארסנל, הם גדולים, ומרגשים, אך אין משחק שמתשווה לעוצמות הקרב של ה’דרבי הצפון מערבי’ בין ליברפול למנצ’סטר יונייטד.

 

הסטטיסטיקה של ה’דרבי הצפון מערבי’

שיאני השערים 

שיאני ההופעות 

3 תגובות
  1. שון כותב

    יפה מאוד!

    תמיד צריך לזכור ולהזכיר שליברפול הייתה ותמיד תהיה הכלבה הקטנה של אלכס פרגוסון.

    גלורי גלורי!!

  2. אליאב רוזן כותב

    שמנצסטר הייתה בשיאה ליברפול בשפל ועכשיו שליברפול בסוג של שיא יונייטד בשפל, זה מבאס! בא לי לראות את היריבות הזאת בשיא כמו הקלאסיקו של 2010-2018!

    אלון ממש אוהב את כל הכתבות שלך! שתדע.

  3. תומר אלפסי כותב

    הכי גדולות באנגליה בפער

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן