חדר 24 | פרק 10 – סרביה: העצמאות הסרבית

אומנם סרביה היא נבחרת עם שלל כוכבים בעבר ובהווה, אבל לראשונה הנבחרת תגיע ליורו כמדינה עצמאית

חבל הבלקן ידוע כמרכיב של מדינות עוצמתיות ופיזיות, ומי שהכי מסמלת את הדבר הזה היא נבחרת סרביה, שתגיע לראשונה כנבחרת עצמאית ליורו. בבית עם אנגליה, סלובניה ודנמרק, לנבחרת יש הזדמנות ממשית ליצור פה יורו ראשון חלומי.

  • דירוג פיפ”א: 33
  • מאמן: דראגן סטויקוביץ’
  • קפטן: דושאן טאדיץ’
  • השתתפויות: 1 (2024)
  • הישג שיא: –

הסיפור שלנו מתחיל…

מדינת סרביה הייתה חלק ממדינת יוגוסלביה, ובשנת 1992 החלה הפירוק של המדינה עם יציאתן של סלובניה, קרואטיה, מקדוניה הצפונית ובוסניה והפיכתן למדינות עצמאיות. כתוצאה מכך, נותרו סרביה ומונטנגרו השרידות היחידות מהאימפריה.

בשנת 2006 מונטנגרו החליטה אף היא על הפיכתה למדינה עצמאית והותירה את סרביה לבד, כתוצאה מכך בתאריך ה-5 ביוני 2006 הפכה סרביה למדינה עצמאית. לאחר החלטת העצמאות של סרביה, המדינה הקימה התאחדות כדורגל משלה, ונבחרת כדורגל.

סרביה במהלך השנים, הצליחה להיכנס לשלושה מונדיאלים שונים מתוך הארבעה אליה היא נרשמה כמשתתפת, אך לעומת המונדיאל, סרביה לא הצליחה כלל להשתחל לטורניר היורו באופן די מפתיע, עד הקמפיין האחרון. במוקדמות היא הוגרלה יחד עם הונגריה, ליטא, בולגריה וחברתה לשעבר מונטנגרו. הנבחרת הסרבית הצליחה להשיג 14 נקודות וסיימה במקום השני, כולל שני ניצחונות על מונטנגרו.

זאת תהיה הפעם הראשונה שסרביה תתחרה ביורו כמדינה עצמאית, וזאת תהיה הפעם השנייה בלבד שהנבחרת עולה אחרי הפירוק של יוגוסלביה. הנבחרת הסרבית היא נבחרת צעירה ללא היסטורית ארוכת שנים, וביורו הזה היא תרשום פרק חדש בהיסטוריה הקטנה שלה.

אז מי יכתבו את הסיפור של סרביה

עונה לא כל כך פשוטה עברה על יובנטוס. מקרב על האליפות ירדו לקרב על מקום בליגת אלופות, והסתפקו בתואר ראשון שלהם אחרי שלוש שנים בדמות הגביע האיטלקי. מי שנשאר יציב בעונה הלא יציבה של המועדון הוא דושאן ולאחוביץ. הסרבי של יובנטוס סיפק העונה מספרים טובים מאוד וסייע עבור יובנטוס להגיע בעונה הבאה לליגת אלופות.

דושאן לא רק סקורר מחונן אלא גם יוצר מצבים לחבריו. בכל משחק כמעט הסרבי יוצר מצבים עבור שאר שחקני יובה, אבל כמובן הדבר הכי נעלה אצלו זה הקילריות והמיקום שלו ברחבה שנותן לו אפשרות להגיע למצבים קלים יותר.

החלוץ הוא הנקודה החשובה ביותר בקבוצה הסרבית, הוא הסופר סטאר הראשי של הקבוצה והשחקן שעליו משחקים. במוקדמות היורו הוא כבש שלושה שערים כאשר רק חברו לצוות אלכסנדר מיטרוביץ’ כבש יותר ממנו (5 שערים) בבית. לסרבי יש מגוון רחב של שחקנים שיודעים ליצור מצבים עבור חלוצים מהסוג שלו, כשהעיקריים ביניהם הם טאדיץ ומילינקוביץ’-סאביץ’. אם ולאחוביץ’ יביא את הקילריות שלו מיובנטוס לנבחרת, ללא ספק ההתקפה של סרביה בצוותא עם מיטרוביץ’ תהפוך להתקפה קטלנית ומסוכן.

אם דיברנו בשחקנים שיכולים ליצור עבור ולאחוביץ, לזאר הוא אחד מהם.

השחקן של אונדינזה הוא אחד הגורמים להישארותה של הקבוצה. מעבר למספרים שלו מדובר בשחקן שיודע ליצור מצבים ולהביא את חבריו למצבים נוחים. בקבוצה כמו אודינזה אין הרבה שחקנים שיכולים לסיים את המהלכים שסמרג’יץ מותיר להם, אבל בנבחרת כמו סרביה בעלת שני חלוצים מעולים, שחקן כמו הקשר יכול לחגוג.

לזאר בן 22 וכבר שנתיים שהשחקן מצליח להציג יכולת טובה על כר הדשא, אבל די ברור שהקשר מעוניין להתקדם ולעבור לקבוצה גדולה יותר מאודינזה, והיורו זה הפתח המושלם עבור השחקן לגרום להתעניינות מקבוצות דרג ב’ כמו לייפציג שאצלה הוא שיחק בעבר, אך לא הצליח למצוא את מקומו.

קשה לדעת האם הקשר יהיה שחקן הרכב ביורו הקרוב, אבל עדיין מדובר בשחקן שיכול להשפיע גם מהספסל על המשחק.

מה אפשר לצפות מסרביה?

סרביה היא נבחרת שמאוד צמודה לסגל ולהרכב דומה, סטויקוביץ’ לא אוהב לשנות הרכבים ושחקנים ומעדיף לרוץ על ה-11 עליהם הוא סומך. לכן, למרות יכולתו הטובה של פדראג ראיקוביץ’, כנראה שהוא ימשיך לפתוח על הספסל ואת המפתחות יקבל ואניה מילינקוביץ’-סאביץ’, שוער טורינו ואחיו של הקשר סרגיי. העמדה שעדיין לא סגורה היא עמדת החלוץ. בקמפיין המוקדמות מי שקיבל את חולצת ההרכב היה מיטרוביץ’, החלוץ של אל-הילאל. כרגע, יש על המיקום בהרכב תחרות רצינית בין מיטרוביץ’ וולאחוביץ’, השני חווה עונה מצוינת במדי יובנטוס. מצד שני מיטרוביץ’ היה הכובש המצטיין של סרביה בקמפיין המוקדמות האחרון.

למרות ההתעקשות של סטויקוביץ’ לא לערוך שינוים בהרכב, כנראה שנראה את דושאן ולאחוביץ’ פותח בעוד שמיטרוביץ’ יהיה החלוץ המחליף.

איך זה יראה?

 

סרביה משתמשת בכדורגל עקרוני ולא עמדתי, אין לה תבנית התקפה קבועה גם כאשר השחקנים מניעים כדור, מלבד העמידה של שלושת הבלמים, השחקנים יכולים לשחק היכן שהם רוצים, העיקר שהעיקרון ישאר אותו דבר.

העיקרון של סרביה הוא לשחק דרך הכנפיים וריווח של המשחק. בתמונה מעלה ניתן לראות שני שחקנים שמבצעים את זה בצורה מדהימה. הראשון הוא טאדיץ’ שלרוב בורח מאזור המרכז ומגיע לכיוון עמדת הכנף הימין, לסייע לווינג באק זיבקוביץ’. לעיתים טאדיץ’ מגיע לקבל כדור מהבלמים כדי לעזור בלחץ של היריבה על היריבים, אלה דברים שהמאמן סטויקוביץ’ רוצה שיקרו.

השחקן השני הוא מיטרוביץ’. החלוץ הוא חלק אינטגרלי מהנעת כדור והוא מגיע לאזור מרכז המגרש כדי להניע את הכדור ולעזור לקשרים במשחק הבילד אפ.

מי שנשאר לבד הוא קוסטיץ’ שלא מקבל עזרה ממילינקוביץ’-סאביץ’ שנשאר באמצע ועוזר לקדם את המשחק. קוסטיץ’ הוא שחקן טכני שמסוגל להתמודד לבד מול הגנות, ולכן מעדיף המאמן שמילינקוביץ’-סאביץ’ יתעסק בפעולות של קידום משחק ומסירות לשליש ההתקפי.

גם מבחינה הגנתית, הנבחרת משחקת לפי עקרון ולא לפי עמדה, הקבוצה לוחצת את היריבה מאוד גבוה, דבר אשר מעמיד את הגנת היריבה בסכנה מתמדת ומאלץ אותם להרחיק את הכדור מהר ומונע מהם בילד אפ מאחור. סרביה עושה את הלחץ הזה גם בקבוצות שברמתה, ולהמחשה המשחק מול הונגריה, שם הנבחרת החלה את הלחץ שלה כבר מתיבת ה-5 של יריבתה.

ניתן לראות כאן את הקו הלחץ הגבוה של סרביה עם לא פחות מחמישה שחקנים שנמצאים בשליש של הונגריה למטרת לחץ על הקשרים ועל שחקני ההגנה של הונגריה.

אבל מה קורה אם זה לא עובד?

באותו מצב הונגריה הצליחה להיחלץ מהסיטואציה בעזרת יכולת טכנית והנעת כדור מהירה.

הונגריה הצליחה לצאת מהלחץ הגבוה של סרביה, ונשארה במאבק מול חמישה שחקנים בלבד, שאף הם עמדו גבוה. שני הקשרים (מספר 1 ו-2) כמעט יצאו מהמשוואה, מה שמותיר 3 שחקני התקפה על שני שחקני הגנה.

במשחקים מול קבוצות שההתקפה שלהם לא טובה, מקרי הלחץ האלה יניבו דברים טובים עבור סרביה, אך אם ישחקו ככה גם ביורו מול דנמרק ובמיוחד אנגליה, הם יהיו בצרה גדולה מאוד.

סגל סופי

סיכום

יורו ראשון בתור מדינה עצמאית זה דבר גדול מאוד עבור סרביה ואוהדיה. לאחר רצף של כישלונות הם סוף סוף הצליחו לעשות את זה. יתרה מכך, מדובר בנבחרת מאוד מסקרנת, מתוך כל הסיקורים עד כה, סרביה היא הנבחרת הראשונה שלא משחקת כדורגל עמדתי כלל אלא כדורגל עקרוני. מעניין לראות כיצד הכדורגל העקרוני יצליח בנבחרת, הרי כדי להכליל עיקרון אתה צריך זמן, משהו שקל בקבוצה, אבל קשה מאוד בנבחרת היות והשחקנים לא מתאמנים כל יום ביחד עם המאמן.

העניין הכי גדול יהיה לראות האם הנבחרת תבצע את הלחץ הגבוה שביצעה במוקדמות או שמא תלך יותר אחורה ותנסה יותר להתגונן. לנבחרת הזאת יש לא מעט שחקנים טכניים וטובים לצד שחקנים פיזיים, השילוב הזה יכול להוביל אותה מאוד גבוה, אבל כל זה תלוי בשאלה אחת: האם השיטה של סטויקוביץ’ תצליח?

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן