חדר 24 | פרק 7 – טורקיה: האימפריה הטורקית

בעברה טורקיה הייתה אימפריה, האימפריה העותומאנית קראו לה, כיום היא גם רוצה לחזור לגדולתה.

טורקיה היא אחת הנבחרות המסקרנות בטורניר הקרוב, עם דם חדש ושחקנים שינסו להוכיח ולבסס את מעמדם בדרג הגבוה באירופה, הנבחרת הטורקית תרצה להיות הדנמרק של יורו 2024.

  • דירוג פיפ”א: 40
  • מאמן: וינצ’נצו מונטלה
  • קפטן: הקאן צ’להאונולו
  • השתתפויות: 6 (1996, 2000, 2008, 2016, 2020, 2024)
  • הישג שיא: 2008 – חצי גמר

הסיפור שלנו מתחיל…

נבחרת התרבוש היא ותיקה מאוד – בעצם מתחילתו של הטורניר היא ניסתה להעפיל אליו, אך למרות כל מאמציה טורקיה פעם אחר פעם כשלה לעשות זאת. המצב היה מתסכל במיוחד עבור הנבחרת ואוהדיה, במיוחד בשנות ה-70.

יורו 72 ויורו 76 הזכירו את המצב של נבחרת ישראל כיום, טורקיה הייתה רחוקה נקודה בודדת מעלייה, ההתאחדות הייתה מיואשת ואוהדיה חשבו שאם לא עכשיו אז מתי נעלה. אם יש משפט שמגדיר את נבחרת התרבוש באותם ימים זה כנראה היה “כל כך קרוב, אבל כל כך רחוק”.

סוף סוף זה הגיע – העלייה הראשונה

מוקדמות יורו 1996 הפגישו את הטורקים עם שוויץ, שבדיה, הונגריה ואיסלנד. הטורקים סיימו במקום השני בקמפיין עם 15 נקודות והעפילו לראשונה בתולדותיה ליורו, מי שבלט מבחינת הטורקים היה הקאן שוקור, כוכב הליגה הטורקית וגלאטסראיי שכבש שבעה שערים במהלך הקמפיין והיה הכובש המצטיין של הבית.

שלל של ציפיות עטפו את הנבחרת הטורקית, שהחלה לבנות את דור הזהב שלה באותם ימים.
בהגרלה הנבחרת קיבלה את זוכת היורו הקודם דנמרק, קרואטיה ופורטוגל של פיגו האדיר, אבל ציפיות לחוד ומציאות לחוד.
אומנם טורקיה הגיעה לאנגליה, אבל נראה שהראש של השחקנים נשאר אי שם בטורקיה. שלושה משחקים שלושה הפסדים, זה המאזן של הנבחרת הטורקית שלא הצליחה להבקיע אפילו שער אחד במהלך הטורניר, שכלל 3-0 מהדהד לדנמרק שסיימה במקום השלישי בבית.

למרות כל האכזבה, הקמפיין הזה הוריד המון לחץ מההתאחדות הטורקית ומשחקני הנבחרת, מי יודע אולי זה גם מה שנבחרת הלאומית שלנו צריכה, הכניסה הראשונה שתוריד את הלחץ.

רוח הווינריות – יורו 2008

העשור הראשון של המילניום הנוכחי היה מדהים עבור הנבחרת הטורקית, עלייה רצופה ליורו בשנת 2000, אך יותר חשוב עלייה היסטורית למונדיאל 2002, שהסתיים במקום השלישי והמכובד עבור הנבחרת הטורקית.

אם נחזור ליורו, נתקדם בזמן חמש שנים קדימה, קמפיין מוקדמות יורו 2008. הנבחרת נפרדה מאחד השחקנים הגדולים שידעה, הקאן שוקור הכובש הכי גדול בהיסטוריה של הטורקים. אבל הפרישה שלו הסתיימה בטעם טוב כאשר הנבחרת העפילה ליורו מהמקום השני ביחד עם שכנתה יוון. באותו קמפיין התגלה גם כישרון טורקי חדש בשם ארדה טוראן והוא יהיה אחד השחקנים החשובים עבור הנבחרת באותו יורו.

הטורקים הגיעו בחשש לאותו יורו שהתרחש בשוויץ-אוסטריה, לאחר פרישתו של שורור, אך טורניר זה הצליח להשכיח אפילו את פרישתו של גדול שחקני טורקיה. בשלב בתים פגשה טורקיה את פורטוגל, צ’כיה ושוויץ.

ההתחלה לא בישרה דברים טובים עבור הנבחרת עם הפסד 2-0 לפיינליסטית של היורו הקודם פורטוגל, אך מאז אירופה נחשפה לעלייתו של ארדה טוראן הצעיר. זה התחיל במשחק מול שוויץ, כאשר הילד הצעיר בן ה-21 כבש את שער הניצחון בדקה ה-92, וזה המשיך במשחק המטורף מול צ’כיה.

הצ’כים עלו ליתרון מבטיח של 2-0 והיו רגל וחצי בשלב רבע גמר, אך לנבחרת הטורקית היו תוכניות אחרות. אותו ארדה טוראן כבש את השער המצמק עבור הנבחרת בדקה ה-75, ואז הגיע ניהאט קהבצ’י עם צמד בזק (87,89) וקבע, טורקיה ברבע הגמר.

הווינריות של הקבוצה הזאת סירבה להסתיים, ברבע הגמר פגשה הנבחרת את קרואטיה החזקה. הדרמה שהתחוללה באותו משחק קרתה לאחר 119 דקות מאופסות, כאשר קרואטיה כבשה ראשונה דקה לפני הסיום, השדר האנגלי צעק בקול “איבן קלאניץ’ שולח את קרואטיה לחצי גמר היורו”. אבל השדר האנגלי לא למד שאת טורקיה הזאת אי אפשר להספיד כאשר דקה לאחר שער היתרון המבטיח הם הצליחו להשוות את המשחק ולשלוח את המערכה לפנדלים. הטורקים כבשו את כל שלושת הפנדלים בעוד שקוראטיה המחמיצה 3/4 פנדלים שבעטה. חצי גמר היסטורי עבור קבוצה היסטורית!

חצי הגמר הפגיש בין הנבחרת הווינרית של טורקיה לבין נבחרת גרמניה החזקה, זה התחיל טוב בעבור טורקיה שעלתה ליתרון 1-0 בדקה ה-22, אולם הנבחרת הגרמנית הצליחה להפוך את המשחק ל 2-1 בדקה ה-80′. אבל שוב טורקיה הוכיחה שהיא בנויה מלב ענק והשוותה בדקה ה-87′, אך לא לכל סיפור סינדרלה יש סוף טוב ופיליפ להאם הרס את הסוף הטוב של טורקיה עם שער בדקה ה-90.

אומנם היא לא זכתה ביורו, אבל היא כבשה הרבה לבבות של הצופים בבית, אתם יודעים תמיד מעודדים את הסינדרלה.

אז מי יכתוב את הסיפור של טורקיה?

בפברואר האחרון אמר צ’להאנולו בראיון לדאזה: “אני הפליימיקר הטוב בעולם, אחרי רודרי, קרוס, קימיש ואנזו פרננדס”.

האמירה הזאת מעט מוקצנת לאור היכולות של חלק מהשחקנים שהקאן ציין, אבל ללא ספק הטורקי הוא אחד הקשרים הטובים בעולם. השנה אינזאגי נתן לו את המפתחות להיות הקשר שבונה את המשחק, כל המהלכים עוברים דרך הרגל שלו, והוא עושה את זה בצורה מדהימה. בשנותיו במילאן ראינו את הכישרון שיש לו ברגליים אך הוא לא הצליח להביא את עצמו רמה אחת מעל, אך כעת מדובר ללא ספק באחד הברגים החשובים בזכייה של הקבוצה המילאנזית באליפות איטליה.

מבחינת הנבחרת, הקאן רוצה להוכיח שהיורו האחרון שנחשב לאחד הרעים בהיסטוריה של טורקיה, זה רק מקל בגלגלי הנבחרת הזאת. הקפטן הלאומי הוא זה שינווט את הקבוצה, אם יצליח לעשות זאת, השמים הם הגבול עבור הנבחרת הכישרונית הזאת.

זה הזמן של האקן להוכיח שהאמירה שלו אז בפברואר האחרון, זה לא משהו תלוש מהמציאות.

גולדן גולר, הוא שחקן שיש לו את אחד הקלישאות המוכרות בעולם “חוצפה חיובית” .

הטורקי הצעיר עבר עונה לא קלה, ההגעה למועדון כמו ריאל, הפציעות שהשביתו אותו לחצי שנה ולא מספיק זה עד שהוא חזר אנצ’לוטי לא ספר אותו. אבל כל זה לא שבר את היהלום הטורקי.

מה שלקח את העיניים שלי זה הבעיטה שלו נגד אוססונה, הילד לקח את הכדור מ-55 מטר והחליט לבעוט בחוצפה שלא נראתה כמוה, הכדור עשה את דרכו לשער ופגע לרוע מזלו במשקוף אבל זה היה הרגע שאמר לי – אוקיי יש פה משהו מיוחד.

ארדה נמצא בתקופה מדהימה בזמן המתאים ביותר, רגע לפני היורו ולפני ההגעה המסיבית של שחקני התקפה לריאל. הטורקי הוכיח בחודש האחרון כי הוא מתאים עבור ריאל, וריאל מתאימה עבורו, עם שישה שערים משש בעיטות למסגרת, גולר מוכיח קילריות שלא ידענו שיש לו אותה.

כעת, זה הזמן שלו להוכיח עבור כולנו שהוא מתאים לרמות הגבוהות באירופה, ביורו הקרוב כנראה הוא יקבל את המושכות בהתקפה והוא יצטרך להראות שהשישה שערים שכבש לאחרונה זה לא צירוף מקרים אלא פשוט מדובר בשחקן מדהים.

מה אפשר לצפות מטורקיה?

לנבחרת טורקיה יש שני מערכים איתם היא רצה, הראשון הוא 4-2-3-1 ו השני 4-1-4-1, המערכים דומים אחד לשני. בחירתו של מונטלה תהיה האם הוא רוצה לשחק עם דאבל פיבוט או שמספיק לו אחורי אחד ולקדם שני קשרים לאמצע. ההערכה היא שהמאמן האיטלקי יפתח בהתחלה עם דאבל פיבוט במשחקים בסגנון של היורו, ולרצונו יזיז את השחקנים עמדות בשביל לעבור ל4-1-4-1.

איך זה יראה?

מבחינה התקפית, הטורקים משחקים כמו המערך ב 4-2-3-1, כאשר המגנים מרווחים את המשחק ונמצאים כמעט על אמצע המגרש, שני הקשרים עומדים בקו אחיד והם קרובים אחד לשני, ורביעית ההתקפה צמודה אחד לשני, המטרה של זה היא לייצור מצד אחד נבחרת מרווחת ומצד שני צרה, ככה שכולם יוכלו לבוא ולעזור במידת הצורך. המחשבה של המאמן היא –  כמה שפחות כדורים ארוכים מונעים סיבוכים מסובכים.

יש פרט נוסף לגבי ההתקפה שחשוב להגיד, החלוצים של הקבוצה אוהבים לרדת למטה ולעזור בהנעת הכדור של הקבוצה. במקרה מול נבחרת קרואטיה ילמאז (מספר 11) החלוץ שפתח במשחק הוא שחקן טכני, בעל יכולות מסירה וכתוצאה מכך הוא יכול להיות יותר נייד ולסייע לקבוצה מבחינת הבילד אפ.

בפן ההגנתי, שוב רביעית ההגנה נשארת קבועה, אך הפעם היא נמצאת בקו גבוה יחסית, וזאת כדי ליצור משחק צר ולחץ אינטנסיבי יותר. שני הקשרים כמו בהתקפה נותרים על אותו קו, כאשר הקשר ההתקפי בשלישיה עולה דרגה אחת גבוה, ונמצא באותו קו עם החלוץ, על מנת לעשות לחץ עם שני הבלמים של היריבה. מבחינת שחקני הכנף, הם מאוד חופשים ויכולים ליצור כמה סוגי מערכים:

בשליש של היריבה הם יעמדו בקו של 4-2-4 בצמוד לחלוץ ולקשר

בשליש האמצעי הם יעמדו בקו של 4-2-2-2 מעל הקשרים ומתחת לכנפים

בשליש שלהם הם כבר יעמדו ביחד עם הקשרים בקו של 4-4-2

הנה דוגמה של העמידה של הכנפיים במערך של 4-2-2-2, קרואטיה מגיעה לשליש המרכזי, ויחד איתה שחקני הכנף הולכים אחורנית ועומדים בין קו הקישור לבין קו ההתקפה של הנבחרת, מניעת קווי מסירה לכנפיים של היריבה.

סגל מורחב 

סיכום

נבחרת טורקיה היא מאוד קשה לפיענוח, אי אפשר לדעת כיצד היא תבוא לטורניר. הרבה ציפו ממנה ביורו הקודם להיות כמו דנמרק, אך היא לא הצליחה לנצח אפילו משחק אחד וסיימה עם מאזן נוראי של שער זכות אחד לעומת שמונה לחובה. מצד שני, כמו לפני שלוש שנים עדיין מדובר בנבחרת עם לא מעט כישרונות, ושחקנים שרוצים לפרוץ מעבר לגבולות המדינה שלהם, והיורו הוא המקום המושלם לכך.

כולכם מוזמנים להצטרף אל ליגת הניחושים של בולרז!

1 תגובה
  1. אנונימי כותב

    אחלה כתבה, בכל מקרה לדעתי היה שווה וצריך להזכיר כאן את קנאן יילדיז. גם יש מצב הוא יפתח בכלל וגם אם לא כל המשחקים הוא בהחלט שווה אזכור. אחלה פוטנציאל.

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן