השיקום השנוי במחלוקת של ניימאר

אחד הסרטונים שתפסו תאוצה בזמן האחרון אלו סרטוני השיקום של ניימאר בהם הוא נראה נאנק מכאב. למי שלא יודע, הברזילאי קרע את הצולבת ובתאריך השני לנובמבר עבר שיקום שחזור רצועה צולבת קדמית. שיקום ארוך מאוד שהחזרה למגרש (אם תקרה) תהיה רק עוד 10-12 חודשים. רוב התגובות הגיעו מהשבוע וחצי האחרונים בהם נראה שכמה מהמטפלים שלו מנסים לכופף את הברך בכוח בעוד הוא זועק מכאב.

קהילת הפיזיותרפיסטים ברשתות (כן יש דבר כזה) זעקה על כך שככה לא אמור להיראות שיקום וזה נראה מאוד לא מקצועי, ועשוי גם להזיק למטופל. יש שיגידו שהסרטון הזה מזיק אפילו ברמה התודעתית לאיך אמור להיראות שיקום ארוך ומורכב של ACL. אז איפה הפערים עומדים?

“מה זה רצועה צולבת קדמית?”

בברך ישנן ארבע רצועות עיקריות:
1. ACL – הרצועה הצולבת הקדמית.
2. PCL – רצועה צולבת אחורית, חזקה פי 4 מהרצועה הקדמית ופחות מוטה לפציעות.
3. MCL – הרצועה האמצעית. נוטה להימתח כשהברכיים נמצאות במנך של איקס (ואלגוס).
4. LCL – הרצועה החיצונית. נוטה להימתח ברגלי O (וארוס)

הרצועה הצולבת הקדמית הנקראת בקיצור “צולבת” או ACL (Anterior Cruciate Ligament), היא רצועה המחברת בין עצם הירך (femur) לבין עצם השוק (tibia). תפקיד הרצועה הצולבת הקדמית הוא בייצוב הברך ומניעת תנועה קדמית של עצם השוק ביחס לעצם הירך. בנוסף ברצועה ישנם מרכיבים סיבובים אשר מגבילים תנועה סיבובית של הברך בכל שלב בכיפוף הברך.

“מה קורה בשיקום?”

בגדול, יש כיום מספר פרוטוקולים לאיך אפשר להפעיל את המטופל בצורה מוקדמת מבלי להביא לכאב, ויש מטרות להשיג בכל שבוע שעובר. מהשבוע הראשון מנסים להשיג נשיאת משקל, יישור ברך מלא, חיזוק ארבע ראשי והמסטרינגס וכיפוף עד 70 (נקודה שלא בהכרח מתקיימת בכל הפרוקטוקולים). בהמשך מנסים להשיג יותר ויותר כיפוף שבוע אחרי שבוע. לצורך העיניין, גם בשבוע 5 עוד לא מצופה להשיג את כל הטווחים, וזה לרוב לוקח לא מעט זמן בגלל מספר הגבלות פיזיות בברך (צלקות, תפרים נפיחות פנימית, הסתיידויות ועוד).

במקרה של ניימאר, הברזילאי כיום נמצא ככל הנראה בשבוע 9 מהניתוח, והסרטון המדובר בו מנסים להתעקש להגיע איתו ל 100-110 מעלות כיפוף היה ככל הנראה משבוע 7 שלו. בכנות, זה לא מדהים לשלב הזה של השיקום, אבל להפעיל את זה בלחץ זה לא הפתרון. במקרה הכי גרוע, יש פרוצדורות מסויימות שיכולות לאפשר לו את הטווח הזה ולהקל עליו במידה והוא “תקוע”, ובדרך כלל מחכים עוד כמה שבועות עם התערבויות כאלו.

“אולי בשלב הזה לא הייתה ברירה?”

מי ממכם שעשוי לטעון שיכול להיות שעשו הכל בעדינות בהתחלה ועכשיו “אין ברירה” יש סרטון אחר שלו מלפני יותר מחודש שכבר שם נראה שהוא מנסה לכופף את הברך עמוק בתוך כאב עם ה CPM שלו (מכשיר שנועד לעשות תנועות פאסיביות למפרקים בצורה אוטומטית).

ככלל בפיזיותרפיה, בטח בשיקום מורכב כמו ACL, אנחנו מנסים שלא להגיע למצב בו המטופלים רואים כוכבים בטיפול שלהם. גם במצבים הכאובים והאקוטים ביותר אנחנו מנסים למתן את העבודה בתוך כאב כמה שאפשר. שנים טענו שניימאר עושה שם רע לכדורגל המקצועני עם הגישה שלו לענף, אך מעולם לא חשבתי שאפילו הטיפול יגרום גם לעולם הפיזיותרפיה להגיב בחוסר הבנה לגבי מה שקורה בתהליך השיקום שלו.

3 תגובות
  1. עודד כותב

    יכול להיות שזה ניסיון לזרז את התהליך

  2. סער כותב

    תודה נדב החכמתי כרגיל
    אני קורא את הכתבות שלך זה עושה לי חשק לעסוק בתחום פשוט

    לשלב אהבות כמו כדורגל וסיפוק מעזרה לאנשים

  3. אלדד כותב

    כולם עושים צחוק מהבחור הזה ובתור מה? מישהו עובר את מה שהוא עובר? הוא חייב למישהו משהו?
    מקנאים בו ומחפשים אותו בפינה אבל תרצו או לא אחד הכדורגלנים הטובים אי פעם! מלך השערים של הנבחרת הגדולה בתבל! הוא מתחת רק למסי ורונאלדו.

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן