חדר 24 | פרק 11 – פולין: בליצקריג פולני

העיט הלבן בא לדרוס את גרמניה, אחרי שנים של כישלון, פולין באה ליורו הקרוב בניסיון להראות סוף סוף מה היא שווה.

2 ניצחונות. זה כל מה שפולין זכתה לו אחרי 64 שנים של כדורגל אירופי. אבל השנה בגרמניה, שילוב קטלני של ותק יחד עם רעב צעיר באים לשבור את הסטטיסטיקה.

  • דירוג פיפ”א: 28.
  • מאמן: פרננדו סנטוס.
  • קפטן: רוברט לבנדובסקי.
  • השתתפויות: 5 (2008, 2012, 2016, 2020, 2024).
  • הישג שיא: רבע גמר (2016).

הסיפור שלנו מתחיל…

הסיפור של הפולנים באירופה מתחיל למעשה רק ב-2008, כשהעפילו לראשונה לטורניר היורו שהתקיים באותו קיץ באוסטריה ושוויץ.

הנבחרת הקטנה והלא מנוסה הצליחה לגבור על שמות גדולים בטורניר המוקדמות כמו פורטוגל, סרביה ובלגיה אך ביורו עצמו לא התקרבו לשחזור ההישג ואחרי שני הפסדים ותיקו, נפרדו מהטורניר בשלב הבתים.

אכזבה ביתית

לקראת יורו 2012, הציפיות בפולין טיפסו לשמיים כשהיא נבחרה להיות מארחת הטורניר. לאחר שהספיקה לצבור קצת מעט ניסיון בטורניר הקודם, ולצד התמיכה הביתית, הפולנים קיוו להביא תוצאה לקהל המקומי. אך ציפיות לחוד ומציאות לחוד.

בדומה לטורניר הקודם שוב פולין איכזבה עם שתי תוצאות תיקו והפסד שמיקמו אותה במקום האחרון בבית, והיא נפרדה מוקדם מהצפוי מהטורניר.

פעם שלישית גלידה

אחרי שני טורנירים כושלים, הגיעה ההזדמנות השלישית ביורו 2016 שנערך בצרפת.

כבר ביריית הפתיחה הפולנים עברו את הישגיה הקודמים של הנבחרת, כשניצחו לראשונה בתולדות הטורניר 1-0 קטן את צפון אירלנד. תיקו 0-0 מול גרמניה וניצחון שני מול אוקראינה עשו את העבודה ולראשונה בהיסטוריית הנבחרת, היא העפילה לשמינית הגמר.

ניצחון דרמטי בדו קרב מהנקודה הלבנה מול שוויץ הפך הישג מרשים לטורניר היסטורי עבור הפולנים, אך לצערם הם נעצרו ברבע הגמר כשהפסידו לפורטוגל, האלופה הנכנסת, בפנדלים.

ביורו 2020 שבו הפולנים לסורם, ואחרי שני הפסדים ותיקו סיימו אחרונים בבית והודחו.

מי יכתבו את הסיפור של פולין?

הייתה בכלל שאלה?

מהבכורה של הסופרסטאר הפולני הוא תפס את המושכות על הנבחרת והיה אחראי על כל הדברים הטובים שיצאו ממנה. הוא שיאן ההופעות של הנבחרת ומלך השערים של הנבחרת, והוא האיש שכל העיניים במגרש יופנו אליו.

למרות ה’ירידה’ ביכולת, לבנדובסקי עדיין סיפק העונה 26 שערים ו-9 בישולים (מלך השערים של ברצלונה) והיה איש המפתח של ה’בלאוגרנה’. כשסגל הנבחרת הפולנית חלש מסגל ברצלונה – אין ספק שלבנדובסקי יוביל את הקרב.

הבלם הצעיר של ארסנל פרץ לתודעה השנה בעקבות העומס הרב שהיה על ההרכב הפותח של התותחנים, אבל כשהוא קיבל את ההזדמנות – הוא לקח אותה בשתי ידיים.

למרות גילו הצעיר, יאקוב קיוויור הוא חלק חשוב וקריטי במשחק של פולין. בתור אחד מ-3 בלמים, הוא אחד האחראיים העיקריים על הנעת הכדור הפולנית והוא מניע את ההתקפות מהחלק האחורי. נוסף על כך, הבלם הפולני כשרוני מאוד באחד על אחד וכדורי גובה.

טורניר טוב, וארסנל תצטרך להשקיע לא מעט כדי להשאיר אותו בשורותיה.

מה אפשר לצפות מפולין?

3-5-2 קלאסי ל-11 של סנטוס.

שלישיית הגנה עם שני מגינים גבוהים, שלישיית קישור וצמד חלוצים.

איך זה יראה?

כשהנבחרת מתגוננת, בדומה לרוב המערכים בהם יש 3 בלמים, שני הקיצונים תופסים את מקומם עם חוליית ההגנה, כשלפניהם קו קישור וקו חלוצים.

אך כשהפולנים מנסים לתקוף – נכנס קצת יותר עניין בטקטיקה של הנבחרת.

כיאה למערך שלושת הבלמים, השלישייה האחורית היא זו שמניעה את הכדור. שני הקיצוניים פותחים את המשחק לצדדים, ושני החלוצים במקומם. הטקטיקה החריגה של פולין מתקשרת לשלישיית הקישור. על מנת ליצור יתרון מספרי על חוליית ההגנה ולתת יותר נוכחות ברחבה, אחד משלושת הקשרים של פולין עוזב את קו הקישור ומצטרף ללבנדובסקי וסווידרסקי בחוד.

ככה זה נראה על המגרש:

ההצטרפות הזו בונה כוח התקפי חזק יותר מהצפוי, והוא עוזר לבנות התקפות במהירות מאפס (ומכאן השם ‘בליצקריג’). הבליץ הפולני על שער היריבה מוביל למצב מסוכן בו אחד המגינים יכולים להכניס כדור לרחבה ותהיה לו היענות עצומה:

מהנעת כדור רגועה בחלק האחורי, למצב עם 7 שחקנים לבנים ברחבה בתוך שניות – בליצקריג.

ולסיכום:

הסטטיסטיקה אולי לא איתה, ועל הנייר היא הנבחרת הכי חלשה בבית. אבל בין הוותיקים והצעירים, הליגיונרים והמקומיים, זורם כדורגל טוב ושוטף. כדורגל טוב שאם פולין תצליח ליישם היא תהיה סכנה לכל מי שתבוא מולה.

1 תגובה
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

    חחחח בטוח שהפולנים לא אוהבים את המילה בליצקריג שתדעו

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן