הגברת הזקנה קמה לתחיה

יובנטוס חוזרת?

משהו טוב קורה ביובנטוס לאחרונה, מתחילים לראות סימני תחיה ואור אחרי כל כך הרבה זמן של חושך.

ה-‘קאלצ’יופולי’

כולנו מכירים את פרשת ה-‘קאלצ’יופולי’, פרשת הטיית המשחקים באיטליה שהתפוצצה בשנת 2006. הפרשה חשפה מעורבות של קבוצות מהסרייה א’ ומהסרייה ב’ בהטיית משחקים, איומים על שחקנים, שיבוץ שופטים למשחקיהן וכו’. הקבוצות שהיו מעורבות כללו את יובנטוס, מילאן, לאציו, פיורנטינה ועוד. יובנטוס קיבלה את העונש הקשה ביותר כאשר נשללו ממנה שתי אליפיות בהן זכתה בעונות 2004/2005 ו2005/2006, ובנוסף לכך היא ירדה ליגה לסרייה ב’ ופתחה את העונה במינוס 9 נקודות.

פרשה זו לא עשתה טוב ליובה כמובן, שנקלעה למשבר חמור שפגע בשמה, בכבודה ובמוניטין שלה. שחקנים בכירים עזבו למעט כמה בודדים שנשארו נאמנים, שביניהם היו אלסנדרו דל פיירו ובופון, שתי אגדות שהכי מזוהות עם המועדון. 

בעונה אחרי חשיפת הפרשה, יובה זכתה בסרייה ב’ ועלתה חזרה לסרייה א’. על אף שהיא חזרה לסרייה א’ הדברים לא נעשו קלים יותר.

עד תחילת העשור של 2010 יובה התקשתה להתרומם ולחזור לטופ וחוותה שנים של אי יציבות וחוסר הצלחה. המהפך החל כשבעלי המועדון ג’ון אלקאן החליט לעשות שינוי בהנהלה ומינה את בן דודו אנדראה אניילי לנשיא המועדון. בכך אנדראה אניילי הפך לחבר הרביעי בשושלת משפחת אניילי שמחזיק בתפקיד הבכיר ביותר במועדון, אחרי סבו, דודו ואביו.

אנדראה אניילי משנה את פני יובנטוס 

אניילי אשר לימים יהפוך להיות הנשיא המצליח ביותר בתולדות המועדון, החל את דרכו במועדון במאי 2010 יחד עם ג’וזפה מארוטה כמנהל מקצועי ולואיג’י דל נרי כמאמן.

דל נרי לא הצליח ביובה ובסוף העונה הוא פוטר, במאי 2011, ובמקומו מונה שחקן העבר של יובנטוס אנטוניו קונטה כמאמן.

בהובלת אניילי, מארוטה וקונטה יובה לא ויתרה ולאט לאט קמה על הרגליים. יובה שבדם שלה זורם מנטליות של ווינרים שלעולם לא מוותרים, כשהמוטו הידוע שלה הוא “Fino Alla Fine” (“עד הסוף!”), המשיכה הלאה והתמקדה בשיקום שלה. התוצאות לא איחרו להגיע כאשר באותה עונה, עונת 2011/2012, יובה זכתה באליפות הראשונה שלה מאז ה-‘קאלצ’יופולי’, וכאן החל עשור אדיר עבור ה’ביאנקונרי’, עשור עם הצלחה גדולה מאוד. 

עשור של הצלחה

תחת הנהגתו של אנדראה אניילי, יובנטוס חוותה הצלחה על המגרש ומחוצה לו. מבחינה ספורטיבית יובנטוס הגיעה להישגים חסרי תקדים כאשר זכתה ב-9 אליפויות רצופות, שיא היסטורי באיטליה שנשבר אחרי 82 שנה. השיא הקודם של 5 אליפויות רצופות גם כן שייך ליובה, השיא הזה הושג תחת הנהגת סבו של אניילי. יובנטוס של אניילי קבעה שיא נוסף של ארבע זכיות רצופות בדאבל מקומי (ליגה וגביע), והגיעה פעם אחת לחצי גמר הליגה האירופית ב-2014 ופעמיים לגמר ליגת האלופות ב-2015 ו-2017. 

מעבר להישגי הקבוצה הבכירה, הקים אניילי בתקופת כהונתו את קבוצת המילואים “יובנטוס U23”, אשר מאוגוסט 2022 שונה שמה ל-“יובנטוס נקסט ג’ן”, ואת קבוצת הנשים “יובנטוס וומן”, שזכתה כבר ב-5 אליפויות והשיגה עונה מושלמת ללא הפסד בעונת 2020/2021.

מחוץ למגרש, אניילי הוביל תהליכי מודרניזציה, הרחבה ושדרוג של הנכסים והמתקנים של המועדון, והביא את המועדון להצלחה כלכלית.

הוא שינה את הלוגו המסורתי של יובנטוס ללוגו חדש, לוגו המורכב מהאות “J”, האות שבה מתחיל השם של המועדון. בתקופתו נחנך האצטדיון החדש והמודרני של המועדון, הושגו הסכמי חסות גדולים עם “אדידס” ו”ג’יפ”, הוקם מוזיאון בשם “J-Museum”, הוקם בית מלון בשם “J-Hotel”, הוקם מרכז רפואי ייעודי לשחקנים בשם “J-Medical”, שודרגו ופותחו מתקני האימונים, וההכנסות של יובה קפצו מ-153 מיליון אירו בעונת 2010/2011 לשיא של 459 מיליון אירו בעונת 2018/2019. 

קרדיט: 'eevrtxx' בפינטרסט
קרדיט: ‘eevrtxx’ בפינטרסט

 

מהפסגה בדרך למטה

ישנם רבים המאמינים שלאחר ההפסד לריאל מדריד בגמר ליגת האלופות ב-2017, אניילי הרגיש שהמועדון זקוק לשינוי, התפתחות ו”חשיבה בגדול”.

מארוטה נחשב כאיש מקצוע “זהיר”, הוא לא היה מגזים בהוצאות על קניית שחקנים, הוא היה עושה החתמות חכמות, זולות וחלק מההחתמות הבולטות שלו נעשו בהעברה חופשית. איש מקצוע חכם שידע גם לשמור על היציבות הכלכלית של המועדון. בקיץ 2018 קיבל אניילי החלטה שתהיה בעלת השלכות משמעותיות על הכלכלה של המועדון.

באפריל, יובנטוס הפסידה בבית לריאל מדריד בליגת האלופות. כריסטיאנו רונאלדו כבש שני שערים, אחד מהם היה במספרת כה מרשימה שזיכתה אותו בתשואות מהיציע כולו. יובה הגיעה לגמר ליגת האלופות ב-2015 וב-2017, ואניילי היה ממוקד בזכייה בה. הדעה הרווחת היא שהוא החליט שהדרך היחידה לזכות היא להביא את רונאלדו ליובנטוס. הוא שיכנע את עצמו שהשקעה של 117 מיליון אירו עבור רכישת רונאלדו היא בעלת היגיון כלכלי וספורטיבי.

מארוטה, האחראי על מדיניות ההעברות של המועדון, התנגד לכך נמרצות. הוא חשש מאיבוד שליטה בפן הכלכלי ופחד שאישיותו הדומיננטית של רונאלדו תפריע לדינמיקה בחדר ההלבשה.

אניילי השיג את מבוקשו. ביולי 2018, רונאלדו הגיע ליובנטוס וכמה חודשים מאוחר יותר, מארוטה עזב. במקומו מונה ראש הסקאוט של המועדון והאיש שעבד בצמוד אל מארוטה, פאביו פראטיצ’י. 

יש לציין שלמרות שהדעה הרווחת היא שמארוטה עזב את המועדון בגלל הבאת רונאלדו, הוא עצמו וכל שאר המעורבים מכחישים זאת. אך מה שלא ניתן להכחיש זה ששנת 2018, השנה אשר מארוטה עזב ובמקומו מונה פראטיצ’י, הייתה השנה בה החלה לאט לאט ההתדרדרות של יובה אחרי עשור כל כך מוצלח.

פראטיצ’י אולי היה קוסם כשמדובר בגילוי כישרונות גדולים, אך פחות מנוסה כשמדובר בהתמודדות עם עניינים פיננסיים ומו”מ. יובנטוס החלה להוציא יותר מדי כסף על שכר ועל שחקנים. 

על פי העיתון האיטלקי ה-“גאזטה דלו ספורט” בשנת 2018 החליטה הנהלת המועדון לנקוט באסטרטגיה שאפתנית יותר, הם רצו להפוך את המועדון למותג עצום ומוכר ברמה עולמית, בדומה לריאל מדריד, ברצלונה, מנצ’סטר יונייטד וכדומה. לא רק הצלחה ספורטיבית במגרש, אלא גם כוח כלכלי ופיננסי אדיר שיאפשר להתחרות במועדונים הכי גדולים ועשירים בעולם ברכישת שחקנים, חוזים מסחריים, הכנסות ממרצ’נדייז ושיווק גלובלי וכו’.

התוכנית הייתה אמורה להפוך את יובנטוס לא רק לאלופת איטליה אלא למעצמת כדורגל עולמית מכל הבחינות – ספורטיבית, עסקית, שיווקית ופיננסית. וזו גם הסיבה להחתמות יקרות כמו רונאלדו.

בפועל, למרות השקעה אדירה של למעלה מחצי מיליארד אירו ב-5 שנים, התוצאות היו מאכזבות. יובנטוס הפסידה את הדומיננטיות שלה בליגה האיטלקית, ובליגת האלופות היא כשלה שוב ושוב להתקדם מעבר לשלבים המוקדמים. על אף הסכומים האדירים שהשקיעה הנהלת המועדון בחיזוק הקבוצה, הדבר לא הניב את התוצאות המקוות ולמעשה יש כאן בזבוז עצום של משאבים והפסדים כספיים גדולים. כמובן, חלק ניכר מכך שזה לא הצליח והתוכניות שובשו היה בגלל מגפת ה”קורונה” שפגעה כלכלית במועדונים רבים.

זאת כבר השנה השישית ברציפות שהמועדון רושם הפסד. הדו”ח הכספי של יובנטוס לעונת 2021/2022, שפורסם באתר הרשמי של המועדון, מראה הפסד של 254 מיליון אירו. זהו ההפסד הגדול ביותר שמועדון כדורגל איטלקי רשם אי פעם, בעונה שלפני כן ההפסד עמד על 209.9 מיליון אירו. 

בשש השנים האחרונות הצטברו למועדון הפסדים של למעלה מ-700 מיליון אירו!

אניילי וה”קורבה סוד”

בנוסף לכל זה, החלו בעיות בין אניילי לבין ה”אולטראס” של יובנטוס, מה שגרם לכך שבשנים האחרונות האצטדיון לא היה מתמלא והאווירה הייתה שקטה ומתה.

הקבוצה הישראלית בפייסבוק “Curva Juventus” מסבירה את זה בצורה הטובה ביותר: “לאחר הגהנום שעבר המועדון, ההורדה לסרייה B ופרשיית הקאלצ’יופולי, הנהלת EXOR ויובנטוס תכננו תכנית ארוכת טווח שנועדה להחזיר במהרה את המועדון לטופ האיטלקי והעולמי. התכנית, והמודל שלה, היוו בבסיסן קונספט של מועדון כדורגל מודרני בכל אספקט שהוא, מהקטן לגדול, שהולך בעקבות מועדוני הכדורגל הגדולים ביותר מהמדינות השכנות באירופה. לכן, זה לא מפתיע, אך מסקרן, שתחילת המעגל הזה של יובנטוס, מעגל ההצלחות הגדול, הוא מסמל גם את תחילת ההידרדות במערכת היחסים בין המועדון לבין ארגוני האוהדים, ותחילת המחלוקות עם האולטראס.

כבר בפתיחת עונת 2011/2012 נשמעו תלונות מצד ארגוני האולטראס כי חלוקת הכרטיסים לחברי הארגון דלה ועלובה, אצטדיון שגם ככה הכיל פחות מקומות מהדלה אלפי. ההחלטה הזו מצד אנדראה אניילי נתפסה בעיני חברי האולטראס כצעד ראשון שנועד למגר את ארגוני האוהדים האלו.

כבר בסיום אותה העונה, עם הפרידה מאלסנדרו דל פיירו, מחירי הכרטיסים הרקיעו לשחקים חדשים, והגיעו למחירים של €1200 ואף €1600. בתגובה, חברי האולטראס הכניסו לאצטדיון שלטים הנושאים מסרים אלימים וקיצוניים, שכל מטרתם הייתה לגרור קנסות וסנקציות כלפי המועדון מצד ה-FIGC ובית הדין המשמעתי.” אני מדלג לסוף של הכתבה, מי שרוצה לקרוא הכל שילחץ כאן.

בסוף הכתבה הם מסבירים: “אוגוסט 2019 מסמל את הפעם האחרונה בה הופיעו ארגוני האולטראס עם דגלים, שלטים וכל דבר שייצג את ארגוני האוהדים, במשחק הבית בין יובנטוס לנאפולי שהסתיים בתוצאה 3:4 לביאנקונרי. בחודש לאחר מכן, תלו האולטראס שלט מחוץ לאליאנץ סטדיום, בו היה כתוב: “הקורבה סוד מת”.

מאז, האולטראס לא חסכו את הביקורת שלהם כלפי המועדון, כאשר האשימו את אניילי וחברי ההנהלה במודל העסקי החדש שמבריח לחלוטין את האוהדים האמיתיים מהמגרשים והופך את המועדון למותג כמו חברת אופנה או מזון, כזה שמחפש שיצרכו אותו אוהדי כדורגל ממוצעים שלא מבינים או לא יודעים דבר על ההיסטוריה ועל המסורת של יובנטוס.

בשנים האחרונות, נדיר לראות את האליאנץ סטדיום מלא מפה לפה באופן גורף, כאשר בעונה שעברה (21/22) ממוצע האוהדים היה הנמוך ביותר מאז עונת 2010/2011. האווירה השקטה והמתה הולכת יד ביד עם היכולת והתוצאות הגרועות שמלוות את יובנטוס בשנתיים האחרונות.”

"הקורבה סוד מת", קרדיט לתמונה: Curva Juventus בפייסבוק
“הקורבה סוד מת”, קרדיט לתמונה: Curva Juventus בפייסבוק

הסיפור חוזר על עצמו: אי יציבות, כדורגל אפור ופרשת “רווחי ההון”

אלגרי חוזר למועדון לקדנציה שניה

בשנים האחרונות המועדון היה בבלבול, בסחרור, באי יציבות, ובמשבר של ממש. בסוף עונת 2018/2019 אלגרי עזב את תפקידו כמאמן יובנטוס אחרי 5 שנים מוצלחות מאוד, בהן זכה ב-5 אליפויות רצופות, 4 דאבלים והגיע פעמיים לגמר ליגת האלופות. לאחר מכן יובה החליפה 3 מאמנים בשלושה שנים. המאמן השלישי שמונה הוא אלגרי בעצמו שחזר לקדנציה שניה במועדון וחתם על חוזה ל-4 שנים. השנתיים הראשונות של אלגרי היו אסון, באשמתו ושלא באשמתו. אניילי החזיר אותו כדי לנסות לשחזר את ההצלחות מהעבר. אבל הפעם הניסיון נכשל – בעונתו הראשונה אלגרי לא הצליח לזכות עם הקבוצה באליפות וסיים במקום הרביעי, הפסיד בגמר הגביע האיטלקי לאינטר וזאת הייתה העונה הראשונה מאז עונת 2010/2011 שבה יובנטוס לא זכתה באף תואר. בעונה לאחר מכן, עונת 2022/2023 יובנטוס הודחה כבר בשלב הבתים של ליגת האלופות עם המאזן הגרוע ביותר שלה אי פעם – 3 נקודות ו-5 הפסדים. באותה עונה היא רשמה הפסדים מביכים למכבי חיפה, פעמיים למונצה שזאת הייתה העונה הראשונה שלה אי פעם בסרייה א’ וחטפה תבוסות מנאפולי (5-1), אמפולי (4-1) וססאולו (4-2). 

פרשת “רווחי ההון”

אלו היו שנתיים נוראות, הקבוצה נראתה אבודה במגרש, נשברו שיאים שליליים, אלגרי היה נראה אבוד, הקבוצה לא הייתה מאומנת, הכדורגל היה אפור ומשמים, השחקנים היו מתוסכלים ובנוסף לכל זה נפל על המועדון עוד הלם ומשבר קשה כאשר כל ההנהלה בראשות אנדראה אניילי התפטרה, על רקע חשדות להתנהלות כלכלית לא תקינה ודיווחים כוזבים. פרשה שקיבלה את השם – פרשת ה”פלוסוולנצה” (רווחי הון).

מדובר בפרשה שבה מועדונים בסרייה א’ באיטליה, ובכללם יובנטוס, הואשמו בדיווחים כוזבים על רווחי הון ממכירת שחקנים כדי לאזן את הדוחות הכספיים. בית המשפט הפדרלי זיכה את המועדונים בתחילה, אבל הפרשה נפתחה מחדש והובילה בסופו של דבר להתפטרות של ההנהלה מהמועדון. יובנטוס נענשה בכך שהורידו לה 10 נקודות, מה שגרם לה בסופו של דבר לסיים במקום ה-7 בליגה, מחוץ לליגת האלופות, זאת עוד מכה כלכלית שיובה הייתה צריכה לספוג בגלל ההפסד הכספי הכרוך בכך. בנוסף לעונש הזה, אופ”א הרחיקה את יובנטוס לעונה אחת מכל המפעלים האירופאים, דבר שלא כל כך הפריע לה מכיוון שהיא ממילא לא בליגת האלופות והקונפרנס ליג לא כזה מפעל משמעותי עבור מועדון בסדר גודל של יובה.

הבעלים של המועדון, ג’ון אלקאן, מינה הנהלה חדשה בראשות ג’יאנלוקה פררו כנשיא ומאוריציו סקנאבינו כמנכ”ל. הנהלה אשר מתמחה בתחום המשפטים והפיננסים וזאת על מנת להגן על המועדון מבחינה משפטית ולהתחיל בשיקום המועדון ושינוי כיוון.

בימין מאוריציו סקנאבינו המנכ"ל ובשמאל ג'יאנלוקה פררו הנשיא , קרדיט: תמונה רשמית של יובנטוס
בימין מאוריציו סקנאבינו המנכ”ל ובשמאל ג’יאנלוקה פררו הנשיא , קרדיט: תמונה רשמית של יובנטוס

 

יובנטוס קמה לתחיה

כיוון חדש, התחלה חדשה

לקראת אסיפת בעלי המניות של יובנטוס בשנה שעברה, בה היו אמורים גם להכריז על ההנהלה החדשה, כתב אניילי במכתב שההשפעות הכלכליות של משבר הקורונה צריכות להסתיים, וכי יש לשאוף לזכייה בתארים בכל המסגרות תוך חזרה לאיזון תקציבי. הוא ביקש לחדש את הדומיננטיות של יובנטוס תוך איזון בין הישגים ספורטיביים לבין האיתנות הפיננסית.

זאת הפכה להיות המטרה הראשית של יובנטוס והכיוון החדש, לאזן בין הישגים ספורטיביים ותחרותיות לבין יציבות פיננסית. לצורך מטרה זו יובנטוס מינתה בקיץ את כריסטיאנו ג’יונטולי למנהלה המקצועי, ג’יונטולי ידוע בתור איש מקצוע שיודע להתנהל עם תקציב נמוך בהצלחה רבה. הוא היה מנהלה המקצועי של נאפולי ב-8 שנים האחרונות והאיש שבנה את נאפולי שזכתה שנה שעברה באליפות. 

הבעלים של המועדון, ג’ון אלקאן, אמר כי שנה זו היא שנת ה”אפס”, שנה שבה מתחילים מחדש. את האמת אגיד לכם? אחרי כל מה שעבר על המועדון בשנים האחרונות והניהול הכושל, היה לי קשה להאמין לדבריו. כולנו ציפינו שיתחולל שינוי בקיץ בעיקר בגזרת המאמן, אלגרי היה פשוט אבוד, היה נראה שהוא מאבד את חדר ההלבשה, יצאו דיווחים שהכוכבים הגדולים של יובנטוס ולאחוביץ’ וקייזה לא מרוצים מהשיטה הטקטית של המאמן והם שוקלים לעזוב. כל השיטה הטקטית שלו הסתכמה בלהגן ולסחוט את ה1-0 הקטן והדחוק. השחקנים על המגרש היו נראים אבודים, היה נראה שהם לא יודעים מה הם צריכים לעשות במגרש, כאילו הם נזרקו למגרש משום מקום, לא מאומנים ולא מודרכים. שום רעיונות התקפיים או תבניות התקפה. זה היה מתסכל עד כדי כך שאפילו מעריצי אלגרי המושבעים לא היו מסוגלים לראות את המשחקים במלואם.

 בקיץ הכל הוביל לכאורה לפרידה מאלגרי וההנהלה דיברה עם מאמנים אחרים וחקרה אופציות על מנת להחליף את אלגרי, אך בסופו של דבר הוחלט שאלגרי ישאר, דבר שתסכל את מרבית האוהדים שהבינו שהם נאלצים להמשיך עוד עונה עם כדורגל בלתי נסבל לצפיה. ההחלטה של ההנהלה נבעה ככל הנראה מסיבה כלכלית, על מנת לפטר אותו צריך לשלם לו ולצוות שלו עשרות מיליונים, דבר שיובה לא יכולה להרשות לעצמה. יש האומרים שההחלטה אף הייתה מקצועית, שההנהלה חושבת שאלגרי הוא האיש המתאים ביותר לשקם את יובה. 

בתור אוהד לא רציתי ולא ציפיתי ישר לזכות בתארים ולהיות “סיטי” של פפ גווארדיולה, סך הכל רציתי לראות התחלה של בניה, משהו שמראה שאנחנו בכיוון הנכון, שאנחנו שואפים למעלה. רציתי לראות ניהול נכון ומקצועי. בשנים האחרונות ספגתי כאוהד אכזבה אחר אכזבה, אך השנה נראה שמשהו השתנה עם הגעתו של ג’יונטולי. החיסרון של מנהל מקצועי שיודע כדורגל ויודע לנהל בצורה טובה מועדון, הורגש מאוד ביובה מאז עזיבתו של מארוטה. זה חייב להיאמר שאחרי הגעת ג׳יונטולי זה נראה שסוף סוף דברים מתחילים לזוז ולהיבנות. ההשפעה שלו על המועדון הייתה מיידית. המועדון והקבוצה נראים הרבה יותר יציבים, ממוקדים ונחושים. אלגרי נראה חופשי יותר להתמקד בקבוצה ונראה שהוא מצליח בצורה מסוימת להנחיל את השיטה שלו לקבוצה, והוא מצליח לייצב ולעצב אותה. יובה הפסידה רק פעם אחת העונה והיא נמצאת כרגע במקום השני בליגה במרחק שתי נקודות בלבד מאינטר מוליכת הטבלה. אמנם הקבוצה עדיין לא נראית איך שאנחנו מצפים שהיא תיראה, והיא נראית לרוב “אפורה” מבחינה התקפית אך היא יציבה מאוד, בפרט מבחינה הגנתית. הקבוצה התחילה לתפוס “צורה”. 

בדרך הנכונה

יש סדר ניהולי במועדון, יש אנשים שמומחים בפיננסים, יש את ג׳יונטולי שאחראי על כל התחום הספורטיבי ובניית הקבוצה וכמובן אלגרי והצוות שלו. זה מה שחיכיתי לו כל כך הרבה, לראות תהליך בניה, ועכשיו מתחילים לראות אותו.

גם מבחינה כלכלית זה נראה שהמועדון בדרך להבריא את עצמו, זה בזכות ניהול נכון וגם המון בזכות הגב הכלכלי החזק שיש ליובה מחמת עושרם הרב של בעלי המועדון. בשנת הכספים שהסתיימה ב-30 ביוני 2023, רשמה יובנטוס הפסד של 124 מיליון אירו, מספר זה מייצג ירידה של 51% לעומת עונת 2021/2022, כאשר גירעונה של יובנטוס הסתכם אז ב-254 מיליון אירו. בנוסף, בשביל לסייע למועדון להבריא כלכלית, הבעלים יחד עם שאר בעלי המניות אישרו הזרמת הון חדשה למועדון באיזור ה-200 מיליון אירו. 

מבחינת קיצוץ תשלומי השכר ג’יונטולי עושה עבודה מעולה, מאז הגעתו הוא קיצץ בתשלומי השכר מ-150 מיליון אירו ל-131.5 מיליון אירו. ירידה של 13% תוך 6 חודשים בלבד. זה לא כולל את השכר של פוגבה שעקב ההשעיה שלו יובה משלמת לו שכר מאוד נמוך. אם מורידים גם את השכר של פוגבה אז תשלומי השכר הם 121.5 מיליון אירו, אך זה עקב השעייתו של פוגבה ולא בגלל עבודתו של ג׳יונטולי כמובן. 

והשנה הגיעה בשורה משמחת נוספת, ה”קורבה סוד” ארגון האולטראס של יובנטוס לאט לאט התחילו לחזור למגרשים, ונראה שהם מצאו הסדר עם ההנהלה החדשה אחרי עזיבתו של אניילי והאווירה החלה לחזור לאצטדיון. ממוצע הצופים למשחק הוא: 40,117 – 96.7% (האחוז הגבוה ביותר שהיה, מעט יותר מבעונת 2019-20). 7 סולד – אווטים מתוך 9 משחקים באליאנץ סטדיום (המגרש הביתי של יובנטוס).

כבר לא ה”גברת הזקנה” – פרויקט הנקסט ג’ן

האם אלגרי המאמן המתאים ליובה החדשה?

על אף שהקבוצה יותר יציבה ומעוצבת, זה נראה עדיין שמשהו חסר. השיטה של אלגרי לא באמת השתנתה, השיטה אותה שיטה – סדר על המגרש, יציבות, הגנה טובה והתקפות מתפרצות. רק שהעונה השיטה מבוצעת בצורה הרבה יותר טובה ומוצלחת מבעונות קודמות. אלגרי הוא מאמן שלרוב הולך על בטוח ולא אוהב יותר מידי לצאת מאיזור ה”נוחות” שלו. שלא תטעו, הוא מאמן גדול; אך השאלה היא כמה זמן זה יוכל להימשך ככה והאם זה יספיק במפעלים האירופאים, והשאלה העיקרית היא האם אלגרי הוא המאמן המתאים ליובה הנוכחית, ל”גברת הצעירה”.

מי שצופה במשחקים של יובה רואה שמבחינה התקפית היא לא הכי מוצלחת, אין תבניות התקפה, אין סדר מבחינה התקפית והקבוצה לא יוזמת יותר מידי מבחינה התקפית, היא מנסה לעקוץ ולרוב כאשר היא כובשת היא מתחילה להסתגר מאחור ולנסות לעקוץ עוד כשיש הזדמנויות. אלגרי הוא מאמן שדוגל בחופש לשחקני ההתקפה, בניגוד לדוגמא לפפ גווארדיולה שנותן הוראות מדויקת לכל שחקן ושחקן.

בעידן המודרני הכדורגל השתנה, המאמנים דוגלים לרוב בשיטה יותר התקפית, הם נותנים הוראות טקטיות מדויקות לקבוצה ולכל שחקן ושחקן, הם לא זורקים אותם למגרש ומצפים שהם יפעלו לבד מהראש ויאלתרו. 

יובנטוס בשנים האחרונות החלה להצעיר את הסגל עוד יותר ועוד יותר, הגענו למצב היסטורי שמעולם לא היה ביובה, צעירים חסרי ניסיון עולים לקבוצה הבוגרת ומשתלבים בה. זהו פרוייקט שיובה החלה בו בשנת 2018, פרויקט ה”נקסט ג’ן” שהיום אנחנו רואים את פירותיו. האם אלגרי הוא המאמן המתאים לאמן ולפתח את הכישרונות הצעירים בעידן המודרני? אמנם אפשר לומר שהוא משלב את הצעירים בקבוצה בעיקר בגלל החזון של המועדון וקצת בלית ברירה בגלל פציעות ומצב כלכלי לא טוב, אך מה שחשוב זה מה שהוא עושה בפועל, ובפועל הוא משלב את הצעירים לאט לאט ונותן להם דקות, דבר שראוי לשבח. המוטו של המועדון “ניצחון זה לא חשוב, זה הדבר היחידי שחשוב” זה דבר שאלגרי חי אותו בדמו, הגישה הזאת דורשת תוצאות מיידיות, מה שבדרך כלל אומר חוסר סבלנות לפתח ולטפח כישרונות צעירים. הגישה של יובה הייתה “אתם מייצרים את הכישרונות ואנחנו קונים אותם”. אבל הדברים החלו להשתנות ביובנטוס, על אף שהמוטו עדיין חי ובועט בדם ובמנטליות של יובה, היא פיתחה גישה אחרת לגבי צעירים והחליטה לפתח ולטפח אותם גם בעצמה. בקדנציה הנוכחית אין לאלגרי קבוצה של כוכבים כמו שהיה לו בקדנציה הראשונה, ורק הזמן יוכל לספר אם הוא באמת מתאים לפרויקט הנוכחי של יובה שדורש סבלנות, מה שאומר שהתוצאות לא בהכרח יגיעו בצורה מיידית ובטח לא בצורה שהוא היה מצפה לה.

האמת, זה מרגיש לי כמו קונטה שהתחיל את תהליך הבניה בעשור הקודם ואלגרי המשיך אותו, רק שעכשיו קורה הפוך, אלגרי הוא זה שמתחיל את תהליך הבניה. מסתובבות לא מעט שמועות סביב עתידו של אלגרי, אנשים שמקורבים אליו מאוד אמרו שהוא רוצה לבנות בסיס יציב שהמועדון יוכל לרוץ איתו בשנים הבאות והוא רוצה לקחת לפחות תואר אחד השנה הזאת ולאחר מכן לעזוב, ומצד שני יש גם שמועות על כך שהוא וההנהלה רוצים להמשיך ביחד ואולי אף להאריך חוזה.

פרויקט הנקסט ג’ן

הפרויקט של ה”נקסט ג’ן” זה משהו שיובה לוקחת ברצינות רבה. עד העונה הזאת יובנטוס הייתה הקבוצה היחידה בסרייה א’ עם קבוצת מילואים בליגה מקצוענית, בסרייה ג’. העונה גם אטאלנטה הלכה בעקבותיה של יובה והקימה קבוצת מילואים משל עצמה. חלק מהמטרה של יובה בפרויקט הזה הוא לא רק בשביל עצמה אלא גם בשביל לעורר השראה למועדונים אחרים בליגה ללכת בעקבותיה ולהרים את הרמה של הכדורגל באיטליה. הפרויקט הזה קיבל את שמו רק ב-26 באוגוסט 2022, לפני כן הוא היה פשוט נקרא “יובנטוס עד גיל 23”. מטרת קבוצת המילואים היא לטפח כישרונות צעירים ברוח הפילוסופיה של המועדון ולהפוך אותם לכדורגלנים מקצוענים. השם “נקסט ג’ן” מדגיש את המיקוד בדור הבא של יובנטוס. המסר הוא שיובנטוס נקסט ג’ן תספק הזדמנות לכישרונות צעירים לצמוח ולהתפתח בעולם של יובנטוס, בדרכם להפוך לכדורגלנים מקצוענים. כשהמועדון הודיע על שינוי השם הוא הצהיר שזהו רק הצעד הראשון בהרחבת הפוטנציאל של הפרויקט, שנועד לחזק את המעמד של יובה כמועדון חדשני ומתקדם. 

על פי ‘Opta’ יובנטוס היא הקבוצה היחידה העונה בסריה א’ שכבשו עבורה שלושה שחקנים ילידי 2003 ויותר: סמואל אילינג ג’וניור, קנאן יילדיז ופאביו מירטי. בטופ 5 הליגות הבכירות, רק ברצלונה מובילה על ה”גברת הזקנה” בנתון הזה בעונת 2023/24 (ארבעה שחקנים). זהו דבר חסר תקדים בהיסטוריה של יובה. 

כאמור, יובה לא קבוצה שהייתה מקדמת שחקנים מהאקדמיה לקבוצה הבוגרת אך היו שני שחקנים בולטים שיובה קידמה בעבר מהאקדמיה שלה לקבוצה הבוגרת, קלאודיו מרקיזיו ופאולו רוסי זוכה כדור הזהב בשנת 1982. אך היום יש מספר שחקנים בולטים שכבר השתלבו בסגל של יובה ועוד כאלה שעושים את דרכם אל עבר הקבוצה הבוגרת. ניקולו פאג’יולי, פאביו מירטי,מויזה קין, ניקולסי קאביליה, מתיאס סולה, קנאן יילדיז, אילינג ג’וניור, ז’וזף נונגה, דין הויסן, אנזו ברנצ’אה ועוד, כבר עשו את דרכם לקבוצה הבוגרת. אמנם סולה, הויסן וברנצ’אה נמצאים בהשאלה אך המטרה היא שהם יקבלו דקות משחק, יצברו ניסיון ויחזרו לקבוצה הבוגרת להשתלב בסגל, בפרט הויסן וסולה, לגבי ברנצ’אה לא ידוע מה התוכניות של יובה לגביו. 

מה שמדהים בכך הוא שרוב השחקנים האלו הם כישרונות גדולים שיש עתיד מזהיר לפניהם. 

ומה שבטוח הוא שנקודת האור הגדולה ביותר של יובה שמאירה לרוב ככל האוהדים של המועדון אלו הצעירים האלו. יכול לספר מהחוויה האישית שלי שבתקופות הכי חשוכות שחוויתי בתור אוהד הצעירים האלו היוו עבורי נקודת אור ותקווה. יובנטוס כבר לא ה”גברת הזקנה”, היא ה”גברת הצעירה”.

 

 

4 תגובות
  1. דוד טרזגה כותב

    האתר הזה מתנה עבור אוהדי יובנטוס, אני ממש התחלתי לצרוך פה תוכן קבוע על יובנטוס המשיכו ככה תודה רבה לכם.

    כיף שיש גם אוהדים ופרשנים שפויים שרואים את העבודה הגדולה ומוצלחת של אלגרי כי עם תוצאות לא מתווכחים ושלא נדבר על הנסיבות.

  2. דאוד כותב

    וואו איזו השקעה! כל הכבוד לעוסקים במלאכה

  3. יובנטוס IL כותב

    תודה רבה לכם על המחמאות, שמחים לשמוע!
    אם תרצו לצרוך עוד תוכן לגבי יובנטוס, אתם מוזמנים להצטרף לערוץ ולקבוצת הדיונים שלנו. אפשר להצטרף לשם דרך דף הכתב שלנו באתר או דרך הלינק הזה: https://t.me/JuventusIL

  4. דן כותב

    איכותי ומדויק

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן