חדר 24 | פרק 14 – אוקראינה: הלוחמים האוקראינים

בצל המלחמה המתמשכת בין רוסיה לאוקראינה, החבורה הצהובה תעלה לטורניר הראשון שלה מאז המלחמה, ותקווה לתת ימים של נחת עבור אוהדיה.

נבחרת אוקראינה היא אחת הנבחרות המעניינות בטורניר היורו הקרוב. שחקני הנבחרת כיכבו העונה בקבוצותיהם, והתקווה של אוהדי הנבחרת היא שאותם שחקנים יביאו את היכולת שלהם גם לנבחרת. לצד המנוסים, ישנם שחקנים שטרם פרצו והטורניר הזה יכול לתת להם את המקפצה קדימה.

  • דירוג פיפ”א: 22
  • מאמן: סרהי רברוב
  • קפטן: טאראס סטפננקו
  • השתתפויות: 4 (2012,2016,2020,2024).
  • הישג שיא: 2020 – רבע גמר .

הסיפור שלנו מתחיל…

הסיפור של נבחרת אוקראינה מתחיל בכלל כברית המועצות, אחת המדינות הגדולות בהיסטוריה, שכללה בתוכה בין היתר את: רוסיה, גיאורגיה, מולדובה, ליטא ועוד. בשנת 1991 החל הפירוק של האימפריה הסובייטית, כאשר גם אוקראינה הייתה חלק מאותם מדינות שבחרו להיות מדינה עצמאית ולהתנתק מהברית.

הנבחרת האוקראינית הוכרה על ידי פיפ”א מיד לאחר הקמת המדינה, ושנה לאחר מכן היא ביצעה את טבילת האש הראשונה במשחק מול הונגריה, אותו היא הפסידה 3-1. הניסיונות להיכנס ליורו החלו בשנת 1996, אולם פעם אחר פעם כשלה המדינה להעפיל לטורניר הרשמי. אחד מהניסיונות אירע במוקדמות של 2000, כאשר הנבחרת סיימה במקום השני, אבל הפסידה לנבחרת סלובניה בשלב הפלייאוף והודחה.

הפעם הראשונה – כמארחת

איזה ישראלי לא אמר לעצמו – “רק אם נארח את היורו אנחנו נעלה אליו”. אז נבחרת אוקראינה הגשימה את החלום של כל אוהד ישראלי, ובשנת 2012 עלו בזכות אירוח של היורו בצוותא עם פולין. האוקראינים הוגרלו לבית ד’, בית המוות עם צרפת, אנגליה ושבדיה. ההתחלה של הטורניר הייתה מדהימה עבור האוקראינים, כאשר במשחקה הראשון אי פעם ביורו היא ניצחה 2-1 את שבדיה עם צמד של האגדה אנדריי שבצ’נקו בשנתו האחרונה כשחקן פעיל. כשהיא מוצאת את עצמה במקום הראשון בבית, אוקראינה יצאה למשחק מול נבחרת צרפת, אך שם שחקני הנבחרת נחתו לקרקע. 2-0 של נבחרת צרפת החזיר את אוקראינה לתלם, והפסד 1-0 לאנגליה במשחק השלישי סיים את הסיפור של אוקראינה ביורו. הנבחרת האוקראינית יכלה להיות מאוד גאה בעצמה, לאחר טורניר ראשון מעולה עבורה שסיימה אותו במקום השלישי.

פעם שלישית גלידה

אוקראינה עלתה גם ליורו ב-2016 ושוב סיימה את דרכה בשלב הבתים.

במוקדמות יורו 2020, נבחרת אוקראינה שוב הצליחה להעפיל לטורניר הרשמי, כאשר היא סיימה במקום ראשון. ההגרלה זימנה לה בית עם הולנד, אוסטריה וצפון מקדוניה. ניצחון בודד בשלב הבתים על צפון מקדוניה נתן לקבוצה כרטיס לשלב שמינית הגמר מהמקום השלישי. בשלב שמינית הגמר הנבחרת פגשה את שבדיה, וזינצ’קו כבש את שער היתרון עבור האוקראינים, אך פרוסברג הצליח להשוות בדקה ה-43. המשחק הלך להארכה, והיה נראה שהוא גם ילך לפנדלים, אולם שער בדקה ה-120 של שחקן אלמוני בשם דובביק העלה את הנבחרת לשלב רבע הגמר.

שלב הרבע היה גדול מדי עבור האוקראינים, ובמפגש מול אנגליה, שהייתה אחת הפייבוריטיות בטורניר, הנבחרת האוקראינית ספגה מהלומה בדמות 4-0 מהדהד לטובת נבחרת שלושת האריות.

מי יכתבו את הסיפור של אוקראינה?

אותו חלוץ אלמוני שפרץ לחיינו ביורו 2020, הוא עכשיו שחקן המפתח עבור הנבחרת האוקראינית.

את הענק הסובייטי ניתן להגדיר כפריצת השנה. זוכה הפיצ’יצ’י של ספרד ואחד השחקנים החמים באירופה נתן את עונת השיא שלו בגיל 28. 24 שערים כבש האוקראיני במסגרת הלה ליגה, והיה אחד הגורמים לעונה המופלאה שעשתה ג’ירונה בעונה החולפת. שנה הבאה ימצא את עצמו דובביק בליגת אלופות, וינסה להראות שהעונה הזאת היא לא חד פעמית.

אבל לפני עונה הבאה, דובביק הוא שם חם באירופה, ויכול להיות שבקיץ הקרוב יהפוך האוקראיני לאחד המלפפונים החמים. לדובביק יש הזדמנות נוספת להוכיח את עצמו רגע לפני חלון העברות, הזדמנות בדמות יורו 2024. לא מעט אנשי סקאוט לוטשים את עיניהם לכיוון הטורניר של אירופה, וזו תהיה הזדמנות ענקית עבור הדב האוקראיני להוכיח שהוא מתאים לרמות הכי גדולות של אירופה.

מצד אחד לאוקראינה אין הרבה חלוצים ברמתו של דובביק, ומצד שני יש לנבחרת לא מעט שחקנים שיודעים ליצור עבור החלוצים, כך שהחלוץ יהיה ה’גו טו גאי’ של הנבחרת, ויצטרך לסיים את הכדורים שחבריו ייצרו עבורו. צריך להזכיר שדובביק הוא האיש שהעלה את אוקראינה ליורו, עם שער ניצחון בדקה ה-88 על איסלנד שהובילה ברוב שלבי המשחק.

לאוהדי ברצלונה השם הבא אמור להיות מוכר, גיאורגי סודקוב של שחטאר דונצייק הוא אחד השמות העולים בכדורגל האוקראיני.

סודקוב כבש את שערו הראשון אי פעם בליגת אלופות מול ברצלונה העונה, בהפסד של שחטאר 2-1. למרות שכבש שישה שערים בלבד, הקשר כבש את השער החשוב ביותר של שחטאר העונה, בניצחון 1-0 על דינמו קייב שנתן לקבוצה של סודקוב את תואר האליפות. לאחר שלוש עונות במדי שחטאר, הקשר האוקראיני החל לפרוץ והוא לא ירצה לסיים את זה כאן.

סודוקוב ראה את חברו מיכאל מודריק עושה מעבר ענק לצ’לסי בתמורה לסכום מטורף של 100 מיליון יורו. עכשיו גם סודוקוב מעוניין לבצע את הצעד הבא בקריירה שלו, והיורו זה המקום הטוב ביותר להראות את יכולותיו. בעקבות המלחמה באוקראינה, מעט אנשי סקאוט יוצאים לראות את השחקנים האוקראינים, ולכן הטורניר הזה מאוד חשוב להמשך עתידו של הפלא האוקראיני.

מה אפשר לצפות מאוקראינה

על אף השינויים במערך בשני במשחקים האחרונים, סביר להניח כי רברוב ימשיך במערך 4-2-3-1, כאשר גיאורגי סודקוב יהיה ה-10 של הקבוצה. דובייק יהיה החלוץ שיפתח בחוד, כאשר את הכנפיים יאיישו מודריק של צ’לסי וזובקוב של שחטאר. זינצ’נקו ימלא את התפקיד שפפ נתן לו בזמנו כאשר היה שחקן מנצ’סטר סיטי, בקישור של הקבוצה. למרות עונה די חלשה של שחקן ארסנל, זינצ’קו הוא אחד השחקנים החשובים ביותר עבור הנבחרת האוקראינית. השאלה היחידה שנותרת פתוחה היא עמדת השוער, אנדריי לונין שנתן עונה מדהימה במדי ריאל מדריד הוא הפייבוריט לפתוח בשער, אך גם לטרובין יש סיכוי לפתוח בשער לאחר עונה טובה במדי בנפיקה. האמונה היא שלונין יפתח לבסוף בהרכב של האוקראינים.

איך זה יראה?

בפן ההגנתי, הקבוצה של רברוב משנה מערך ועומדת ב1-4-1-4, כאשר הקשר האחורי, במקרה שלנו סטפננקו, עומד מאחורי רביעית הקישור. השחקן האחורי ביותר ברביעיית הקישור הוא דווקא הקשר ההתקפי סודקוב.

חשוב להגיד, לא תמיד הקבוצה עומדת בצורה כזאת, אך ורק במשחק בילד אפ רגיל של היריבה. אוקראינה אוהבת להשתמש בשיטת קלופ -‘Heavy presure after poor first touch’. משמעות הדבר הוא לחץ כבד על שחקן היריבה, שלא עוצר את הכדור כמו שצריך. ברגע ששחקן היריבה עוצר את הכדור לא טוב, שחקני אוקראינה מתנפלים עליו כדי לחטוף את הכדור.

בצד ההתקפי, לאוקראינה אין קווים מאוד ברורים אבל יש דבר מעניין, שמגיע שוב מכיוונו של סודקוב. הקשר ההתקפי נע בחופשיות על המגרש, לעיתים בא לנהל משחק מאחור, הוא הולך לכיוון הכנף לנסות לרווח את המשחק, ואפילו עושה תנועה לכיוון השער בנוסף לחלוץ.

בתמונה ניתן לראות את סודקוב מוקף בעיגול מבצע תנועה לכיוון השער של בוסניה, לצערו זה לא תרם בשער. אך החופשיות שנותן לו רברוב מראה כמה הילד הזה כישרוני, וכמה אפשר לסמוך עליו.

דבר נוסף שניתן לראות זה הקו שיוצרים סטפננקו וזינצ’קו, הקו הזה נשאר קבוע בכל התקפה של אוקראינה. לא תמיד מדובר באותם שחקנים, אך תמיד יהיה קו של שני שחקנים בקישור.

גם כאן ניתן לראות את הקו הקישור של זינצ’נקו וסטפננקו, הפעם הם יותר קרובים אחד לשני בניגוד לתמונה הקודמת.

דבר נוסף שניתן לראות הוא המיקום של סודקוב, ששוב יוצא מהקישור לכיוון הכנף, דבר שמראה פעם נוספת כמה המאמן סומך על השחקן הצעיר הזה ונותן לו את החופשיות להתמקם היכן שיבחר לנכון. בתמונה הזו אפשר לראות עוד משהו, המגן הימני קונופליה. המגן, שמסומן בעיגול הרחוק יותר, תופס את הקו הימני מבחינה התקפית. דבר שקורה מספר פעמים במשחק. בעזרתו של הכנף זובקוב שנכנס לכיוון האמצע, קונופליה יכול להצטרף ולהיות חלק אינטגרלי מהתקפת אוקראינה.

סגל מורחב

סיכום

אוקראינה קיבלה הגרלה יחסית נוחה, והיא בהחלט צריכה לכוון לעלייה לשלב הבא ואפילו לעבר המקום השני. אם הכוכבים יסתדרו כמו שהנבחרת רוצה, היא יכולה להיות הסוס השחור של היורו הקרוב.

2 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

    חברים עשיתם טעות בפרויקט הזה שאתם משחררים רק סקירות על נבחרות משעממות וזה כבר איבד עניין לחכות לנבחרות המובילות…

    אם היינו קוראים בקונספט הזה גם את הגדולות אז היה מעורר חשק לקטנות ובכל מקרה איבדתי עניין לחכות ועד אז לקרוא אוקראינה רומניה ושאר נמושות היבשת

  2. אלעד וייצמן כותב

    אהלן,
    קודם כל שמחים לשמוע דעות של אחרים לייעול ושיפור.
    חדר 24 המטרה שלו היא סיקור של כלל הנבחרות, ההבנה שלנו היא שברגע שבו יגמרו הקבוצות הגדולות, לא הרבה אנשים יקראו על קבוצות כמו טורקיה, הונגריה, אוקראינה שאמורות להיות הפתעת הטורניר.
    לכן החלטנו ללכת לפי דירוג פיפ”א רק הפוך, חבל שלקראת הסוף אתה מאבד את העניין כי כעת נותרו רק הקבוצות החזקות, בכל מקרה תוכל לקרוא את הנבחרות החזקות כאשר הן יעלו.

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן