חזקים ביחד? | הפציעות אצל ריאל מדריד ממשיכות

לאחר פציעתם של השוער טיבו קורטואה והבלם אדר מיליטאו, בלם נוסף הצטרף לרשימת “קורעי הצולבת” בריאל מדריד – דויד אלאבה, שירד מהמגרש מול ויאריאל לאחר 35 דקות

חודש לאחר שעזב הדוקטור ניקו מיחיץ’ את משרדי ריאל מדריד נראה שהפציעות הקשות ממשיכות להצטבר. הרשימה עוד ארוכה, אבל נראה שמגיפת הצולבות בריאל מדריד זוכה לקבל במה משלה. הקורבן הפעם היה דויד אלאבה האוסטרי, שירד מהמגרש אחרי 35 דקות בלבד. אומנם נראה שיש איזו עננה אפלה על המצב הרפואי בריאל מדריד אבל מנגד, המספרים בעולם הולכים ומטפסים כשאנשים כבר מצליחים לבנות הרכב של 11 שחקנים מאותם כוכבים פצועים. אז מה קורה פה?

“מה זה רצועה צולבת?”

בברך ישנן ארבע רצועות עיקריות:

  1. ACL – הרצועה הצולבת הקדמית.
  2. PCL – רצועה צולבת אחורית, חזקה פי 4 מהרצועה הקדמית ופחות מוטה לפציעות.
  3. MCL – הרצועה האמצעית. נוטה להימתח כשהברכיים נמצאות במנך של איקס (ואלגוס).
  4. LCL – הרצועה החיצונית. נוטה להימתח ברגלי O (וארוס)

הרצועה הצולבת הקדמית הנקראת בקיצור “צולבת” או ACL (Anterior Cruciate Ligament), היא רצועה המחברת בין עצם הירך (femur) לבין עצם השוק (tibia). תפקיד הרצועה הצולבת הקדמית הוא בייצוב הברך ומניעת תנועה קדמית של עצם השוק ביחס לעצם הירך. בנוסף ברצועה ישנם מרכיבים סיבוביים אשר מגבילים תנועה סיבובית של הברך בכל שלב בכיפוף הברך.

“איזו פעולה מביאה לקרע בצולבת?”

המקרה של אלאבה נראה די “טיפוסי”. מצב בו הפקקים נתקעים בדשא הירך ממשיכה בתנועה והברך מסתובבת פנימה, מה שמוביל למתיחת הרצועה הקדמית וקריעתה. ככלל, כ-70% מהפציעות הללו קורות ללא מגע ישיר או חבלה לברך. במקרה הזה נראה שתוך כדי תנועה, השוק של אלאבה נתקל ברגל של שחקן ויאריאל, פעולה שמעצימה אף יותר את הסיבוב פנימה של הברך. מצב כזה מוגדר על פניו כ”מגע בלתי ישיר” ומהווה כ-44% מהמקרים.

“הוא צפוי לחזור בקרוב?”

התשובה הקצרה: לא. נכון לכתיבת מילים אלו, אלאבה עוד לא נותח, וכיאה לספורטאים מקצועיים הוא צפוי לעבור ניתוח לשחזור צולבת. מרגע הניתוח, האוסטרי צפוי להיות בתהליך שיקום והכנות לקראת חזרה למגרש (RTP) לטווח זמן של כשנה. כלומר, אוהדי ריאל מדריד עשויים לראות את הבלם חוזר למגרש רק ב-2025.

“למה זה קורה?”

מעבר לעובדה שמדובר על שחקן ותיק עם רקע עשיר של פציעות לאורך הקריירה כולל קרעים ברצועות ברך אחרות יחד עם לא מעט פציעות שריריות, יש אפילו מחקר שמתייחס לכך ש-75% מהמקרים קורים בגלל פעולות הגנתיות, כך שהסטטיסטיקה עשויה ללכת נגד בלמים או מגנים. בכל זאת, כדאי לדבר על הפיל שבחדר הלא הוא המספר ההולך ועולה של המשחקים במהלך העונה. אומנם המספרים לחלוטין יותר ברורים בפציעות שריריות והמסטרינגס בפרט, אבל צופים גם לעלייה במספר האירועים של קרעי הצולבת לשנת 2023.

אפשר להגיד שאם המקרה של אלאבה היה מבודד, היו מתייחסים אליו בצורה ספציפית בכל הנוגע לגורמים התורמים אותם תיארתי קודם, כך שעוד אולי אפשר היה לדבר במונחים של “חוסר מזל”. בגלל שהמקרה של אלאבה הוא חלק מסטטיסטיקה הולכת וגדלה של פציעות, קשה שלא לתהות לגבי העתיד של הכדורגל והיכולת לשמר שחקנים כשירים לאורך זמן.

3 תגובות
  1. רענן ארבל כותב

    איזה הסבר מקצועי, יישר כח !

  2. שלום הגר כותב

    כתבה רהוטה ומקצועית עם ערך רב לקורא.
    לי נותר רק להוקיר תודה לנדב ולאחל לדוד אלאבה חלמה מהירה.

  3. בר כותב

    ראיתי את המשחק, היה מזעזע לצפות בתגובה שלו…ממש ליבי יצא אליו.

    לחזור רק ב 2025 ? איזה נזק אדיר לקריירה, עוד בגיל כזה.
    אין סרט בו ריאל מדריד לא תביא בלם אם ככה…

    תודה על הכתבה הזאת, לא יודע איפה יש עוד תוכן כל כך מקצועי באינטרנט, ניכר שנדב מקצוען פשוט ואני בטוח שהוא עושה חיל בעבודה.

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן