חדר 24 | פרק 15 – שוויץ: שעון שוויצרי

בין ההרים הגבוהים מסתתרת לה מדינה קטנה, ששם סורר שקט וניתוק. לאחר קמפיין מוקדמות מהוסס, האם נראה את הנבחרת שהפתיעה את צרפת בטורניר הקודם?

אחרי קמפיין מוקדמות מאכזב מאוד מצדם של הנבחרת, אוהדיה יקוו שמדובר רק בזחיחות של שחקני הנבחרת וברגע האמת הם יתעלו על עצמם ויפתיעו את כל אירופה.

  • דירוג פיפ”א: 19
  • מאמן: מוראט יאקין
  • קפטן: גרניט צ’אקה
  • השתתפויות: 6 (1996, 2004, 2008, 2016, 2020, 2024)
  • הישג שיא: 2020 – רבע גמר

הסיפור שלנו מתחיל…

שוויץ היא מדינה ותיקה מאוד, וכך גם הנבחרת הלאומית שלה. הניסיון לעלות לטורניר היורו החל עוד בשנת 1964, אך במשך 30 שנה הנבחרת לא הצליחה כלל להגיע לטורניר היבשתי הגדול ביותר.

שני מפחי נפש עברה שוויץ במהלך 30 השנים האלו, בקמפיין מוקדמות יורו 1972 ו-1984. בשני הקמפיינים שוויץ כמעט עלתה ליורו אך בסוף החמיצה אותם במשחקים האחרונים כאשר היא מסיימת במקום השני בלבד. באותן שנים, כמות הנבחרות המעפילות לטורניר היה קטן יותר ובהתאם לכך, המקום השני, שהיום מספיק כדי להעפיל ליורו, לא הספיק.

אנגליה הנה אנחנו באים

בקמפיין המוקדמות של יורו 1996 הוגרלה שוויץ בבית ג’ עם טורקיה, שבדיה, הונגריה ואיסלנד. להפתעת כולם שוויץ סיימה במקום הראשון, כאשר טורקיה סיימה במקום השני ושתי הנבחרות העפילו ליורו הראשון בתולדותיהם. בטורניר הראשון בתולדותיהן הן הורגלו לבית עם המארחת אנגליה, הולנד וסקוטלנד. במשחק הראשון הנבחרת הצליחה להוציא תוצאה סנסציונית עם תיקו מול אנגליה המארחת, אך לאחר מכן הפסדים להולנד וסקוטלנד, שלחו את שוויץ הביתה, כאשר היא עדיין לא מצליחה לנצח בטורניר.

למעשה, הנבחרת השוויצרית לא ניצחה בטורניר עד יורו 2008, שם היא אירחה את הטורניר וניצחה במחזור האחרון 2-0 את פורטוגל במשחק חסר חשיבות.

אירופה אנחנו כאן

לאחר קמפיין יורו מוצלח בשנת 2016 שהסתיים בהעפלה ראשונה מהבתים, החל המירוץ עבור כרטיס ליורו 2020. ההגרלה הפגישה את שוויץ עם דנמרק, אירלנד, גיאורגיה וגיבלרטר. הנבחרת סיימה במקום הראשון, עם הפסד אחד בלבד לדנמרק. הקמפיין הזה יצר המון ציפיות מבחינת אוהדי שוויץ. הם האמינו כי אפשר לעשות הישג שיא חדש, ומי יודע אולי להפתיע את כולם ולזכות ביורו. בבית עם איטליה, ויילס וטורקיה, הנבחרת סיימה במקום השלישי ובזכות התוצאות שהשיגה, קיבלה כרטיס לשלב השמינית.

בשמינית היא פגשה את אלופת העולם והפייבוריטית לזכייה, נבחרת צרפת. במשחק משוגע שוויץ חזרה מ3-1 ל3-3 בעשר דקות האחרונות של המשחק שהלך בסוף לפנדלים. שוויץ כבשה את כל הפנדלים שלה, ומנגד אמבפה החמיץ את הפנדל האחרון ושלח את השוויצרים לחגוג העפלה לרבע גמר היסטורי. ברבע הגמר, הנבחרת פגשה את ספרד ושוב הייתה בפיגור, אך גם הפעם, הצליחה לשלוח את המשחק לפנדלים. בוסקטס החמיץ את הפנדל הראשון, וזה היה נראה שחזור של שמינית גמר. אולם לאחר החמצת הפנדל של ספרד, שוויץ החמיצו את שלושת הפנדלים האחרונים ושלחו את הלה רוחה לחגוג.

קמפיין עם המון דמעות של עצב ודמעות של שמחה, ותמונה אחת שמסבירה הכל

מי יכתבו את הסיפור של שוויץ?

מי האמין אי שם ב-2019/20 שאחד משחקני העונה יהיה גרניט צ’אקה, והוא יהיה השחקן שאליו כל עיניה של שוויץ נשואות.

מי שהיה מושא ללעג, האכיל את שונאיו בלא מעט כובעים בעונה שעברה, כאשר היה אחד השחקנים החשובים בארסנל. אבל העונה? אף אחד לא ציפה לדבר שכזה. צ’אקה שעבר מארסנל ללברקוזן, הראה למה אלונסו נלחם עליו. המנוע של לברקוזן, זה שניווט את הספינה הנהדרת של קפטן אלונסו והביא אליפות למועדון בפעם הראשונה בהיסטוריה. יורגן קלופ אמר פעם משפט: “אנחנו חייבים להפוך מספקנים למאמינים” וזה בדיוק מה שקרה בשנתיים האחרונות לצ’אקה. מפקפוק ביכולת שלו, הוא בעצמו מאמין שהוא מסוגל להיות שחקן משפיע וחשוב.

ביורו הקרוב צ’אקה יהיה המנוע של יאקין. אומנם הוא כנראה לא ירשום כמות נגיעות פסיכית כמו הנתון לעיל, אבל כן הוא זה שיצטרך להעביר את כובד המשקל ואת הלחץ מההגנה להתקפה, ובנוסף לזה לבצע את פעולות ההגנה. במידה והקפטן יצליח להביא את היכולת שלו מלברקוזן לנבחרת, ליריבות יהיה מאוד קשה לנהל משחק לחץ סדיר מולו, וגם לשחקני ההתקפה של היריבה לא יהיה קל מולו.

הקשר הצעיר עשה את טבילת האש הראשונה מחוץ לקוטלי שוויץ כאשר עבר מבאזל לברנלי תמורת 18 מיליון אירו בתחילת העונה האחרונה. ללא ספק מדובר במעבר ענק מהליגה השוויצרית לפרמייר ליג, אך אמדוני עבר את זה כמו גדול. על אף שברנלי ירדה ליגה בסופו של יום, אדמוני נתן עונה יחסית טובה עם חמישה שערים ואף הצליח להיכנס לסגל של שוויץ. כעת, ברנלי ואמדוני נמצאים בליגה השנייה, אך במידה ויעשה טורניר טוב, יכול להיות שהחלוץ יכנס לפנקסים של לא מעט קבוצות.

ובשביל זה זקי אמדוני יצטרך לבוא בכושר טוב והבנה שאומנם הוא לא יפתח, אבל יש פה אפשרות מדהימה עבורו לקדם את הקריירה שלו, למרות שירד ליגה.

מה אפשר לצפות משוויץ

נבחרת שוויץ משתנה בזמן האחרון. בתחילת הקמפיין האחרון שיחקה שוויץ במערך של 433/4231 אך לקראת הסוף היא שינתה את המערך לשלושה בלמים, וכעת לפי משחקי הידידות נראה כי יאקין יעלה במערך של 3-4-3. שרדאן שאקירי אמור לחזור למסכים שלנו, כאשר הוא יפתח בעמדת הכנף הימני. על אף הביצועים של קובל העונה נראה שיאן זומר, שנתן עונה נהדרת גם הוא, ימשיך בשער. העמדה שעדיין לא ידועה היא עמדת החלוץ. כרגע זה נראה שאמדוני יהיה החלוץ הפותח, אך הדברים הם דינמיים ודואה/אוקפור יכולים לתפוס את מקומו בהתקפת שוויץ.

איך זה יראה?

שוויץ היא נבחרת שמתאימה את עצמה ליריבה. בבית שקיבלה שוויץ במוקדמות היא הייתה זו שצריכה באופן קבוע להניע ולהוביל כדור. הנבחרת מצאה את עצמה מאוד גבוה על המגרש, דבר שמצד אחד נתן להם לכבוש שערים ומצד שני לספוג שערים.

במשחק מול בלארוס, שנגמר 3-3 זה בדיוק מה שקרה.

ניתן לראות ברגע של בילד אפ את כל שחקני הקבוצה עומדים מאחורי חצי המגרש של בלארוס ובזכות גרניט צ’אקה שמסומן באמצע, הם מצליחים לנווט את המשחק מצד לצד. דבר נוסף שניתן לראות זה את מספר 14 לוטומבה, שבאותו זמן שיחק בעמדת המגן, נמצא 20 מטר מהרחבה ונחשב לשחקן התקפה לכל עניין. במשחק זה מאוד משתנה, אם פעם אחת זה היה רודריגז ופעם שנייה זה היה לוטומבה.

במערך של 3-4-3 אנו גם נראה את הווינגבקים מגיעים מאוד גבוה וכמעט על סף הרחבה.

מבחינה הגנתית, בגלל שבאותו משחק שוויץ פתחה במערך של 4-2-3-1 הקשר רמו פרוילר היה יורד אחורה כדי להשלים קו של חמישה בלמים, הקשר ההתקפי ואחד המגנים היו יוצרים קו של שלושה קשרים ושני שחקני התקפה נמצאים בעמדות אלכסוניות.

ניתן לראות את פרוילר בצד הקרוב אלינו, משלים את קו החמש בהגנה, בנוסף אליו סטפן הקיצוני השלים את קו מהצד השני, היות והמגן לוטומבה הצטרף לקו הקישור אז סטפן הוא זה שלקח צד אחורה.

סגל מורחב

סיכום

באופן אישי, שוויץ זאת נבחרת שאני מצפה לה ביורו הקרוב. כיצד היא תעלה למגרש, באיזה מערך, עם אילו שחקנים. כל השאלות האלו עדיין נותרו פתוחות, היות ולאחרונה הנבחרת שינתה את המערך ומשחקת בצורה טיפה שונה. בנוסף לכך, לנבחרת יש לא מעט שחקנים טובים שמשחקים ברמות הגבוהות באירופה, ולכן כדאי לספור אותם בתור סוס שחור, בדיוק כמו ביורו 2020 ומי יודע אולי יעשו עוד צעד אחד קדימה.

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן