חדר 24 | פרק 8 – סקוטלנד: הפרחים הסקוטיים

מאז ומתמיד הייתה סקוטלנד תחת הצל של אחותה הגדולה אנגליה, אבל היא באה לגרמניה כדי להרים מהפכה בממלכה

עם סגל צעיר, שחקנים ותיקים והרבה מאוד אמונה – סקוטלנד תגיע ליורו הקרוב כדי לשבור את קללת שלב הבתים ולעשות היסטוריה

  • דירוג פיפ”א: 39
  • מאמן: סטיב קלארק
  • קפטן: אנדרו רוברטסון
  • השתתפויות: 4 (1992, 1996, 2020, 2024)
  • שיא: 1992, 1996, 2020, 2024 – שלב הבתים

הסיפור שלנו מתחיל…

הסיפור של סקוטלנד התחיל על הנייר ב-1992, אך למעשה, הוא לעולם לא התחיל.

קללת שלב הבתים –

בדומה לקללת שמינית הגמר של מקסיקו אם תרצו, מיום הקמת הנבחרת ועד היום, היא לא הצליחה אף לו פעם אחת לפרוץ את שלב הבתים ולעלות לשלב הנוקאאוט.

זה התחיל ביורו 1992, כשסקוטלנד עלתה לראשונה לטורניר היורו היוקרתי, אבל הנבחרת שירקה דם רק כדי להעפיל לא הייתה מסוגלת להתמודד אפילו במעט עם הגדולות של אירופה כשהפסידה פעמיים בשני המשחקים הראשונים להולנד וגרמניה.

למרות שכן הרשימה כשניצחה 3-0 את נבחרת חבר המדינות העצמאיות (שייצגה אז את רוב המדינות הסובייטיות) זה לא היה מספיק והיא הודחה בשלב הבתים.

אחרי טורניר מוקדמות כושל למונדיאל 94′, ההזדמנות הבאה הגיעה לקראת יורו 1996.

הפעם, קמפיין המוקדמות בראשות המאמן קרייג בראון צלח וסקוטלנד מצאה את עצמה באנגליה, עם ציפיות מחודשות להתעלות על ההישגים של הטורניר שקדם לו. תיקו  0-0 מול נבחרת הולנד החזקה רק העלה את רף הציפיות, אך הפסד 2-0 למארחת עלה לסקוטים ביוקר מכיוון שגם ניצחון על שוויץ במחזור הסיום לא עזר לנבחרת שהודחה על הפרש שערים.

אחרי 24 שנים ארוכות של כשלונות, סקוטלנד שוב מצאה את עצמה בעמדה לעלות ליורו.

בחצי גמר פלייאוף העלייה, סקוטלנד פגשה לא אחרת מנבחרת ישראל – וסוף המשחק הזה מוכר כבר לכולנו.

בגמר הפלייאוף, ניצחון דחוק בדו קרב מהנקודה הלבנה על סרביה סיפקו לסקוטים כרטיס ראשון מזה שנים ליורו.

לרוע מזלם של הסקוטים גם הפעם הם נכשלו, כשסיימו במקום האחרון בבית ד’ עם נקודה אחת בלבד שהגיעה אחרי חלוקת נקודות מול אנגליה והחותם היחיד שהשאירו היה השער האדיר שספגו מפטריק שיק מחצי מגרש.

מי יכתבו את הסיפור של סקוטלנד?

הוא אולי לא בכושר הכי טוב, אבל לרגע אחד אי אפשר להמעיט בחשיבותו של האיש שעונד את סרט הקפטן.

בעולם הכדורגל בכלל ובכדורגל הנבחרות בפרט, חשיבות המנהיג המנטלי חשובה לפחות כמו אם לא יותר מהמנהיג הטקטי. בטורנירים קצרים שבהם קשה לברוח מצרות צריך אדם אחד על כר הדשא שידע להוציא את הקבוצה מרגעי המשבר, וזהו רוברטסון עבור סקוטלנד. יכולת המנהיגות של רורטסון מצטרפת לעובדה שהוא בועט החופשיות והקרנות של הקבוצה, ומחזיק בחלק קריטי ממשחק ההתקפה הסקוטי, ולכן הוא איש המפתח על הדשא ובחדר ההלבשה, ושחקן המפתח שלי.

בילי גילמור בן ה-22 הוא הפוטנציאל שלי. למרות שהילד לא בהכרח יהיה בין ה-11 של סטיב קלארק, ההשפעה שלו כשיהיה על המגרש תהיה משמעותית. בסקוטלנד גילמור ישמש כאחד משני פיבוטים, עליהם נרחיב בהמשך, כשהוא הברומטר שקובע את קצב המשחק. במידה וגילמור יצליח לבסס את עצמו ב-11 על חשבון מקגרגור או קריסטי הוא יזכה להוכיח מה יש לו ברגליים, והמניה שלו תנסוק בקיץ הקרוב.

מה אפשר לצפות מסקוטלנד?

המערך האהוב ביותר על סקוטלנד הוא 5-4-1 או 5-2-2-1 (תלוי בפרספקטיבה).

הסקוטים מעמידים קו של 3 בלמים ולפניהם שני שחקני קו, שני פיבוטים, שני קשרים קדמיים וחלוץ חוד בודד.

איך זה יראה?

בפן ההתקפי, סקוטלנד מאוד אוהבת להשתמש במגנים שלה ממש כקיצוניים התקפיים. עם פטרסון מימין ורוברטסון משמאל, לסקוטלנד יש שני שחקני התקפה נוספים לכל דבר. שני המגנים מצטרפים ל’מנהלי’ ההתקפה – שני הקשרים ההתקפיים. מקטומיניי ומקגין הם המנוע של ההתקפות, שכן הם אלו שמנתבים את הכדורים עם הפנים קדימה והם גם אלו שמצטרפים מקו שני לסיים כדורי רוחב מן המגנים.

בעוד שני הקשרים ההתקפיים מניעים את המשחק עם הפנים קדימה, כשהקבוצה תקועה ונאלצת להניע כדור מול הגנה צפופה, הפיבוטים נכנסים לפעולה ומנהלים את המשחק מקו יותר אחורי.

מעבר לתבניות ההתקפה, סקוטלנד מאופיינת מאוד בחיבה שלה ל’קרנות חוץ’ – השימוש בכדור חוץ ליד השער כמצב נייח:

לא פחות מ-5 (!) שחקני סקוטלנד ביניהם גם הבלמים ברחבת היריבה במטרה לייצר מצב מסוכן מכלום.

בפן ההגנתי סקוטלנד מעמידה קו יותר ‘ישר’ של חמישיית ההגנה, כשהמגינים עומדים בקו של הבלמים. חוליית הקישור הופכת משני זוגות לקו של 4, כשהפיבוטים במרכז והקשרים ההתקפיים תופסים מקום בצדדים מעט לפניהם – באופן שמאפשר להם לתקוף את השחקן עם הכדור:

הרביעייה בקישור כמעט מחבקת באופן מסוים את החלוץ שלה, כדי ליצור סיטואציה בה השניים ההתקפיים יותר ב’כוננות’, בשביל שבכל רגע נתון של חטיפת כדור יהיו 3 שחקנים לפחות שרצים עם הפנים קדימה – וזה ללא המגינים והפיבוטים שיצטרפו בהמשך.

סגל מורחב:

ולסיכום…

עם הבית שקיבלה, הסיכוי של סקוטלנד לשבור את ‘קללת שלב הבתים’ לא נראה מבטיח. אבל שלא תטעו לרגע, הסקוטים יבואו לירוק דם על המגרש עד השניה האחרונה, ויעשו חיים קשים לכל אחת מהנבחרות שהם יפגשו בדרכם, בתקווה לפגוש כמה שיותר.


הצטרפו אל ליגת הניחושים שלנו – הבולרים!
3 המקומות הראשונים יזכו גם לפרס מתנת Ballerz – הרשמה בלחיצה כאן.

1 תגובה
  1. שיר כותב

    אולי תעשו חולשות וחוזקות מסודר לכל קבוצה שאתם סוקרים אותה?

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן