חדר 24 | פרק 20 – פורטוגל: השישי של מס’ 7

כל הכלים נמצאים ברשותה, זה הזמן של נבחרת פורטוגל

פורטוגל יכולה לעשות את זה וללכת עד הסוף. יודעים מה? פורטוגל צריכה ללכת עד הסוף.

  • דירוג פיפ”א: 6
  • מאמן: רוברטו מרטינז
  • קפטן: כריסטיאנו רונאלדו
  • השתתפויות: 8 (1984, 1996, 2000, 2004, 2008, 2012, 2016, 2020)
  • הישג שיא: 2016 – אלופה

הסיפור שלנו מתחיל…

פורטוגל הפכה בשנים האחרונות למעין מדינת מקלט לאלפי ישראלים שמאסו באורח החיים הישראלי, וקשה שלא להבין אותם נוכח כל מה שקורה במדינתנו הקטנטונת ולנוכח העובדה שפורטוגל כיום היא מדינה תוססת ומושכת, עם חופים נפלאים ואנשים חמים.
מדינה קטנה שאולי אף קצת דומה לנו – עם 10 מיליון תושבים וקצת פחות מיסים.

מה שכן, לא כולם יודעים שבין השנים 1932 עד 1966 פורטוגל נשלטה על ידי הדיקטטור אנטוניו דה אוליביירה סלזאר, דבר שלא תרם יותר מדי לחברה הפורטוגלית וכיוצא מכך גם לנבחרת המקומית, שהעפילה לראשונה אל גביע העולם שלה ב 1966 אותו סיימה במקום השלישי כשהמצטיין היה אאוזביו.
הפנתר השחור נחשב לגדול שחקני פורטוגל וסיים את גביע העולם 1966 עם 9 שערים, כולל 4 בשלב רבע הגמר נגד צפון קוריאה, כשבחצי הגמר פורטוגל של אאוזביו פגשה את מי שהלכה עד הסוף אל הזכייה היחידה שלה עד כה – אנגליה של בובי צ’רלטון.

חוסר ההצלחה של פורטוגל נרשם גם בזירה האירופית.

אל 6 טורנירי היורו הראשונים פורטוגל לא הצליחה להעפיל, עד לצרפת 1984, שם פורטוגל העפילה לראשונה לטורניר היורו ואף הגיעה עד לשלב חצי הגמר.
אך זו הייתה להבלחה, כשביורו 1988 ויורו 1992, פורטוגל שוב נשארה בבית.

התפנית ההיסטורית הגיעה ב 1996, כשדור הזהב של פורטוגל החל לנצוץ.

ביורו 1996 שנערך באנגליה, פורטוגל של לואיס פיגו, רוי קוסטה, ויטור באיה, פרננדו קוטו ושות’ נעצרו בשלב רבע הגמר אצל צ’כיה וקארל פובורסקי שהמשיכו עד להפסד בגמר נגד גרמניה.

פורטוגל המשיכה להיות לכוח עולה וביורו 2000 הנבחרת של לואיס פיגו, נונו גומס, סרז’יו קונסייסאו ושות’ נעצרו הפעם בשלב חצי הגמר אחרי 120 דק’ נגד צרפת בזכות שערים של תיירי הנרי וזינדין זידאן, כשצרפת המשיכה לה הלאה עד לזכייה בתואר משער של דויד טרזגה בהארכה בגמר נגד האיטלקים.


אבל הסיפור האמיתי של פורטוגל שאנחנו מכירים, מתחיל ב 2004.
לואיס פיגו היה עדיין הכוכב הגדול ביותר והקפטן של הנבחרת, אך הזרקור החל לנטות לכיוונו של שד אדום בשם כריסטיאנו רונאלדו.

שנה לפני כן כשהוא בן 18 בלבד, הוא ערך את הופעת הבכורה שלו בנבחרת פורטוגל, ואיש לא יכול היה לשער שכבר בטורניר הראשון שלו, ביורו 2004, כריסטיאנו הצעיר יכבוש את שער הבכורה שלו בטורניר גדול ואף יעזור לפורטוגל להגיע עד לגמר שם איכשהו פורטוגל של לואיס סקולארי על הקווים ורונאלדו, דקו, פיגו, קוסטיניה, קרבאליו ושות’ יפסידו ליוון הקטנה משער בודד ומפתיע של חריסטאס.

הלב של פורטוגל נשבר, אך כריסטיאנו רונאלדו שזכה בתואר “שחקן הטורניר” טעם את העוצמות של הבמות הגדולות והבטיח לעצמו – אני עוד אחזור לכאן.


אל יורו 2008 כריסטיאנו וחבריו הגיעו רעבים, אך הסעודה הסתיימה במהרה.

לאחר שלב בתים עם טורקיה, צ’כיה ושוייץ בו פורטוגל סיימה במקום הראשון, הגיעה ההדחה בשמינית הגמר נגד גרמניה, כשכריסטיאנו רונאלדו הצעיר כובש רק שער אחד לאורך כל הטורניר, בשלב הבתים נגד צ’כיה.

הנבחרת של פליפה סקולארי חזרה הביתה בבושת פנים.


ביורו 2012 פורטוגל הוגרלה אל בית המוות יחד עם גרמניה, הולנד ודנמרק.

אל המחזור האחרון פורטוגל בידיעה שהיא חייבת לנצח את ההולנדים ולקוות להפסד של הדנים נגד הגרמנים, שאכן השלימו את משימתם, וכך עשתה גם פורטוגל עם 2-1 גדול על הכתומים מצד של כריסטיאנו רונאלדו שכבר לבש את הלבן של ריאל מדריד והתמודד מול ברצלונה ולאו מסי על תואר הטובים בעולם, כשכריסטיאנו רונאלדו עונד על ידו את סרט הקפטן.

רונאלדו כבש שוב, הפעם בשלב רבע הגמר ב 1-0 על צ’כיה, עד שפגשה פורטוגל את ספרד בשלב חצי הגמר ולאחר משחק ללא שערים, שתי הנבחרות הלכו אל הנקודה הלבנה כשכריסטיאנו שאמור היה לבעוט אחרון לא זכה לעשות זאת, אחרי 2 החמצות מהנקודה הלבנה של מוטיניו ואלבס.


יורו 2016 היה הנקודה בזמן בה כריסטיאנו רונאלדו וחבריו לנבחרת אמרו: “חלאס. מביאים את זה ויהי מה!”

בנבחרת החליטו למנות את פרננדו סנטוס למאמן הראשי, ופורטוגל הגיעה אל הטורניר עם גישה קצת אחרת.
פחות קסם, הרבה יותר עבודה קשה.
פחות התקפה, יותר משמעת טקטית אדוקה.

למרות שהוגרלה לבית קל יחסית עם הונגריה, איסלנד ואוסטריה, פורטוגל לא הרשימה. וזה בלשון המעטה.
הפורטוגלים רשמו 3 תוצאות תיקו בשלב הבתים עם 4 שערי זכות בלבד, כשכריסטיאנו רונאלדו רושם רק שער אחד במחזור האחרון ב 3-3 מול הונגריה.
זה הספיק למקום השלישי בבית ולההעפלה אל השלב הבא על חשבון אלבניה וטורקיה שסיימו עם אותן הנקודות בבתים שלהן, אך עם מאזן שערים שלילי (2-) אל מול מאזן השערים הפורטוגלי שעמד על 0.

בשמינית הגמר הנבחרת הפורטוגלית פגשה את החבורה העיקשת של קרואטיה, במשחק שהוכרע בתוך ההארכה משער של קווארסמה (117).
ברבע הגמר הפורטוגלים פגשו את פולין של לבנדובסקי שכבש כבר בדקה ה 2, אבל שער של רנאטו סאנצ’ז שלח את הנבחרות לדו קרב פנדלים, שם כריסטיאנו רונאלדו החליט לבעוט ראשון ואף כבש בדרך ל 5-3 מהנקודה הלבנה.
בחצי הגמר הפורטוגלים פגשו את וויילס המפתיעה בעוד משחק קשוח, עד הדקה ה 50 בה כריסטיאנו רונאלדו זינק אל היכל התהילה של הכדורגל והעלה את הנבחרת שלו ליתרון ראשון, כשלאחריו נאני (53) השלים את העבודה.

בפעם השנייה בתולדותיה ולראשונה מאז 2004, היורו הראשון של כריסטיאנו, פורטוגל בגמר!

הפארק דה פרנס ראה את צרפת המקומית ופורטוגל נלחמות על התהילה, ואת גוסטבו פאייט פוצע את כריסטיאנו רונאלדו כבר בחצי השעה הראשונה של המשחק.
הטיטאן הפורטוגלי לא רצה להחמיץ את הקרב הגדול של חייו, וניסה להמשיך, אך זה היה יותר מדי גם למי שנחשב לפסגת העוצמות הפיזיות.

אחרי ים של דמעות ותסכול אדיר, כריסטיאנו שינה פיזה, החל לעזור למאמנו לחלק הוראות על הקווים בתשוקה הרונאלדואית המוכרת, כשפורטוגל וצרפת נאבקות בכל הכוח, גם בתוך ההארכה, עד אותו שער של אדר בדקה ה 109 שממנו צרפת לא חזרה.

לראשונה בתולדותיה – פורטוגל אלופה. 


אל יורו 2021 ששוחק תחת מגבלות הקורונה, פורטוגל הגיעה בכדי לשמור על התואר בבית לא קל בכלל עם גרמניה, צרפת אותה ניצחה בגמר והונגריה, כשהפורטוגלים מסיימים שוב במקום השלישי אך ממשיכים הלאה אל שלב הנוקאאוט, בו פורטוגל הודחה כבר בשמינית הגמר אחרי 1-0 קטן מרגליו של הזאר.
טורגן הזאר.

פורטוגל אמנם הודחה בשלב מאד מוקדם, אך כריסטיאנו רונאלדו כבש 5 שערים בטורניר, כשהוא בצמרת הכובשים ביחד עם פטריק שיק הצ’כי.


שלא תטעו, זה לפני הכל כריסטיאנו.
מלך השערים של היורו בכל הזמנים (14) כשמישל פלטיני (9 מאחוריו).

Cristiano Ronaldo European Championship Goals Record

רונאלדו מחזיק במספר הטורנירים הרבים ביותר (חמישה), שיא שיישבר בטורניר הקרוב כשכריסיטאנו צפוי לשחק את טורניר היורו השישי שלו!
הוא רשם הכי הרבה הופעות במשחקים (25) בתולדות היורו – צבר שיא של 2,155 דקות על המגרש – ונימח ביותר משחקים (12) מכל שחקן אחר בתחרות.

בנוסף לכך שיש לו הכי הרבה שערים והופעות בטורנירים, כריסטיאנו ייצג את ארצו כקפטן 16 פעמים במשחקי היורו, עוד שיא יורו, בעוד שהוא נבחר לנבחרת הטורניר שלוש פעמים.

זהו שיא משותף בו הוא מחזיק לצד שלושה גדולים נוספים ביורו: אגדת איטליה פאולו מאלדיני, בלם צרפת לורן בלאן וחברו הוותיק לנבחרת פורטוגל פפה.
לרונאלדו יש גם את הכבוד המוזר להופיע בין המבקיעים המבוגרים ביותר בתולדות אליפות אירופה, וגם בין הצעירים ביותר.
רונאלדו גם חולק את השיא של מרבית ההופעות בגמר אליפות אירופה (שתיים).
זה הישג שהושג גם על ידי גדולים אחרים, כאשר כמה מהשחקנים האחרונים שעשו זאת, כולל את ליאונרדו בונוצ’י וג’ורג’יו קייליני באיטליה, וכוכבי ספרד צ’אבי אלונסו, איקר קסיאס, ססק פברגאס, אנדרס אינייסטה, סרחיו ראמוס, דויד סילבה, פרננדו טורס וצ’אבי.

אבל ההישג של רונאלדו ייחודי בכך ששתי ההופעות שלו בגמר היורו היו בהפרש של 12 שנים, ב-2004 וב-2016.

הוא גם היה לכוח יוצר. עם שישה בישולים, לרונאלדו יש את מספר הבישולים הגדול ביותר ברשומות היורו (מאז 1980). הוא מחזיק בשיא הזה ביחד עם שחקן מנצ’סטר יונייטד אחר לשער, קארל פובורסקי.

מי יכתבו את הסיפור של פורטוגל?

הכוח המניע של נבחרת פורטוגל בטורניר הזה יהיה ברונו פרננדש

כריסטיאנו זה המובן מאליו, אך הכוח המניע של נבחרת פורטוגל בטורניר הזה יהיה ברונו פרננדש – לטעמי, אחד מהשחקנים הבלתי מוערכים ביותר של השנים האחרונות.
במוקדמות היורו הוא שיחק (כמובן) את כל המשחקים עם ממוצע של 84 דק’ למשחק כשהוא רושם סך של 6 שערים ו 7 בישולים.
סגן מלך השערים (אחרי כריסטיאנו -10) ומלך הבישולים של הנבחרת במוקדמות.

רוברטו מרטינז יודע איך להשתמש בברונו כשהוא משחק איתו במגוון רב של תפקידים.
נגד איסלנד (2-0) לדוגמא, ברונו שיחק כקשר התקפי לצד אוטביו ב 4141 של מרטינז, אך ב 2-0 על ליכטנשטיין, פרננדס שיחק כקשר אחורי במערך של 3142 כשמלפניו משחקים ז’ואאו קאנסלו, ברנרדו סילבה, פליקס, ז’וטה, גונשאלו ראמוס וכריסטיאנו רונאלדו. באותו משחק אגב, רובן נבש, הקשר האחורי של אל-הילאל שיחק כבלם מרכזי.

אך כאמור, הכל עובר דרך ברונו.
הוא המייצר הטוב בפרמיירליג (סטטיסטית) למרות שהוא משחק בקבוצה לא מסודרת ולא הישגית כעת, ועם שחקנים התקפיים מפלצתיים לפניו, ברונו רק צריך להרים את הראש ולמסור את הכדור הנכון בזמן, מה שהוא עושה בצורה האיכותית ביותר כרגע במשחק לצד שחקנים אגדיים כגון דה בריינה ואף לאו מסי, אך לברונו יש גם מוסר עבודה שאין לאף שחקן התקפי כעת בעולם, והוא שורף שטחים, נכנס ללא שום בעיה למאבקים, יורד אחורה לעזור לבלמים ולמגנים, כל זאת בזמן שהוא אחד משחקני הההתקפה הטובים ביותר בעולם כעת בכל הקשור למשחק מעבר.

זה יכול להיות ה-טורניר של ברונו.

מי שיזכה לבלוט בטורניר הזה, אולי דווקא כשחקן מחליף, הוא ביצת הזהב החדשה של בנפיקה - ז'ואאו נבס.

ישנם מספר שחקנים צעירים בנבחרת כגון ויטיניה, אינסיו וסילבה (הבלם) שיכולים בהחלט לתת טורניר נהדר, בעיקר ויטיניה אגב, אך ייתכן מאד שמי שיזכה לבלוט בטורניר הזה, אולי דווקא כשחקן מחליף, הוא ביצת הזהב החדשה של בנפיקה – ז’ואאו נבס.
מדובר בקשר מרכזי צעיר (19) מאד דינמי שמנהל את המשחק מאחור. בגובה 1.74 מ’, הוא מציג בקביעות את הקצב המהיר והבלתי פוסק שלו ואת היכולת הפיזית יוצאת הדופן, ולעתים קרובות מראה את היכולות הטכניות הנפלאות שלו בהשתחררות מרשימה מלחץ השחקנים היריבים.

נבס מנהל משחק נפלא והוא דינמו במרכז המגרש, וייתכן שיהיה המחליף הקבוע של ויטיניה כשרוברטו מרטינז ירצה לרענן את השורות.

מה אפשר לצפות מפורטוגל?

תחילה חשוב להבין עד כמה פורטוגל עמוקה בסגל שלה, ולכן עד כמה גמיש רוברטו מרטינז בבחירות שלו, זאת בהתחשב בעובדה שמדובר במאמן גמיש גם כך, שמאמין בכדורגל חופשי ופלואידי, סטייל קרלו אנצ’לוטי בריאל מדריד.
הבסיס הוא 4231 אבל אל תהיו מופתעים אם לפתע הקבוצה תשחק עם שלושה בלמים, כפי שאהב לשחק מרטינז בבלגיה, או במעין 4141 או אפילו 442 לעת צרה.
פורטוגל כאמור עם סגל מאד עמוק, ולכן ההרכב שמולכם הוא הרכב פוטנציאלי, אך לאו דווקא הרכב “באנקר”.

כפי שאפשר לראות, בתקופת מרטינז פורטוגל שיחקה בלא מעט מערכים שונים.

rui-martins-13

הפורטוגלים אוהבים לבנות את המשחק מאחורה באמצעות שני הבלמים והקשר האחורי ז’ואאו פלהיניה (בקרוב אולי בבאיירן מינכן) שיורד לשחק כמעין בלם שלישי ועוזר לנבחרת לקדם את הכדור מאחור.

הנבחרת של מרטינז אוהבת את הכדור (68% שליטה במוקדמות) ויש לה את הסבלנות הנדרשת כאמור בבילדאפ, כשהנבחרת דואגת לייצר איזור חיץ גדול בין שחקני ההגנה שבונים את המשחק לבין שאר השחקנים, זאת בכדי לנטרל כל ניסיון לחץ של היריבה, שבאופן טבעי תתקשה ללחוץ בצורה איכותית על שטח כל כך גדול.

rui-martins-3

מה שכן, ברגע שהנבחרת מגיעה אל השליש המרכזי ועם הפנים לשער, המשחק עובר למימד מעט יותר ישיר.

לפורטוגל יש שני מגנים מאד טכניים ואיכותיים עם הכדור בדמות דאלוט וקאנסלו, ולעיתים נראה את אחד מהם אחראי על דחיפת הכדור קדימה אל שחקני ההתקפה שעושים את התנועה ללא כדור מעבר לקו ההגנה של היריבה.

במקרים אחרים נראה את אחד משחקני ההתקפה יורד אחורה בכדי למשוך איתו שחקן הגנה, ואז אחד המגנים יכול לתקוף את השטח הריק, כשגם קאנלסו וגם דאלוט מתמחים בתנועה ללא כדור.

כולם מכירים את האיכויות של קאנסלו, אך לטעמי בטורניר הזה עולם הכדורגל ייחשף לאיכויות האדירות של דאלוט, שהוא לדעתי אחד המגנים המגוונים ביותר במשחק כרגע.
יש לו יכולת לשחק כקשר מרכזי ולהחזיק בכדור וגם את ההבנה הטקטית של לאן לרוץ ומתי, כשזה קורה גם על הקווים (ימין ושמאל) וגם אל תוך הרחבה.

ברגע שפורטוגל מגיעה עם הכדור אל השליש ההתקפי, היא אוהבת ללכת בעיקר אל כיוונו של ברנרדו סילבה בימין (בד”כ) כשלסילבה וברונו פרננדש יש הבנה כמעט עיוורת ביניהם, והם יודעים לייצר את הלינקאפ ביניהם בכדי להזיז את ההגנה ולייצר שטחים לשאר השחקנים.

rui-martins-5

פרננדש מושך המון תשומת לב כשהוא במרכז המגרש, ולא פעם נראה את אחד משחקני הכנף מצטרף אליו למרכז, מושך איתו את רוב שחקני ההגנה ובכך משחרר את אחד המגנים לתקוף על הקו.

ברונו כאמור הוא איש המפתח לטעמי ויש לו את היכולת לא רק לשלוט בקצב ולדחוף קדימה את הקבוצה, ולא רק לבעוט מרחוק, אלא לייצר מצבי הבקעה מסוכנים מאד, גם מאיזורים לא שגרתיים בעליל, כפי שאפשר לראות לדוגמא בבישול שלו פה לכריסטיאנו רונאלדו.

rui-martins-6

עם נוכחות התקפית גדולה ליד הרחבה, פורטוגל היא חתיכת נבחרת מסוכנת.
הארסנל ההתקפי שלה מאפשר לפורטוגל לייצר המון חורים בהגנה ולהשתמש כאמור בכוח היצירתי של הקישור ההתקפי בראשות פרננדש וסילבה.

 

ולסיכום…

פורטוגל לטעמי מחזיקה בסגל האיכותי ביותר בטורניר, או בטופ 3. אפשר להתווכח על כך.
זו לא רק האיכות והעובדה שיש לה שחקנים ייחודיים כדוגמת ברונו פרננדש שהוא לטעמי טופ 3 בעמדתו או כריסטיאנו רונאלדו שלמרות גילו והמשחק בסעודיה יכול לשחק להערכתי בטופ 5 ליגות עדיין ולהיות שחקן בכיר, אלא גם עומק הסגל. כמות אדירה של שחקנים.

ההימור שלי – פורטוגל הולכת עד הסוף.

Image

14 תגובות
  1. שון כותב

    ניסים אתה מדהים פשוט הכי טוב בענף אני מאחל לך שתצליחו עד החלל זו המתנה הכי גדולה עבורנו.

  2. אייל כותב

    ניסים האל נגע בך

    2
    0
  3. הכפתור של לאפורטה כותב

    הופה ניסים סטייל
    מרתק כרגיל, מכור לתוכן שלך

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

    אדיר ניסו

  5. פאבל נדבד 🐐 כותב

    פרויקט אדיר שלכם!! שאפו גדול

  6. אנונימי כותב

    פרשנות ברמה אחרת מכל ערוץ ספורט אחר בישראל
    תודה !!
    אל תפסיק!!

  7. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

    ניסים מהמר על יורו שני לרונאלדו 🫣

  8. דוד הכי טווב כותב

    להמר נגד רונאלדו זה שיגעון מוחלט, ראינו מה עשה הערב.
    ניסים אתה איש חכם!

  9. מיכאל קוכמן כותב

    אני מקפיד לאט לאט לקרוא את כל הפרקים של הפרויקט הענק שלכם לקראת היורו וכל פעם מתפלא על האיכות שלכם ומאוד התרשמתי מאלעד וירדן האדירים ואז בא ניסים ומפרסם את הסקירה שלו…מה נגיד? אתה העז ניסים חליבה.

  10. אלעד ק. כותב

    מאוד אוהב לקרוא את התוכן שלך, מעמיד בצל את רוב הפרשנים באתרי הספורט.
    שמחתי גם לקרוא שאנחנו חושבים אותו הדבר על פורטוגל, אתמול כתבתי את זה ל ynet ונראה לי שאנחנו חושבים שונה מאוד מהדעה הרווחת.
    https://www.ynet.co.il/sport/article/sjs12sxra?utm_source=ynet.co.il&utm_medium=Share&utm_campaign=copy_url

    1
    1
    1. ניסים חליבה כותב

      יפה כתבת אלעד, שלח הודעה אם אתה רוצה לכתוב אצלנו.

  11. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

    תודה

  12. דור כותב

    קנסלו במשחקים הגדולים בברצלונה התגלה כנקודת תורפה דרמטית,
    האם לא כדאי לפורטוגל לפתוח עם דאלוט מימין ונונו מנדש משמאל?

    1. ניסים חליבה כותב

      קאנסלו לא מושלם אבל קשה עד בלתי אפשרי לוותר על האיכויות שלו. לפורטוגל יש מספיק איכות בכדי שלא לתת לנקודות התורפה ההגנתיות של קאנסלו להפריע.

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן