כדור הזהב – עידן מסי ורונאלדו

ברוכים השבים לסדרת הכתבות אודות הפרס האישי המכובד ביותר בעולם הכדורגל. לאחר שבחלק האחרון בסדרה סקרנו את השחקנים שבלטו בתחילת המילניום הנוכחי, כעת נצלול לעומק אל עשר שנים שהן בסימן של שני שחקנים בלבד, ששלטו ביד רמה בפרס ובעולם הכדורגל

תארים אישיים או קבוצתיים, למה מהשניים יש השפעה גדולה יותר על מורשת של שחקני כדורגל? מחד, תאריו האישיים בהם זכה השחקן שמים את הזרקור עליו בלבד, בנפרד מקבוצתו ובעצם משקפים את יכולות הכדורגל האינדיבידואליות שלו. מאידך, שאיפתו של כל כדורגלן היא למלא את ארון הגביעים שלו בכמה שיותר תארים קבוצתיים, לשחק על הבמות הגדולות, להגיע להישגים ולפסגות הגבוהות ביותר כשהוא עוזר לקבוצתו לנצח. האמת נמצאת, כמו בהרבה מקרים אחרים, באמצע. אך אם אנחנו בוחרים לדבר על תארים אישיים, אין פרס גדול יותר מאשר כדור הזהב.

בין השנים 2008 ל-2017, ליונל מסי וכריסטיאנו רונאלדו קבעו דומיננטיות חסרת תקדים בהיסטוריה של מפעל כדור הזהב, וביססו את מעמדם כשניים מגדולי הכדורגלנים בהיסטוריה. הפרס האישי היוקרתי, המכבד את השחקן הטוב בעולם, הפך בתקופה זו למירוץ דו ראשי. מסי, שלבש את חולצת ברצלונה, ורונאלדו, שייצג את ריאל מדריד (ועונה אחת במדי יונייטד), תפסו בתורם את התואר הנכסף, כשכל אחד מהם זכה בפרס 5 פעמים בעשר השנים המדוברות. ההישגים המהפנטים שלהם על כר הדשא, שבאו לידי ביטוי על ידי הבקעת השערים, הצגת סל היכולות שלהם והובלת קבוצותיהם להישגים מדהימים, הותירו למתמודדים אחרים להיאבק על השאריות. מסי הניף את הפרס בשנים 2009, 2010, 2011, 2012 ו-2015, בעוד שרונאלדו זכה בתואר ב-2008, 2013, 2014, 2016 ו-2017. עידן זה הציג את השליטה יוצאת הדופן של שתי אגדות הכדורגל הללו, שיצרו מצוינות, הציבו רף חדש והשאירו חותם על עידן שייזכר כתור הזהב בדברי הימים של הספורט בכלל ושל מפעל כדור הזהב בפרט.

*יש לציין כי בשנת 2010 פרסי כדור הזהב ושחקן השנה בעולם של פיפ”א התאחדו לכדי מקשה אחת שיצרה את הפרס “כדור הזהב של פיפ”א” שחולק בין השנים 2010-2015. לאחר 2015 חזר כדור הזהב למתכונתו הרגילה, ופרס שחקן השנה של פיפ”א הפך לשחקן פיפ”א הטוב ביותר לגברים.

כריסטיאנו רונאלדו (2008, 2013, 2014, 2016, 2017)

הראשון מבין השניים שזכה בפרס הגדול הוא הפורטוגלי, שלבש אז את מדיה האדומים של מנצ’סטר יונייטד.

31 שערי הליגה שלו בעונת 07/08 זיכו אותו בנעל הזהב של הפרמייר ליג וסייעו ליונייטד להבטיח את זכייתה באליפות שנייה ברציפות, וכן בנעל הזהב האירופית, מה שהפך אותו לשחקן הכנף הראשון שזכה בפרס האירופי. בנוסף, הוא קיבל את פרסי שחקן השנה של שחקני הפרמייר ליג וכדורגלן השנה באנגליה זו העונה השנייה ברציפות. בשלב הנוקאאוט של ליגת האלופות, רונאלדו הבקיע את השער המכריע מול ליון כדי לעזור ליונייטד לעלות לרבע הגמר. באותה עונה, יונייטד הגיעה לגמר מול צ’לסי, שם, למרות שכבש את שער הפתיחה, הקבוצות הלכו לדו קרב מהנקודה הלבנה, והשדים האדומים ניצחו הודות להחלקה המפורסמת של ג’ון טרי. כמלך השערים של ליגת האלופות, רונאלדו נבחר לכדורגלן השנה מבין המועדונים שמשחקים תחת אופ”א. רונאלדו כבש בסך הכל 42 שערים בכל המסגרות במהלך עונת 2007-08, הקמפיין הפורה ביותר שלו בתקופתו באנגליה.

בקיץ אותה שנה נערך טורניר היורו, אליו הגיע רונאלדו כקפטן הנבחרת ולאחר שהרשים במשחקי המוקדמות עם שמונה כיבושים. כל אלו לא עזרו כאשר הנבחרת הודחה ברבע הגמר כשהפסידה לגרמניה, כשהפנומן כובש שער אחד בלבד בטורניר.

לקראת סוף שנת 2008, הוא כבש את שערו ה-100 בכל המסגרות עבור יונייטד. הפורטוגלי סחף את הקבוצה לזכייה בגביע העולם למועדונים שנערך ביפן, כשהוא מבשל את שער הניצחון בגמר וזוכה בכדור הכסף של הטורניר. עם כדור הזהב שזכה לשנת 2008 ושחקן השנה של פיפ”א העולמי לשנת 2008, רונאלדו הפך לזוכה הראשון בכדור הזהב של יונייטד מאז ג’ורג’ בסט ב-1968, ולשחקן הפרמייר ליג הראשון שנבחר לשחקן השנה העולמי של פיפ”א. כעבור כחצי שנה, בקיץ 2009, עבר לריאל מדריד באחד המעברים הגדולים ביותר שנעשו אי פעם בהיסטוריית הכדורגל.


בשלוש מתוך ארבע השנים הבאות, סיים רונאלדו כסגנו של מסי על פודיום כדור הזהב. ב-2010, השנה היחידה בה לא עמד על הפודיום באותו פרק זמן, הייתה הפעם היחידה בה אחד משניהם לא סיים באחד משני המקומות הראשונים בין 2008-2017. הפעם הבאה בה זכה לעמוד בראש כשחקן המוביל בעולם הייתה בשנת 2013.

“בשש השנים שהיו לנו אותו, פשוט ראית את המשחק שלו גדל כל הזמן, והוא היה שחקן פנטסטי. עכשיו אתה רואה את השחקן השלם. קבלת ההחלטות שלו, הבגרות שלו, הניסיון שלו, פלוס כל הכישורים הנהדרים שיש לו, כולם הופכים אותו לשחקן השלם”. מאמנו לשעבר אלכס פרגוסון, ינואר 2013, בתחילת שנת זכייתו השנייה בתואר.

בתחילת 2013, רונאלדו ענד את סרט הקפטן בפעם הראשונה במדיה של ריאל במשחק רשמי, ובהמשך ינואר הפך לשחקן הלא ספרדי הראשון מזה 60 שנה להופיע כקפטן באל קלאסיקו, משחק שסימן גם את הופעתו ה-500 בקריירת המועדונים שלו. שלושה ימים לפני כן, הוא כבש את השער ה-300 שלו במועדונים השונים, והבקיע את שערו ה-200 עבור מדריד בחודש מאי, כאשר הגיע לציון הדרך ב-197 משחקים בלבד. הוא הוביל את הבלאנקוס לגמר גביע המלך 2013 כשכבש צמד באל קלאסיקו, שסימן את המשחק השישי ברציפות בקאמפ נואו בו כבש, שיא מועדון. בגמר הוא כבש אך לבסוף איבד את התואר לאתלטיקו מדריד. בליגה הספרדית קבוצתו גם כן סיימה כסגנית עם פער משמעותי מיריבתה ברצלונה, וגם בליגת האלופות, המפעל הכה מזוהה עימו, הוא כשל בניסיון להוביל את הקבוצה לזכייה כאשר הודחו בחצי הגמר.

בתחילת עונת 2013-14, רונאלדו חתם על חוזה חדש שהאריך את שהותו בשלוש שנים עד 2018, עם שכר של 17 מיליון יורו נטו, מה שהפך אותו לשחקן בעל השכר הגבוה ביותר בכדורגל. באותה שנה הוחתם בקבוצה גארת’ בייל, שיחד עם החלוץ קארים בנזמה הקימו שלישיית התקפה אייקונית (BBC). עד סוף נובמבר, רונאלדו כבש 32 שערים מ-22 משחקים עבור המועדון והמדינה. הוא סיים את 2013 עם 69 שערים ב-59 הופעות, מספר השערים הגבוה ביותר שלו בשנה קלנדרית. הוא קיבל את כדור הזהב של פיפ”א לשנת 2013, שילוב של כדור הזהב ופרס שחקן השנה העולמי של פיפ”א, לראשונה בקריירה שלו (ופעם שנייה סך הכל).

יש לציין כי זכייתו של רונאלדו בפרס בשנה זו עוררה מחלוקת וזעם אצל הרבה אנשים, שכן פרנק ריברי היה השחקן שחשבו שיזכה בפרס. ההצבעה הייתה צמודה, רונאלדו זכה ב-27.99 אחוז מהקולות, מסי 24.72 וריברי 23.36. באותה שנה, הצרפתי הצעיד את באיירן מינכן לטרבל היסטורי. הוא סיפק את הבישול לאריין רובן, שכבש את שער הניצחון בגמר ליגת האלופות וכן כבש 34 שערים בכל המסגרות. שחקן הכנף זכה בפרס השחקן הטוב ביותר באירופה של אופ”א, לפני שהבקיע בסופר קאפ כשבאיירן מינכן ניצחה את צ’לסי. לשם השוואה, רונאלדו לא זכה בשום תואר עם ריאל מדריד באותה עונה, וכתוצאה מכך זוהי נחשבת אחת הזכיות הכי מעוררות מחלוקת בהיסטוריה של המפעל.

בשנה העוקבת, רונאלדו השלים שתי זכיות רצופות בכדור הזהב של פיפ”א, כאשר במקביל להישגיו האישיים הוא נהנה מההצלחה הקבוצתית הגדולה ביותר שלו בספרד עד לשלב זה, כשהוביל את ריאל מדריד לזכות בלה דסימה, גביע אירופה לאלופות העשירי שלה. השער שלו בניצחון הביתי 3-0 על דורטמונד (משחקו ה-100 בליגת האלופות) הביא את סך כיבושיו במפעל ל-14 שערים באותה עונה, והשווה את השיא שמסי קבע שנתיים קודם לכן. בגמר, הוא כבש מהנקודה הלבנה בדקה ה-120 של הניצחון 4-1 על היריבה העירונית אתלטיקו, והפך לשחקן הראשון שכובש בשני גמרים אירופיים עבור שתי קבוצות שונות שזכו בתואר. רונאלדו שיחק את הגמר למרות המלצות הצוות הרפואי ומאוחר יותר אמר: “בחיים שלך אתה לא מנצח בלי קורבנות ואתה חייב לקחת סיכונים”. כמלך השערים של התחרות בפעם השלישית, עם שיא של 17 שערים, הוא נבחר לשחקן הטוב ביותר של אופ”א באירופה, פרס שהחליף את פרס שחקן השנה של מועדוני אופ”א, ונכנס לתוקף בשנת 2011 על מנת לתת קונטרה לאיחודם של מפעל כדור הזהב ופיפ”א לכדי פרס אחד.

בגזרה המקומית, הבלאנקוס הניפו את גביע המלך, כשהפורטוגלי מפספס את משחק הגמר. הוא כבש 31 שערים ב-30 משחקי ליגה, מה שזיכה אותו בתואר הפיצ’יצ’י (מלך השערים בספרד) ובנעל הזהב האירופית בפעם השלישית, וקיבל את הפרס האחרון ביחד עם חלוץ ליברפול לואיס סוארס. בין השערים שלו היה השער ה-400 שלו בקריירה, ב-653 הופעות מועדון ומדינה, שהגיע עם צמד מול סלטה ויגו. הוא הקדיש את שעריו לבן ארצו וזוכה כדור הזהב הפורטוגלי הראשון אאוזביו, שמת יומיים לפני כן. באותה עונה זכה בפרס השער הטוב ביותר שהובקע מטעם הלה ליגה וכן בפרס השחקן הטוב ביותר.

בגזרה הלאומית, רונאלדו העלה את מדינתו לגביע העולם לאחר משחקי פלייאוף מול שוודיה, ובנוסף לכך הפך למלך שערי פורטוגל בכל הזמנים. בקיץ אותה שנה התקיים המונדיאל בברזיל, בו רונאלדו השתתף למרות שסבל מפציעה. הוא אמר בנושא: “אם היו לנו שניים או שלושה כריסטיאנו רונאלדו בקבוצה, הייתי מרגיש יותר בנוח. אבל אין לנו”. למרות הספקות המתמשכים לגבי כשירותו, הוא כבש את השער הבינלאומי ה-50 שלו והפך לפורטוגלי הראשון ששיחק וכבש בשלושה גביעי עולם. פורטוגל הודחה מהטורניר בסיום שלב הבתים.


בתחילת עונת 2014/2015, רונאלדו זכה עם הקבוצה בסופר קאפ האירופי. לאחר הזכייה בגביע העולם למועדונים הפנומן קיבל את כדור הזהב לשנת 2014,  והצטרף למישל פלאטיני, יוהאן קרויף, ליונל מסי ומרקו ואן באסטן כזוכה שלוש פעמים בפרס.

לאחר שנה של הפסקה (2015) בה סיים במקום השני אחרי הארגנטינאי, חזר רונאלדו לזכות בתואר אותו הוא כל כך אוהב. בתחילת עונת 15/16 הפורטוגלי חקק את עצמו באותיות זהב בספר ההיסטוריה של ריאל מדריד, כשהפך לגדול הכובשים בכל הזמנים של המועדון המפואר. כמו כן, המשיך בקביעת השיאים שלו והפך להיות מלך שערי ליגת האלופות בכל הזמנים, שיא שרק הלך ותפח עם השנים, ואף הגיע לסך של 500 שערים בקריירה.

הפנומן סחף את הבלאנקוס לגמר ליגת האלופות בשנת 2016, במה שהיווה שחזור לגמר שנערך לפני שנתיים כשפגשו את יריבתה העירונית פעם נוספת. רונאלדו נתן עוד עונת צ’מפיונס לפנתיאון, מה שהפך אותו למלך השערים זו העונה הרביעית ברציפות והחמישית בסך הכל במפעל היוקרתי. פנדל שלו בדו-קרב מהנקודה הלבנה הבטיח את הניצחון ה-11 של ריאל בתואר. בגזרה המקומית, הקבוצה, בהובלתו, סיימה פעם נוספת במקום השני בטבלת הליגה הספרדית, מרחק נקודה אחת בלבד מברצלונה, כשCR7 מסיים ככובש השני בטיבו בליגה. זו השנה השישית ברציפות בה הוא כובש למעלה מ-50 שערים בכל המסגרות. על מאמציו במהלך העונה, הוא קיבל את פרס השחקן הטוב ביותר באירופה של אופ”א בפעם השנייה.

אין ספק שרגע השיא של הפנומן באותה שנה, ואולי אף בקריירה, התרחש בקיץ על אדמת צרפת במסגרת טורניר אליפות אירופה.
תחילת הטורניר הייתה פושרת עבור רונאלדו וחבורתו, כשאת שלב הבתים הם סיימו עם שלוש תוצאות תיקו ובמקום השלישי, והעפילו לשלב הבא אך ורק בעקבות הפורמט החדש של התחרות. במהלך שלב הבתים, הוא עקף את לואיש פיגו כשחקן בעל מספר ההופעות הבינלאומיות הרב ביותר בהיסטוריה של פורטוגל, עם הופעתו ה-128. כמו כן, במשחק האחרון באותו שלב הפך לשחקן הראשון שכובש בארבע אליפויות אירופה, לאחר שרשם שיא של 17 הופעות בטורניר. כאשר גברו על קרואטיה ופולין בדרך לחצי הגמר, קבע הישג נוסף בכך שהיה לשחקן הראשון שמשחק במעמד הזה בשלוש מהדורות שונות של טורניר. הוא כבש את שער הפתיחה בניצחון 2-0 מול וויילס, והשתווה למישל פלאטיני כמלך השערים בכל הזמנים של התחרות עם תשעה שערים.

בגמר, מול המארחת צרפת, רונאלדו נאלץ לצאת מהמשחק לאחר 25 דקות בלבד בעקבות פציעה, למרות מספר טיפולים וניסיונות לשחק, הוא הוחלף. במהלך ההארכה, המחליף אדר כבש בדקה ה-109 כדי לתת לפורטוגל את הניצחון 1–0. כקפטן הנבחרת, הניף רונאלדו את הגביע וחגג זכייה ראשונה בתואר של טורניר גדול של ארצו. הוא זכה בנעל הכסף כמלך השערים המשותף השני בגובהו, עם שלושה שערים ושלושה בישולים, ונבחר לנבחרת הטורניר בפעם השלישית בקריירה שלו.


את שלושת משחקיה הראשונים של הקבוצה בתחילת 16/17 החמיץ הפנומן בעקבות הפציעה בגמר היורו, כולל את הסופר קאפ האירופי בו הפסידה קבוצתו. בנובמבר הוא הפך למלך שערי הדרבי של מדריד, ולקראת סוף השנה הבקיע את שערו ה-500 במסגרת המועדונים, שהגיע בחצי גמר גביע העולם לקבוצות. רונאלדו סיים את הטורניר כמלך השערים עם ארבעה שערים וגם נבחר לשחקן הטורניר.הוא זכה בכדור הזהב לשנת 2016, הרביעי שלו, ובפעם הראשונה בפרס “שחקן פיפ”א הטוב ביותר לגברים”, תחייתו של שחקן השנה העולמי של פיפ”א לשעבר, בעיקר בזכות הצלחתו עם פורטוגל בזכייה ביורו 2016.

במסגרת המפעל איתו הוא כה מזוהה, קבע שני הישגים נהדרים ברבע הגמר נגד באיירן מינכן. במשחק הראשון, בזכות צמד שכבש, הפך לשחקן הראשון שמגיע ל-100 שערים במסגרת תחרויותיה של אופ”א, ובגומלין, כבש שלושער מושלם שהפך אותו לשחקן הראשון שכובש 100 שערים במסגרת ליגת האלופות. בגמר, כבש צמד בניצחון על יובנטוס כדי להגיע ל-12 שערים בעונה, מה שהפך אותו למלך השערים של התחרות זו העונה החמישית ברציפות (והשישית בסך הכל), כמו גם לשחקן הראשון להבקיע בשלושה גמרים בעידן ליגת האלופות. השער השני היה ה-600 בקריירת הבוגרים שלו. ריאל הפכה לקבוצה הראשונה שזוכה בגמר פעמיים ברציפות בעידן ליגת האלופות, והיא תהיה גם הראשונה לעשות זאת שלוש פעמים עם זכייתה ב-2018.

בנוסף לליגת האלופות, רונאלדו הוביל את ריאל לתואר אליפות ספרד הראשון שלה מאז שנת 2012, כאשר סיים שלישי בטבלת מלך השערים. כמו כן, סייע לבלאנקוס לזכות בתואר הסופר קופה הספרדי, בסופר קאפ האירופי ובאליפות העולם לקבוצות בפעם השנייה ברציפות. בעקבות הישגיו באותה שנה הוא זכה בפרס שחקן הגברים הטוב ביותר של פיפ”א זו השנה השנייה ברציפות והניף את כדור הזהב בפעם החמישית בקריירה שלו, כשקיבל את הפרס למרגלותיו של מגדל אייפל.

רונאלדו ידוע בזכות מוסר העבודה המהפנט שלו, התחזוקה המובחרת של גופו ומסירותו לשיפור במגרש האימונים, וכן נחשב כמנהיג טבעי על ומחוץ למגרש. על אריכות הקריירה שלו ומחויבותו יוצאת הדופן להכנה פיזית, אמר אדם בייט מ-Sky Sports: “מסירות היא חלק עצום מההישארות בפסגה והמיקוד של רונאלדו אולי חסר תקדים במשחק.” בעוד שהצהיר שהם היו שונים מבחינה סגנונית אך שניהם היו שחקנים שחלקו רצון שווה להבקיע שערים, שחקן נבחרת ברזיל לשעבר, רונאלדו, שיבח את הגישה של כריסטיאנו לאימונים, וטען כי “יש כל כך מעט שחקנים שדואגים לגוף שלהם כמוהו. התאמנתי כי הייתי חייב, הוא עושה את זה כי הוא אוהב את זה.” הדחף והנחישות שלו להצליח ניזונים מהרצון שידברו עליו לצד הגדולים ביותר כמו פלה ומראדונה. CR7, יחד עם בן ארצו ז’וזה מוריניו, שינו באופן מעורר השראה את הלך הרוח סביב הכדורגל הפורטוגלי בשני העשורים האחרונים. הוא גם ספג מדי פעם ביקורת בתחילת הקריירה שלו על ידי המנג’ר אלכס פרגוסון, חבריו לקבוצה והתקשורת על היותו שחקן אנוכי או ראוותני מדי, ביקורת שמלווה אותו עד ימינו אנו.

כעת נעבור למי שעומד מן הצד השני של המתרס, ליונל מסי.

ליונל מסי (2009, 2010, 2011, 2012, 2015)

שנה לאחר שרונאלדו זכה בפרס לראשונה, הגיע הארגנטינאי ורשם לזכותו זכייה ראשונה מיני רבות.

בקמפיין הראשון שלו תחת המאמן החדש של ברצלונה, פפ גווארדיולה בעונת 08/09, הוא כבש 38 שערים ב-51 משחקים. במהלך הקלאסיקו במאי 2009, הוא שיחק לראשונה כחלוץ תשע מזויף, תפקיד שהלך עימו לכל הדרך תחת המנג’ר. הוא כבש פעמיים כדי לסיים את המשחק בניצחון היסטורי 6–2, התוצאה הטובה ביותר של בארסה אי פעם בסנטיאגו ברנבאו. מאוחר יותר באותה עונה הוא כבש פעם אחת ובישל לשער השני כשברצלונה ניצחה וזכתה בגביע המלך. עם 23 שערי ליגה, הוביל את הקבוצה לזכייה באליפות הלה ליגה. ברמה היבשתית, היה מלך השערים של העונה בליגת האלופות עם תשעה שערים, הצעיר ביותר בתולדות הטורניר שרשם הישג זה. בגמר מול מנצ’סטר יונייטד חזר לתפקידו כחלוץ מזויף, כבש פעם אחת וברצלונה ניצחה 2–0 והשיגה את הטרבל הראשון שנרשם לזכות קבוצה ספרדית.

במחצית השנייה של 2009, ברצלונה הפכה למועדון הראשון שהניף שישה גביעים גדולים בשנה אחת, לאחר שזכתה בסופרקופה הספרדי ובסופר קאפ האירופי באוגוסט, מסי כבש את שער הניצחון בגמר את גביע העולם למועדונים בדצמבר ונבחר לשחקן המצטיין. בגיל 22, מסי זכה גם בכדור הזהב וגם בפרס שחקן השנה העולמי של פיפ”א בהפרש ההצבעות הגדול ביותר בהיסטוריה של כל פרס.


לקראת העשור החדש, הפך למעשה למוקד הטקטי של הקבוצה של גווארדיולה, ושיעור כיבוש השערים שלו גדל. הארגנטינאי כבש בסך הכל 47 שערים בכל המסגרות באותה עונה, והשווה את שיא המועדון של רונאלדו הברזילאי מעונת 96/97. הוא הפך למלך השערים של ברצלונה בכל הזמנים בליגת האלופות על ידי הבקעת רביעייה לרשת של ארסנל, שגרמה למאמן התותחנים ארסן ונגר לומר את הדברים הבאים: “מסי הוא השחקן הטוב בעולם בפער. הוא כמו פלייסטיישן, הוא יכול לנצל כל טעות שאנחנו עושים.” למרות שברצלונה הודחה בחצי גמר ליגת האלופות על ידי אינטר, שמונת השערים של מסי פירושם היה שהוא מלך השערים של המפעל בפעם השנייה ברציפות. בגזרה המקומית, כמלך השערים של הליגה עם 34 שערים (שוב השווה את שיאו של רונאלדו), הוא עזר לברצלונה לזכות בתואר ליגה שני ברציפות עם הפסד בודד בלבד וזכה בנעל הזהב האירופית הראשונה שלו. בנוסף לאליפות, הוסיפה הקבוצה זכייה בסופר קופה הספרדי ובעקבות הישגים אלו רשם מסי את זכייתו השנייה ברציפות בתואר הנחשק, שחולק כעת תחת השם ‘כדור הזהב של פיפא’ לראשונה.

זכייתו של הפרעוש באותה שנה נחשבת כמעוררת מחלוקת מכיוון שווסלי סניידר, שחקנה של אינטר, הוביל את קבוצתו לטרבל היסטורי ואת נבחרתו למקום השני בגביע העולם. הציפייה הייתה שההולנדי יזכה בפרס הגדול, אך הוא אפילו לא סיים על הפודיום, כשהגיע למקום הרביעי בהצבעה. על כך הגיב מאוחר יותר: “זה היה קצת לא הוגן שלא הוכתרתי כזוכה כדור הזהב של 2010 ומסי זכה בו.”

בשנה העוקבת, מסי היה חלק מהישג היסטורי עבור המועדון, שהשיג 16 ניצחונות ליגה רצופים, שיא בכדורגל הספרדי. לקראת סוף העונה, מסי מילא תפקיד בולט בניצחון על ריאל מדריד בחצי גמר ליגת האלופות, כשהבקיע שני שערים במשחק הראשון. מסי סיפק הופעה נהדרת בגמר, שזיכתה אותו בתואר איש המשחק כשברצלונה פגשה את מנצ’סטר יונייטד לשחזור הגמר מ-2009, כשהבקיע שער בניצחון 3–1 של בארסה, והפך למלך השערים של התחרות זו השנה השלישית ברציפות. בגזרה המקומית, ברצלונה זכתה באליפות שלישית ברציפות, כאשר מסי הבקיע 31 ובישל ב-18 שערים. הוא סיים את העונה עם 53 שערים בכל המסגרות, הכמות הגבוהה בתולדות הכדורגל הספרדי.

ככל שעבר הזמן, היה ניתן לחוש איך הפרעוש מתפתח ומשכלל את יכולותיו גם כיוצר וגם כמסיים ההתקפות. בעונת 11/12, הוא כבש כמות חסרת תקדים של 73 שערים וסיפק 29 בישולים בכל תחרויות המועדונים, כשהוא רושם שלושער או יותר בעשרה מקרים. הוא החל את הקמפיין בכך שעזר לברצלונה לזכות גם בסופר קאפ הספרדי וגם בסופר קאפ האירופי, כשבראשון כבש שלושער. בסוף השנה, ב-18 בדצמבר, הוא כבש פעמיים בגמר גביע העולם למועדונים, זכה בפרס השחקן המצטיין, והביא את התואר פעם נוספת לקטאלוניה. בפעם השלישית ברציפות, הוא זכה בכדור הזהב, והפך לשחקן הרביעי בלבד בהיסטוריה שזוכה בכדור הזהב שלוש פעמים. כבר באותה תקופה, מסי נחשב לאחד משחקני הכדורגל הטובים בהיסטוריה, לצד שחקנים כמו מראדונה ופלה.

באותו פרק זמן, קריירת המועדונים של מסי הרקיעה שחקים מבחינה קבוצתית ואישית, כשזכה בכל תואר אפשרי עם ברצלונה. לעומת זאת, במדיה של נבחרת ארגנטינה, חווה קשיים ולא צלח במשימתו להוביל אותה להישגים משמעותיים. תחת אימונו של אותו מראדונה, הארגנטינאיים העפילו בקושי רב לגביע העולם 2010 שנערך בדרום אפריקה, כשמסי לא משחק בתפקיד האופייני לו ורושם מספרים נמוכים משמעותית ממה שהורגל אליו. באחד מהמשחקים הללו, לבש לראשונה את החולצה עם הספרה 10 על הגב במדי ה’אלביסלסטה’, לאחר פרישתו של ריקלמה מהמדים הלאומיים. לאחר שינוי טקטיקה והצבתו של הפרעוש בתפקיד הפליימייקר, ארגנטינה הגיעה למונדיאל כאחת הפייבוריטיות לזכייה בתואר, כאשר מסי מרשים בתפקידו בשלושת משחקי שלב הבתים והיה מעורב בשערים שכבשה הקבוצה. במשחק האחרון של השלב, נגד יוון, ענד לראשונה את סרט הקפטן.

בסופו של דבר, ארגנטינה הודחה ברבע הגמר מול גרמניה, באותו שלב של הטורניר ועל ידי אותה יריבה כמו ארבע שנים קודם לכן. ההפסד 4–0 היה התבוסה הגדולה ביותר שלהם במונדיאל מאז 1974. פיפ”א כללה לאחר מכן את מסי כאחד מעשרת השחקנים הטובים ביותר בטורניר, כאשר ציינה את הקצב בו שיחק והיצירתיות שלו, כמו גם יכולות הכדרור, הבעיטה והמסירה ה”מרהיבים והיעילים” שלו. לעומת זאת, בביתו (ארגנטינה), מסי “זכה” ליחס קשה יותר ונשפט בחומרה על ידי אזרחי המדינה. בתור השחקן שנחשב לטוב ביותר בעולם, ציפו ממנו להוביל נבחרת ממוצעת לתואר, כפי שעשה מראדונה ב-1986, אבל הוא לא הצליח לשחזר את הופעותיו בברצלונה עם הנבחרת הלאומית, מה שהוביל להאשמה שפחות אכפת לו מארצו מאשר מועדונו.


הרצף הרע של ארגנטינה המשיך בקופה אמריקה הביתי בשנת 2011, למרות שינויים טקטיים שנעשו במערך מסי לא כבש ולו שער אחד ונבחרתו הודחה בשלב רבע הגמר פעם נוספת. שני המשחקים הראשונים שלהם, מול בוליביה וקולומביה, הסתיימו בתיקו. התקשורת והאוהדים ציינו שהוא לא השתלב היטב עם החלוץ קרלוס טבס, שנהנה מפופולריות רבה יותר בקרב הציבור הארגנטינאי. כתוצאה מכך, מסי קיבל בוז על ידי אוהדי הנבחרת אותה ייצג בפעם הראשונה בקריירה שלו. במהלך המשחק הבא המכריע, עם טבס על הספסל, הוא נתן הופעה שהתקבלה היטב, כשסייע לשני שערים בניצחון 3-0 שלהם על קוסטה ריקה. לאחר הטורניר, ושהמאמנים שוב התחלפו, מסי קיבל לידיו את סרט הקפטן באופן קבוע.

במרץ 2012, הארגנטינאי רשם ציון דרך היסטורי בליגת האלופות, כשהרשית חמש פעמים נגד לברקוזן בשלב שמינית הגמר. כשבועיים לאחר מכן, ב-20 במרץ, הפך מסי לכובש השערים הגדול ביותר בתולדות ברצלונה בגיל 24 בסטייל, כשעקף את שיאו של סזאר רודריגס בן 57 השנים כשכבש שלושער ועקף את 232 השערים שלו. עם זאת, העידן של אחת הקבוצות הגדולות בהיסטוריה עמד בפני סיום. למרות שהקבוצה של גווארדיולה זכתה בתואר ה-14 תחתיו כשרשמה זכייה בגביע המלך, היא הפסידה את הליגה לריאל מדריד והודחה בחצי גמר ליגת האלופות על ידי צ’לסי, כאשר מסי החמיץ פנדל מכריע. למרות זאת, סיים כמלך השערים של המפעל בפעם הרביעית ברציפות. במשחק הליגה הביתי האחרון של ברצלונה באותה עונה, מסי הבקיע את כל ארבעת השערים לפני שחיבק את גווארדיולה, שהודיע ​​על התפטרותו מאימון הקבוצה. הוא סיים את העונה פעם נוספת כמלך השערים של הליגות באירופה, עם שיא לה ליגה של 50 שערים, בעוד ש-73 השערים שלו בכל המסגרות הפכו אותו למלך השערים בעונה אחת בהיסטוריה האירופית.

תחת המנג’ר טיטו וילאנובה שאימן אותו לראשונה בלה מאסיה, מסי הפך למלך השערים של ברצלונה בכל הזמנים בלה ליגה עם 191 שערים, ושבר את השיא לכמות השערים שהובקעו בשנה קלנדרית אחת לאחר 40 שנה, שנקבע על ידי גרד מולר ב-1972. בסוף השנה, מסי קבע שיא של 91 שערים שכבש בכל המסגרות עבור ברצלונה וארגנטינה. הוא זכה פעם נוספת בכדור הזהב של פיפ”א, והפך לשחקן היחיד בהיסטוריה שזכה בכדור הזהב ארבע פעמים ברציפות, וארבע פעמים בכללי.

לאחר שנתיים בהן הנמסיס רונאלדו זכה בתואר והוא סיים כסגנו, היוצרות התהפכו שוב בשנת 2015. בשנתיים בהן לא זכה בפרס, מסי הציג יכולת ירודה יותר מאשר בארבע השנים בהן הניף את הפרס. בכל זאת, הצליח לקבוע כמה הישגים משמעותיים. הוא כבש שלושער בקלאסיקו שהעלה אותו למקום הראשון בטבלת הכובשים של היריבות האגדית הזו. בנוסף, עקף את פאוליניו אלקנטרה והפף לגדול הכובשים בכל המסגרות של בארסה, כולל משחקי ידידות. למרות שסיימו עונה ללא אף תואר משמעותי, מסי האריך את חוזהו והפך לכדורגלן עם השכר הגבוה בעולם באותה העת. בתווך, נערך מונדיאל 2014, בו כמעט והוביל את נבחרתו אל הגביע הנכסף, אך סיים כסגן וזכה בתואר השחקו המצטיין של הטורניר.


לאחר גביע העולם, ותחת הדרכתו של מאמנו החדש לואיס אנריקה, יצא הארגנטינאי לדרך חדשה בתחילת עונת 14/15, מה שאפשר לו לשבור שיאים ותיקים נוספים לקראת סוף השנה. שלושער שהבקיע הפך אותו למלך השערים בכל הזמנים של הלה ליגה, ובכך שבר את שיאו בן 59 השנים של 251 שערי ליגה שהחזיק טלמו סארה. שלושער נוסף אפשר לו לעקוף שיא נוסף של סזאר רודריגס ולהפוך למלך השערים בכל הזמנים בדרבי של ברצלונה עם 12 שערים.

בתחילת 2015, ברצלונה הייתה לקראת סיום מאכזב נוסף של עונה, עם השערות מחודשות בתקשורת שמסי יעזוב את המועדון בסיומה. נקודת מפנה חלה ב-11 בינואר במהלך ניצחון 3-1 על אתלטיקו מדריד, הפעם הראשונה שהטריו ההתקפי הקטלני של בארסה, שכלל את מסי, לואיס סוארס וניימאר, שכונו “MSN”, כבש כל אחד במשחק, וסימן את תחילתה של ריצה מוצלחת ביותר. לאחר חמש שנים של משחק כפליימייקר, מסי חזר לעמדה הישנה שלו באגף ימין. משם, הוא חזר לעצמו ולכושר הטוב ביותר שלו, בעוד שסוארס וניימאר נהנו מיכולתו של חברם הכוכב. עם 58 שערים של מסי מתוך סך כל של 122 שערים של הטריו בכל המסגרות באותה עונה, הם קבעו שיא בכדורגל הספרדי.

לקראת סוף העונה, מסי כבש בניצחון חוץ 1-0 על אתלטיקו מדריד והבטיח את תואר הלה ליגה. בין 43 שערי הליגה שלו באותה עונה היה שלושער שהובקע ב-11 דקות מול ראיו וייקאנו בשמונה במרץ, המהיר ביותר בקריירה הבוגרת שלו. זה היה השלושער ה-32 שלו בסך הכל עבור ברצלונה, מה שאפשר לו לעקוף את טלמו סארה עם הכי הרבה שלושערים בכדורגל הספרדי. בתור ספק הבישולים הבכיר של העונה עם 18 כאלו, הוא עקף את לואיס פיגו עם הכי הרבה אסיסטים במסגרת המקומית. הוא רשם את הבישול ה-106 שלו במשחק בו גם כבש שלושער. בהמשך לאליפות, מסי כבש פעמיים כשברצלונה ניצחה את אתלטיק בילבאו 3–1 בגמר גביע המלך, והשיגה את הדאבל השישי בתולדותיה. שער הפתיחה שלו ידוע כאחד הגדולים בקריירה שלו. הוא אסף את הכדור סמוך לקו המחצית המגרש, עבר ארבעה שחקנים יריבים, לפני שהטעה את השוער כדי לכבוש במרווח קטן ליד הקורה הקרובה. זהו אחד השערים הזכורים בקריירה של הפרעוש.

בליגת האלופות, מסי כבש פעמיים בניצחון 3–0 בחצי הגמר על באיירן מינכן, שאומנה על ידי גווארדיולה. השער השני שלו, שהגיע שלוש דקות בלבד לאחר הראשון שלו, היה מיוחד במינו, כאשר כבש בצ’יפ מעל מנואל נוייר לאחר שדריבל שלו על פני ג’רום בואטנג גרם לבלם ליפול לקרקע. השער הפך לוויראלי, והיה לרגע הספורט המצויץ ביותר בשנה, וכמו כן נבחר לשער הטוב ביותר של העונה על ידי אופ”א.  ברצלונה עלתה לגמר בברלין, שם ניצחה את יובנטוס 3–1 כדי לזכות בטרבל השני שלה, ובכך הפכה לקבוצה הראשונה בהיסטוריה שעושה זאת. בנוסף להיותו ספק האסיסטים הבכיר עם שישה כאלו, מסי סיים את התחרות כמלך השערים המשותף עם עשרה שערים, מה שהקנה לו את הזכות להיות השחקן הראשון אי פעם שהשיג את מלכות השערים בחמש עונות צ’מפיונס. על מאמציו במהלך העונה, הוא קיבל את פרס השחקן הטוב ביותר באירופה של אופ”א בפעם השנייה.

לאחר הזכייה בטרבל, הפרעוש התייצב לטורניר הקופה אמריקה שנערך בקיץ בצ’ילה. האלביסלסטה הגיעו לטורניר כקונטנדרים לאחר סגנות בגביע העולם אשתקד, אך גם הפעם נותרו עם טעם מר בפה, כשסיימו במקום השני המאכזב פעם נוספת. מסי הבקיע פעם אחת בלבד לאורך הטורניר, אך רשם את הופעתו ה-100 במדים הלאומיים במהלך שלב הבתים, והפך לארגנטינאי החמישי שמגיע לציון דרך זה. בגמר, מול התוקפנות של שחקני המארחת, מסי שיחק מתחת לסטנדרטים שלו, אם כי הוא היה הארגנטינאי היחיד שכבש את הפנדל שלו בדו קרב. בסיום הטורניר, על פי הדיווחים הוא נבחר לקבל את פרס השחקן המצטיין אך דחה את הכבוד. בעוד ארגנטינה המשיכה בבצורת התארים שלה שהחלה ב-1993, התבוסות בגמרי המונדיאל והקופה אמריקה הביאו שוב ביקורת חריפה על מסי מהתקשורת והאוהדים בארגנטינה.

לאחר הטורניר, מסי פתח את עונת 15/16 עם צמד שערים שסחפו את ברצלונה לזכייה בסופר קאפ האירופי. בספטמבר, הפך לשחקן הצעיר בהיסטוריה שמגיע ל-100 הופעות בליגת האלופות. מסי חתם את השנה בזכייה בגמר גביע העולם למועדונים, ואסף את הגביע החמישי שלו לשנת 2015. לפני שהשנה הסתיימה, מסי ציין את הופעתו ה-500 במדי הקטאלונים, בה כבש כמובן. על הישגיו המופלאים באותה שנה, הן בגזרת המועדון והן ברמה הבינלאומית, מסי זכה להניף את כדור הזהב החמישי שלו, שבאותה העת שיפר את שיא כל הזמנים בו החזיק.


מסי ידוע בזכות החוש שלו לכיבוש שערים, כמו גם בתגובות המהירות שלו והיכולת לבצע ריצות התקפיות כדי לנצח את קו ההגנה. המאמן לשעבר שלו בברצלונה, פפ גווארדיולה, הצהיר פעם, “מסי הוא השחקן היחיד שרץ מהר יותר עם הכדור מאשר בלעדיו”. הוא גם מתפקד כפליימייקר, באדיבות יכולתו להבין את המשחק ולבחון את סביבתו. הוא מתואר לעתים קרובות כקוסם, שכן הוא יוצר הזדמנויות שלכאורה לא קיימות. הוא נחשב לדריבליסט הטוב בעולם ולאחד הגדולים בכל הזמנים. בהתייחס ליכולת זו, מאמנו לשעבר בנבחרת דייגו מראדונה אמר עליו: “הכדור נשאר דבוק לכף הרגל שלו. ראיתי שחקנים נהדרים בקריירה שלי, אבל אף פעם לא ראיתי מישהו עם שליטה בכדור של מסי.” מעבר לאיכויותיו האישיות, הוא גם שחקן קבוצתי, חרוץ, הידוע בשל השילובים היצירתיים שלו עם שחקני הקישור, במיוחד עם קשרי ברצלונה לשעבר, צ’אבי ואנדרס אינייסטה. ככל שהקריירה שלו התקדמה, החל מסי להכתיב משחק באזורים עמוקים יותר של המגרש והתפתח לאחד מהמוסרים והפליימייקרים הטובים ביותר בתולדות הכדורגל.

אין ספק שהיריבות בין השניים דחפה אותם להיות השחקנים הטובים בעולם. על כך אמר הפורטוגלי: “דחפתי אותו והוא דחף אותי גם כן. אז זה טוב להיות חלק מההיסטוריה של הכדורגל באופן הזה”. מסי עצמו הכחיש כל יריבות ואמר ש“רק התקשורת והעיתונות רוצים שנהיה מסוכסכים, אבל מעולם לא רבתי עם כריסטיאנו.” אוהדות ואוהדים מתווכחים באופן קבוע על היתרונות האישיים של שני השחקנים, כאשר כל צד מונה את מגוון השיאים בהם השניים מחזיקים. מעבר לסגנון המשחק שלהם, הם מאופיינים במבני אישיות שונה לחלוטין, וישנו ניגוד עצום בין הביטחון העצמי העצום של רונאלדו לעומת הענווה של מסי. מחוץ למגרש, רונאלדו הוא המתחרה הישיר של הפרעוש מבחינת שכר, חסויות וקהל מעריצים במדיה החברתית. בין השנים 2009 עד 2018, מסי התמודד עם רונאלדו לפחות פעמיים בכל עונה באל קלאסיקו, היריבות הגדולה ביותר שיש לעולם הכדורגל להציע לצופיו. עצם זה ששני השחקנים הללו שיחקו בשתי קבוצות ששוררת ביניהן יריבות כה עמוקה ושלטו בכדורגל לאורך כל עשר השנים המדוברות, העצים את העובדה שמדובר בשניים מבין השחקנים הגדולים בהיסטוריה של המשחק, שחלקו את אור הזרקורים על הבמה הגדולה ביותר של הכדורגל לאורך שנים ארוכות ויפות, שגרמו לאוהדי הכדורגל ברחבי הגלובוס לאינספור רגעים בהם תפסו את ראשם ולא האמינו למראה עיניהם. עידן מסי ורונאלדו, והיריבות בין בארסה לריאל בתקופתם, הוא אולי העידן הגדול ביותר בתולדות המשחק, ואנו צריכים להרגיש ברי מזל ולהוקיר תודה על כך שזכינו לראות את שתי האגדות האלה מתרוצצות על הדשא לנגד עינינו.


כעת, לאחר שסיכמנו עשור בסימן של שני הגדולים, נעבור בחלק הבא של הסדרה אל העידן של ימינו אנו, בו נגלה מי עצר את ההגמוניה של מסי ורונאלדו ומי עוד זכה לכבוד להניף את התואר הנחשק.

11 תגובות
  1. אבי כותב

    הכתבה הכי טובה בסדרה, כצפוי.

  2. הארי מגוואיר כותב

    התקופה הכי טובה של הכדורגל לדעתי, ששני הגדולים של התקופה (אולי אי פעם) משחקים אחד מול השני כמה פעמים בשנה. תקופה מרגשת

  3. אדי ברטל כותב

    כבוד גדול להיות אוהד כדורגל בתקופה הזאת. אבל רק שאתה קורא ומעמיק אתה מבין לאיזו היסטוריה היית עד.

  4. דרור כותב

    סדרת הכתבות שלך על כדור הזהב זה פשוט לפנתיאון. להעתיק ולשמור! מחכה כבר לפרויקט הבא שתיקח על עצמך. כל הכבוד!

  5. זיו הראל כותב

    לא יאומן איך בן אדם מסוגל לכתוב בכתבה אחת על שני שחקני הכדורגל הגדולים בעולם ולפרט את כל המידע הנדרש והנחוץ ביותר שעלינו לדעת. שאפו גדול להב היקר..

  6. אסף כותב

    נהנתי מכל רגע.

  7. טל גונן כותב

    כתבה נהדרת, כתיבה ברמה הכי גבוהה שיש. נהניתי מאוד לקרוא.

  8. נועם כותב

    שמעוו רמה גבוהה מאוד של מידע אהבתי

  9. דן כותב

    לפנתיאון הכתבות של בולרז דחוף!

  10. זיו כותב

    להב גרוס, תלך מפה!!!!!!
    (רפרנס לליגה הספרדית מפיו של רז אמיר)

  11. מוטי כותב

    רמה גבוהה מאוד!!

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן