האם העונה האירופית של מנצ’סטר יונייטד בסכנה בעקבות הרכישה?

‏למנצ'סטר יונייטד יש עוד תקוות להעפיל שוב לליגת האלופות, אבל גם לניס. האם שני המועדונים האלה שנמצאים בבעלות INEOS- יכולים לשחק באותה תחרות אירופאית? מה אומרים חוקי אופ"א? מהן העמדות של יונייטד INEOS? והאם קיימות דרכים אפשריות לעקיפת הבעיה?

למרות שמנצ’סטר יונייטד בעונה לא כל-כך טובה בלשון המעטה, שיפור היכולת שלה במשחקים האחרונים מחזיר את השדים האדומים למאבק על הרביעייה שמובילה לליגת האלפות. אחרי ארבעה ניצחונות רצופים – הקבוצה של אריק טן האח רחוקה כעת חמש נקודות ‏‏מאסטון וילה‏‏ שבמקום הרביעי כשנותרו 13 משחקים לסיום העונה באנגליה. כמו כן, גם ניס נמצאת במאבק בצמרת בליגה הצרפתית, שסיום באחת משלושת המקומות הראשונים – מובילה למפעל הבכיר ביבשת האירופאית.

בואו נהיה חיוביים ונלך על התסריט האופטימי ששתיהן יסיימו את העונה בחיוך, עם מקום מכובד שמוביל בהעפלה למפעל הנחשק, אך האם הדבר יאפשר לשתי הקבוצות שנמצאות תחת אותה בעלות של חברת הכימיה – INEOS, לשחק באותו מפעל? בואו ניכנס פנימה לעובי הקורה.

מה אומרים חוקי אופ”א המתייחסים לסיטואציה שבה קיימת האפשרות ששתי קבוצות תחת אותה בעלות, יכולות להעפיל למפעל אירופאי?

‏למעשה הסעיף הרלוונטי בספר החוקים של אופ”א הוא סעיף מספר חמש- הקובע כי לאף אדם או ישות משפטית לא יכולה להיות “שליטה או השפעה” על יותר ממועדון אחד המשתתף בתחרות של אופ”א.‏ ‏ג’ים רטקליף (מייסד חברת INEOS והמנכ”ל שלה בפועל) הוא אולי רק בעל מניות מיעוט ביונייטד –  אבל ההשקעה שלו בקבוצה עומדת על 1.65 מיליארד דולר, מה שתביא בסופו של דבר גם את INEOS להביא לשליטה אבסולוטית על פעילות הכדורגל באולד טראפורד.‏

האם יונייטד יכולה להיות מודחת מליגת האלופות?‏

הקבוצה האנגלית תצטרך להיות ראשונה בעדיפות על פני ניס, אך כרגע זה רחוק מלהיות מובטח בהתחשב בכך שהשדים האדומים נמצאים רק במקום השישי בטבלת הפרמייר ליג. אבל במידה שגם יונייטד וגם ניס יעפילו בסופו של דבר, היכולת שלהם להשתתף במפעל תהיה תלויה בשאלה אם גוף הבקרה הפיננסית של אופ”א (CFCB) יסכים שלרטקליף ו-INEOS יש “השפעה מכרעת” על קבלת ההחלטות באולד טראפורד. במידה וכן, אחת מהקבוצות תצטרך לנשור מהמפעל עוד מלפני שהוא התחיל. בהמשך לדברים יש לציין – כי כל מועדון שהבטיח לעצמו מקום גבוה יותר בליגה המקומית יקבל עדיפות והשנייה תתמודד במקום זאת ‏‏בליגה האירופית‏‏ מהדרג השני. אם המועדונים המדוברים יסיימו באותו מיקום בליגות שלהם, זו שתשחק בליגה עם מקדם אופ”א גבוה יותר תקבל עדיפות ( במקרה הנ”ל זו תהיה יונייטד).‏

מהם תקדימי העבר?

הדוגמה הבולטת ביותר לשני מועדונים מאותה קבוצת בעלות שהתחרו בעבר באותו מפעל של אופ”א- היו ‏‏לייפציג‏ הגרמנית‏ ורד-בול זלצבורג האוסטרית – שניהם נמנות כחלק מרשת המועדונים שהוקמה על-ידי יצרנית המשקאות ‘רד-בול’. למרות שהן לא שיחקו זו מול זו באותה עונת 2017/18 בליגת האלופות – לייפציג העפילה ישירות לשלב הבתים בעוד זלצבורג הודחה במוקדמות – שתי הקבוצות נפגשו בשלב הבתים של הליגה האירופית שנה לאחר מכן.‏

מה עמדתם של יונייטד ורטקליף?

ההשקעה של רטקליף תכניס את יונייטד ראש-בראש לוויכוח של בעלות על מועדונים רבים, בין אם זה בנוגע ליושרה של התחרויות האירופיות או לסוגיה הרחבה יותר של עסקאות בין הצדדים הקשורים.‏ במקביל ‏הקבוצה מאנגליה מנהלת דיאלוג פתוח עם אופ”א על היבטים רבים של ניהול הכדורגל האירופי, כולל הסרת מגבלה לחוקים רב-מועדונים, וזה צפוי להימשך לאחר האישור הצפוי של ההשקעה של רטקליף. באשר ל-INEOS, מקורביו של הבעלים אומרים- כי הנושא היה על הרדאר מאז השלבים הראשונים של ההצעה להשקיע במועדון. כל ניגוד עניינים פוטנציאלי נותר בגדר אפשרות היפותטית לעת עתה, אך במקרה שיתעורר כזה, הקבוצה של רטקליף מחויבת לשבת עם אופ”א כדי למצוא פתרון שיעבוד עבור שתי הקבוצות והגוף המנהל של הכדורגל האירופי.‏

‏האם כללי המשחק יכולים להשתנות?‏

כן, ואף צריך להקשיח אותם – כפי שתיאר אלכסנדר צ’פרין, נשיא אופ”א, בראיון שנערך לאחרונה.

בראיון לעיתון הבריטי “The Daily Telegraph” חשף צ’פרין כי בחודש שעבר התקיימה פגישה הקשורה לסוגיית הבעלות על מועדונים רבים והציע כי היה רוצה לראות את ההגדרה של “השפעה מכרעת” מובהרת, מתוך אמונה שהתקנות הנוכחיות פתוחות מדי לפרשנות.

בנוסף בראיון אמר צ’פרין: “מועדון אנגלי גדול יכול להפסיד 3:0 למועדון פורטוגלי קטן, אם אתה רוצה, כי יש להם יום רע. תארו לעצמכם שזו אותה בעלות. אנשים היו אומרים, ‘תראו, התחרות שלכם קבועה’, ואז אתם מתחילים לאבד הכל. זו הבעיה הכי גדולה שלי, שאין לי פתרון לנושא”.

יש לציין כי בעבר אופ”א כבר אמרה שלבעלות על מועדונים מרובים יש “פוטנציאל להוות איום מהותי על שלמות תחרויות המועדונים האירופיות, עם סיכון גובר לראות שני מועדונים עם אותו בעלים או משקיע זה מול זה על כר הדשא”.

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן