חדר 24 | פרק 19 – הולנד: הצבא הכתום

צעירה, רעננה ואנדרדוג - האם הולנד יכולה ללכת כל הדרך?

הלוזרית הנצחית או הכבשה השחורה? תכירו את נבחרת הולנד.

  • דירוג פיפ”א: 7.
  • מאמן: רונלד קומאן.
  • קפטן: וירג’יל ואן דייק.
  • השתתפויות: 11 (1976, 1980, 1988, 1992, 2000, 2004, 2008, 2012, 2020, 2024).
  • הישג שיא: 1988 – אלופה.

הסיפור שלנו מתחיל…

NEVERLANDS?

הסיפור של נבחרת הולנד הולך יד ביד עם שם התואר ‘לוזרים’. השנה היא 1974, והולנד חוזרת לקדמת הבמה לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה. בראשותו של יוהאן קרויף הולנד הציגה כדורגל עליו ידובר לעוד שנים רבות, והיא הגיעה למונדיאל בגרמניה כהבטחה גדולה. הטוטאל פוטבול עשה את שלו, כשעד שלב הגמר הולנד רשמה 5 ניצחונות ותיקו כשהיא כובשת 14 שערים וסופגת 1 (!) בלבד. בגמר מול מערב גרמניה הולנד לא ביזבזה אף לו שניה אחת ועלתה ליתרון בדקה הראשונה, שער שעד היום נותר השער המהיר ביותר בשלב הגמר, אך תחת הלחץ הביתי הולנד התפוררה, ספגה פעמיים, ונכנעה לגרמניה בגמר המונדיאל הראשון שלה.

יורו 1976 לא היה שונה – הולנד הרשימה מאוד במוקדמות והגיעה לחצי הגמר בתור פייבוריטית מובהקת, אך היא פגשה את צ’כוסלובקיה העיקשת והחזקה שמשכה אותה להארכה בתוצאת 1-1, שם שוב התפרקה הולנד והודחה. פעם שלישית גלידה במונדיאל 1978? ממש לא. למרות שהצליחה בקושי לשרוד את שלב הבתים, הולנד התעוררה בשלבי הנוקאאוט והציגה כדורגל נהדר למרות העובדה שהכוכב הגדול שלה, יוהאן קרויף, נפצע ולא נסע עם הנבחרת. ניצחון 2-1 על איטליה העניק לה שוב את הכרטיס לגמר, שם היא פגשה שוב את המארחת – הפעם בדמות ארגנטינה.

מריו קמפס העלה את ארגנטינה ליתרון, אך הכתומים לא ויתרו והשוו בדקות הסיום. המומנטום היה עם הולנד, שטיווחה את השער הארגנטיני אך שוב, ברגע האמת – הכדור לא נכנס. רובי רנסנברינק הדביק בדקה ה-90 את הכדור לקורה, אך קרוב זה לא מספיק ובהארכה קמפס השלים צמד וברטוני הוסיף עוד אחד וקבע את תוצאת הסיום – 3-1 לארגנטינה, ועוד אכזבה הולנדית.

לוזרים לא עוד:

אחרי שלושה קמפיינים רצופים בהם הולנד לא הצליחה להעפיל לאף קמפיין בכיר, לאף אחד לא היו ציפיות מהנבחרת לקראת יורו 1988, ואולי זה מה שהולנד הייתה צריכה. בשלב הבתים הולנד העפילה מהמקום ה-2 אחרי שהפסידה לברית המועצות בקרב הישיר על המקום הראשון, ולכן פגשה בשלב חצי הגמר את נבחרת גרמניה המערבית, שעוד לא רשמה הפסד בודד. בדקה ה-55 לותר מתאוס העלה את הגרמנים ליתרון, ונראה היה שנרטיב הלוזריות ישאר על כנו, אלא ששער שיוויון של רונלד קומאן החזיר את הכתומים למשחק, וסוף כל סוף, במאני טיים, מי שהתעלתה הייתה הולנד ומארקו ואן באסטן שהפך בדקה ה-88 ושלח את הולנד לגמר.

למרות מה שהתרגלנו לראות מהולנד, במשחק הגמר מול ברית המועצות לא היו שום אירועים דרמטיים, אלא טיול בפארק עבור הנבחרת הכתומה שניצחה 2-0 (כן כן, עם השער ההוא של ואן באסטן) וסוף סוף שברה את הרצף הרע, וקראה לעצמה אלופה.

התעוררנו מוקדם…

לרוע המזל, החלום בו היו שרויים ההולנדים הסתיים מוקדם מהצפוי והנבחרת הכתומה שבה לסורה. ביורו 1992 הם נכנעו בדו קרב מהנקודה הלבנה לדנמרק והודחו בחצי הגמר. ביורו 1996 הם שוב הפסידו בפנדלים אך הפעם לצרפת והודחו ברבע הגמר. ביורו 2000, על אדמת הולנד, הם שוב הפסידו בחצי הגמר בדו קרב פנדלים, הפעם מול איטליה – יורו 2004 לא היה שונה.

ביורו 2008 הולנד הציגה כדורגל אדיר וסיימה בפסגת בית המוות שכלל את איטליה, צרפת ורומניה עם 9 נקודות מתוך 9 אפשריות, אך ברבע הגמר דווקא מול רוסיה הולנד פשוט נעלמה, הפסידה 1-3 והודחה. המאזן המושלם בשלב הבתים המשיך גם לתוך מונדיאל 2010, ובשלבי הנוקאאוט הכניעה הולנד את סלובקיה, ברזיל ואורוגוואי. רק ספרד מפרידה בינה לבין התואר הנכסף. המשחק החל בצורה מאוזנת, ובתום 45 דקות אף קבוצה לא הצליחה להגיע למצב משמעותי. המצב הראשון הגיע בדקה ה-62, כשאריין רובן עמד באחד על אחד מול איקר קסיאס, אך רובן לא הצליח להכניע את השוער הספרדי, והחטיא החטאה שתהיה זכורה לעוד הרבה הרבה שנים…

ללא עוד מצבים משמעותיים הקבוצות סיימו את 90 הדקות בתוצאת 0-0, כשהן מוכנות להארכה. בדקה ה-115, חמש דקות לסיום, הלוזריות שוב חדרה לעומק הקבוצה ההולנדית. פברגאס מצא את אינייסטה פנוי בצד ימין של הרחבה, וזה ירה את הכדור לפינת השער וקבע את תוצאת המשחק – 1-0 לספרד, ושוב, מדליית כסף להולנד.

מי יכתבו את הסיפור של הולנד?

הברומטר של הולנד.

היכולת של פרנקי דה יונג לשלוט בקצב המשחק היא פשוט עילאית, וכשהוא מנהל קבוצה שמאוד מתאימה את עצמה ליריבה שעומדת מולה, היכולת לשנות את קצב המשחק לפי העדפה עשויה להיות קריטית עבור הולנד – ומי אם לא פרנקי לעשות זאת?

הילד מהלה מאסיה שסוף סוף מתחיל לפדות את השטרות יהיה אחד משחקני המפתח של רונלד קומאן בקיץ הקרוב. הוא זריז, הוא חד, הוא חזק אך מעל הכול – הוא תכליתי. 19 מעורבויות בשערים העונה בר.ב. לייפציג הפכו אותו לשחקן המוביל של השוורים העונה ומי יודע? אם יככב ביורו הוא עשוי להפוך למטרת רכש ללא מעט ענקיות באירופה.

מה אפשר לצפות מהולנד?

להולנד יש 2 מערכים מרכזיים ביניהם היא מחליפה בהתאם ליריבה. הראשון הוא 4-2-3-1 גמיש שיכול לתפקד גם כ-4-3-3 כפי שאפשר לראות בתמונה:

  • 4-2-3-1 בכחול.
  • 4-3-3 בלבן.

המערך הזה מאפשר להולנד יותר יציבות במרכז, יותר שליטה בכדור ויותר שליטה בטמפו של המשחק – מערך שמייטיב בעיקר עם פרנקי דה יונג.

המערך השני בו הולנד משתמשת הוא מערך 3 בלמים – 3-4-3:

המערך הזה מספק יותר עוצמה ויותר גיבוי בחלק האחורי, ובאותה עת מסתמך יותר על כדורים ארוכים ומתפרצות – מייטיב עם צ’אבי סימונס שיוצא עם הפנים קדימה כאחד מהשלישייה ובעיקר עם ואוט וחהורסט שמשחק כחלוץ גב שיכול להוריד כדורים אחורה / להסתובב על המקום ולמצוא את ההגנה חשופה כמו במקרה הזה:

במצב הנוכחי וחהורסט מקבל כדור ארוך אליו ועם הפיזיות שלו מצליח להסתובב על הבלם ששומר אותו. באותו זמן שני שחקני ההתקפה הנוספים (במקרה הנוכחי צ’אבי ודמפריס) עושים את התנועה קדימה לכיוון השער כדי לספק אפשרויות מסירה:

כך תוך מספר שניות עוברת הולנד מכדור בשליש האחורי להתקפה עם 3 שחקנים לפחות עם הפנים קדימה מול שני בלמים, וכעת נותר לוחהורסט רק להחליט האם למסור או ללכת לבד.

סגל סופי:

ולסיכום…

אם נדבר על איכות הסגל והכדורגל הולנד לא רק יכולה להפתיע, אלא יכולה גם ללכת עד הסוף, אך בסופו של דבר – הכול בראש…

2 תגובות
  1. מורן אביאל כותב

    כמה חיכתי לכתבה על הולנד יא מטורפים זו ההכנה הכי טובה שנעשתה לטורניר אי פעם

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

    מעולה!

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן