חדר 24 | פרק 17 – איטליה: הרֶצֶף האיטלקי?

אלופת אירופה חוזרת לטורניר נוסף ותעשה הכל כדי לשמור על הכתר

שלוש שנים עברו מאז הזכייה המדהימה של איטליה בתואר אלופת אירופה, ולמרות התואר הזה הנבחרת לא השכילה לעלות למונדיאל בפעם השנייה ברצף. האם הזכייה ב 2021 הייתה מקרית?

  • דירוג פיפ”א: 9
  • מאמן: לוצ’אנו ספאלטי
  • קפטן: ג’יאנלואיג’י דונארומה
  • השתתפויות: 11 (1968, 1980, 1988, 1996, 2000, 2004, 2008, 2012, 2016, 2020, 2024)
  • הישג שיא: 1968, 2020 – זכייה

 הסיפור שלנו מתחיל…

נבחרת איטליה היא אחת הוותיקות בטורניר, ולא רק בו. משחקה הרשמי הראשון של נבחרת איטליה היה נגד צרפת בשנת 1910, משחק בו האיטלקים ניצחו 6-2 את הצרפתיים. בהמשך הנבחרת רשמה הצלחות גדולות, במיוחד במונדיאל עם 2 זכיות רצופות ב 1934 ו-1938 שגרמו לכך שבאותם ימים, איטליה הייתה למעצמה.
הנבחרת החזקה בעולם. בשנת 1938 רשמה הנבחרת הישג בכך שהייתה הנבחרת הראשונה שזוכה במונדיאל לא בביתה.

ב-1960 הושק הטורניר החדש – היורו. טורניר עבור הקבוצות באירופה שילחמו על התואר הנבחרת הטובה ביבשת. לטורניר הראשון איטליה לא נרשמה, אבל לשני היא כן ניסתה להעפיל אך ללא הצלחה.

התחלה מבטיחה

בשנת 1968 ניסתה איטליה בפעם השנייה לעלות לטורניר הסופי.

בקדם הוגרלו יחד עם רומניה, שווייץ וקפריסין. איטליה סיימה במקום הראשון בבית עם 11 נקודות והעפילה לרבע הגמר של טורניר הקדם ד’אז, שלב אחד לפני העלייה ליורו. איטליה הוגרלה בשלב זה מול בולגריה לשני משחקים.
בסופיה איטליה הפסידה 3-2, ובמשחק החוזר שנערך בנאפולי, הצליחו האיטלקים להפוך את התוצאה בזכות ניצחון 2-0, ו סך של 4-3 בסיום.

לראשונה בתולדותיה – איטליה ביורו.

הנבחרת של פרוצ’ו ולקארג’י הוגרלה לבית עם אנגליה, יוגוסלביה וברית המועצות.

בחצי הגמר איטליה פגשה את ברית המועצות, ולאחר משחק נטול שערים ובזכות הטלת מטבע שנחשבה לדרך בה הוכרעו משחקים, זאת עד להמצאת דו קרב הפנדלים ב 1970, נבחרת איטליה עלתה לגמר.

בגמר נפגשה הנבחרת האיטלקית מול יוגוסלביה שעברה את אנגליה בחצי. גם הפעם המשחק נגמר בתיקו, אך בניגוד לחצי גמר שהזוכה נקבעה על פי הטלת מטבע, הפעם שתי הנבחרות נפגשו למשחק חוזר.

במשחק החוזר איטליה ניצחה 2-0 וזכתה ביורו בפעם הראשונה שהיא משתתפת.

מאז עברו 12 טורנירים שבהם הנבחרת האיטלקית לא הצליחה לזכות בתואר, שניים מתוכם היא הפסידה בגמר, פעם אחת לצרפת ב-2000 ובפעם השנייה לספרד ב-2012. עד שהגיע יורו 2020.

שובה של המאפייה האיטלקית

לאחר אכזבה עצומה בדומות אי העפלה למונדיאל בשנת 2018 לאחר 60 שנה של העפלות, הנבחרת האיטלקית החלה במסע ליורו 2020. בניגוד למוקדמות המונדיאל, איטליה הציגה כדורגל נהדרת במוקדמות היורו עם 30 נקודות מתוך 30 אפשריות. אומנם הבית לא סיפק יריבות ברמתה, אבל הנבחרת יכלה להיות גאה בקמפיין נהדר.

על אף הקמפיין הנהדר שהציגו, האוהדים האיטלקים לא הגיעו עם ציפיות, כאשר זכיה בגביע לא נשמעה אפילו מפיהם של האוהדים האופטימיים ביותר.

בשלב הבתים נפגשה איטליה עם וויילס, טורקיה ושווייץ, במשחק הראשון מול טורקיה הביסו האיטלקים 3-0 עם שערים של דמיראל (ע’), אימובילה ואינסינייה. גם במשחק השני נגד שוויץ הנבחרת הרשימה מאד עם 3-0 שני, לוקאטלי כיכב עם צמד ואימובילה הוסיף עוד שער משלו, איטליה הבטיחה את העלייה מהמקום הראשון לאחר הניצחון על שווייץ. במשחק לפרוקטול מצידה נגד ווילס איטליה המשיכה עם הרצף ניצחונות בזכות 1-0 של פסינה.

בשלב שמינית בגמר, איטליה הדורסנית פגשה את אוסטריה.

שתי הקבוצות לא השכילו לכבוש ונכנסו להארכה, ושם הסכר נפרץ. זה התחיל בדקה ה-95 עם שער נהדר של קייזה, ופסינה הכפיל את התוצאה בדקה ה-105, רבע שעה שהספיקה לאיטלקים לעלות לרבע גמר. קלאיג’יץ’ עוד הספיק לצמק בדקה ה-117 אך זה היה מאוחר מדי. ברבע הגמר ציפתה לנבחרת הגרלה קשה יותר בדמות בלגיה, המבחן הרציני הראשון של האיטלקים.

בדקה ה-33 האוהדים בכחול היו בעננים, כאשר בראלה כבש את השער הראשון, וגם השני לא איחר להגיע במתפרצת קטלנית שאינסינייה סיים אותה ברשת. כמו בשמינית גם כאן בלגיה הצליחה לצמק את התוצאה משער של לוקאקו, אך זה לא הספיק עבור הבלגים.

איטליה בחצי גמר.

שלב זה הפגיש את איטליה עם ספרד. בדקה ה-60 האיטלקים היו עם רגל בגמר לאחר שער של אדיר של קייזה, אולם 20 דקות לאחר מכן אלברו מוראטה הצליח להשוות את התוצאה ולכפות על המשחק הארכה וסיום בדו קרב פנדלים.

לוקאטלי החמיץ את הבעיטה הראשונה, אבל כך גם אולמו. לאחר מכן, שתי הקבוצות דייקו את הפנדלים שלהם, עד שהגיע כובש השער אלברו מוראטה שהחמיץ את הבעיטה שלו, וז’ורזיניו לעומתו לא התבלבל ושלח את איטליה כל הדרך אך הגמר.

בגמר איטליה פגשה את אנגליה עם זיכרונות מ 2012, שם הפסידה בגמר לאיטליה.

עם קריאות – “it’s comimg home” מצד האנגלים, לוק שואו כבש את השער המהיר בתולדות הגמר והעלה את אנגליה ליתרון, וקירב את הגביע הביתה.

אך לאיטלקים בטורניר הזה היה אופי מסוג אחר, ובדקה ה-67 לאונרדו בונוצ’י הוותיק הכניע את פיקפורד ושלח שוב את המשחק לפנדלים.

בלוטי מצד אחד החמיץ את הפנדל שלו, אך ראשפורד וסאנצ’ו החמיצו מנגד. גם ז’ורז’יניו החמיץ פנדל אבל בזכות החמצת פנדל נוספת של אנגליה מרגליו של בוקאיו סאקה הצעיר, קריאות “it’s “comimg home התחלפו ל- “it’s coming Rome”.

איטליה זוכה בפעם השנייה ביורו, ועושה זאת בעזרת קור רוח מדהים.

מי יכתבו את הסיפור של איטליה?

מאז הזכייה של איטליה ב-2021 לא מעט השתנה, הכוכבים שהיו כמו אינסינייה ואימובילה כבר לא חלק מהנבחרת, טונאלי מורחק מכדורגל בשל הימורים. לצד זאת ישנה גם ירידה ביכולותיהם של שני כוכבי הנבחרת בטורניר הקודם, קייזה שקרע רצועה, ודונארומה שמאז הפציעה לא חזר לעצמו. לעומתם יש שחקן אחד שהמשיך להתקדם ולהיות בורג משמעותי לא רק בקבוצתו אלא בנבחרת וזה ניקולו בארלה

הקשר שזכה באחת האליפויות המשכנעות של אינטר, המשיך להציג יכולת נפלאה בקישור ולהיות בורג חשוב מאוד בשיטתו של אינזאגי. כעת, בארלה ינסה גם לנווט את הספינה של ספאלטי, העיניים נשואות אליו והוא הקשר שנמצא בכושר הכי טוב באיטליה, ואם תשאלו אותי הוא גם השחקן הכי טוב של איטליה. הנבחרת הזאת תקום ותיפול על היכולת של בארלה והיכולת שלו לשנות מקצבי משחק.

אם יש עמדה שתמיד שופעת בשחקנים טובים בנבחרת האיטלקית, היא חייבת להיות עמדת הבלם. האיטלקים מייצרים באופן קבוע את הבלמים הכי טובים בעולם, מלדיני, קנאברו, בונוצ’י, קייליני והרשימה היא ארוכה. גם עכשיו לנבחרת איטליה יש לא מעט בלמים טובים בסגל שלה, אבל אחד שווה לשים עליו עין הוא קלאפיורי. הבלם האיטלקי של בולוניה חווה עונת פריצה בצוותא עם קבוצתו, כאשר הם מגיעים למקום שהבטיח להם כרטיס לליגת אלופות בעונה הבא.

ביורו ינסה קלאפיורי להמשיך את העונה הטובה שלו עם תואר ראשון בדמות היורו, כנראה הבלם המוכשר לא יפתח בהרכב, אבל ללא ספק הוא יהיה חלק מהרוטציה של ספאלטי. חשוב לציין, לברקוזן ויובנטוס הן מועמות לקלוט אותו ביורו הקרוב, קמפיין טוב יכול לגרום לעוד קבוצות להצטרף למאבק על שירותיו.

מה אפשר לצפות מאיטליה?

ספאלטי צפוי לפתוח ב 4-3-3 דבר שאפיין אותו גם בנאפולי בעונה שעברה, רוב ההרכב אמור להיות זהה למעט שני שחקנים. השחקן הראשון הוא פרטזי שבמהלך קמפיין המוקדמות פתח לסירוגין עם בונאוונטורה, לאחר שהשני לא נמנה בסגל ליורו, כנראה הראשון יפתח בהרכב. השחקן השני הוא סטפן אל שראווי שעושה עונת קמאבק אדירה תחת דה רוסי, ונראה כמו השחקן שהכרנו. אך יש לצידו שחקן נוסף, ראספדורי שהמאמן האיטלקי מעריך ואף שיחק איתו בכנף.

איך זה יראה?

בפן ההגנתי יש שתי דרכים שבהם הקבוצה יכולה לעמוד.

אפשרות ראשונה היא במערך של 5-3-2, כאשר אחד הקשרים עומד בקו עם החלוץ וקיצוני אחד מבין השניים משלים את קו החמש.

נגד אנגליה ניתן לראות את הקבוצה מתפרסת בקו של 5-3-2 כאשר על קו ימין נמצא אל שרוואי שמגיע כווינג באק ותומך בהגנה לקו חמש.

הדרך השנייה שבה הקבוצה יכולה לעמוד היא ב 4-4-2, גם פה אחד הקשרים יוצר קו אחיד עם החלוץ בשביל להיות קו הלחץ אך הפעם מעבר לכך הכנפיים נשארים באותם עמדות ומעשה אף שחקן לא זז מעמדתו.

במקרה הזה מי שיוצר קו אחד עם החלוץ ראספדורי הוא בונאוונטורה, כאשר שאר השחקנים נמצאים במיקומים זהים לאלה שפתחו מתחילת המשחק. הצפי הוא שבמשחקים מול יריבות כמו אלבניה הנבחרת תעמוד ב 4-4-2, בעוד שמול הגדולות הם ישנו את העמידה לקו של חמש בההגנה, על מנת שיהיה שחקן נוסף שיתמוך בהגנה מול התקפות כישרוניות יותר.

מבחינה התקפית, הדבר שבו רציתי להתמקד הוא דווקא המהירות של התקפות המעבר. גם ביורו נבחרת איטליה כבשה לא מעט שערים מהתקפות מעבר, ומהירות שיא של שחקני הקו והקישור שלה. וגם תחת ספאלטי זה כנראה לא עומד להשתנות.

אודוג’י מקבל את הכדור כאשר הוא נמצא 30 מטר מהרחבה שלו

אחרי 17 שניות בלבד סקאמאקה נמצא מול פיקפורד וכובש את שער היתרון

את המהלכים האלה אנו עומדים לראות לא מעט במהלך היורו, כמו שנאמר מדובר בנבחרת מאוד מהירה ובעלת יכולת לעקוץ בהתקפות מעבר מהירות.

סגל ליורו

סיכום

אלופת אירופה תצטרך לעבוד קשה בשביל לשמור על התואר, ההרכב שזכה ביורו הקודם כמעט ונמחק, השרידים נותרו ויקוו לקחת את הנבחרת על הכתפיים שלהם. ההגרלה לא הביאה איתם מזל עם בית המוות, אבל אחרי היורו הקודם קשה מאוד לזלזל באיטליה, במיוחד בעונה מצוינת של הליגה שלה, והשחקנים הנהדרים שפרצו לחיינו העונה.

3 תגובות
  1. פאבל נדבד 🐐 כותב

    אחלה פרויקט
    לאיטליה אין הרבה סיכוי לעשות משהו

  2. זיזו כותב

    מתי על צרפת? אגב אשמח לקבל הימורים לגבי הזוכה של ניסים ירדן ואלעד ולראות בסוף מי צדק.

    allez les bleus!!!!allez allez allez

    1. אלעד וייצמן כותב

      ממליץ לשמוע את הפודקאסט החדש שיצא😉 הימרנו לא רק על הזוכה

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן