טלנובלה טורקית | אוסטריה 1 – 2 טורקיה

המשחק האחרון של שלב שמינית הגמר בין טורקיה לאוסטריה הבטיח הרבה, אך בניגוד מוחלט למשחקים המפוצצים עם השמות הגדולים הוא גם קיים. 90 דקות של כדורגל אדיר ובסופן - חגיגה טורקית בלייפציג

מהשניה הראשונה (או שמא נאמר השנייה ה-57) עד שריקת הסיום ברד בול ארנה זכינו לדרמה אדירה. שערים, צהובים, הצלות ומה לא? המתכון המושלם לטלנובלה טורקית על כר הדשא.

57 זה ה-90 החדש

57 שניות. זה כל מה שהיו צריכים טורקיה ומריח דמיראל כדי לעלות ליתרון סנסציוני במשחק האחרון של שמינית הגמר.

אולי זה לא היה שער מכדורגל יפיפה, אבל השער הזה היה הצהרה של הדבר הבא של הכדורגל הטורקי – גולדן גולר.

כדור קרן מושלם של הקשר של ריאל מדריד יצר בלבול בהגנה האוסטרית, אותו ניצל דווקא הבלם מריח דמיראל שדחק מקרוב ועשה היסטוריה כשכבש את השער המהיר בתולדות שלבי הנוקאאוט של הטורנירים הבינלאומיים הגדולים (יורו, מונדיאל, קופה אמריקה) – 57 שניות משריקת הפתיחה.

השער הזה שינה לחלוטין את תוכנית המשחק של שתי הקבוצות, הרי מי מתכנן שער אחרי פחות מדקה?

על ראגניק, מונטלה, מרכז המגרש, ומה שביניהם

אחרי השער של מריח דמיראל, אוסטריה חיפשה שיוויון מהיר כדי לא להיקלע לצרות ועל כן חיפשה את השליטה במרכז השדה, כשזיוולד ולאיימר האחראיים המרכזיים. על הנייר, נשמעת תוכנית מצוינת. בפועל – משחק חלש מאוד של לאיימר הקשה על האוסטרים לשלוט באמצע כמו שעשו כל כך יפה מול ההולנדים, ועשה אותם פגיעים מאוד.

מהצד השני, טורקיה הייתה מודעת מאוד למה יש לה וליריבתה להציע, ועל כן לא חיפשה את השליטה בוודאי כשהיא ללא הקאן צ’לנהולו, אלא ניסתה לרוץ עם הפנים קדימה כשקיבלה את הכדור, כשילד הפלא ארדה גולר מוביל אותה בגאון.

התפקוד של גולר היום היה מיוחד מאוד, ואפילו יחיד במינו. ארדה גולר בטבעו משחק על כנף ימין, אלא ששם משחק ילד הפלא הטורקי השני קנאן ילדיז. במקום לאלץ את גולר לשחק על האגף השני (כמו שלא מעט מאמנים שזכינו לראות הטורניר היו עושים), מונטלה יצר עבור גולר עמדה חדשה במגרש – הג’וקר.

גולר היה בכל מקום, אבל באמת בכל מקום:

קיבל את הכדורים בעיקר במרכז, ומשם המשיך בתנועה קדימה לאגף הפנוי או קדימה.

ההתנגשות בין הגישה האוסטרית שרצתה להחזיק בכדור ולחכות לרגע הנכון לבין הגישה הטורקית שטסה קדימה בכל פעם שהכדור נחת אצלה יצרה קרב אדיר במרכז השדה, ובאופן מפתיע יצרה משחק מאוזן מאוד:

  • 52% – 48% החזקת כדור.
  • מצב גדול אחד לכל קבוצה.
  • 251 מסירות מול 229 מסירות.

תוכנית המגירה של הפרופסור

למרות שאוסטריה נראתה טוב ברוב חלקי המחצית הראשונה, עמדת הפיגור לעיתים גרמה לשחקני אוסטריה למהר עם קבלת ההחלטות שלהם וליפול למשחק ה’כאוס המאורגן’ של הטורקים. כדי להימנע מכך, ראגניק לא חיכה וכבר במחצית עשה שינוי מהותי בקבוצתו עם חילוף כפול – גרגוריץ’ במקום שמידט, ופראץ במקום מוונה.

באמצעות החילופים ראגניק עבר ממערך 4-2-3-1 ל-4-4-2 עם ארנאוטוביץ’ וגרגוריץ’ בחוד.

בעקבות השינוי הזה פתאום נהיו לאוסטרים 4 קשרים. 4 קשרים שהחזיקו את האמצע הרבה יותר בקלות, והטו את כיוון המשחק לכיוונה של אוסטריה שיכלה לשחק את שיטת המשחק שלה:

  • לפתע אוסטריה החזיקה הרבה יותר בכדור – 69% מול 31%.
  • אוסטריה הגיעה ליותר הזדמנויות – 4 מצבים גדולים מול 1.
  • 15 בעיטות לשער מול 3.

עם זאת, לא תמיד יש מגיע בכדורגל.

נהוג לומר, שעל קרן זולה משלמים ביוקר, והאוסטרים חוו את זה על בשרם בדקה ה-59.

בניגוד מוחלט למהלך המשחק עוד קרן אדירה של ארדה גולר מצאה את הראש של מריח דמיראל, שהשלים צמד היסטורי והעלה את טורקיה ל-2-0 מבטיח.

עם זאת, האוסטרים לא אמרו נואש. מי אם לא – תוכנית ב’ של פרופסור ראגניק, גרגוריץ’ מצא את עצמו חופשי בבעיטת קרן (כן, שוב), ורק 7 דקות אחרי שטורקיה הכפילה את היתרון האוסטרים חזרו למשחק בענק.

עם יד אחת הציל אומה שלמה

הלחץ האוסטרי הלך וגבר ככל שהדקות חלפו, ולטורקים לא הייתה תשובה אלא פשוט להחזיק מעמד.

הדקה הייתה הדקה ה-94, ואוסטריה ידעה שזוהי ההזדמנות האחרונה. כדור הקרן עלה, עלה לא טוב, אבל השליטה עדיין ברגל אוסטרית. עוד כדור לרחבה, אולי עכשיו? באומגארטנר חופשי, הוא נוגח נהדר – אבל מרט גונוק בקצות האצבעות מסית את הכדור מהמסגרת.

אני יכול להמשיך לדבר על ההצלה המרהיבה הזו ימים ולילות, אך תמונה אחת שווה אלף מילים.

Image

מרט גונוק, גיבור האומה.

המצטיין: מריח דמיראל

אין אדם שראה את המשחק ולא יגיד שמריח דמיראל האיש הראוי לתואר. מעבר לצמד ההיסטורי שלו, דמיראל רשם משחק הגנתי פשוט אדיר, עם 7 קרבות מוצלחים,90% דיוק במסירה ו-4 בלוקים. האיש שסחב על כתפיו את טורקיה אל הניצחון.

שווים ציון: ארדה גולר – לקח על עצמו את המשחק ההתקפי של הטורקים ועשה שמות בהגנה האוסטרית בכל מקום על המגרש. מרט גונוק – רגע אחד שאולי עוד כמה שבועות נוכל לחזור אליו ולהגיד – כאן נעשתה היסטוריה. הצלת הטורניר?

המאכזב: מרקו ארנאוטוביץ’

האיש עם סרט הקפטן על ידו פשוט לא היה שם כשאוסטריה הייתה צריכה אותו, ולעיתים היה נראה שהוא פשוט עול על ההתקפה. החמיץ מצב גדול אחד בבעיטה היחידה שלו לשער, לא ניצח אף מאבק ואף עשה 3 עבירות – יותר עבירות מכל הגנת טורקיה יחד.

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן