חדר 24 | פרק 1 – דנמרק: הויקינגים חוזרים

הנבחרת שריגשה את כולנו ביורו הקודם, חוזרת לטורניר נוספת והמטרה? שחזור ההישג מיורו 92

כאשר הכוכבים הגדולים שלה בשנים האחרונות כבר מעבר לשיאם, יש דור חדש שגדל במדינה, והם רוצים להוכיח שלדנמרק יש מה להביא ליורו הקרוב.

  • דירוג פיפ”א: 21
  • מאמן: קספר יולמן
  • קפטן: סימון קר
  • השתתפות: 10 (1964, 1984, 1988, 1992, 1996, 2000, 2004, 2012, 2020, 2024)
  • שיא: 1992 – זכיה
הסיפור שלנו מתחיל…

בתחילת דרכה דנמרק לא הייתה מעצמת כדורגל, מלבד משחקים אולימפיים הנבחרת הלאומית לא השכילה להיכנס לטורנירים גדולים רשמיים. השיג השיא שלה בתחילת המאה הקודמת היה זכייה במדליית הכסף באולימפיאדת 1908 באנגליה.

את תחילת דרכה ביורו הנבחרת הדנית עשתה כמעט 60 שנה אחרי האולימפיאדה בשנת 1964 כאשר היא הגיעה שם למקום הרביעי והמכובד, אך בעיתונים סיפרו כי המקום הרביעי הגיע בזכות הגרלות קלות ולא הופעות מרשימות מצד הנבחרת. לאחר היורו הראשון של הנבחרת, היא לא השכילה להעפיל לארבעת הטורנירים העוקבים.

מוקדמות יורו 1984 הפגיש את נבחרת דנמרק עם נבחרת אנגליה, שם הדנים הצליחו לנצח את אנגליה בתוצאה של 1-0 באצטדיון וומבלי משער של אלן סימונסן הותיק. באותו קמפיין עלתה הנבחרת הלאומית ליורו השני בתולדותיה אחרי 20 שנה ללא אף טורניר. דנמרק הוגרלה לבית עם צרפת, בלגיה ויוגוסלביה ועלתה מהבית מהמקום השני, כשבאותה תקופה התחרו 8 קבוצות בטורניר ולכן הדנים עברו לחצי גמר. הקבוצה פגשה את נבחרת ספרד בחצי והפסידה לה רק בפנדלים לאחר 1-1 ב 120 דקות.
באותו טורניר שיחק ילד צעיר בשם מיכאל לאודרופ שלימים הפך להיות אחד הכוכבים של המדינה.

הזכייה המפתיעה

מוקדמות יורו 1992 היה טורניר יחסית טוב של דנמרק, אך היא לא הצליחה לעלות למשחקי היורו כאשר יוגוסלביה הקדימה אותה. נוסף על כך, במהלך הטורניר פרשו האחים מיכאל ובריאן לאודרופ מהנבחרת הלאומית.

אך באותה שנה התחילה מלחמת יוגוסלביה, וכתוצאה מהמלחמה הודיעה אופ”א למדינה כי היא לא תשתתף ביורו הקרוב, ומי שזכתה מההפקר זאת נבחרת דנמרק שעשרה ימים לפני פתיחת הטורניר קיבלה את ההודעה שהיא מחליפה את יוגוסלביה. חודש לפני כן בריאן לאודרופ חזר מפרישתו ולקח חלק עם הנבחרת הלאומית בטורניר.

דנמרק התחרתה בבית יחד עם שוודיה, צרפת ואנגליה. למשחק האחרון בבתים מול צרפת, הנבחרת עלתה בידיעה שניצחון מקנה להם עלייה לחצי הגמר, וזה בדיוק מה שקרה עם 2-1 ענק. בחצי הגמר פגשה דנמרק את זוכת היורו הקודם הולנד שהייתה בעלת כוכבים רבים כמו ואן באסטן, רייקארד, ברגקאמפ, קומאן, רוד חוליט ועוד, ולאחר 2-2 ב 120 דקות הקבוצות נשלחו להארכה, שם פיטר שמייכל עצר פנדל של ואן באסטן ולקח את הנבחרת לגמר הראשון בתולדותיה.

26 ביוני 1992 ייזכר לרוב תושבי דנמרק כערב היסטורי ומרגש שבו הנבחרת הלאומית זכתה בתואר הראשון שלה אי פעם. זה התחיל כאשר גרמניה תקפה בגלים את שערו של שמייכל, אבל השוער האגדי הצליח להותיר את נבחרת גרמניה מתוסכלים פעם אחר פעם ובדקה ה-18 בניגוד למהלך המשחק, יאנסן כבש את השער הראשון של דנמרק. לאחר השער גרמניה המשיכה לתקוף ושמייכל כמנהגו נוהג ועוצר כל כדור שמגיע אליו, עד שבדקה ה-78 דנמרק כבשה את השער השני שהחל את החגיגות של אוהדיה.

ההמשך של דנמרק אחרי הזכייה

לאחר חזרתו של בראיין לאודרופ, גם מיכאל לאודרופ חזר בתקווה לזכות בתואר בינלאומי.

ארבע שנים לאחר זכייתה הגיעה דנמרק ליורו 1996 שהוגדל ל 16 נבחרות,. הנבחרת הדנית קיוותה להפתיע שוב ולזכות בפעם השנייה.
הפעם זה היה רחוק מאוד מכך ואחרי שהודחה בצורה מאכזבת בשלב הבתים (מקום השלישי מתחת לקרואטיה ופורטוגל), בסיום הקמפיין הודיע המאמן ריצ’רד מולר נילסן על התפטרו מהתפקיד.

מספר אכזבות הגיעו בטורנירים העוקבים כאשר בחמישה טורנירים, הדנים העפילו לשלושה. הישג השיא שלהם באותם שנים היה שמינית גמר ב 2004 שם הובסו 3-0! לצ’כיה.

לאחר קמפיינים לא מוצלחים הגיע יורו 2021.

מספר הנבחרות בטורניר זה עלה ל 24 ודנמרק הייתה כאמור אחת מהנבחרות הללו כשהיא הוגרלה לבית עם פינלנד, רוסיה ובלגיה.
כבר במשחק הראשון אירע מקרה טרגי כאשר כוכב הנבחרת כריסטיאן אריקסן התמוטט במשחק מול פינלנד, לאחר המשחק התברר כי לקה בהתקף ולא חזר לשחק בהמשך הטורניר.

למרות שניצחה משחק אחד בשלב הבתים הנבחרת הדנית העפילה לשמינית הגמר, ובמעמד הזה היא הביסה את ווילס 4-0 והתקדמה בפעם הראשונה מאז הזכייה לרבע גמר. שם היא פגשה את צ’כיה אותה ניצחה 2-1, והעפילה לחצי גמר. לצערה הרב מסע הקסם הסתיים בצורה אכזרית שהודחה לאנגליה 2-1 בהארכה.

אז מי יכתוב את הסיפור של דנמרק?

אומנם הוא כבר לא בשיאו, אבל בעשור האחרון נבחרת דנמרק הייתה של כריסטיאן אריקסן וגם עכשיו היא תהיה שלו. ביורו הקודם הסיפור של אריקסן הרעיד את כל עולם הכדורגל, אין אחד שלא הזיל דמעה ברגע שראה את אחד השחקנים האהובים ביותר מתמוטט ולא קם. הנבחרת שלו הפכה לסיפור סינדרלה מאז המקרה, ולכל אוהד נטרלי היה את הפינה בלב ואת התקווה שנבחרת דנמרק תעשה את זה ותזכה, בשביל כריסטיאן אריקסן. אבל הפעם הוא בא לספר סיפור חדש, סיפור אישי משלו. הקשר בניגוד לחבריו מעולם לא היה בשלבים מאוחרים בטורנירים בינלאומיים והוא יקווה לעשות זאת עכשיו.

במנצ’סטר יונייטד הדני ממעט לשחק, והיכולת שלו כבר מתחילה לרדת מפאת גילו. אריקסן שותף העונה ב-25 שמחקים בהם כבש שער אחד ובישל שניים נוספים.

זה ככל הנראה יהיה הטורניר האחרון של אריקסן והוא יקווה שהפעם הטורניר לא יהיה בשבילו, אלא שלו.

משחקן יונייטד אחד לשחקן יונייטד אחר, עבור ראסמוס הוילונד זה יהיה הטורניר הגדול הראשון שלו במדי הנבחרת וההתרגשות אצלו בשיאה. למעשה החלוץ הצעיר כנראה יהיה הפותח בשורות הנבחרת, והוא זה שאמור לספק את השערים בהתקפה, לצד נבחרת שהיא יחסית די מבוגרת, הוילונד הוא בין הצעירים היחידיים ועל אף שהוא יחסית כבר מוכר הוא הפוטנציאל של דנמרק והאחד שאולי יפתיע בטורניר הקרוב.

פתיחת העונה של החלוץ לא הייתה מוצלחת במיוחד, השער הראשון שלו בליגה הובקע רק בסוף דצמבר מול אסטון וילה. אולם השער הזה הוא האחד שפתח את הסכר עבור החלוץ עם שמונה שערים במהלך חודשיים, בנוסף הדני הוא אחד השחקנים היחידים שהגיעו במנצ’סטר יונייטד בקמפיין ליגת אלופות השנה, עם 5 שערים ב6 משחקים הוילונד ניסה לסייע ל’שדים האדומים’ לעלות לשמינית הגמר, אך ללא הצלחה כאשר הקבוצה הודחה בבושת פנים מהמקום הרביעי.

 

מה אפשר לצפות מדנמרק?

דנמרק של יולמן היא מאוד פלואידית ומשתנה בהתאם ליריבה. נגד יריבות ברמתה ומעלה תתמודד הקבוצה במערך של 3-5-2 כאשר היא תמעיט להחזיק כדור ותתמקד יותר בהגנה והתקפות מעבר בעזרת המגנים.

 

במשחק הידידות מול שוויץ, דנמרק העדיפה לתת את הכדור לשוויץ ולא להניע כדור. המשחק נגמר התוצאה של 0-0 בלי מצבים מסוכנים כלל, אך במידה ודנמרק תגיע למשחקים גדולים היא ככל הנראה תשחק בשיטת 3-5-2.

במשחקים מול קבוצות נחותות ממנה תשחק הנבחרת במערך של 4-3-3 עם שני שחקני כנף כאשר מי שיפתח כחלוץ יהיה ראסמוס הוילונד.

איך זה נראה?

במשחק מול קזחסטן ב 14.10 ניתן לראות בצורה מעולה את הדרך שבה דנמרק משחקת

מבחינה התקפית, הקבוצה אוהבת מאוד לרווח את המשחק וזה מגיע בעזרת המגנים, שמשחקים בהתקפה גבוה יחסית ונמצאים כווינג-באקים. אגב, במשחק הספציפי הזה המגן הימני סקוב כבש צמד. שלושת הבלמים עומדים על קו האמצע ואף מעבר כדי ליצור משחק צר, בעוד שהקשרים נהנים מחופש פעולה ויכולים לשחק כשלושה בצורה חופשית.

מבחינה הגנתית, הנבחרת של יולמן עומדת שונה, כאשר המגנים יוצרים קו של חמש. הקישור מורכב משני שחקנים במקרה הזה הויברג ואריקסן הם קשרי האמצע של הקבוצה. וקו ההתקפה מורכב משלושה שחקנים: וינד, דולברג והוילונד, גם הם משתתפים במשחק הלחץ וההגנה של דנמרק. אין מנוחה לאף אחד, כולם עושים התקפה, כולם עושים הגנה.

סיכום

מדובר בנבחרת מאוד קשוחה, שעשתה לא מעט צרות בקמפיין הקודם. יש לציין, במונדיאל הם לא ניצחו ולו משחק אחד, ככה שהם יצטרכו לשפר את המאזן הזה אם הם רוצים להדים את אירופה הפעם השנייה. הויקינגים הדנים מרכיבים שחקנים צעירים בעלי פוטנציאל אדיר, וזאת לצד שחקנים בוגרים שידעו לכוון את השחקנים הכישרוניים האלה.

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן