“אני חושב שמנצ’סטר יונייטד היא הקבוצה הכי טובה בעולם” | ג’ים רטקליף בראיון

האהבה לכדורגל, החיבור ליונייטד, החתמת שחקנים, שיפוץ האיצטדיון ומי לדעתו תקח אליפות. הבעלים החדשים של יונייטד בראיון מיוחד.

“רכבתי באופניים לאורך השנים, עשיתי 40 מרתונים בחיים. מה שאני הכי נהנה לעשות עם האופניים זה עליות”.

מנצ’סטר יונייטד היא כנראה העלייה הקשה ביותר שסר ג’ים רטקליף יצטרך לטפס. עלייה שפעם הייתה ירידה נוחה למסלול של תארים, הפכה עם השנים לעלייה כבדה, כשהשאלה הנשאלת היא האם ג’ים רטקליף יצליח לכבוש אותה, ולהחזיר לה את היוקקרה הישנה.

סר ג’ים רטקליף הגיע למנצ’סטר יונייטד לפני כחודש, כשרכש 25% מבעלות המועדון מידי האחים גלייזר תמורת 300 מליון יורו. נדמה, שמאז שחתם במועדון, איש העסקים בן ה-71 לא מפסיק לעבוד. זה התחיל עם הניסיון להחתמת דן אשוורת’ מניוקאסל, והבאת עומאר בארדה, שעובד כיום ביריבה העירונית מנצ’סטר סיטי, כמנכ”ל המועדון. בנוסף, הדיבורים בקבוצה על בניית איצטדיון חדש נמצאים באוויר, וכבר מונתה וועדה מתקדמת לבחינת השינויים ב’אולד טראפורד’, ונראה כי המהפכה ביונייטד רק התחילה.

היום(שלישי), התיישב רטקליף לראיון ארוך בו דיבר על מגוון נושאים, ובין היתר הוא דיבר על עצמו ועל המועדון החדש שלו: “אני חושב שהכדורגל תמיד היה הספורט הכי אהוב עליי מאז שהייתי ילד”, פתח רטקליף את הראיון. “כשהייתי קטן הייתי נוהג בתחרויות אופניים ולמען האמת הייתי טוב בזה מאשר כדורגל, אבל הכדורגל הוא האהבה שלי. הייתי שחקן בסדר, אני חושב שקשר אחורי היה הכי מתאים לי”.

רטקליף, שהגיע לקבוצה אחרי שרכש את ‘רוזואן ספורט’ מהליגה השוויצרית, ובשנת 2019 את ניס הצרפתית, דיבר קצת על הכניסה שלו אל עולם הכדורגל והמוטיבים המובילים אותו: “זה למידה ענקית (הכניסה לכדורגל), לוקח לך זמן להסתגל לאתגר חדש, אבל כשאתה רוכב על עסק כזה או אחר זה לא משנה, כל עוד אתה מבין את כל הנושאים. אתה חייב להאמין בכדורגל, אתה חייב להאמין במנצ’סטר יונייטד, לפגוע בכל הפרטים, באנשים הנכונים הנמצאים במקומות הנכונים ועושים את הדברים הנכונים. זה מתוח נכון, יש לך אווירה תחרותית, אבל בסוף היום האנשים נחמדים וכיף לך לעבוד איתם. כשהגעתי למנצ’סטר יונייטד זה לא היה ככה, ואנחנו מנסים לשנות שזה יהיה ככה בהמשך”.

“אני חושב שאצל יונייטד תמיד יש סוג של קסם. בובי צ’רלטון, ג’ורג בסט, קנטונה המלך, רוי קיין ופרגוסון עצמו. תמיד היה סוג של זהר, קסם, סביב המועדון. זאת הסיבה שהוא אחד המועדונים הגדולים בעולם. זה אחד הדברים שאסור לנו לשכוח, האלמנטים של יונייטד הם חלק מהמותג. בעשור האחרון נשענים יותר מדי על הקסם הזה, ואני רוצה להחזיר אותנו לשם בסופו של דבר.”

רטקליף התייחס למספר שחקנים שונים, ונשאל האם היה מביא אותם לקבוצה. הראשון שהוא דיבר עליו היה קשרה של ריאל מדריד, ג’וד בלינגהאם: “הוא כדורגלן נהדר, אבל אני חושב שהוא לא נמצא עכשיו בפוקוס שלנו. הפתרון הוא לא לבזבבז המון כסף עבור חבורה של שחקנים, כי זה מה שעשו כאן ב-10 שנים האחרונות. הדבר הראשון שאנחנו צריכים לעשות זה לשים את האנשים הנכונים במקומות הנכונים, לבנות ארגון חזק ומסודר, אני חושב שזה הבסיס הקריטי למועדון כדורגל טוב. יותר מאשר למצוא שחקנים טובים”. רטקליף התייחס גם לקיליאן אמבפה, ואמר: “מה שאני ארצה לעשות זה למצוא את האמבפה הבא, זה לא כל כך חכם לקנות את אמבפה. במובן מסויים, כל אחד יכול לעשות את זה. אבל מה שמיוחד זה למצוא את האמבפה הבא, את הבלינגהאם הבא, את רוי קין הבא”.

סר ג’ים נשאל מי לדעתו השחקן הגדול ביותר ששיחק ביונייטד: “נראה לי שכריסטיאנו רונאלדו. אני זוכר את בובי צ’רלטון, שהוא כמובן האגדה של מנצ’סטר יונייטד, אבל אני חושב שאחרי ששאלו את אלכס פרגוסון מי השחקן הכי טוב שאימנת והוא עונה רונאלדו, אז אני גם אגיד רונאלדו. ג’ורג בסט הוא השחקן הכי כשרוני אי פעם לדעתי”.

במהלך הראיון, רטקליף הרבה להשוות את הקבוצה של 99′ – לחזון אותו הוא רוצה לבנות בקבוצה הנוכחית במנצ’סטר: “הקבוצה האהובה עליי היא זאת של 99′, זוכת הטרבל. אני לא יודע אם אתה זוכר, אבל לא היינו צריכים לזכות בו, לקחנו את זה ב-3 דקות האחרונות. באיירן שלטה לכל אורך המשחק. היינו אז בלי רוי קין ופול סקולס, מי שלדעתי היו שניים מהשחקנים הכי מוכשרים בקבוצה. ראינו לאחרונה איך סיטי בלי האלנד ודה בריינה מאבדת קצת אוויר מהגלגלים, אנחנו זכינו בטורניר הזה ב-99′ בלי השניים האלה. “אני חושב שהייתי מחזיר כיום לקבוצה את פול סקולס, הוא הסוג של השחקן שהכי חסר לנו. יש לנו כמה שחקנים שדומים לרוי קין כמו קאסמירו, קשרים הגנתיים כאלה, אבל אין לנו פול סקולס”.

“ב-2 בינואר הגעתי למנצ’סטר לדון עם אנשים, ואלכס פרגוסון היה הבנאדם הראשון שפגשתי”, שיתף רטקליף במהלך השיחה. “היינו אמורים לדבר בין השעה 9:00 לשעה 10:00, אבל נשארנו עד 13:00. הוא ממש אוהב את המועדון. אני חושב שאלכס לוקח את הזמן עם אנשים לפני שהוא נקשר אליהם, יש לנו שיחות טובות ואני נהנה במפגשים איתו. הקבוצה ממש חשובה לו, הוא היה כאן 27 שנה”.

בתחילת החודש שעבר, הוכרז כי עומד לקום צוות ניהולי חדש בראשותו של לורד סבסטיאן קו, לשעבר יו”ר הוועדה המארגנת של אולימפיאדת לונדון, יחד עם אנדי ברנהאם, ראש עריית לונדון, שרה טוד, מנכ”לית מועצת טראפורד, והקפטן לשעבר, גארי נוויל, אשר ידון בפיתוח האולד טראפורד והאזור שסביבו. רטקליף התייחס בהרחבה לנושא האיצטדיון ואמר: “אני חושב, לפחות לדעתי, שמנצ’סטר יונייטד היא הקבוצה הכי טובה בעולם. אני מאמין שכל בן אדם יסכים שהיא לפחות בטופ 3 קבוצות בעולם. בנוסף, היא ככל הנראה מותג הספורט הכי גדול בעולם, כמה מהמותגים באמריקה גדולים אבל לא בינלאומיים כמו מנצ’סטר יונייטד. מנצ’סטר יונייטד היא קצת כמו קוקה קולה, בכל מקום שתלך אליו בעולם – תמצא אותה. אז אנחנו צריכים שיהיה לנו איצטדיון שיכבד את המותג ואת הקבוצה. ה’אולד טראפורד’ אולי התאים לפני 20 שנה, אבל לא היום. זה כמובן עדיין איצטדיון הפריימרלייג הכי גדול שיש, אבל הוא קצת עייף. תסתכל על מה שריאל מדריד עושה עם ה’ברנאבאו’ וברצלונה עם ה’קאמפ נאו’. ה’ברנאבאו’ נראה היום מדהים, הייתי במשחק חצי הגמר של סיטי נגד ריאל לפני שנתיים והוא איצטדיון נהדר, זה כמו היכל של רעש. ואז אתה מסתכל על ה’פרמיירליג’, ואין לנו שום מקום להשוות לאיצטדיונים האלה. ה’פרמיירליג’ היא פי כמה גדולה יותר מה’לה ליגה’, באיכות הקבוצות והכסף. האנשים מסביב לעולם מכירים את כל הקבוצות ב’פרמיירליג’, אבל לא את כל המועדונים מהלה-ליגה או מ’הבונדסליגה’. מכירים את ווסטאהם, אברטון, אז ה’פרמיירליג’ צריכה שיהיה לה מגרש שיהווה דוגמא ותחרות לאיצטדיונים הענקיים האלה באירופה”.

לטענת רטקליף, המיקום ההיסטורי של ה’אולד טראפורד’ חשוב גם לעתידה של מנצ’סטר בפרט, ולצפון אנגליה בכלל, ולכן וחשוב לחדש אותו: “אם תסתכל על המיקום של ה’אולד טראפורד’, ולמה הוא נמצא איפה שהוא נמצא, זה המיקום המרכזי של המהפכה התעשייתית שהייתה בעבר. ועדיין זה הפארק התעשייתי הגדול ביותר באירופה, הכל התחיל שם. הסיבה שהוא נבנה שם זה כדי שכל העובדים אחרי העבודה יוכלו לקום וללכת לצפות במשחק בלי צורך בתחבורה, זה היה כבר  לפני 100 שנה. המיקום של מערב מנצ’סטר הוא אזור עייף, אם יש מקום שצריך ריענון בבריטניה זה ככל הנראה המקום הזה. זה מקום חשוב היסטורית עבור המדינה, מרכז המהפכה התעשייתית. הממשלה עצמה יכולה לתרום. אני חושב שאם היא תעשה את זה, זה לא יכעיס את מנצ’סטר סיטי, ההפך. זה יתרום לכלל האנשים הגרים בצפון אנגליה, אפילו הנבחרת תוכל להגיע ולשחק כאן”.

מנצ’סטר סיטי הפכה בשנים האחרונות את ההגמוניה בעיר. עיר, שעד לפני עשור הייתה בשליטה אדומה מובהקת, הפכה עם השנים בהתנהלות נכונה לעיר שכולה התכול של סיטי. רטקליף נשאל האם לדעתו מנצ’סטר סיטי גדולה מיונייטד כיום: “בלי שאלה בכלל. היא, ביחד עם ליברפול, עשתה צעדים מדהימים להגיע לאיפה שהיא נמצאת כיום. גם ליברפול עשתה דברים נהדרים, אבל סיטי במקום הראשון. אם תסתכל שוב על צפון מערב אנגליה, נמצאות בה שתיים מהקבוצות הטובות באירופה כיום. המשחק שהיא שיחקה שנה שעברה נגד ריאל מדריד היה באמת מבחן דרך חשוב והיא צלחה אותו. הניצחון 4-0 היה מרהיב, במחצית הראשונה אני חושב שזה היה הכדורגל הכי טוב שראיתי בחיי. ריאל מדריד לא נגעה בכדור, פשוט מדהים”.

לקראת סיום סיפר ג’ים רטקליף את משנתו כיצד עתיד הכדורגל נראה בעיניו: “אני חושב שהעתיד של הכדורגל לא הולך להיות רק ההגעה למשחק כדורגל ולחזור הביתה, או כמו שקורה היום שאנשים יוצאים כמה דקות לפני הסוף בגלל שהתחבורה הציבורית על הפנים. בעתיד, כמו שכבר הבינו ב’ברנאבאו וב’קאמפ נואו’, האצטדיון יהיה היכל, שהוא יותר כמו קמפוס להנאה. לתפוס משהו לאכול, לצפות בדבר מסוים על המסך, שופינג או מוזיאון. ככה אתה משמר את האוהד במקום לאורך זמן, אין לך את בעיות התחבורה, כי אין את ה’פיק’ ביציאה. בנוסף, מכל המכירות האלה, הרווח של המועדון יכול לגדול וככה יתאפשר יותר חופש בכל נושאי ה’פייר פליי’. ניצחון לשני הצדדים”.

לבסוף השיב רטקליף מי לדעתו תזכה במרוץ המשולש לאליפות העונה בפריימרליג: “אני שונא את כולם. יש לנו את ליברפול, מנצ’סטר סיטי וארסנל. אני האמת לא יודע, הם כולם ‘האויבים’ במובן מסויים. אני אהיה נחמד לארטטה, כי הוא עשה שם עבודה טובה וארסנל הייתה סבלנית איתו”.

1 תגובה
  1. GGMU כותב

    ראיון מעולה תודה
    סוף סוף יש בוס!

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן