חדר 24 | פרק 23 – צרפת: Allez le bleus allez

הצרפתיים ינסו להשאיר את המונדיאל הקודם מאחוריהם וינסו להחזיר את התואר האירופי לאחר 24 שנה.

צרפת נחשבת בעיניי רבים לקבוצה הטובה באירופה, ואולי הנבחרת הטובה בעולם, עם סגל בלתי נגמר ואחד השחקנים הטובים בעולם, כל תוצאה שהיא לא זכייה תחשב בעיניי הצרפתיים לכישלון חרוץ.

  • דירוג פיפ”א: 2
  • מאמן: דידייה דשאן
  • קפטן: קיליאן אמבפה
  • השתתפויות: 11 (1960, 1984, 1992, 1996, 2000, 2004, 2008, 2012, 2016, 2020, 2024)
  • הישג שיא: 1984, 2000 – זכייה.

הסיפור שלנו מתחיל…

הנבחרת הצרפתית התחילה את דרכה כנבחרת בתחילת 1900, משחקם הראשון היה מול בלגיה בתוצאה שנגמרה 3-3.

את היורו הראשון נתנו לאותה צרפת לארח בשנת 1960, והם הצליחו להעפיל לשלבי הגמר באותו טורניר אך הפסידו ליוגוסלביה 5-4 בחצי גמר, ובקרב על המקום השלישי הפסידו לצ’כוסלובקיה, ובעקבות כך ביורו הראשון אי פעם נבחרת צרפת הסתפקה במקום הרביעי.

לאחר הטורניר הזה יצאה הנבחרת לפגרה ארוכה מאוד, במשך חמישה טורנירים שונים נבחרת צרפת לא הצליחה להעפיל אף לא לטורניר אחד, כאשר גם באותה תקופה הצרפתים לא הצליחו להעפיל פעמים רצוף למונדיאל. אלה היו התקופות החשוכות של הנבחרת, עד שהגיע יורו 1984.

קולי נאלם ליבי נרגש, בא לשכונה גביע חדש

ביורו הזה, נבחרת צרפת היא זו שאירחה את הטורניר, ועל כך הם קיבלו את הכרטיס האוטומטי לטורניר.

הציפיות לא היו בשמים בעקבות הקמפיינים האחרונים של הנבחרת, אבל הטורניר הגיע הביתה לפריז ורבבות של אוהדים באו לתמוך בנבחרת ה’תרנגולים’.

צרפת הוגרלה לבית עם דנמרק, בלגיה ויוגוסלביה – אותה נבחרת שהדיחה אותה בטורניר הראשון.

את המשחק הראשון צרפת עברה בהצלחה עם 1-0 על דנמרק משער של מישל פלטיני.

לאחר מכן, הנבחרת הצרפתית חגגה במשחק השני עם חמישיה על נבחרת בלגיה המסכנה, גם כאן פלטיני חגג עם שלושער, ז’ירס ומיודענו לואיס פרננדס חתמו את הסיפור.

אוהדי נבחרת צרפת התחילו להבין שהגביע יכול להישאר בפריז השנה.

הנמסיס של 1960 יוגוסלביה הגיע למשחק השלישי וגם כאן פלטיני כיכב עם שלושער נוסף במשחק שנגמר ב3-2, מישל פלטיני סיים את שלב הבתים עם לא פחות מ-7 שערים, ונבחרת צרפת נשארה מושלמת.

צרפת פגשה בשלב חצי הגמר את פורטוגל, ההתחלה הייתה מבטיחה עם שער של דומרגוה, אך בדקה ה-74 פורטוגל הצליחה לחזור למשחק משער של רוי ג’ורדו.

המשחק הלך להארכה ושם ג’ורדו הצליח להפוך את המשחק עם צמד, דומרגוה לא נשאר חייב והוסיף עם צמד משלו.

ובסוף חשבתם שלא? פלטיני בדקה ה-119 כבש את ה 3-2 עבור נבחרת צרפת, והיא בגמר.

47,000 אוהדים סובבו את הפארק דה פראנס, ושום כוח שבעולם גם לא נבחרת ספרד, יכל לעצור את נבחרת צרפת ואת מישל פלטיני מזכייה.

אחרי מחצית מאופסת פלטיני, כן שוב הוא כבש את העשר הראשון לצרפת, לאחר מכן בדקה ה-90 הגיע אות החגיגה של הצרפתיים עם השער השני של הנבחרת, צרפת אלופת אירופה בביתה.

הגביע הראשון של צרפת.

לאחר הגביע צרפת שוב לא הצליחה להעפיל לטורניר וזה היה נראה שרק אם הם יארחו הם יצליחו להעפיל, אך העפלות ליורו 1992 ו-1996 שינו את התמונה עבור אוהדי נבחרת צרפת. אומנם בשני המקרים לא הייתה זכיה, אבל סוף סוף הנבחרת הצרפתית הצליחה להעפיל לטורניר יורו שלא היא אירחה.

מונדיאל-יורו – דור הזהב

למוקדמות יורו 2000 הנבחרת הצרפתית הגיעה עם שלל כוכבים ורוח גבית אחרי הזכייה במונדיאל ב-1998.

בשלב במוקדמות פגשו הצרפתיים את אוקראינה, רוסיה, איסלנד, ארמניה ואנדורה.

בסיום השלב המוקדם, צרפת הגיע למקום הראשון עם 21 נקודות, והעפילה אוטומטית לטורניר, הציפיות של הצרפתיים היו בשמיים, הם ידעו שדור הזהב יוכל להביא להם יורו אחרי מונדיאל.

בשלב הבתים פגשה נבחרת צרפת את הולנד, צ’כיה ודנמרק לבית לא קל בכלל. במשחק הראשון היא פגשה את דנמרק וניצחה אותה 3-0 חלק עם שערים של בלאן, הנרי וסילבן וילטור.

גם את המשחק השני צרפת ניצחה בתוצאה של 2-1 והבטיחה את מקומה ברבע גמר היורו, אולם במשחק על המקום הראשון בבית צרפת הפסידה להולנד 3-2 וסיימה רק במקום השני.

בשלב רבע הגמר פגשה צרפת את נבחרת ספרד לשחזור גמר 1984, וגם כאן ידה של צרפת הייתה על העליונה.

זידאן כבש את השער הראשון במשחק בדקה ה-32, אך תוך 6 דקות ספרד קיבלה פנדל ומנדייטה תרגם אותו לשער, ושוב תוך 6 דקות דז’ורקף החזיר את היתרון לצרפת, ומשם כבר ספרד לא חזרה.

2-1 שהעלה את צרפת לחצי גמר.

בחצי הגמר נפגשה צרפת מול פורטוגל, נונו גומז הפתיע את הצרפתיים וקבע 1-0 מוקדם בדקה ה-18.

תיירי הנרי במחצית השנייה הצליח להשוות את התוצאה ולכפות על המשחק הארכה.

רגע לפני הפנדלים, זידאן הצליח בדקה ה-117 לכבוש את שער הגולדן גול ולעלות את צרפת לגמר נוסף אחרי גמר המונדיאל ב 98′, השמחות בצרפת היו אדירות, והתחושה הייתה שנבחרת הזאת יכולה וצריכה לעשות היסטוריה, גם אם מודבר ביריבה מנוסה כמו איטליה.

המחצית הראשונה הייתה נטולת שערים משני הצדדים, אבל אף אחד לא שיער מה יקרה במחצית השנייה.

זה התחיל עם שער ראשון של דה וקיו, שער שהחזיק את דקה 90, אוהדי צרפת עם דמעות בעיניים ראו את וילטור כובש את שער השיוויון בשניות הבודדות שנשארו למשחק, ונתן להם פתח לנשימה.

בהארכה שוב צרפת הצליחה לעשות זאת בגודלן גולר עם שער של טרזגה בדקה ה-103, שער שנתן לצרפת את היורו השני, ואת ההישג ההיסטורי מונדיאל ויורו רצופים, הישג שעתיד להישבר על ידי ספרד.

24 שנה לאחר מכן, נבחרת צרפת עדיין מנסה להשיג את הגביע השלישי, שבין השנים האלה הייתה גם מפלת נפש בדמות גמר יורו 2016, עם הפסד בגמר בפארק דה פרנס לנבחרת פורטוגל.

מי יכתבו את הסיפור של צרפת?

כמובן שקיליאן אמבפה יהיה השחקן של צרפת ביורו הקרוב.

לאחר שעבר לריאל מדריד, נראה הצרפתי פשוט מחויך יותר, צוחק יותר. הוא הבין שסוף סוף החלום ילדות שלו התגשם, שאולי סוף סוף הוא נפטר מהמשקל הכבד שנשא עליו בשם זכיה בליגת אלופות.

קיליאן רוצה להיות הטוב בהיסטוריה ובשביל להיות כזה הוא חייב את ליגת אלופות, בלעדיו זה יהיה כתם רציני לקריירה שלו, וכעת עם ריאל מדריד “זוללת” הצמפיונס ליג זה נראה אפשרי.

עכשיו הצרפתי יכול להיות רגוע ולהתמקד בתואר נוסף שחסר לו וזה היורו, לאחר קמפיין די כושל ביורו האחרון, שכלל החמצת פנדל מזעזעת בשלב השמינית נגד צרפת והדחתה של הנבחרת באותו רגע.

אמבפה הביא מונדיאל מהחלומות, שנגמר עם שלושער אדיר נגד ארגנטינה, מה שלא עזר לו בסופו של דבר לזכות בתואר אחרי הפסד נוסף בדו קרב פנדלים.

עכשיו הצרפתי לא יסתפק בקמפיין אישי טוב, הוא יסתפק רק בתואר. הפעם הבאה שהוא יפגוש את היורו זה יהיה ב2028 כאשר הוא יהיה בן 30, והוא לא רוצה לחכות עד גיל 30 כדי להשלים את הכדורגל, הוא רוצה את זה כאן ועכשיו.

טוב נו אתם מכירים אותו, זה קיליאן אמבפה, לרע ובעיקר לטוב.

חברו לעתיד של קיליאן זה יהיה אדוארדו קמאבינגה, הילד הצרפתי בעל 2 צ’מפיונס בגיל 21 בלבד.

גילוי נאות, קאמבינגה נולד בשנתון שלי, 2002, לכן מאוד התרגשתי לראות אותו חותם בריאל מדריד, הרי הוא השחקן הראשון והיחיד עד כה בריאל שנולד בשנתון שלי.

אבל בלי קשר לזה, קאמבינגה הוא אחד השחקנים המעניינים ביותר בעולם, הוא רב גוני, נמרץ, אתלט או בקיצור שחקן שמתאים למועדון בסדר גודל של ריאל מדריד. העונה קאמבינגה היה בורג יותר מרכזי בקישור של ריאל, ואף קיבל את חולצת ההרכב בגמר נגד דוטמונד אותו גמר שהסתיים בזכייה השניה שלו בגיל 21, טירוף!

גם בנבחרת מקומו של קאמבינגה מתחיל להיבנות לצד טשואמני, השילוב הזה הוא שילוב שעובד עוד בריאל, וזה יכול להיות הקישור שיסחוב את צרפת עשור קדימה.

האם קאמבינגה יקבל עוד היורו הקרוב את המושכות בקישור? קשה להגיד, אבל יעשה חכם דידייה דישאן אם יבחר לפתוח עם קאמבינה וטשואמני ולהתחיל ביורו הקרוב את השילוב שאנצ’לוטי קרא לו בטעות “טשואמנינגה”.

אם קאמבינגה יביא את היכולת שלו מריאל לצרפת, הקישור של הנבחרת עתיד להיות חזק, אגרסיבי, מהיר וגם חכם. יהיה מאוד קשה לעצור את קאמבינגה כאשר הוא נמצא ביכולת הטובה שלו.

מה אפשר לצפות מצרפת

נבחרת צרפת היא אחת הנבחרות הקשות לצפייה מבחינת ההרכב, המערך די ברור, 4-3-3 או 4-2-3-1 ששניהם מציגים את אותה נוסחה.

אבל בחינת 11 הפותחים מעבר לקיליאן אמבפה וגריזמן, כל אחד יכול למצוא את עצמו בהרכב/בספסל. בזכות העומק המגוון של הקבוצה, הכושר במהלך היורו יכריע מי יפתח בהרכב.

איך זה יראה?

הן התקפית והן הגנתית, צרפת עומדת המערך של 4-3-3 כמו בספר, ללא דברים מודרניים עם שני כנפיים על הקו, שלישית קישור ו4 שחקני הגנה.

ההבדל בין ההתקפה להגנה הוא סוג המשולש שהקישור יוצר. מחד גיסא בהתקפה שלישית הקישור יוצרת משולש שווה שוקיים, כאשר המרחק של הקשר ההתקפי מקשרי האמצע הוא גדול מאוד. מאידך גיסא בהגנה הקשרים יותר מצטופפים ויוצרים משולש שווה צלעות.

התקפה – משולש שווה שוקיים

הגנה – משולש שווה צלעות.

המטרה במשולש שווה צלעות, הוא ליצור צפיפות בקישור וחיפויים, דבר המקשה על הבילד אפ של היריבה. במידה והקשרים יהיו רחוקים אחד מהשני, יהיו מרווחים שיגרמו להמון חורים בקישור, ומשם הדרך להגנה סלולה.

דבר נוסף שניתן לראות אצל הקבוצה של דשאן, זה תנועה ללא כדור, תנועה לא פוסקת.

במהלך המשחק מול הולנד בחרתי לתת דוגמה אחת מתוך שישה דוגמאות שהיו רק ברבע שעה הראשונה של המשחק. בזכות ההתקפה המהירה, ויכולת המסירה של הקשרים, הדברים האלה יכולים להתבצע בצורה מופתית.

ניתן לראות את התנועה הנהדרת של קולו מואני לכיוון השער, מזכיר טיפה רגע שקולו מואני לא ירצה לזכור (מונדיאל 2022). טשואמני קולט את התנועה ומנתב את המסירה, לצערו של הקשר המסירה הייתה חזקה מדי, למרות זאת, אלה דברים שמראים הבנה אדירה של השחקנים, וחוכמה של קבוצה.

 כמה צרפת מסוכנים? בהתקפות שלהם שהם מגיעים על סף הרחבה, ניתן לראות לא פחות מ-8 שחקנים על ה-30 מטר של היריבה, שני הקשרים ברסט דיפנס לצד הזדמנות מקו שני. שלישית ההתקפה כמובן נכנסת למרכז ביחד עם הקשר ההתקפי וגם המגן נכנס לתוך הרחבה ויוצר צפיפות צרפתית אדירה בהגנה של היריב.

סגל ליורו

סיכום

איך אפשר לסכם את צרפת?

להתחיל מהסגל הבלתי נגמר שלה? על האופי שמצוי בשחקניה?

צרפת היא נבחרת עם הכוכבים הגדולים בעולם, שניים מתוכה משחקים באלופת אירופה, אחד השחקנים הטובים בעולם משחק בה. וכל שנותר להם זה להביא בדור הזה שגדל להם תואר שחסר להם כבר 24 שנה ולהשוות לגרמניה וספרד את כמות הזכויות במפעל.

אז איך הראפר הצרפתי וג’ידרים אמר – Allez le bleus allez

4 תגובות
  1. דן כותב

    למה אף אחד לא מדבר על התמונות המטורפות שהתחלתם לעשות באופן קבוע

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

    הנבחרת הכי חזקה בטורניר עם גרמניה אבל לגרמניה אין קיליאן מבאפה

  3. ג׳וזף אלוש כותב

    Allez allez allez

  4. JB5 כותב

    עד עכשיו קיליאן לא הבקיע ביורו עכשיו הוא שמח מהמעבר לריאל ולדעתי יתן טורניר עוצמתי ופה תיארתם מצוין באיזה עילוי מדובר היום זה מתחיל

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן