חדר 24 | פרק 3 – אלבניה: הנשר שרק רוצה לעוף

אומנם הנבחרת האלבנית נמצאת בדעיכה אבל היא כאן כדי להוכיח שכוחו של הנשר אף פעם לא נגמר

על אף שהוגרלו בבית המוות עם איטליה, קרואטיה וספרד, הנשרים רוצים להראות לכל אירופה שהם כוח שאסור לזלזל בו. האלבנים יחסית טריים בכל הקשור לטורנירים רשמיים, כאשר טורניר זה הוא השני במספר בו המדינה משתתפת.

  • דירוג פיפ”א: 66
  • מאמן: סילביו מנדז קמפוס ג’וניור (סילביניו)
  • קפטן: אטריט ברישה
  • השתתפויות – 2 (2016, 2024)
  • שיא: 2016 – שלב בתים

הסיפור שלנו מתחיל…

ההשתתפות הראשונה של אלבניה במוקדמות יורו אי פעם היה בשנת 1968, כאשר הנבחרת ניסתה להיכנס לראשונה ליורו אך ללא הצלחה. הנשרים המשיכו לנסות ולהיכנס למפעל האירופי הגדול בחשיבותו, אולם כשלו פעם אחר פעם.
במוקדמות יורו 2016 התרחשה לה תפנית היסטורית, והאלבנים גברו על דנמרק וסרביה ועלו לראשונה בתולדותיהם ליורו מהמקום השני בבית עם 14 נקודות.

היורו הראשון

אלבניה ביורו! האוהדים הנלהבים עברו מסע של שעתיים וחצי עד שהגיעו לצרפת, הם ליוו את חבורת הלוחמים שלהם במסעם הראשון אי פעם בטורניר רשמי. במשחק הראשון שיחקו הנשרים מול נבחרת שוויץ, והפסידו בתוצאה של 1-0.

במשחק השני הם פגשו את המארחת והפייבוריט של הטורניר, צרפת. האלבנים הצליחו לשמור על שער נקי במהלך 90 דקות, אולם שני שערים של גריזמן ופאייט בתוספת הזמן הותירו את הקבוצה עם 0 נקודות לאחר שני משחקים.

למרות שני ההפסדים, לאלבניה עדיין היה סיכוי להעפיל דרך המקום השלישי לשלב שמינית הגמר. המשחק האחרון הפגיש אותם מול רומניה, כאשר בדקה ה-43 הם כבשו את שער הבכורה שלהם ביורו מרגליו של הכוכב שלהם באותם ימים, ארמנדו סדיקו. האלבנים הצליחו לשמור על התוצאה ורשמו ניצחון היסטורי במפעל אירופי, אולם זה לא תרם להם להעפיל היות ופורטוגל עשתה 3-3 מטורף עם הונגריה, והם העפילו על חשבון הנשרים.

למרות שלא העפילו לשמינית, הנבחרת הביאה כבוד רב למדינה.

ליורו 2021, אלבניה לא השכילה להעפיל וסיימה במקום הרביעי והמאכזב.

לעומת המוקדמות של היורו הקודם, אלבניה סיימה את הטורניר הנוכחי במקום הראשון שהיא מותירה מאחוריה נבחרות כמו צ’כיה ופולין החזקות.
ההגרלה זימנה לנבחרת את בית המוות יחד עם קרואטיה, איטליה וספרד.

אז מי יכתוב את הסיפור של אלבניה?

הבלם של אטלאנטה הוא אחד מעמודי התווך של הקבוצה, בראט ג’ימיסיטי החסיר משחק ליגה בודד העונה ויש לו חלק ענק בעונה המדהימה שחווה אטלאנטה עד כה.

בעקבות ההגרלה שקיבלה, אלבניה תצטרך את ההגנה שלה בשיאה כדי להעפיל לשלב הבא, או לפחות בכדי לשחזר את היורו הקודם. אם יש דבר שעומד לזכות האלבנים זה שהם יתחרו מול איטליה, שחקנים שג’ימסיטי כן מכיר ויתחרה מולם לא פעם אחת במהלך הקריירה שלו, דבר שיכול לתת יתרון לנבחרתו.

אומנם הבלם נולד לזוג הורים אלבנים, אך מקום הלידה שלו הוא שווייץ. עד גיל 21 הוא התאמן בנבחרות הצעירות של השווייצרים, אך שהגיע זמנו לבחור איזה מדינה הוא רוצה לייצג, העדיף הבלם את נבחרת אלבניה ואת שורשיהם של הוריו.

כריסטיאן אסלאני החל לקבל העונה דקות נרחבות יותר במדי אינטר.

הקשר עדיין לא מצא את מקומו בהרכב של הקבוצה, אך הוא ללא ספק שחקן רוטציה מן המניין ואף רשם 22 משחקים בליגה מתוך 37 משחקים. מדובר בשנה השנייה של השחקן בן ה-22 במדי אינטר והוא מיועד להיות אחד השחקנים המובילים של הנבחרת האלבנית. הקשר עזר לקבוצתו לזכות העונה בליגה, ואף קיבל פרס של שחקן השבוע במחזור ה-27.

תחילת העונה של האלבני לא הייתה קלה, כאשר הוא מיעט לקבל דקות, אך ככל שעבר הזמן, אינזאגי החל להאמין בקשר ולתת לו יותר ויותר דקות. אסלאני לא נותר חייב והראה יכולת טובה מאוד בדקות שבהם הוא שיחק.

עבור הקשר זה יהיה הטורניר הבינלאומי הראשון שלו, ואין מקום טוב יותר מאשר היורו בכדי לקבל יותר הכרה. כמובן כאשר אתה מתמודד מול מדינה שבה אתה משחק (איטליה). ההתלבטות הייתה בין בורחה לאסלאני, אך לאור היכולת הלא מספיק טובה של הראשון, אני חושב שדווקא הקשר הוא זה שיהווה ערך מוסף עבור הנשרים.

מה אפשר לצפות מאלבניה?

מבחינה הגנתית אלבניה לא נוטה להשתנות ונשארת בקו של ארבע גם מול יריבות החזקות ממנה, סיליביניו מאוד מאמין בקו ההגנה שלו במיוחד מאז שג’ימיסיטי נכנס לעניינים במדי הנבחרת, באמצע קמפיין המוקדמות האחרון. גם הקישור האחורי לא נוטה לעבור שינויים, כשראמאדני של לצ’ה ואסלאני של אינטר, הם אלה שמנהלים את המשחק של הקבוצה וכמו קפטן של ספינה מנווטים את הנבחרת.

בחלק ההתקפי סיליביניו נוטה לשנות לעיתים מ4-2-3-1 ל4-1-3-2 עם שני חלוצים שפותחים.
בהתקפת אלבניה יש מספר שחקנים איכותיים שיוכלים לפתוח, ככה שבחלק הזה אפשר לצפות לשינויים מצד המאמן הברזילאי.

אלבניה לא קבוצה שאוהבת להחזיק בכדור ונותנת ליריבים שלה להניע אותו, כשהיא מנסה לעקוץ את היריבה במתפרצות. דוגמה לכך היא במשחק מול צ’כיה, על אף שיריבתה הייתה ב-10 שחקנים הנשרים עדיין לא החזיקו בכדור ונתנו לצ’כיה לעשות זאת.

החזקה של 64% בכדור של צ’כיה לעומת 36% בלבד של של אלבניה. המשחק נגמר בתוצאה של 3-0 מוחץ לאלבניה, אבל לפי הסטטיסטיקה זה היה רחוק מלהיות משחק מוחץ. למה זה ככה?

ההתקפה של אלבניה היא יעילה, מאוד יעילה. ב 4 בעיטות למסגרת הם כבשו 3, לא החמיצו אף הזדמנות גדולה, יעילות נהדרת. וזה לא רק במשחק הזה אלא גם במשחקים נוספים, יכול להיות שדבר זה יסייע להם במשחקים ביורו הקרוב בבית המוות.

איך זה יראה?

ההערכה היא שאלבניה תעלה במערך של 4-2-3-1 ולא תוסיף חלוץ נוסף עקב המשחקים הקשים הצפויים לה.

עקב זאת, בצד ההתקפי, הציפיה היא שאלבניה תשחק במן 4-2-4 כאשר החלוץ שיפתח ירד מדרגה לכיוון שלישית ההתקפה וישחק לצד הקשר ההתקפי.

המטרה של אלבניה היא לדלג על החלק של הקישור ולמסור כדורים ישירות לגוף של שחקני ההתקפה. עקב כך, שני שחקני הקישור נמצאים באותו קו ונסוגים לאחור, כך שגם הקישור של היריבה ילך בעקבותיהם. סיטואציה כזאת, מאפשרת לשחקני ההגנה לתת כדורים ארוכים לכיוון שחקני ההתקפה, מבלי אפשרות של הפרעה מצד שחקני הקישור של היריבה

ניתן לראות איך קו הקישור של אלבניה לוקח את קו הקישור של צ’כיה, ונותן להגנה אפשרות לתת ארוכים לכיוון שחקני ההתקפה.

בפן ההגנתי הקבוצה יוצרת שני מצבים, לפני שהיריבה עוברת את החצי ולאחרי.

לפני שהיריבה עוברת את החצי, הקבוצה יוצרת 4-4-2 רחב, המטרה היא לסגור נתיבי מסירה, ולתת מין לחץ נמוך.

לאחר שהקבוצה היריבה עוברת את החצי, אלבניה מסתדרים ב 4-1-4-1 במטרה לשמור על האמצע צפוף ושהכנפיים ישמרו על הצדדים. קו ההגנה של הנשרים הוא צר ושומר על האמצע, ובעקבות כך הכנפיים הם אלו שעושים את עבודת ההגנה בקו.

סיכום

בגלל הבית, כנראה שאלבניה לא תגיע יותר מדי רחוק במהלך הקמפיין הזה. כתוצאה מכך, לנשרים אין מה להפסיד, ורק יחפשו להנות מהטורניר השני בתולדותיהם. על אף שכולם חושבים שמדובר ביריבה פשוטה, הנבחרת האלבנית היא מאוד קשוחה וממושמעת, ומספיק להם שבריר שניה בה היריבה לא מרוכזת והם ינצלו את זה לשער. אלבניה היא לא טיול קל בשדה, אפילו לא קרוב לך.

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן