חדר 24 | פרק 4 – סלובניה: אוויר פסגות סלובני

סלובניה שידועה כמדינה בעלת הרים מרשימים, תרצה לטפס צעד אחד נוסף לעבר שבירת השיא של יורו 2000


בזמן שהכדורסל במדינה הקטנה (2 מיליון איש) פורח, גם נבחרת הכדורגל רוצה להוכיח שיש לה מה להציע. ולאחר 24 שנה ללא טורניר גדול, סוף סוף ביוני הקרוב הנבחרת הלאומית תחזור לקדמת הבמה של אירופה.

  • דירוג פיפ”א: 57
  • מאמן: מטיאז’ קק
  • קפטן: יאן אובלק
  • השתתפויות: 2 (2000, 2024)
  • שיא: 2000 – שלב בתים

הסיפור שלנו מתחיל…

סלובניה היא מדינה יחסית צעירה, לפני הקמת המדינה, היא הייתה שייכת לקבוצה גדולה שנקראת יוגוסלביה. בזמן מלחמת יוגוסלביה החליטה סלובניה להתפצל משאר המדינות ולהכריז על עצמה כמדינה, ושנה לאחר מכן היא הוכרה על ידי האו”ם כמדינה באופן רשמי. לאחר ההכרה הרשמית במדינת סלובניה, הגיעה יחדיו גם ההכרה של אופ”א ופיפ”א בקבוצת הכדורגל של המדינה.

באותה שנה, הנבחרת רשמה את הופעת הבכורה שלה נגד אסטוניה בתוצאה שנגמרה ב0-0.

הניסיון הראשון לעלות ליורו היה במוקדמות של יורו 96, אך היא סיימה רק במקום החמישי בביתה מתוך שש נבחרות.

דור הזהב – היורו הראשון

הניסיון הנוסף לעלות ליורו קרה בקמפיין המוקדמות של 2000, כשהנבחרת הסלובנית סיימה במקום השני והלכה לשלב הפלייאוף. בשלב זה פגשו את אוקראינה לצמד משחקים, שם ניצחה סלובניה 3-2 בסיכום ועלתה לראשונה בהיסטוריה שלה לטורניר גדול. המצטיין של הקמפיין הזה היה זלאטקו זחוביץ’ שכבש שמונה שערים במהלכו, והיה שני לראול בטבלת מלכי הכיבושים של טורניר המוקדמות.

ליורו הנבחרת עלתה בהתרגשות ובגאווה, כאשר בפעם הראשונה מאז עזיבת יוגוסלביה, הנבחרת הצנועה עולה לקמפיין גדול כמו היורו. בשלב הבתים היא פגשה את ספרד, נורבגיה והחלק שנותר מיוגוסלביה (כיום סרביה ומוטנגרו).

במשחק הראשון פגשו את אותה יוגוסלביה שממנה הם נפרדו, הנבחרת הסלובנית כבר הובילה 3-0 מצמד של זחוביץ’ ועוד אחד של פאבלין. אך, בתוך תשע דקות בלבד יוגוסלביה הצליחה להשוות והותירה את הסלובנים עם נקודה בודדת. זאת הייתה הנקודה הראשונה של סלובניה אי פעם במהלך יורו.

למשחק השני הנבחרת עלתה מול ספרד החזקה של ראול, כבר בפתיחה השחקן הספרדי כבש את השער הראשון במשחק. אולם, שוב זחוביץ’ הצליח להשוות את המשחק, לא עברה דקה וספרד הצליחה שוב לעלות ליתרון ולהשאיר את הסלובנים מתוסכלים.

ובמשחק האחרון, סלובניה פגשה את נורבגיה וסיימה איתה ב 0-0. תוצאה אשר סיימה לה את קמפיין היורו במקום האחרון עם שתי נקודות וגאווה ענקית של המדינה בנבחרת הקטנה.

יורו 2000 גם היה היורו האחרון של סלובניה, במהלך חמשת הטורנירים הבאים הנבחרת הלאומית לא הצליחה לשחזר את ההישג משנת ה-2000 ולא השכילה לעלות ליורו.

עד שהגיע מוקדמות יורו 2024, הנבחרת הסלובנית הוגרלה לבית עם דנמרק, פינלנד, קזחסטן צפון אירלנד וסן מרינו. הקבוצה של קק הצליחה לסיים במקום השני עם אותם נקודות כמו דנמרק, ולעלות ישירות לטורניר.

ההגרלה סידרה לה מפגש פיקנטי נגד סרביה כמו ביורו 2000, לצד מפגש נוסף עם דנמרק ונבחרת שלושת האריות של סאות’גייט שהיא בין הפיבורטיות לזכייה.

אז מי יכתוב את הסיפור של סלובניה?

נתחיל מהסוף, יאן אובלק הוא השחקן החשוב ביותר של נבחרת סלובניה ועליו יפול דבר.

השוער הסלובני חווה עונה לא טובה בלשון המעטה, והנתונים המופיעים לפניכם אלה רק דוגמה קטנה לכמה העונה שלו לא הייתה טובה. אם בעונה שעברה השוער עמד על ספיגת 0.7 שערים למשחק, השנה הוא עומד על 1.2 –  כחצי שער יותר למשחק. כמובן, שזה לא רק הוא אלא גם ההגנה של אתלטיקו שהשנה לא מתפקדת כסדרה אולם גם לשוער הסלובני יש חלק לא קטן ביכולת ההגנתית של הקבוצה.

על אף מה שנכתב לעיל, אובלק קפטן נבחרת סלובניה, ואחד השחקנים הטובים ביותר שלה בעשור האחרון, הוא עדיין השחקן הכי טוב של הקבוצה. במידה ואובלק יחזור לממדיו ויראה יכולת טובה על כר הדשא, סלובניה יכולים להגיע שלב אחד קדימה משלב הבתים. אך במידה ולא, לנבחרת הלאומית תהיה בעיה מאוד גדולה בטורניר הנוכחי.

בסופו של יום, הנבחרת הזאת תלויה באיש אחד, ביאן אובלק לטוב ולרע.

את העונה של ששקו אפשר לחלק לשני חלקים.

ששקו עבר בקיץ האחרון מרד בול זלצבורג לר.ב לייפציג, מעבר שהרבה מאוד שחקנים צעירים שנמצאים בזלצבורג עושים.

החצי העונה הראשונה של ששקו הייתה לא טובה, יכול להיות שזה בגלל המעבר, יכול להיות שזה בגלל הלחץ, את הדברים האלה נשאיר לחלוץ. אבל בפועל החלוץ הסלובני כבש שלושה שערים בלבד ב-17 הופעות בליגה. נתון שהעביר אותו לספסל, ואף לעיתים לא להיכנס כחילוף למשחק. חלוצים בגיל שלו היו יכולים למצוא את עצמם מדוכדכים מהסיטואציה, ואפילו להיות חסרי ביטחון ברגע שמקבלים את ההזדמנות.

אך אצל ששקו ההפך קרה, ב-15 ההופעות האחרונות שלו בליגה, הוא כבש 11 שערים ובישל 2 נוספים, משמע מעורבות של 13 שערים ב-15 מחזורים. חזרה ענקית של החלוץ הסלובני לענייניים, דבר שמוכיח שיש לו אופי וביטחון ביכולת שלו, וגם תקופה לא טובה לא תעצור אותו מלהשיג את מה שהוא רוצה.

ביורו הקרוב, החלוץ יכול לתת לעצמו עוד קפיצת מדרגה בקריירה. במידה וייתן טורניר טוב הוא יוכל להיכנס ללא מעט פנקסים של קבוצות שראות אותו, ואולי בחלון העברות הוא יזכה למעבר לקבוצה חדשה. לא מעט קבוצות מחפשות חלוצים, ככה שאם יעמוד בציפיות, לייפציג יכולה לקבל לא מעט פניות. כבר השבוע פורסם כי הגדולות של אירופה לוטשות את עיניהן לעבר החלוץ, בטורניר שבו הוא הכוכב יכול לסייע לו במעבר לקבוצה גדולה.

מה אפשר לצפות מסלובניה?

סלובניה ככל הנראה תעלה במערך של 4-4-2 המוכר שלה, כאשר המטרה היא לצאת למעברים מהירים מאוד בהסתמך ששני החלוצים שלה שחקנים טכניים וזריזים. הנבחרת מתאימה את עצמה ליריבה מבחינת החזקת כדור, אך דבר אחד היא לא תשנה, ברגע שהקבוצה חוטפת את הכדור היא תרוץ קדימה להתקפת מעבר.

במשחק נגד צפון אירלנד במוקדמות היורו האחרון, ששקו חטף את הכדור בקו החצי, כפי שניתן לראות בתמונה הראשונה, ושעט קדימה לכיוון השער של הירוקים. שפוראר (מספר 9) שניתן לראות אותו בתחתית התמונה הראשונה, עושה תנועה לכיוון השטח המת, ומקבל כדור מששקו אותו מתרגם לשער הרביעי של סלובניה.

לסלובניה אין מערך התקפי מובהק, אבל לקק יש שיטה ברורה מאוד, ברגע שהקבוצה חוטפת את הכדור היא רצה לכיוון רחבת היריבה, וזאת כי ברגע חטיפת הכדור הקבוצה היריבה לא מסודרת במערך ההגנתי שלהם.

מבחינה הגנתית, הקבוצה מסודרת בדיוק כמו במערך 4-4-2 קווים כאשר הכנפיים מסייעים למגנים בעבודת ההגנה, והחלוצים הם אלו שיוצרים את הקו הלחץ הראשוני.

סגל ליורו

סיכום

סלובניה של קק היא לא נבחרת טקטית, אבל היא נבחרת מאוד אמיצה שפגעה לא פעם אחת בקבוצות שיותר טובות ממנה. השחקנים הטכניים שלה מאפשרים לה לצאת להתקפות מעבר בצורה מהירה וחדה, והסכנה מגיעה ברגע שהיא חוטפת את הכדור, כאשר היריבה לא מאורגנת, סלובניה מחכה כמו נחש כדי להוציא את הארס שלה.

אומנם הנבחרת מבחינת סגל היא החלשה בבית, אבל לא מין הנמנע שתוכל להפתיע ולמצוא את עצמה בשלב יותר מאוחר משלב הבתים. הדבר הזה תלוי בשני השחקנים שצוינו לעיל, במידה והם יגיעו בצורה המיטבית ביותר לטורניר, הנבחרת תוכל להגיע ליעדים שהיא הציבה לפני הטורניר

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן