כדור הזהב – הזוכים של ימינו אנו

ברוכים השבים לסדרת הכתבות אודות הפרס האישי המכובד ביותר בעולם הכדורגל, והפעם החלק האחרון בסדרה (לעת עתה). בחלקים הקודמים סקרנו את אודות הפרס ואת מגוון הזוכים בעשורים השונים, כולל את השליטה המרהיבה של עידן מסי את רונאלדו בתואר. הפעם נצלול אל העידן של ימינו אנו ובו נכיר את הזוכים השונים מהשנים האחרונות

תארים אישיים או קבוצתיים, למה מהשניים יש השפעה גדולה יותר על מורשת של שחקני כדורגל? מחד, תאריו האישיים בהם זכה השחקן שמים את הזרקור עליו בלבד, בנפרד מקבוצתו ובעצם משקפים את יכולות הכדורגל האינדיבידואליות שלו. מאידך, שאיפתו של כל כדורגלן היא למלא את ארון הגביעים שלו בכמה שיותר תארים קבוצתיים, לשחק על הבמות הגדולות, להגיע להישגים ולפסגות הגבוהות ביותר כשהוא עוזר לקבוצתו לנצח. האמת נמצאת, כמו בהרבה מקרים אחרים, באמצע. אך אם אנחנו בוחרים לדבר על תארים אישיים, אין פרס גדול יותר מאשר כדור הזהב.

השחקן ששם קץ להגמוניה של מסי ורונאלדו בפרס היוקרתי הוא חברו של הפורטוגלי בריאל מדריד.

לוקה מודריץ’ (2018)

לאחר עשור שלם של שליטה אבסולוטית בפרס, הגיע הקרואטי של ריאל מדריד ועשה היסטוריה.

מודריץ’ היה שחקן קבוע בהרכב כאשר ריאל מדריד זכתה בליגת האלופות בעונת 17/18, כשהוא חלק משמעותי בניצחון בגמר מול ליברפול אשר הוביל את הבלאנקוס לזכייה בתואר שלישי ברציפות, הישג שאף קבוצה לא רשמה לפני כן בעידן ליגת האלופות. על הופעותיו לאורך המפעל, מודריץ’ נכלל בקבוצת העונה בליגת האלופות בפעם השלישית ברציפות, וקיבל בטקס פרסי אופ”א את הפרס עבור הקשר הטוב ביותר בעונת ליגת האלופות בפעם השנייה ברציפות.

הסיבה המרכזית לזכייתו של הקשר בתואר הנחשק היא קמפיין המונדיאל האדיר שלו, בו סחף את נבחרתו עד לגמר, הישג השיא שלה בכל הזמנים.

במהלך המוקדמות לטורניר, קיבל לידיו את סרט הקפטן באופן קבוע, ערך את הופעתו ה-100 במדים הלאומיים והוביל את הנבחרת לעלייה לגביע העולם דרך משחקי הפלייאוף. במהלך המונדיאל, מודריץ’, יחד עם איבן ראקיטיץ’ ומריו מנדז’וקיץ’ – כונו “דור הזהב” השני של קרואטיה. מודריץ’ הצטיין בשלב הבתים, כאשר בשניים מתוך שלושת המשחקים הוא כובש ונבחר לאיש המשחק, ואף מדורג על ידי מספר מגזינים כשחקן הטוב ביותר בכל שלב הבתים. לאחר שאת שלבי שמינית ורבע הגמר היא עברה בדו קרב בעיטות עונשין, בחצי הגמר היא היא פגשה את אנגליה, גברה עליה 2-1 בהארכה והעפילה לראשונה בתולדותיה לגמר גביע העולם. יומיים לפני המשחק המכריע התפרסם שמודריץ’ רץ הכי הרבה קילומטרים, יותר מכל שחקן אחר בטורניר, היה שלישי במצבי הבקעה שיצר ובנוסף היה בעל מספר הדריבלים הגבוה ביותר לפי משחק ובעל מספר הרב ביותר של מסירות בחצי המגרש של היריב בנבחרתו. למרות שקרואטיה הובסה 4–2 על ידי צרפת בגמר, הוא זכה בפרס השחקן המצטיין של הטורניר ונכלל בנבחרת הטורניר.

בשל ביצועי המועדון שלו והנבחרת הלאומית במונדיאל 2018, זכה מודריץ’ בפרס שחקן השנה של אופ”א ובפרס שחקן השנה של פיפ”א. בדצמבר, הוא הוסיף את כדור הזהב לארון התארים האישי שלו, וזוהי בעצם הפעם הראשונה מאז 2007 שבו הפרס לא חולק לידיהם של ליונל מסי או כריסטיאנו רונאלדו. יתר על כן, מלבד היותו לשחקן הקרואטי הראשון שזכה בפרסים אלו, מודריץ’ היה לשחקן הראשון שזכה גם בפרס השחקן המצטיין של גביע העולם וגם בפרס שחקן השנה של אופ”א באותה שנה מאז רונאלדו ב-1998, ופרס השחקן המצטיין של הטורניר ופרס שחקן השנה של פיפ”א אחרי רומאריו ב-1994. בנוסף, הוא השחקן הראשון שזוכה בפרסים אלו ממדינות יוגוסלביה לשעבר, והכדורגלן הראשון ממזרח אירופה שזכה בכדור הזהב אחרי אנדריי שבצ’נקו ב-2004. הוא השחקן העשירי בהיסטוריה של המועדון הלבן ממדריד שמניף את התואר.

מודריץ’ זכה במספר פרסים אישיים, כולל שחקן פיפ”א לגברים הטוב ביותר, ופרס שחקן השנה לגברים של אופ”א. הוא גם נבחר לפליימייקר הטוב בעולם של IFFHS בשנת 2018. הוא גם נבחר ב-FIFPRO World 11 שש פעמים ושלוש פעמים לנבחרת השנה של אופ”א. בשנת 2019 הוענק לו פרס רגל הזהב על תוצאות קריירה ואישיותו מעוררת ההשראה.

לאחר קבלת פרס שחקן השנה לגברים של פיפ”א, מודריץ’ הצהיר שזה “מראה שכולנו יכולים להפוך לטובים ביותר עם עבודה קשה, מסירות ואמונה, כל החלומות יכולים להתגשם”. מודריץ’ הקדיש את כדור הזהב ל”כל השחקנים שכנראה היו ראויים לזכות בו ולא זכו” בעשור האחרון, כולל צ’אבי, אנדרס אינייסטה, ווסלי סניידר.


לאחר שמודריץ’ סיים את עידן מסי ורונאלדו בכדור הזהב, חוזר הארגנטינאי וחוקק את שמו בדפי הזהב של ההיסטוריה מספר פעמים נוספות.

ליונל מסי (2019,2021,2023)

בתחילת עונת 18/19 מונה הפרעוש לקפטן ברצלונה כאשר החליף בתפקיד את אינייסטה הגדול.

בתחילת 2019, מסי הבקיע את שערו ה-400 בלה ליגה בהופעתו ה-435 במפעל, והפך לשחקן הראשון אי פעם שמגיע למאזן זה באחת מחמש הליגות הבכירות באירופה. ב-2 בפברואר, מסי הפך לשחקן השלישי בלבד בהיסטוריה של הליגה הספרדית אחרי כריסטיאנו רונאלדו והוגו סאנצ’ס שמגיע ל-50 פנדלים מוצלחים בתחרות. מאוחר יותר באותו חודש, מסי כבש את השלושער ה-50 בקריירה שלו וגם סיפק אסיסט לסוארס. אחד מהשערים היה גם שערו ה-650 בקריירה עבור מועדונו ומדינתו. ברבע גמר ליגת האלופות, מסי כבש פעמיים בניצחון הביתי 3-0 על מנצ’סטר יונייטד בגומלין, שראה את ברצלונה מעפילה לחצי גמר המפעל לראשונה מאז 2015. אלו היו גם השערים הראשונים שלו ברבע גמר ליגת האלופות מאז 2013.

ב-27 באפריל, מסי עלה מהספסל להופעתו ה-450 במסגרת המקומית, כבש את השער היחיד במשחק והבטיח לברצלונה את תואר האליפות, שהיה הראשון שלו כקפטן הקבוצה. במשחק הראשון במסגרת חצי גמר ליגת האלופות, מסי כבש פעמיים בניצחון הביתי 3-0 על ליברפול. השער השני שלו במשחק, הובקע בבעיטה חופשית, היה שער המועדונים ה-600 בקריירה שלו, שכולם הובקעו עבור ברצלונה. במשחק הגומלין באנפילד, אחד האייקונים של השנים האחרונות, ברצלונה ספגה תבוסה 4–0, מה שגרם לליברפול להעפיל למשחק הגמר. מסי זכה בתואר הפיצ’יצ’י השישי שלו בתור מלך השערים של הליגה עם 36 שערים ב-34 הופעות. עם זכייה בתואר השישי הוא השתווה לסארה כשחקן עם הכי הרבה פרסי מלך השערים בלה ליגה. בנוסף, זכה בפרס נעל הזהב השישית שלו, והשלישית ברציפות.

בקיץ אותה שנה, השתתף פעם נוספת בטורניר הקופה אמריקה עם נבחרתו, אותו סיימו במקום השלישי. מסי העיר שזה לא היה הקופה אמריקה הכי טובה שלו, ובמקביל מתח ביקורת על האיכות הירודה של המגרשים, ולאחר ההפסד בחצי הגמר לברזיל מתח ביקורת גם על השיפוט. הוא הורחק יחד עם גארי מדל בדקה ה-37 של המשחק על המקום השלישי, לאחר שהיה מעורב בעימות עם המגן הצ’יליאני. בעקבות המשחק, מסי סירב לאסוף את המדליה שלו, ורמז בראיון לאחר המשחק כי הערותיו בעקבות חצי הגמר הובילו להרחקתו. מאוחר יותר פרסם התנצלות על הערותיו, אך נקנס ב-1,500 דולר והורחק למשחק אחד, מה שהוציא אותו מהמשחק הבא של ארגנטינה במוקדמות גביע העולם. ב-2 באוגוסט, מסי הורחק לשלושה חודשים מכדורגל בינלאומי ונקנס ב-50,000 דולר על הערותיו נגד החלטות השופט.

בעונת 19/20, שערו הראשון של העונה הובקע בבעיטה חופשית. זה היה השער ה-420 שלו בלה ליגה, שראה אותו שובר את השיא של כריסטיאנו רונאלדו של 419 שערים שהובקעו בחמש הליגות הבכירות של אירופה. מאוחר יותר באוקטובר, מסי כבש את שערו הראשון בליגת האלופות בניצחון חוץ 2-1 על סלביה פראג, והפך לשחקן הראשון שכובש ב-15 עונות רצופות בליגת האלופות (לא כולל סיבובי מוקדמות). הוא גם השווה את השיא המשותף של ראול וכריסטיאנו רונאלדו של הכי הרבה קבוצות נגדן כבשו במפעל (33) ומאוחר יותר שבר אותו כשהבקיע נגד דורטמונד בהופעתו ה-700 עבור המועדון. מסי שבר כמה שיאים של הנמסיס רונאלדו באותה תקופה, כשהראשון שבהם היה מאזן השערים ברמת המועדונים, כשעבר את רף 606 השערים של הפורטוגלי והעמיד אותו על 608. כמו כן, כבש את השלושער ה-35 שלו בליגה הספרדית, ובכך שבר את שיאו של הפנומן.

ב-2 בדצמבר הוענק למסי כדור הזהב השישי, שהציב אותו לבדו בפסגת ההר כמחזיק הבלעדי במספר שיא של כדורי זהב.


בין זכיותיו של הארגנטינאי בשנים 2019 ו-2021, לא חולק הפרס בשנת 2020 עקב מגפת הקורונה, מה שהוביל לכך שרוברט לבנדובסקי לא זכה לכבוד המגיע לו לזכות בתואר. באיירן מינכן שלו זכתה בטרבל הגדול, והפולני הוכיח את עצמו כחלוץ הטוב בעולם עם סך מדהים של 55 שערים. הטקס של 2020 בוטל, לאחר שהרשויות בצרפת קיבלו את ההחלטה לבטל את עונת הליגה המקומית. “השוויון הנדרש לתואר זה לא יתקיים, במיוחד כשמדובר בהערכת ביצועים והכנה: כל המתמודדים בפרס לא יהיו באותה סירה”, אמר העורך הראשי של פרנס פוטבול, פסקל פרה.

עונת 20/21 הייתה האחרונה של הארגנטינאי במדי הבלאוגרנה. הוא העביר ביקורת על שחרורו של לואיס סוארס מהקבוצה כשאמר: “בשלב הזה שום דבר לא מפתיע אותי יותר”. מאוחר יותר באותה שנה הבקיע בליגת האלופות וקבע בכך את עונתו ה-16 ברציפות שהוא כובש במפעל. ב-23 בדצמבר, מסי הבקיע את שערו ה-644 עבור ברצלונה, כשהוא עובר את פלה כשחקן עם הכי הרבה שערים שהובקעו למועדון בודד. על מנת לחגוג את ההישג שלו, חברת הבירות באדווייזר שלחה בקבוקי בירה מותאמים אישית לכל שוער שמסי כבש מולו. “ברכות על השיא ההיסטורי שלך, ליונל. אבל מעל הכל, מזל טוב על הקריירה היפה שלך בברצלונה. סיפורים כמו שלנו, על אהבת אותו מועדון כל כך הרבה זמן, לצערי יהיו נדירים יותר ויותר בכדורגל. אני מעריץ אותך מאוד, ליאו מסי.” כך הגיב פלה לשבירת שיאו.

בתחילת 2021, בארסה של מסי כשלה להעפיל לרבע גמר ליגת האלופות לראשונה מזה 14 שנה, כשהפסידה לפריז סן ז’רמן בסיכום שני המפגשים.

ב-15 במרץ, מסי כבש שני שערים בניצחון 4-1 מול הואסקה, והפך לשחקן הראשון בהיסטוריה שכובש לפחות 20 שערים ב-13 עונות רצופות בחמש הליגות הבכירות באירופה. שישה ימים לאחר מכן, הוא עבר את השיא של צ’אבי והגיע לשיא מועדון של 768 הופעות. כחודש מאוחר יותר, מסי כבש פעמיים כשברצלונה זכתה בגביע המלך. עם השער השני שלו, הוא שבר את השיא של גרד מולר של 30 שערים לפחות ב-12 עונות רצופות במסגרות מועדונים, וקבע שיא חדש של 13. עם התואר ה-35 שלו עם ברצלונה, מסי גם עקף את שחקן הכנף לשעבר של מנצ’סטר יונייטד, ריאן גיגס, בתור הכדורגלן המעוטר ביותר במועדון יחיד. ב-16 במאי, מסי כבש את שער הליגה ה-30 שלו בקמפיין, שהתברר מאוחר יותר כשערו האחרון ומשחקו בחולצה של ברצלונה. הוא סיים כמלך השערים בלה ליגה וקיבל את תואר הפיצ’יצ’י בפעם השמינית בקריירה שלו.

בקיץ אותה שנה, נערך טורניר הקופה אמריקה בברזיל, בו מסי כבש מבעיטה חופשית בתיקו 1-1 מול צ’ילה במשחק הפתיחה של ארגנטינה. ב-21 ביוני, מסי שיחק במשחקו ה-147 במדים הלאומיים, ובכך השווה את שיאו של חוויאר מסצ’ראנו כשחקן בעל מספר ההופעות הרב ביותר עבור ארגנטינה. ב-6 ביולי, בתיקו 1–1 בחצי הגמר מול קולומביה, מסי ערך את הופעתו ה-150 במדי ארצו ורשם את האסיסט החמישי שלו בטורניר, שהשווה את שיאו של מעורבות בתשעה שערים בטורניר בודד אותו השיג חמש שנים קודם לכן. מאוחר יותר הבקיע את הבעיטה שלו בדו-קרב הפנדלים כדי לעלות את מדינתו לגמר. במשחק הגמר, ארגנטינה ניצחה את המארחת ואת האלופה המכהנת ברזיל 1–0, והעניקה למסי את התואר הבינלאומי הגדול הראשון שלו ואת התואר הראשון של הנבחרת מאז 1993, כמו גם את השיא המשותף של 15 זכיות בקופה אמריקה בסך הכל. מסי היה מעורב ישירות בתשעה מתוך 12 השערים שכבשה ארגנטינה, כשכבש ארבעה ובישל חמישה. הוא נבחר לשחקן הטורניר על הופעותיו, כבוד שחלק עם ניימאר. הוא גם סיים כמלך השערים בשוויון עם לואיס דיאז מקולומביה, כאשר נעל הזהב הוענקה למסי מכיוון והיו לו יותר בישולים. בטורניר הזה הוא הוריד קוף ענק שישב על הגב שלו. “היה לי ברור שאני חייב לנסות עד הטורניר האחרון ושאני לא יכול לפרוש מהנבחרת בלי לזכות במשהו” – מסי אמר לאחר הזכייה.

ב-1 ביולי, מסי הפך לשחקן חופשי לאחר שחוזהו הסתיים, כאשר המשא ומתן על עסקה חדשה הסתבך עקב בעיות פיננסיות בברצלונה. ב-5 באוגוסט הודיעה ברצלונה שמסי לא יישאר במועדון, למרות ששני הצדדים הגיעו להסכמה ואמורים היו לחתום על חוזה באותו יום. המועדון ציין מכשולים פיננסיים ומבניים שמציבות תקנות הלה ליגה כסיבה לעזיבת מסי. נשיא המועדון ג’ואן לאפורטה האשים גם את הדירקטוריון הקודם בעזיבתו של מסי באומרו “הבסיס לכל דבר הוא האסון שהותיר הדירקטוריון הקודם”, הוא הוסיף ואמר “החוב הצפוי גבוה בהרבה והיו לנו כמה חוזים שפירושם שלא היה לנו מרווח בשכר”. שלושה ימים לאחר מכן, במסיבת עיתונאים מלאת דמעות שהתקיימה בקאמפ נואו, מסי אישר שהוא יעזוב את ברצלונה.

מספר ימים לאחר מכן, הוא הצטרף לפ.ס.ז. לארגנטינאי לקח זמן להשתלב במועדון הצרפתי, כשבחודשים האחרונים של שנת 2021 הוא מציג יכולת פחותה מזו שהתרגלנו ממנו. למרות זאת, לאחר שכבש 40 שערים במשך השנה הקלנדרית ועזר לארגנטינה לזכות בקופה, מסי קיבל את כדור הזהב השביעי שלו.

פעם נוספת חלוצה של באיירן, לבנדובסקי, יכל לחוש החמצה. ההסבר על ביטול הפרס בשנת 2020 לא ממש החזיק מים, אבל לא הייתה לו השפעה שלילית על לבנדובסקי, שחזר לכבוש עוד 62 שערים עבור באיירן בכל המסגרות ב-2021. הייתה תחושה שהנה, שסוף סוף הוא יזכה בכדור הזהב שנשלל ממנו בשנה הקודמת – והוא אכן צבר סה”כ 580 נקודות הצבעה. לרוע המזל, זה עדיין היה 33 נקודות מאחורי מסי, שאמר ליריבו בנאום הזכייה שלו: “כולם יודעים ואנחנו מסכימים שהיית המנצח בשנה שעברה. אני חושב שפרנס פוטבול צריך להעניק לך את כדור הזהב שלך לשנת 2020 – מגיע לך. וכדאי שיהיה לך את זה בבית.”

לבנדובסקי בסופו של דבר נאלץ להסתפק בפרס ‘גרד מולר לחלוץ השנה’, שעד היום מרגיש כמו סטירת לחי עבורו.

* לאחר זכייתו השביעית של מסי, חל שינוי בפורמט של מפעל כדור הזהב. בשנת 2022, פרנס פוטבול שינה את הכללים של הפרס, כך שהוא לא ניתן על הישגים במהלך שנה קלנדרית, אלא עבור עונת כדורגל.

לאחר שנה בה לא זכה בתואר, פתח מסי את עונת 22/23 במדי הקבוצה מעיר האורות הצרפתית, וכבש במשחק הסופר קאפ הצרפתי כדי להניף תואר ראשון לעונה. בשל כושרו הירוד בעונה הקודמת, מסי לא היה מועמד לפרס כדור הזהב לראשונה מאז 2005, אך הוא חזר לכושרו המוכר ונבחר לשחקן חודש ספטמבר בליגה הצרפתית. ב-5 באוקטובר הוא כבש בתיקו 1-1 בחוץ מול בנפיקה בליגת האלופות, והפך לשחקן היחיד בתולדות התחרות שכובש מול 40 יריבות שונות בליגת האלופות.

הגורם העיקרי ביותר, אשר בזכותו זכה בפעם השמינית בכדור הזהב, הוא ללא ספק זכייתו במונדיאל שנערך בקטאר בחורף 2022. ארגנטינה פתחה עם הפסד מפתיע לערב הסעודית בו מסי כבש פנדל שלא סייע. במשחק הקריטי מול מקסיקו, כבש ובישל בדרך לניצחון, שהתווסף לעוד אחד כזה נגד פולין של לבנדובסקי. בשמינית הגמר ערך את הופעתו ה-1,000 בקריירת הבוגרים שלו, בה הבקיע בניצחון על אוסטרליה. ברבע הגמר נגד הולנד כבש בפנדל, לפני שהמשחק נגרר לדו קרב מהנקודה הלבנה, בו גם הבקיע ושלח את נבחרתו לחצי הגמר נגד קרואטיה. בחצי הגמר, מסי רשם את הופעתו ה-25 בגביע העולם, כשהוא משתווה ללותר מתאוס הגרמני, וכבש את שער הפתיחה בפנדל לפני שבישל לשער השלישי של ארגנטינה. עם שערו ה-11 במונדיאלים, מסי עקף את בטיסטוטה והפך למלך השערים של ארגנטינה בכל הזמנים בגביע העולם. ארגנטינה עלתה לגמר מול צרפת, כשמסי הצהיר שזו תהיה הופעתו האחרונה במונדיאל.

בגמר, רשם את ההופעה ה-26 שלו במשחקי גביע העולם, ובכך שבר את שיאו של מתאוס. הוא כבש את שער הפתיחה של ארגנטינה בפנדל, והפך תוך כדי כך לשחקן הראשון מאז ששלב 16 האחרונות הוצג ב-1986, שכובש שער בכל סיבוב של מהדורת מונדיאל בודדת. התמודדות זו נחשבת לאחד המשחקים הגדולים ביותר בתולדות הכדורגל, אם לא הגדולה שבהן. לאחר שהדרום אמריקאיים איבדו יתרון 2-0 בתוך שתי דקות והמשחק הלך להארכה, מסי כבש שער נוסף אך כמוהו גם אמבפה, שסיים את המשחק עם שלושער. ממש לפני שריקת הסיום, רשם שוערה של ארגנטינה, אמיליאנו מרטינז, את אחת ההצלות הגדולות בתולדות המשחק, כאשר מנע מרנדל קולו מואני לכבוש ולהביא את גביע העולם לצרפתים. המשחק הלך לפנדלים, בו ניצחו הארגנטינאים 4-2, סיימו את בצורת 36 השנים של המדינה והביאו לה את גביע העולם השלישי בתולדותיה. מסי קיבל את את פרס השחקן המצטיין של הטורניר, והפך לשחקן הראשון שזוכה בו פעמיים. הוא סיים שני במירוץ נעל הזהב עם שבעה שערים בשבעה משחקים, אחד אחרי אמבפה. עם שני שעריו בגמר, מסי עקף את פלה כשחקן עם הכי הרבה תרומות לשערים במונדיאל (21 – 13 שערים ו-8 בישולים). בעקבות המשחק, מסי אישר כי אין לו תוכניות לפרוש מהנבחרת, ואמר “אני רוצה להמשיך לשחק כאלוף”.

בתחילת 2023, כבש את שערו ה-700 במסגרות המועדונים ורשם את הבישול ה-300 שלו בכל המסגרות. ב-8 באפריל, הוא כבש וסיפק בישול, במה שהוביל אותו לעקוף את כריסטיאנו רונאלדו כמלך השערים בכל הזמנים בכדורגל המועדונים האירופי עם 702 שערים. במהלך המשחק, הוא גם עבר את רף 1,000 השערים בהם היה מעורב בקריירה בגזרת המועדונים. כחודש מאוחר יותר, דווח כי מסי יעזוב את פ.ס.ז’ בסוף העונה, לאחר סיום חוזהו. הוא סיים את העונה עם אליפות הליגה הצרפתית, כשהוא רושם את מספר הבישולים הרב ביותר (16) ונכלל בנבחרת העונה.

לאחר שעזב את בירת צרפת חתם הפרעוש באינטר מיאמי האמריקאית, והביא גל של צופים וחוזי חסות חדשים לליגה המקומית בכלל ולקבוצה בה חתם בפרט. מסי הוביל את הקבוצה, שאחד מבעליה הוא בקהאם, לזכייה בגביע הליגות המקומי, שהוא התואר הראשון בהיסטוריה של הקבוצה.

ב-30 באוקטובר, בעקבות זכייתו בגביע העולם עם ארגנטינה ובאליפות עם פריז, הוענק למסי כדור הזהב השמיני שלו, שיא שנראה שלא יישבר לעולם. בנוסף, על הישגיו בשנת 2023, הוא נבחר לאתלט השנה של מגזין Time, הכדורגלן הראשון אי פעם שזכה בפרס. כמו כן נבחר לשחקן השנה בעולם של פיפ”א.


בין זכיותיו האחרונות של מסי, נכנס לרשימה שחקן צרפתי ששיחק באותה העת בריאל מדריד.

כרים בנזמה(2022)

בתחילת עונת 21/22, קודם בנזמה לתפקיד סגן הקפטן של הבלאנקוס. בספטמבר הצרפתי ענד את סרט הקפטן וכבש שלושער ראשון מזה שלוש שנים, כשריאל חזרה לברנבאו לאחר שלא שיחקה בו מאז מרץ 2020. הוא הפך לקפטן הראשון שכובש שלושה שערים באותו משחק מאז עשה זאת ראול בשנת 2008. מאוחר יותר באותו החודש הפך לשחקן הרביעי בלבד בתולדות המועדון הלבן ממדריד שעובר את רף 200 השערים בליגה המקומית. כמו כן, במסגרת המפעל הבכיר ביבשת, הפך לשחקן היחיד בהיסטוריה לכבוש ב-17 עונות רצופות של ליגת האלופות.

ב-22 באוקטובר, בנזמה הבקיע את השער ה-1,000 של מדריד בליגת האלופות. תוך כדי כך כבש בנזמה את שערו ה-292 שלו עבור המועדון, מה שהפך אותו לרביעי בגובהו במלכות השערים של הבלאנקוס בכל הזמנים. עם השער שלו נגד סביליה בלה ליגה ב-28 בנובמבר, הוא הפך לכובש השערים הצרפתי הגבוה ביותר במשחקי כדורגל במועדונים, ועקף את תיירי הנרי. ב-8 בינואר, בנזמה כבש את שערו ה-300 במדריד.

החלוץ היה מדהים במסע של ריאל מדריד בליגת האלופות. הוא כבש שלושער בתוך 17 דקות בקאמבק מול פ.ס.ז’ והפך לכובש השלושער הכי מבוגר בתולדות המפעל, ובעזרתם עבר את די סטאפנו בדרך למקום השלישי בטבלת כובשי כל הזמנים של המועדון. במשחק הראשון בשלב רבע הגמר, כבש שלושער שני ברציפות (השחקן השני בלבד אחרי כריסטיאנו רונאלדו שרושם הישג זה בצ’מפיונס), ושבוע לאחר מכן בגומלין כבש נגיחה בדקה ה-96 שהתבררה כבעלת חשיבות עליונה, שכן ריאל הפסידה אך העפילה בכל זאת לחצי הגמר. בשלב זה הוא כבש פנדל במשחק השני מול מנצ’סטר סיטי כדי להוביל את ריאל פעם נוספת למשחק הגמר של המפעל האהוב עליה. בתווך, הוא סייע למועדון להבטיח את תואר האליפות כשכבש שער בניצחון על אספניול. הוא זכה בתואר הפיצ’יצ’י לראשונה בקריירה שלו, כשרשם 27 שערים. כמו כן, בגמר ליגת האלופות ניצחה ריאל את ליברפול 0-1, מה שהבטיח לצרפתי זכייה חמישית במפעל, כשהוא מסיים את העונה כמלך השערים עם 15 כיבושים במסגרת זו ונבחר לשחקן השנה של התחרות.

בנזמה, הידוע באופן כללי הן בשל הסיומת והן ביצירתיות שלו, נחשב לאחד החלוצים הטובים בכל הזמנים. הוא חלוץ יצירתי, מיומן, מהיר, זריז ופורה, שניחן ביכולת טובה באוויר. הוא תואר כ”חלוץ בעל כישרון עצום” שהוא “חזק ועוצמתי” ו”מסיים חזק מתוך הרחבה” עם כל אחת מהרגליים, כמו גם עם הראש שלו. הוא נחשב לאחד החלוצים הטובים בדורו, כאשר מאמן ריאל מדריד, אנצ’לוטי, תיאר אותו “החלוץ הטוב בעולם” ב-2021.

בזכות הישגיו הנפלאים והעובדה שהציג יכולת מופלאה גם בליגה המקומית וגם על הבמה היוקרתית ביותר של היבשת, הוא זכה בפרסי כדור הזהב ושחקן השנה של אופ”א לעונת 21/22 והכניס את שמו לדפי ההיסטוריה של הכדורגל. הוא השחקן הצרפתי החמישי שזוכה בפרס כדור הזהב.


בתוך כך הגיעה לסיומה סדרת הכתבות על ההיסטוריה של כדור הזהב (עד לזוכה הבא). המפעל היוקרתי הזה, שבתוכו חקוקים מגוון רחב של שחקנים לאורך של כשבעה עשורים, אוצר בתוכו את ההיסטוריה של הכדורגל העולמי. מהזוכה הראשון סטנלי מתיוס ועד האחרון ליונל מסי, עברו וזכו בפרס מגוון רחב של שחקנים ממדינות ויבשות שונות, ובכל אחד מהם טמון סיפור אשר מגלם בו עולם ומלואו. זכינו לראות לאורך השנים עונות מופלאות, שקבעו תקדימים היסטוריים והציבו רף הולך ועולה על מה יש לעשות כדי לזכות לכבוד היוקרתי.

5 תגובות
  1. אביחי כותב

    חיכיתי לכתבה האחרונה כדי לרשום לך את זה להב.
    תודה על סדרת כתבות מדהימה, קראתי את כולן בשקידה ובקפידה, החל ממתיוס ועד לבנזמה.

    סדרת כתבות מעשירה, הנאה צרופה, איכות ששמורה רק לך ולמגזין בו אתה עובד.

    אתם הטובים ביותר, הסדרה הזאת וסדרת הכתבות על הברזילאים של ברצלונה הוכיחה לי שאתם הדבר האמיתי. אני מודיע חגיגית שתוכן כדורגל אני צורך דרככם.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

    ממש תודה על הסדרה הזאת.

  3. כרובי הקטן כותב

    כמה הגמד שדד, לא יאמן !!!!!!

  4. ידידיה לנדאו כותב

    סדרת כתבות מדהימה, אתר הכדורגל הטוב ביותר בארץ בפער אדיר.
    כמו מסי, התחלתם מהר ולא הפסקתם ללחוץ לרגע על הגז, שאפו!

  5. דן כותב

    שאפו, היה תענוג לקרוא כל פרק בסדרה הזאת.
    איזה ספורט מדהים יש לנו וכמה אנחנו זוכים לצבע ורגש בחיים כאוהדי כדורגל, אני פשוט אוהב את כל האגדות האלה.

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן