חדר 24 | פרק 22: דור שהולך ודור שבא

דור הזהב הבלגי נמצא פסע לפני סיום משמרתו, אולם דור חדש שמבצבץ ומגיע רוצה לגבור על הדור הקודם

דור הזהב הבלגי, זה שהיה אמור להביא את התואר המיוחל למדינה כשל לעשות זאת, ולאחר עשור מאז תחילתו נראה כי הקמפיין הזה יהיה האחרון. אבל הכישרונות החדשים של בלגיה החלו לצוץ ולהראות כישרונם לעולם, האם הם יביאו את הגביע?

  • דירוג פיפ”א: 3
  • מאמן: דומניקו טדסקו
  • קפטן: קווין דה ברוינה
  • השתתפויות: 7 (1972, 1980, 1984, 2000, 2016, 2020, 2024)
  • הישג שיא: 1980 – מקום שני

הסיפור שלנו מתחיל…

הסיפור של בלגיה מתחיל אי שם בתחילת המאה ה-20. נבחרת בלגיה הופכת באופן רשמי לנבחרת מקצוענית המוכרת ברחבי אירופה בפרט ובעולם בכלל. למרות שכבר בשנת 1900 הם הוכרו כנבחרת תחרותית, רק בשנת 1904 שיחקו את המשחק הרשמי הראשון שלהם, מול צרפת משחק שנגמר בתיקו 3-3. את ההתחלה שלהם במוקדמות היורו הם רשמו בשנת 1964 כשניסו להעפיל ללא הצלחה לשלבי הגמר, וכך גם היה בשנת 1968. את ההעפלה הראשונה שלהם הם רשמו בשנת 1972, שלבי הגמר התקיימו בביתם של הנבחרת, אך היא הפסידה בשלב חצי הגמר לגרמניה המערבית 2-1 מצמד של גרד מולר.

דור הזהב של שנות ה-80

לפני דור הזהב העכשווי של בלגיה, קם עוד דור כזה רק בשנות ה-80, הוא הוביל אותם עד המקום הרביעי במונדיאל של 1986. אבל קודם לכן, הוא הצליח לעשות קסם ביורו 1980.

הנבחרת הבלגית התמודדה בבית נגד אוסטריה, פורטוגל, סקוטלנד ונורבגיה. בקמפיין, הבלגים הצליחו להוציא 12 נקודות בלי הפסד אחד והעפילו לשלב הבתים של היורו בפעם השנייה בתולדותיהם. באותו זמן היורו חולק לשני בתים, כאשר הקבוצה שמסיימת מקום ראשון מתקדמת ישירות אל הגמר. נבחרת בלגיה הוגרלה לבית לא קל יחד עם איטליה, אנגליה וספרד. עם ניצחון 2-0 על ספרד ושתי תוצאות תיקו מול איטליה ואנגליה, הנבחרת הצליחה להגיע למקום הראשון והעפילה לגמר, אך בגמר שוב פגשו את גרמניה המערבית ולאחר 90 הפסידו 2-1 לגרמנים, ושוב זה היה בצמד אך הפעם של הורסט רובש.

הנבחרת סיימה במקום השני, הישג שגם דור הזהב הנוכחי לא הצליח להשיג.

בלגיה הצליחה להעפיל בפעם השנייה ברציפות ליורו בשנת 1986 אך מאז, 14 שנות בצורת ללא עלייה לטורניר היורו עד יורו 2000. גם לאחר היורו הזה, נבחרת בלגיה לא צלחה להעפיל ליורו נוסף 16 שנה, עד לשנת 2016.

דור מאכז(ה)ב

ליורו 2016 הגיעה נבחרת בלגיה עם שלל ציפיות, אותן תחושות הגיעו בזכות קמפיין מוקדמות מרשים שכלל את ווילס, בוסניה, ישראל, קפריסין ואנדורה. את השלב המקדים היא סיימה במקום הראשון עם הפסד אחד בודד לווילס משער של גארת’ בייל. ביורו הם פגשו בשלב הבתים את איטליה, אירלנד ושבדיה. ההתחלה לא הייתה מבטיחה עבורם עם הפסד 2-0 לאיטליה, אך לאחר מכן רצף של שני ניצחונות נתן עבורה את המקום השני. בשלב שמינית הגמר הם פגשו את הונגריה, והביסו אותה בתוצאה של 4-0 חד צדדית, את המופע פתח יאן ונטורגן כאשר מיטשי באטצ’ואי, אדן הזאר ויאניק קראסקו סגרו את הסיפור.

עם הציפיות הגדולות בלגיה הגיעה למשחק מול ווילס, בתקווה להפעיל לחצי גמר שם תפגוש את פורטוגל. הדרך לגמר הייתה נראית סלולה עבור הבלגים, אך לא כך היה. ההתחלה הייתה נראית מבטיחה עם שער מוקדם של ניינגולאן, אך שער של וויליאמס ורובסון קאנו הפכו את התוצאה, כששער נוסף של וולקס סגר את הסיפור 3-1 לווילס ודור הזהב של בלגיה נשלח בבושת פנים הביתה.

גם ביורו 2020 הנבחרת הצליחה להעפיל עד רבע הגמר ושם עפו לאיטליה הזוכה של הטורניר.

מי יכתבו את הסיפור של בלגיה?

השחקן של בלגיה בעשור האחרון הוא קווין דה ברוינה. הקשר נחשב לאחד מקשרי הפרמייר ליג הטובים בהיסטוריה והיה חלק משמעותי מאוד בעונה שעברה בטרבל ההיסטורי של מנצ’סטר סיטי. אומנם העונה הוא חווה ירידה בכושרו, אך הוא עדיין מצליח לספק מספרים נהדרים. הבלגי הוא אחד השחקנים הכי חשובים במערך של פפ.

דה ברוינה ללא צל של ספק היה אחד הבכירים בדור הזהב הנוכחי של נבחרת בלגיה. הוא זה שהניע את הנבחרת וגרם לשחקנים כמו לוקאקו להראות דברים שאנו לא רואים ממנו באופן רציף. במונדיאל הקודם הקשר הגיע עם סכסוך מסוים עם שוער הקבוצה טיבו קורטואה, אותו סכסוך גרם לו להיות פחות אפקטיבי ולכן נבחרת בלגיה סיימו את דרכם בשלב הבתים, מקום שאף אוהד בלגיה לא היה מבסוט ממנו.

כעת, דה ברוינה עם סרט הקפטן על הזרוע, יוביל את הדור החדש של בלגיה והוא ינסה שלפחות הדור הזה יקבע הצלחה שהדור שלו כשל בו, זכייה בגביע. אם דה ברוינה יגיע ליורו כפי שצריך לצפות ממנו, אנחנו נוכל לראות שוב את פריחתם של דור הזהב, זה שהוביל את המדינה עד המקום השלישי במונדיאל 2018. אך במידה ולא יצליח, מקרה מונדיאל 2022 יוכל לחזור בשנית.

צריך להזכיר שלמרות דור הזהב, הנבחרת תחת הנהגתו של הקשר לא הצליחה לעבור את שלב הרבע בשני הטורנירים הקודמים, דבר שקרוב לוודאי יכתים את הקריירה של הקוסם מסיטי.

מדור אחד שגדל, לדור אחר שצומח בבלגיה ברגעים אלו. ישנם לא מעט שחקנים כישרוניים בנבחרת בלגיה שרוצים לעשות את הפריצה קדימה, יש שחקנים כמו דוקו, שאת המקפצה שלהם כבר עשו, ויש שחקנים כמו באקיוקו שמוכנים למעבר הבא בקריירה. בחרתי דווקא בו בגלל העונה המעולה שהוא וקבוצתו נתנו. קבוצתו של פטר בוס זכתה העונה באליפות לאחר דומיננטיות מדהימה בליגה ההולנדית העונה. בין השחקנים שפרצו נמצא גם יוהאן בקאיוקו שרשם בליגה 12 שערים ו-8 בישולים בליגה. בנוסף לכך, הוא גם זכה לכבוש את השער הראשון שלו בליגת אלופות נגד לאנס, בקמפיין שנגמר בהדחה לפיינליסטית של השנה דורטמונד.

עונת הפריצה שלו לא מסתיימת כאן, היא יכולה להמשך עם קמפיין יורו טוב. במידה והקיצוני אכן ירשים את הסקאוטים שמגיעים לטורניר, קיימת סיטואציה כי הוא יזכה בחוזה הבא שלו בקבוצה אחרת באירופה. לבקאיוקו יש את כל הסיבות לבוא לגרמניה ולנסות להטריף את העולם, האם יצליח בכך? זה הזמן יגיד, אבל ללא ספק לנבחרת הבלגית יש שני שחקני כנף כישרוניים מאוד בשני הצדדים.

מה אפשר לצפות מבלגיה?

המערך שטדסקו פתח בו בכל משחקי הידידות היה 4-2-3-1. כך גם בחלק ניכר מהמשחקים במוקדמות, כך שככל הנראה אנחנו עומדים לצפות במערך הזה פותח ביורו. פאס וויטסל יהיו הבלמים, תיאט יהיה בעמדת המגן השמאלי, ובעמדת המגן הימני יהיה תחרות בין קסטנייה לתומאס מונייה שנפצע במשחק האחרון ולא ידוע האם יעמוד לרשותו של המאמן למשחק הראשון. בקישור לא אמורים להיות הפתעות, כאשר אוננה של אברטון יפתח לצד מנגאלה ולפניהם יעמוד קפטן הנבחרת דה ברוינה.

לגבי חוליית ההתקפה, שניים מתוך השלושה יהיו לוקאקו ודוקו. מי שעדיין בסימן שאלה הוא טרוסארד שקשה להגיד האם הוא זה שיפתח או שמא בקאיוקו הצעיר יפתח על חשבונו. כנראה טרוסארד יפתח וטדסקו ישנה בהתאם לסיטואציה.

איך זה יראה?

מבחינה הגנתית, נבחרת בלגיה עומדת בשני מערכים, מערך ראשון הוא ה4-2-3-1 האידיאלי שאיתו הם גם פותחים, כאשר את הקו לחץ מייצר לוקאקו בלבד. ישנם מקרים שבהם הנבחרת רוצה ליצור יותר לחץ, אז לקו הלחץ שלוקאקו בונה מצרפים גם את הקשר ההתקפי ועוברים למערך של 4-4-2 קווים.

ניתן לראות כאן את הקו לחץ שיוצרים לוקאקו ומייק טרז’ור, ובכך המערך של הנבחרת הופך מ4-2-3-1 ל4-2-2 קווים.

מבחינה התקפית הפריסה של בלגיה מעניינת, שחקני הקישור של הקבוצה בורחים יותר לכיוון הכנפיים והבלמים, והקבוצה משחקת יותר דרך הצדדים מאשר דרך המרכז.

ניתן לראות בתמונה את הפריסה של בלגיה, כאשר טילמנס בורח לכיוון הבלם ושני הקשרים הנותרים נמצאים על קו אמצע ימין, שאר השחקנים פרוסים בכיוון הכנף, מה שמותיר חלל גדול באמצע של הקבוצה. בלגיה מודעת ליכולת הנהדרת של לוקאקו במצבים נייחים ולכן הנבחרת מנסה כמה שיותר לתפעל אותו, היא מנסה להגיע כמה שיותר לעמדות הכנף ולשלוח קרוסים לכיוון הרחבה.

בסיטואציה כזו, שלושת שחקני ההתקפה, בתוספת למגן קסטנייה עומדים על תחילת הרחבה של אסטוניה ומחכים לקרוס של תיאט. המטרה הגדולה של המצב הזה הוא להעביר כדורים לכיוון הביג מאן של נבחרת בלגיה רומאלו לוקאקו.

דרך השיטה הזאת הם מנצלים מצד אחד את הגודל של לוקאקו ומהצד השני את החוזקה הגדולה שלהם בכנף, עם שחקנים טכניים שיודעים להעביר קרוסים בצורה מושלמת, כמו גם מגנים שיודעים לעשות את הפעולות הללו.

מה שנקרא “אחד מרוויח כולם מרווחים.”

סגל ליורו

סיכום

אחרי המונדיאל האחרון, הרבה טוענים כי דור הזהב של בלגיה חלף וכעת יקח זמן עד שיבנה פה דור תחרותי נוסף. אומנם דור העתיד של הנבחרת נבנה כבר עכשיו, והוא רוצה לפרוץ החוצה ביורו הקרוב, ולהוכיח שהם לא פחות טובים מהדור הקודם שהיה. קשה לדעת כיצד הצעירים יגיעו לטורניר, אך אם הם יצליחו לבלוט, נבחרת בלגיה דווקא יכולה להפתיע לא מעט אנשים.

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן