לילות של כוכבים | הגמרים הכי גדולים בתולדות ליגת האלופות

גמר ליגת האלופות בין ריאל מדריד לבורוסיה דורטמונד נמצא ממש מעבר לפינה, ולכבוד המשחק הגדול ביותר שיש בעולם כדורגל המועדונים הבאנו לכם את הגמרים הגדולים ביותר בתולדות ליגת האלופות

נס איסטנבול – גמר ליגת האלופות 2004/05 

אצטדיון אטאטורק – איסטנבול

ליברפול 3:3 מילאן – 3:2 לליברפול לאחר דו קרב בעיטות עונשין מ-11 מטרים

בעונת 2004/05 נפגשו ליברפול בהובלת רפא בניטז ומילאן של קרלו אנצ’לוטי לגמר ליגת האלופות באיסטנבול. מילאן עמוסת הכוכבים הגיעה כפייבוריטית למפגש, וגם הוכיחה זאת במחצית הראשונה ובגדול. האיטלקים פתחו את המשחק בצורה מופלאה וכבר אחרי 56 שניות הקפטן האגדי, פאולו מלדיני מצא את הרשת. מילאן שיחקה ‘כדורגל לא מהעולם הזה’ לדברי שדר המשחק האנגלי, ובדקה ה-39 הרנן קרספו הכפיל את התוצאה לאחר מבצע קבוצתי נהדר. חמש דקות חלפו וקאקה מצא במסירה נדירה שחלפה על פני כל שחקני ההגנה של ליברפול את קרספו שהקפיץ את השלישי לרשת של דודק השוער הפולני.

נראה היה ששום דבר לא יעצור את הרוסונרי מזכייה בגביע השביעי בתולדותיהם, אך במחצית השנייה ליברפול הזכירה לכל העולם למה אנו כל כך אוהבים כדורגל. האדומים לחצו את האיטלקים ובדקה ה-54 נגיחה של סטיבן ג’רארד מצאה את הרשת של דידה. שתי דקות בלבד חלפו כשולדימיר שמיצר שלח כדור חזק ומדויק מחוץ לרחבה אל הרשת, 3:2. בליברפול התחילו להאמין במהפך, האצטדיון געש ובדקה ה-60 פרץ סטיבי ג’י לרחבה, הוכשל על ידי גאטוסו, ופנדל דרמטי נשרק לטובתה של ליברפול.

צ’אבי אלונסו ניגש לבעוט את אחד הפנדלים החשובים שלו בקריירה ושלח כדור חזק לפינה השמאלית, אך שוערה של מילאן, דידה הברזילאי הצליח להדוף את הכדור של אלונסו. הקשר הצעיר, שהיום הוא כבר מאמן מוערך, לא ויתר, הגיע ראשון לכדור החוזר, ושלח אותו הישר לרשת של הרוסונרי. 3:3 משוגע. ליברפול חוזרת לקרב על הגביע בתוך 6 דקות בלבד. לאחר הארכה, שתי הקבוצות ניגשו לדו קרב פנדלים מורט עצבים, שבסופו, במצב של 3:2 לליברפול שלמילאן נשארה עוד בעיטה אחת, ניגש הכוכב האוקראיני אנדריי שבצ’נקו לנקודה הלבנה למפגש אל מול שוערה של ליברפול, יז’י דודק.

שבצ’נקו היה נראה לחוץ מאוד, וחיכה שניות ספורות בין הרגע בו הניח את הכדור על הדשא, לבין הבעיטה. מולו התייצב דודק שריקד על קו השער ונופף בידיו אל מול החלוץ. שחקנה של מילאן היה כה מתוח ונראה היה כי הוא עדיין מנסה לעכל איך הוא וקבוצתו, איבדו את היתרון הגדול שלהם, וממש לא מרוכז בבעיטה הגורלית, כאשר מנגד עומד מולו יז’י דודק, שוערה של ליברפול שמראה ביטחון עצמי עצום ומאמין בכל הכוח, שהגביע יהיה שלו ושל ליברפול בסיום הערב, וכך אכן היה. הכוכב הגדול של מילאן בעט כדור חלש מאוד אל השער שדודק עצר בידו, ושלח את שחקני ליברפול לחגוג. הגביע עם האוזניים הגדולות חזר לאנפילד, לראשונה מזה 19 שנים.

 

מהפך מהאגדות – גמר ליגת האלופות 1998/99

אצטדיון קאמפ נואו – ברצלונה

באיירן מינכן 2:1 מנצ’סטר יונייטד

אחד המהפכים הגדולים בתולדות ליגת האלופות התרחש במשחק הגמר, בשנת 1999 בקאמפ נואו בין באיירן מינכן של אוטמאר היצפלד למנצ’סטר יונייטד ואלכס פרגוסון. באיירן הגיעה עם צלחת האליפות בכיס במטרה להשלים את הדאבל הגדול, בעוד יונייטד שזכתה עד אותה עונה בגביע היבשתי רק פעם אחת, חלמה להיות הקבוצה האנגלית הראשונה בהיסטוריה שזוכה בטרבל הגדול, אחרי שזכתה באותה העונה באליפות ובגביע האנגלי. שש דקות מפתיחת המשחק, תיקל רוני ג’ונסון את חלוץ באיירן, קארסטן יאנקר על סף הרחבה. פיירלואיג’י קולינה האגדי ששפט את המשחק שרק לכדור חופשי לזכותם של ה’בווארים’. מריו באסלר ניגש לבעוט את הכדור ושלח כדור נמוך מסביב לחומת מנצ’סטר יונייטד שקבע 1:0 לבאיירן. יונייטד ניסתה להגיב ואף השתלטה על המשחק אך היה נראה כי חסרונם של פול סקולס ורוי קין שהושעו מהמשחק השפיעו מאוד על שחקני יונייטד. בדקה ה-67 למשחק עלה מהספסל של יונייטד טדי שרינגהאם ובדקה ה-81 שלח פרגוסון אל הדשא גם את אולה גונאר סולשיאר, ושניהם שינו את המשחק. באיירן מינכן כבר ראתה את הזכייה הרביעית בגביע עם האוזניים הגדולות מתקרבת אך לשחקניו של פרגוסון היו תוכניות אחרות. בזמן שהשופט הרביעי הציג שלוש דקות תוספת זמן, הגביה דייויד בקהאם כדור קרן לטובת קבוצתו. הכדור הגיע לרגליו של ראיין גיגס בקצה הרחבה, הוולשי ניסה למצוא את השער אך הבעיטה שלו הייתה חלשה ולא מכוונת. הכדור הגיע לרגליו של שרינגהאם שבעט את הכדור ברגלו הימנית לתוך הרשת, 1-1.

שתי דקות בלבד חלפו להן כאשר ניגשה יונייטד לבעיטת קרן נוספת. בקהאם שוב היה זה שהרים את הכדור, ששפשף את ראשו של שרינגהאם והגיע לסולשיאר שדחק את רגלו ושלח את הכדור לרשת של אוליבר קאן. 2:1 מטורף למנצ’סטר יונייטד.

את חגיגת הגלגלון של פטר שמייכל מאותו ערב היסטורי אי אפשר לשכוח. את שחקני באיירן מינכן שרועים על כר הדשא ומסרבים לחדש את המשחק בעוד השופט האיטלקי קולינה דוחק בהם לקום ולהלחם, כל אחד זוכר. המהפך הפתיע את כולם, כולל מארגני הגמר מטעם אופ”א שכבר הכינו את הגביע לבאיירן וקשרו את סרטי הקבוצה סביב הגביע. באיירן נשארה עם כאב לב גדול, אך מנצ’סטר יונייטד וסר אלכס סוף כל סוף עשו זאת וזכו בליגת האלופות בפעם השנייה בתולדות המועדון האדום.

לה דסימה – גמר ליגת האלופות 2013/14
אצטדיון האור – ליסבון
ריאל מדריד 1:4 אתלטיקו מדריד

הפעם הראשונה שמשחק דרבי הגיע למעמד גמר ליגת האלופות הייתה בעונת 2013/14 אז נפגשו אתלטיקו מדריד שהגיעה כאלופת ספרד וחלמה על זכייה היסטורית בגביע, כשמולה היריבה העירונית חיפשה את הזכייה העשירית בתואר לה חיכתה 12 שנים. קרלו אנצ’לוטי מצד אחד הגיע כמאמן ותיק שכבר זכה בליגת האלופות פעמיים עם מילאן, כשנגדו עמד צ’ולו סימאונה שסחב באותה עונה את אתלטיקו לרגעים היסטוריים.

בדקה ה-36 של המשחק עלתה אתלטיקו ליתרון מנגיחה של דייגו גודין והיממה את היבשת כולה. ריאל לחצה והמשחק התקדם ובדקות הסיום היה נראה כי אתלטיקו מדריד תמנע מריאל את הזכייה העשירית בתואר הגדול מכולם. אך בכדור הקרן בדקה ה-93, הקסם החדש של ריאל בליגת האלופות הראה את הניצוצות הראשונים למהפכים שבאו בשנים הבאות. לוקה מודריץ’ הגביה את כדור הקרן וסרחיו ראמוס עלה מעל כולם כדי לנגוח את הכדור לרשת של שוער ריאל מדריד היום, טיבו קורטואה. המשחק הגיע להארכה דרמטית בה ריאל דרסה את האחות הקטנה. בדקה ה-110 אנחל די מריה פרץ באגף השמאלי ובעט אל השער, קורטואה הצליח להדוף את הכדור אך גארת’ בייל עט אל הריבאונד ונגח את הכדור לרשת. ריאל השתלטה על המשחק ושתי דקות לסיום ההארכה מרסלו פרץ באין מפריע ובעט כדור חזק מקצה הרחבה שהכניע את השוער הבלגי. בדקה ה-120 שכבר לכולם היה ברור שהגביע נוסע לברנבאו, כריסטיאנו רונאלדו פרץ אל רחבת אתלטיקו והוכשל. הפורטוגלי ניגש לבעוט את הפנדל ודייק מהנקודה הלבנה. 4:1 אדיר לבלאנקוס שזוכים בליגת האלופות לאחר 12 שנים ומשיגים סוף כל סוף את ה-לה דסימה.

נוק-אאוט ל’דרים טים’ – גמר ליגת האלופות 1993/94

האצטדיון האולימפי – אתונה

מילאן 0:4 ברצלונה

אל גמר הצ’מפיונס של עונת 1993/94 העפילו אלופת איטליה שנתיים ברציפות, מילאן בהדרכתו של פאביו קאפלו, ומולה ניצבה קבוצת ה-‘דרים טים’ של ברצלונה עם יוהאן קרויף על הקווים שבדיוק חגגה זכייה רביעית באליפות ספרד. בארסה שהייתה עמוסת כוכבים בינהם חריסטו סטויצ’קוב, רומאריו, פפ גווארדיולה, ורונאלד קומאן, הייתה פייבוריטית כמעט מוחלטת לזכות בתואר בפעם השנייה בתולדות המועדון. אך הכדורגל כמו הכדורגל, לא תמיד הולך עם הקבוצה הפייבוריטית. הרוסונרי פתחו בסערה וכבר בדקה ה-22 למשחק חלוץ מילאן דניאלה מסארו מצא את הרשת של בארסה. בדקה ה-45 מסארו הכפיל את התוצאה כשקיבל כדור רוחב והכניע את אנדוני זוביזרטה, 2:0 למילאן לאחר 45 דקות.

שתי דקות לפתיחת המחצית השנייה דיאן סביצ’ביץ’ חטף את הכדור מהגנת ברצלונה מחוץ לרחבה והקפיץ מעל זוביזרטה שעמד מחוץ לשער כל הדרך אל הרשת. הלחץ של מילאן נמשך ובדקה ה-58 מרסל דסאי השתלט על עוד מסירה שגויה של הגנת הקטלונים, הכדור הגיע לקשר האיטלקי דמטריו אלברטיני שהחזיר לדסאי, והצרפתי שלח את הרביעי לרשת של בארסה. מילאן זכתה בתואר בפעם החמישית בתולדותיה עם ניצחון 4:0 ענק במשחק הגמר החד צדדי ביותר של ליגת האלופות בעת המודרנית.

עלייתה של הטיקי – טאקה – גמר ליגת האלופות 2008/09

אצטדיון האולימפיקו – רומא

ברצלונה 0:2 מנצ’סטר יונייטד

בשנת 2009 אוהדי הכדורגל קיבלו פרומו ליריבות הגדולה שהתפתחה במהלך השנים בין ליאו מסי לכריסטיאנו רונאלדו, בגמר ליגת האלופות ברומא שהתקיים בעונת 2008/09, כשברצלונה ומנצ’סטר יונייטד נפגשו למשחק הגמר. מצד אחד ניצב סר אלכס פרגוסון המנוסה והמעוטר שהגיע לגמר באותה העונה כאלוף אירופה, עם זוכה כדור הזהב של אותה השנה כריסטיאנו רונאלדו, כשמנצ’סטר יונייטד שלו לא מפסידה 25 משחקים ברציפות בצ’מפיונס ומחפשת להיות הקבוצה הראשונה שזוכה שנה אחר שנה במפעל מאז שונה הפורמט של ליגת האלופות. מהצד השני ניצב פפ גווארדיולה, מאמן צעיר שבשנתו הראשונה כמאמן סחב את קבוצת נעוריו אל דאבל מרשים בספרד שכלל אליפות וגביע כשהוא מביס גם את ריאל מדריד 6:2 בברנבאו בדרך אל האליפות.

ברצלונה פתחה את משחק הגמר בסערה ועלתה ליתרון מרגליו של סמואל אטו כבר בדקה העשירית. הקצב האדיר של בארסה נמשך ובדקה ה-70 צ’אבי הגביה את הכדור לרחבה, מצא את ליאו מסי שהקדים את וידיץ’ ופרדיננד והתעופף לנגוח את הכדור אל הרשת של ואן דר סר.

ברצלונה מנצחת את האלופה המכהנת ומי שנחשבה באותם הימים לקבוצה הטובה בעולם 2:0 וזוכה בליגת האלופות בפעם השלישית בתולדותיה. ליאו מסי ניצח את כריסטיאנו רונאלדו בקרב הענקים על הגביע עם האזניים הגדולות, במה שהיה ונשאר, משחק הגמר היחיד של ליגת האלופות, אותו הפסיד הפורטוגלי.

2 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

    מפעל הכדורגל הכי טוב בפער

  2. אלון פיאלקוב כותב

    כתבת מופת. שאפו אלון

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן