כדור הזהב – היסטוריית הפרס וזוכים ראשונים

ברוכים הבאים לסדרת כתבות אודות הפרס האישי המכובד ביותר בעולם הכדורגל. לפניכם נסקור את היסטוריית המפעל, נספר את הסיפורים סביב הזוכים השונים ונספק אנקדוטות ופיקנטריות מעניינות עליהם. בחלק הראשון נצלול לתוך מהדורותיו הראשונות של הפרס ונבין כיצד הוקם ואת שיטתו

תארים אישיים או קבוצתיים, למה מהשניים יש השפעה גדולה יותר על מורשת של שחקני כדורגל? מחד, תאריו האישיים בהם זכה השחקן שמים את הזרקור עליו בלבד, בנפרד מקבוצתו ובעצם משקפים את יכולות הכדורגל האינדיבידואליות שלו. מאידך, שאיפתו של כל כדורגלן היא למלא את ארון הגביעים שלו בכמה שיותר תארים  קבוצתיים, לשחק על הבמות הגדולות, להגיע להישגים ולפסגות הגבוהות ביותר ולעזור לקבוצתו לנצח. האמת נמצאת, כמו בהרבה מקרים אחרים, איפה שהוא באמצע. אך אם אנחנו בוחרים לדבר על תארים אישיים, אין פרס גדול יותר מאשר כדור הזהב.

אודות הפרס

כדור הזהב נחשב לפרס האישי היוקרתי ביותר בעולם הכדורגל, והוא מוענק על ידי המגזין הצרפתי France Football. התואר נוצר על ידי סופרי הספורט גבריאל הנוט וז’אק פרן והוא ניתן לשחקן שנחשב לבעל הביצועים הטובים ביותר בשנה הקלנדרית הקודמת. מהפעם הראשונה שחולק ב-1956 ובמשך 50 שנה, עיתונאי כדורגל היו בעלי זכות ההצבעה בטקס ועצם כך הם קבעו את הזוכה. בתחילה, הוא ניתן רק לשחקנים אירופאיים ונקרא פרס כדורגלן השנה באירופה. בשנת 1995 הפרס הורחב והחל לכלול שחקנים מכל חלק בעולם ששיחקו במועדונים אירופאים. לאחר 2007, ניתנו קולות בהצבעה גם למאמנים ולקפטנים של נבחרות לאומיות. מעשה זה הפך את כדור הזהב לפרס עולמי, וכל שחקן כדורגל מקצועי מרחבי העולם הפך זכאי לזכות בו. מ-2010 עד 2015, כדור הזהב התמזג עם פרס שחקן השנה העולמי של פיפ”א, ויחד יצרו את “כדור הזהב של פיפ”א”. במהלך תקופה זו, הפרס הוענק במשותף על ידי פרנס פוטבול ופיפ”א. ליונל מסי וכריסטיאנו רונאלדו שלטו בעידן הזה, וזכו במספר פרסים כל אחד. בשנת 2016, המגזין הצרפתי החליט לסיים את השותפות, והפרס חזר להיקרא כדור הזהב. שיטת ההצבעה חזרה לפאנל של עיתונאים, מאמנים, קפטנים ומנהלים בינלאומיים. שנתיים לאחר מכן, כדור הזהב לנשים הוצג כדי להוקיר את הכדורגלנית הטובה בעולם.

כדור הזהב לא הוענק בשנת 2020 עקב ההפרעה שנגרמה על ידי מגיפת הקורונה, שכן ליגות ומפעלי כדורגל רבים נדחו או בוטלו. בשנת 2022, פרנס פוטבול שינה כמה כללים עבור כדור הזהב. הם החליטו להעניק את הפרס לא על הישגים בשנה קלנדרית אלא על עונת כדורגל. כמו כן, שונתה שיטת ההצבעה כך שרק נציגי מדינות מ-100 המובילות בדירוג העולמי של פיפ”א יכלו להצביע לפרס. יש לציין שלמרות הפופולריות שצבר, המבקרים מתארים את הפרס כ”תחרות פופולריות”, תוך ביקורת על תהליך ההצבעה שלו ועל כך שהוא מייחד באופן שיטתי אינדיבידואל בספורט קבוצתי. מן הצד השני, הפרס מייצר דיונים משמעותיים בין אוהדי כדורגל ומומחים מדי שנה, ותורם לנרטיבים המתמשכים בספורט.

הזוכים הראשונים

השחקן הראשון שהוכתר כזוכה בפרס היוקרתי הוא סטנלי מתיוס האנגלי, שאת סיפורו מעורר ההשראה תוכלו למצוא כאן. במהלך ארבע השנים שלאחר מכן, בשלושה מקרים מתוכן הזוכה הגיע מספרד, כאשר אלפרדו די סטאפנו מריאל מדריד קוטף את התואר פעמיים ולואיס סוארס מברצלונה זוכה בו פעם אחת.

די סטאפנו, החלוץ הספרדי – ארגנטינאי שצמח בריבר פלייט והגיע לשיאו במדי ריאל מדריד, הוביל את הבלאנקוס ל-5 זכיות רצופת בליגת האלופות (1959/1960 – 1955/1956) ונחשב לאחד משחקני ההתקפה הגדולים בהיסטוריה. הוא זכה בכבוד בשנים 1957 ו-1959 ואף סיים כסגנו של מתיוס במהדורה הראשונה שבה חולק הפרס. ברזומה שלו ניתן למצוא עשרות תארים קבוצתיים ואישיים, שמעל כולם עומדות זכיותיו בכדור הזהב. כמו כן, הוא זכה בכדור זהב נוסף, יוקרתי יותר מאשר אלה שחולקו עד אז, והוא הוענק לו בשנת 1989, שנים ארוכות לאחר שפרש ממשחק פעיל. בשנה זו החליט פרנס פוטבול, בנוסף לפרס הרגיל המחולק מדי שנה, להעניק פרס מיוחד לשחקן הטוב ביותר במהלך ה-30 שנה האחרונות, והוא נקרא “סופר כדור הזהב”. זהו פרס שחולק פעם אחת בלבד ולכן הוא נחשב נדיר באופן יוצא דופן. המועמדים לתואר היו שחקנים שזכו לפחות פעמיים בכדור הזהב לאורך השנים, והחלוץ האגדי היה זה שזכה לכבוד, כשהוא מקדים את מישל פלאטיני ויוהאן קרויף. יש לציין שפרס שנקרא “כדור הזהב המוזהב” חולק בשנת 1995 לשחקנים מחוץ ליבשת אירופה ובו זכה מראדונה כהוקרה על פועלו והישגיו לאורך כל שנות הקריירה שלו.

שחקנה של הבלאנקוס נחשב לאגדה אמיתית בבירת ספרד, והוא אחד מגדולי שחקניה בכל הזמנים. כשעזב את הקבוצה לאחר 11 שנים, הוא עמד בראש רשימת כובשיה בכל הזמנים. כעת הוא נמצא במקום הרביעי כשבאמתחתו  308 שערים בפחות מ-400 הופעות. הוא היה מוכנת שערים ונתן את התפוקה ברגעים המכריעים, כשהבקיע בכל אחד ממשחקי הגמר אותם ניצח בליגת האלופות.

לאחר ששחקן ריאל מדריד זכה בתואר, בשנת 1960 זכה שחקן של יריבתה המושבעת ברצלונה, והוא לואיס סוארס. “הארכיטקט”, כפי שכינה אותו די סטאפנו, היה יליד ספרד הראשון שזכה בפרס, ואף היה הקשר הראשון שזכה, לאחר שבמהדורות הקודמות התואר הוענק לשחקני התקפה, ולמעשה עד היום הוא הספרדי היחיד שקטף אותו(שכן די סטאפנו הוא יליד ארגנטינה ונחשב מתאזרח בספרד). השניים שיתפו פעולה במדי הנבחרת הלאומית במשך מספר שנים, ואף ערכו את הופעת הבכורה שלהם באותו המשחק. כמו זוכי כדור הזהב לפניו, הניצחון שלו הגיע בעיקר כתוצאה מהופעות שובות עין במפעלים הבכירים ביבשת, כאשר הוביל את בארסה לזכייה בגביע הירידים. סוארס היה מהקשרים הבולטים באירופה בשנות השישים, וראייה לכך היא שבנוסף לזכייתו בפרס הוא עמד בשלושה מקרים נוספים על הפודיום, כאשר הגיע פעמיים למקום השני ופעם אחת לשלישי. הוא ניחן בטכניקה נהדרת, בבעיטה חזקה ובראיית משחק אדירה והוביל את ברצלונה לזכייה בשתי אליפויות ולהנפת שני גביעים, אך ידוע מכל בתור תקופתו המופלאה באינטר, אותה סחף לשני גביעי אירופה לאלופות ושלוש אליפויות איטליה. בנוסף לכך, הוא אלוף אירופה עם נבחרת ספרד לאחר שהיה אחד מכוכבי הזכייה שלה ביורו 1964.

עבור ברצלונה, זכייתו של הספרדי בכדור הזהב הייתה הישג משמעותי. בשלב זה המועדון טרם זכה בגביע אירופה ועדיין ביסס את עצמו ככוח דומיננטי בספרד והזכייה של סוארס שמה אותו על המפה ועזרה לבסס את המועדון כמתחרה רציני על התארים הגדולים והחשובים ביותר.

בין זכיותיו של אגדת הלבנים בפרס, חברו לקבוצה ולהתקפה היה זה שקטף אותו בשנת 1958. לאחר שהגיע למקום השלישי בשתי המהדורות הראשונות, הפעם רמון קופה זכה לעמוד בראש הפודיום. הוא היה הצרפתי הראשון שזכה בכדור הזהב. קופה פרץ לתודעה בריימס המקומית, ולאחר שהעפיל עימה לגמר ליגת האלופות בשנת 1956 והפסיד לבלאנקוס, החליט לחבור אליהם ולהפוך עימם לאלוף אירופה שנה לאחר מכן. בכך הפך גם כן לצרפתי הראשון שזוכה בליגת האלופות. בהמשך הוסיף עוד שני גביעים כאלו לארון שלו, כמו כן שתי אליפויות ספרד, שחצי מכמות זו הוא צובר בעונת הזכייה שלו בתואר האישי החשוב. בשנת 2004 נבחר קופה, שכונה “נפוליאון הקטן”, על ידי פלה לאחד מ-125 השחקנים החיים הטובים ביותר בכל הזמנים. לאחר 14 שנה, בשנת 2018, וכשנה לאחר שהלך לעולמו, החליטו ראשי פרנס פוטבול לכבד את זכרו ובחרו כי פרס השחקן הצעיר הטוב ביותר ייקרא על שמו, שכן זהו פרס המחולק כל שנה בטקס בנוסף לכדור הזהב, והוא נקרא “גביע קופה(Kopa Trophy)”.

רמון קופה היה פורץ דרך אמיתי בעולם הכדורגל. מההתחלה הצנועה שלו במדי אנז’ה מהליגה הצרפתית השנייה ועד להישגיו המדהימים, מסעו של קופה משמש השראה לכדורגלנים צעירים ברחבי העולם. לאורך הקריירה שלו, היה ידוע בכישוריו יוצאי הדופן, הרבגוניות והנחישות שלו על המגרש. הוא זכה במספר רב של תארים עם קבוצותיו ושיחק תפקיד חיוני בנבחרת צרפת, לה עזר להגיע לחצי גמר גביע העולם ב-1958. מחוץ למגרש, היה ידוע הצרפתי באישיותו הכריזמטית ובמחויבותו לתת בחזרה לקהילה. המורשת שלו משתרעת מעבר לקריירת המשחק שלו, שכן הוא המשיך להיות דמות משפיעה בכדורגל עד לכתו בשנת 2017. ההשפעה של קופה על הספורט הצרפתי בפרט והאירופאי בכלל ותרומתו למשחק תיזכר לעד. הוא נשאר סמל ומשמש דוגמה נוצצת למה שניתן להשיג באמצעות עבודה קשה, כישרון ומסירות.

לאחר שהבאנו את סיפורם של הזוכים במהדורות הראשונות של המפעל, בכתבה הבאה נצלול לתוך העשור השביעי של המאה העשרים, שם נוכל למצוא את סיפורו של השוער היחיד שזכה בפרס הנחשק וכמו כן את סיפורו של הפורטוגלי המופלא אוזביו. בנוסף להם, נציג את סיפורם של שלושת שחקני מנצ’סטר יונייטד שזכו בפרס בתוך חמש שנים וניגע בדמויות נוספות שפחות מוכרות לקהל הרחב.

8 תגובות
  1. מגוויאר כותב

    רק אני חושב שהעיצוב של כדור הזהב הידרדר עם השנים? הכדור של די סטפנו נראה מטורף

    1. ניסים חליבה כותב

      היי הארי!
      העיצוב לא השתנה. מה שאתה רואה אצל די סטפנו זה ה”סופר בלון דור” היחיד שחולק עד כה בהיסטוריה. די סטפנו זכה בו כשחקן הכי גדול של שלושת העשורים האחרונים ד’אז.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

    שאפו להב אוהבים אותך

  3. יוסף דה מוסקיטו כותב

    תדע לך שסבא שלי היה אחד מזוכי כדור הזהב וכזה עומק וידע לא שמעתי על הפרס אתה מעורר השראה ומלמד המון יקירי כל הכבוד המשך כך.

  4. שגיא גולן כותב

    תאמין לי.. יש אנשים מעריצים שחקני כדורגל או סלבס למיניהם. בקצב הזה עוד אתחיל להעריץ אותך להב. מחכה בקוצר רוח להמשך סדרת הכתבות!

  5. דור כותב

    עוד כתבה מרתקת מבית היוצר של להב גרוס!

  6. אלכס כותב

    ממש מחכה לשאר הכתבות

  7. דרור כותב

    כל הכבוד, להב. עוד כתבה מרתקת.
    אני מחכה כבר לכתבה הבאה.

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן