חדר 24 | פרק 16 – קרואטיה: סוף דור הזהב הקרואטי

הדור הישן כבר מתחיל להתחלף, ראקיטיץ עזב, מודריץ' מתקרב לפרישה. רגל לפני הסיום של דור הזהב, שחקני הנבחרת מעוניינים לזכות, כן לזכות בתואר אלופי אירופה!

לכל נבחרת יש דור שמייחד אותה, דור הזהב, כזה שסוחף את הנבחרת למרחקים שהם חלמו להגיע אליהם. דור הזהב של קרואטיה, זה שהוביל אותם לגמר המונדיאל, בדרכו לפרישה, אבל אם יש דבר אחד ששחקני הדור ירצו, זה לעשות את מה שלא עשו בפעמים האחרונות. לחזור לזאגרב עם גביע!

  • דירוג פיפ”א: 10
  • מאמן: זלטקו דאליץ’
  • קפטן: לוקה מודריץ’
  • השתתפויות: 7 (1996, 2004, 2008, 2012, 2016, 2020, 2024)
  • הישג שיא: 1996, 2008 – רבע גמר.

הסיפור שלנו מתחיל

כמו רוב מדינות הבלקן, גם הסיפור של קרואטיה מתחיל לא מזמן. תחילה היא הייתה חלק מחבל מדינות הבלקן, או בשם השני יוגוסלביה, לפחות עד 1991. לאחר מלחמת יוגוסלביה, המדינות החלו להתפרק אחד מהשנייה ולקרוא לעצמאותן, גם קרואטיה החליטה להפריד כוחות ובשנת 1991, הוכרה רשמית כמדינה. ההתאחדות של המדינה, אושרה שנה לאחר מכן, בשנת 1992.

המשחק הראשון ששיחקה כנבחרת עצמאית הייתה נגד אוסטרליה, ששם היא הפסידה 1-0 בחוץ. הפעם הראשונה שקרואטיה נכנסה לטורניר קדם של היורו, היה במוקדמות של 1996, שם היא הוגרלה יחד עם איטליה, ליטא, אוקראינה, סלובניה ואסטוניה. בסיום של אותו בית נבחרת קרואטיה סיימה במקום הראשון והמפתיע כאשר היא מותירה את איטליה במקום השני בלבד, ובעצם היא רשמה ביורו 1996 את ההשתתפות הראשונה שלה בטורניר בינלאומי, בתור מדינה עצמאית.

מזל של מתחילים?

יורו 1996 היה מיוחד וזאת בגלל מגוון המדינות שרשמו את טבילת האש הראשונה שלהם בטורניר, וזאת הודות ההתפרקויות של יוגוסלביה וברית המועצות. בנוסף לכך, היורו הזה הגיע לאחר הזכייה המפתיעה של דנמרק ב-1992, כך שכל הנבחרות הקטנות האמינו שהן מסוגלות לעשות דנמרק ולזכות בתואר. בשלב הבתים קרואטיה הוגרלה מול פורטוגל, האלופה דנמרק וטורקיה – נבחרת נוספת שנכנסה בפעם הראשונה לטורניר של היורו. במשחק הראשון, ניצחה קרואטיה את טורקיה בתוצאה של 1-0. לאחר מכן, הם יצאו למשחק מול האלופה הנוכחית דנמרק, ושם התגלה שחקן נחמד בשם דאבור שוקר שחקנה של סביליה דאז, כבש צמד ועוד תוספת של בודן סגרו את הסיפור 3-0 מהדהד של קרואטיה, ששלח את אלופת אירופה מוקדם מהצפוי חזרה הביתה. במשחק השלישי, משחק על המקום הראשון, קרואטיה הובסה 3-0 על ידי פורטוגל, והעפילה לרבע מהמקום השני.

בשלב רבע הגמר פגשה קרואטיה את הפיינליסטית של הגמר הקודם, נבחרת גרמניה. בדקה ה-20 גרמניה קיבלה פנדל והצליחה לכבוש מרגליו של קלינסמן, אך כמה דקות מאוחר יותר שוקר כבש את שערו השלישי בטורניר והשווה ל1-1. למרות משחק מאוד צמוד בין שתי הקבוצות, זאמר שחקנה של דורטמונד הוא זה שהכריע את הכף בדקה ה-54, ושלח את גרמניה לעבר החצי גמר. באותו טורניר גרמניה הצליחה גם לזכות במפעל, זכייתה השלישית והאחרונה.

בקמפיין הראשון קרואטיה עשו הישג אדיר בדמות העפלה לשלב רבע הגמר. שוקר שהצטיין בקמפיין, עבר באותו קיץ למועדון הפאר ריאל מדריד.

נבחרת קרואטיה הצליחה להעפיל גם ב2004 לטורניר.

תקרת הזכוכית

ב-2008 רצתה קרואטיה לעשות הישג חדש ולהעפיל בפעם השנייה ברציפות לטורניר היורו, בפעם הראשונה בתולדותיה. קרואטיה הוגרלה לבית עם רוסיה, אנגליה, ישראל, מקדוניה, אסטוניה ואנדורה, ושם היא רשמה נתון פסיכי של 29 נקודות מתוך 35 אפשרויות, כאשר היא מותירה מאחוריה את רוסיה ואנגליה ומסיימת ראשונה בבית. זה גם היה הקמפיין הראשון של ילד צעיר בשם לוקה מודריץ’, שאליו עוד נגיע בהמשך.

כאשר הם מלאי ציפיות לבאות, קרואטיה הוגרלה לבית עם גרמניה, פולין ואוסטריה.

במשחק הפתיחה, לוקה מודריץ’ כבש את שער הניצחון לזכות הקרואטים מול אוסטריה, ולאחר מכן הגיעה הפתעה נוספת. במשחק השני, הנבחרת פגשה את גרמניה והפתיעה אותה עם 2-1 מדהים, סרנה ואוליץ’ כבשו לזכות הקרואטים בעוד שפודולסקי צימק רק ל 2-1. קרואטיה הבטיחה את העלייה ואת המקום הראשון בבית באותו משחק. במשחק האחרון בבית, קרואטיה השיגה את הניצחון השלישי שלה בבית ונותרה מושלמת עם 9 מ-9, המשך ישיר של המוקדמות.

ברבע הגמר פגשה קרואטיה את טורקיה המפתיעה, 119 דקות משעממות הסתיימו כאשר קלאסניץ’ נגח לעבר הנצח והעלה את קרואטיה ליתרון בדקה ה-119, כזה שנבחרות אחרות לא חוזרות ממנו. חוץ מטורקיה 2008, שדקה לאחר היתרון השוותה את התוצאה בזכות שער מדהים של סמיח ששלח את המשחק לפנדלים. קרואטיה לא חזרה מאז השער והחמיצה 3 מתוך 4 הפנדלים שבעטה, כשמנגד טורקיה כבשה את כל השלושה שבעטה והם עלו על חשבון הקרואטים לחצי.

מפח נפש גדול מאוד עבור הנבחרת שכבר ראתה את שלב חצי הגמר מול עיניה, במידה והייתה עולה, יכלה להיפגש מול אותה גרמניה שניצחה אותה בשלב הבתים, מי יודע אולי טורקיה מנעה סנסציה גדולה מאוד ביורו 2008.

מאז קרואטיה רשמה העפלה לכל שאר הטורנירים של היורו, ולמרות דור הזהב שגדל אצלה היא עדיין אל הצליחה לעבור את תקרת הזכוכית של הרבע גמר.

מי יכתבו את הסיפור של קרואטיה?

ההתלבטות אצל מודריץ’ הייתה גדולה, היכן כדאי למקם אותו בפוטנציאל או בשחקן מפתח? בסוף הבחירה בו הייתה כשחקן המפתח של הנבחרת, בכל זאת 38 ועוד קצת.

הנער הנצחי של קרואטיה, הוא הסמל הגדול של דור הזהב של הנבחרת, מההתחלה שלו ביורו 2008, ההמשך של מונדיאל 2018 ו-2022, והסוף שכנראה יגיע בקיץ הקרוב, בטורניר האחרון שלו אי פעם בנבחרת. גדול שחקני קרואטיה בכל הזמנים, האיש שכל כך אוהבים לאהוב, עתיד לתלות את הנעליים בקרוב. אולי הוא ישתתף במונדיאל בארה”ב, קנדה ומקסיקו, אבל דבר אחד בטוח, זה היורו האחרון שלו.

אומנם בריאל העונה הוא לא היה שחקן הרכב, ולרוב נכנס מהספסל, אבל גם השנה לקרואטי נרשם עוד הישג נהדר עם זכייה בתואר הצ’מפיונס ליג השישי בקריירה, מקום ראשון בצוותא עם עוד מספר שחקני ריאל. למרות שבריאל הוא לא היה שחקן הרכב פותח, בקרואטיה הוא יהיה ועוד איך, לא רק זה – הוא יהיה השחקן של קרואטיה.

לא רק בגלל היכולת אלא גם בגלל המנהיגות, הענווה, הרוגע ובעיקר הביטחון שהוא משרה בשחקנים כאשר הוא על המגרש. קרואטיה בונה לעצמה דור חדש, והדור הזה שונה לגמרי מאותה נבחרת שהגיע לרבע גמר היורו, למעט שחקן אחד – לוקה מודריץ’. בטורניר האחרון שלו הוא יחנך ויתווה את דרכה של קרואטיה בדור החדש, נלחמים עד טיפת הדם האחרונה, גם אם הכל נראה אבוד נלחמים.

אחד מהכישרונות העולים של נבחרת קרואטיה הוא לוקה סוצ’יץ’ של רד בול זלצבורג.

נרשם לעיל על הדור החדש אותו לוקה מודריץ’ יחנך, סוצ’יץ’ הוא האיש המרכזי, מי שאמור להחליף את לוקה, להיכנס לנעליו. והוא כנראה יצטרך ללמוד הרבה מהקשר הוותיק בטורניר הקרוב. סוצ’יץ’ רשם העונה את הפריצה שלו בזלצבורג בצוותא עם אוסקר גלוך שלנו, והוא אמור להיות האקזיט הבא של חברת רד בול, וכמו שנאמר על כל פוטנציאל בפרויקט שלנו, היורו זה המקום של הצעירים לפרוח. המקום בו פנקסי הסקאוטים מתחילים לעבוד, ומעבר לרצון לרשום היסטוריה במדי הנבחרת, הקשר רוצה קפיצת מדרגה, בגיל 21 סוציץ’ חושב שהוא מוכן לאתגר הבא בקריירה שלו.

מה אפשר לצפות מקרואטיה?

דאליץ’ כנראה יפתח במערך 4-2-3-1 בו דבק לאורך רוב שנות האימון שלו בקרואטיה. מעבר לכך מבחינת השחקנים גם לא יהיה שינוי מהותי, אם כי ישנו מצב די סביר, שקראמריץ’ יהיה החלוץ הפותח בעוד שבודימיר יעבור לספסל ומי שיכנס לעמדת הקישור יהיה סוצ’יץ לקשר ההתקפי. או שמא זה לוקה מודריץ’ יעבור מדרגה אחת קדימה ומי שיפתח לצד ברוזוביץ’ יהיה קובאציץ’ שזה גם מיקומו האידיאלי בהרכב מנצ’סטר סיטי העונה.

יהיה מעניין לראות איזה קישור יפתח בקרואטיה, היות ומדובר בנבחרת בעלת קשרים יוצאי דופן, אם כי רובים די מבוגרים ואין לדעת איך יוכלו להחזיק כל כך הרבה זמן במידה ותהיה הארכה, דבר שקרואטיה מגיעה אליו לא מעט בטורנירים האחרונים.

איך זה יראה?

מבחינה הגנתית, קרואטיה עומדת בדיוק באותו מערך בו היא פותח. הנבחרת עומדת במערך של 4-2-3-1 צר כאשר היריבה היא מאחורי קו החצי, ומתרחבת ככל שהיריבה עוברת את החצי, וזאת כדי שמהגנים יקבלו סיוע בכנפיים בצדדים.

בהתקפה קרואטיה משתנה בין 4-2-3-1 לבין 4-2-4 כאשר הקשר ההתקפי הופך להיות מין חלוץ שני, לכן מעמדו של קראמריץ’ הוא מאוד חשוב. ברגע שקרואטיה הופכת ל 4-2-4 הקשר ההתקפי במקרה שלנו קראמריץ’ הוא חלוץ לכל דבר ועניין לצד בודימיר.

דבר נוסף שניתן לראות אצל קרואטיה זה עמדת המגנים. כאשר היא במצב של שליטה, אחד המגנים מגיע קרוב מאוד לרחבה, מה זה אומר קרוב? הוא נכנס לתוך רחבת ההתקפה ונחשב לשחקן התקפה נוסף.

בתמונה ניתן לראות את סוסה המגן השמאלי מגיע ממש לתוך רחבת היריבה ומנסה לסייע בהנעת הכדור ברחבת ה16.

סגל מורחב

סיכום

קרואטיה לא סתם הגיע בשנים האחרונות למקומות גבוהים במונדיאל, מדובר בנבחרת חזרה ועקשנית שכל נבחרת גדולה תחשוש לפגוש. לצד שרידי דור הזהב, גדל פה דור לא פחות כישרוני, וכזה יכול לסחוף את הנבחרת ליעדים חדשים. הנבחרת הוגרלה בבית המוות, אבל היא לא נופלת מאחת אחד, גם לא מאלופת אירופה הנוכחית איטליה. לוקה מודריץ’ בקמפיין היורו ככל הנראה האחרון שלו, רוצה להביא לקרואטיה את התואר שעדיין לא הישג, היורו.


הצטרפו אל ליגת הניחושים שלנו – הבולרים!
3 המקומות הראשונים יזכו גם לפרס מתנת Ballerz – הרשמה בלחיצה כאן.

 

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן