מועדים לשמחה | אלכס פרגוסון והמסטיק חוגגים 82

האיש שהדיח את ליברפול מכס המלכות- אלכס פרגוסון והמסטיק חוגגים 82

ב-1985 מכבי חיפה זכתה באליפות השנייה שלה, ב-1985 פנאתינייקוס יריבת מכבי חיפה לפני שבועיים הגיעה לחצי גמר ליגת האלופות, ב-1985 אברטון הייתה אלופת אנגליה, והלאס ורונה אלופת איטליה, עונת 1984/85 הייתה הפעם האחרונה שקבוצה שלא עונה לשם סלטיק או ריינג’רס זכתה באליפות סקוטלנד. זאת הייתה אברדין והיא עשתה את זה עם מאמן צעיר שאני מניח ששמעתם עליו, סר אלכס פרגוסון שחוגג היום את יום הולדתו ה-82.

אלכסנדר צ’פמן “אלכס” פרגוסון נולד ב-31 בדצמבר 1941 בגלאזגו לאבא שעבד בספנות, העיר בה הוא יזכה בתואר האליפות בעוד כמה שנים. את קריירת המשחק שלו הוא התחיל בקבוצה החובבנית קווינס פארק בגיל 16, כבר בהופעת הבכורה הוא הבקיע שלו בקבוצה, אך הגדיר את המשחק כסיוט. משם הוא נדד לסנט ג’ונסטון ולדנפרמליין אתלטיק שהייתה באותה תקופה אחת החזקות בליגה הסקוטית.

אלכס פרגוסון מלך שערי הליגה

בדנפרמליין סיים כמלך השערים של הליגה בעונת 1965/66 עם 31 שערים וסה”כ 45 שערים ב-51 הופעות בכל המסגרות. העונה המוצלחת הביאה את גלאזגו ריינג’רס להכניס את היד עמוק לכיס, ולשלם 65,000 ליש”ט, סכום שיא לאותה תקופה עבור רכישתו. בריינגר’ס בלט בהופעותיו באירופה, כשהבקיע 6 שערים ב-9 הופעות בגביע ערי הירידים.
למרות ההצלחה והבאת ריינג’רס עד לחצי הגמר שנתיים רצוף, הוא הורד לקבוצה השנייה של המועדון לטענתו על רקע אפלייה דתית. פרגוסון היה נשוי לאישה קתולית, ואילו ריינג’רס מייצגים את הנצרות פרוטסטנטית בגלאזגו. פרגוסון נאלץ לעזוב את הקבוצה שנתיים בלבד לאחר שהגיע בסכום שיא. הוא קיבל הצעות מאנגליה, אך דחה אותם לאור רצונה של אשתו להישאר בסקטולנד.

אלכס פרגוסון הצעיר (משמאל) באחד מאימוני קבוצתו (קרדיט תמונה: r/reddevils)
אלכס פרגוסון הצעיר (משמאל) באחד מאימוני קבוצתו (קרדיט תמונה: r/reddevils)
פורש ממשחק ושובר את ההגמוניה הסקוטית

אחרי מספר שנים בהם לא בלט במיוחד בפאלקירק ואייר יונייטד, פרש פרגוסון ממשחק פעיל. הוא לא חיכה הרבה וזמן קצר לאחר הפרישה החל לאמן את איסט סטירלינגשייר מהליגה השנייה בסקוטלנד. באמצע העונה עבר לסנט מירן בתחתית הליגה השנייה ורשם את ההישג הראשון בקריירת האימון שלו, כשהעלה אותם לליגה הבכירה שנתיים מאוחר יותר. ב-1978 פוטר אחרי סכסוך עם ההנהלה.
את עונת 1978/79 התחיל באברדין מליגת העל הסקוטית, ליגה שנשלטה באופן מוחלט בידי סלטיק ורינג’רס. הפעם האחרונה בה זכתה קבוצה אחרת באליפות הייתה ב-1965, מאז 1905 עד 1979, זה קרה רק שמונה פעמים. אל המציאות הקשה הזאת נכנס פרגוסון, ובעונה הראשונה הוא נגע בתארים כשהגיע לגמר גביע הליגה, וחצי גמר הגביע, בליגה הוא סיים במקום הרביעי כשהוביל את חניכיו אל הסיבוב הראשון בגביע אופ”א.
בגלל גילו הצעיר שחקנים התקשו לכבד אותו, דבר שהשתנה משמעותית בעונת 1979/80 עונתו השנייה בקבוצה. כנגד כל הסיכויים הוא הצליח לשבור את ההגמוניה של העיר גלאזגו, כשסיים עם 48 נקודות (שתי נקודות לניצחון) נקודה בלבד לפני סלטיק האלופה היוצאת. בגביע הליגה הפסיד שוב בגמר, והגיע שוב לחצי גמר גביע הליגה.

שובר תקרות זכוכיות בסקוטלנד

פרגוסון לא עצר פה, ובעונת 1981/82, הוא שבר את המחסום גם בגביע עם הדחה של סלטיק בסיבוב הרביעי, וניצחון ענק של 1:4 על ריינג’רס בגמר, בסוג של סגירת מעל מתקופתו כשחקן. הזכייה בגביע הביאה אותו אל הישג השיא של אברדין בכל הזמנים, כשהיא זוכה בגביע המחזיקות אחרי הדחה של באיירן מינכן וניצחון בגמר על ריאל מדריד. עד היום זה התואר האירופי היחיד של סקוטלנד, שלא הביאו סלטיק או רינג’רס. במקביל זכה בגביע שני ברציפות.
עונה לאחר מכן הוא זכה באליפות שנייה, הפעם שבע נקודות מעל סלטיק, ובגביע שלישי ברציפות הדאבל היחיד בהיסטוריה מחוץ לסלטיק ורינג’רס. שוב הישג היסטורי, כשהפעם האחרונה שזה קרה, מחוץ לגזלאגו הייתה במאה הקודמת. הוא המשיך לחקוק את שמו בהיסטוריה עם אליפות שנייה ברציפות, הקבוצה היחידה שעשתה זאת מאז דאמברטון בשנתיים הראשונות של הליגה.
הוא הוסיף עוד גביע ב-1986 יחד עם זכייה בגביע הליגה, לפני שעבר למנצסטר יונייטד, באותה שנה. כאמור מאז שעזב עד היום, רק סלטיק ורינג’רס זכו באליפויות. בקיץ 1986 מונה לזמן קצר למאמן נבחרת סקוטלנד במונדיאל 1986 לאחר שהמאמן הקודם נפטר מהתקף לב, הוא הוגרל לבית קשה עם מערב גרמניה, דנמרק ואורוגוואי, וסיים במקום האחרון עם נקודה בלבד, שער אחד ושלושה שערי חובה.

המשימה: להוריד את ליברפול מכס המלכות

פרגוסון הגיע ב-1986 ליונייטד שהייתה אמנם עם שבע אליפויות בעבר, אך היא הייתה קבוצה בינונית וכשהגיע אליה, היא הייתה במקום ה-21 בטבלה, אחד לפני האחרון. למרות המיקום פרגוסון הציב מטרה גבוהה כשהכריז שהוא יוריד את ליברפול מכס המלכות שלה. באותה תקופה ליונייטד כאמור היו שבע אליפויות מול 16 של ליברפול, שבהמשך תוסיף עוד שתי אליפויות לפני אליפות של יונייטד.
הוא הצליח לייצב את הקבוצה והביא אותה למקום ה-11. בשנים הראשונות הוא לא הצליח להרים את הקבוצה מעבר לכך למרות רכש רב של שחקנים טובים, ושלט הונף באצטדיון: “שלוש שנים של תירוצים וזה עדיין חרא… טא-רה פרגי”.
פרגוסון התחיל את ההתאוששות שלו ממה שהגדיר כ”תקופה האפלה שלו ביונייטד”, במשחק גביע הליגה באותה העונה מול נוטינגהאם פורסט שהייתה בתקופה הפוכה מיונייטד, והייתה פייבוריטית ברורה. יונייטד שהגיעה למשחק אחרי שבעה משחקים ללא ניצחון, הדהימה וניצחה 0:1, והמשיכה כל הדרך לזכייה בגביע הליגה שהצילה את הקריירה של פרגוסון ושינתה את הכיוון של כל המועדון.

אלכס פרגוסון - האיש ששינה את מסלול ההיסטוריה (קרדיט תמונה: Daily Mail Online)
אלכס פרגוסון – האיש ששינה את מסלול ההיסטוריה (קרדיט תמונה: Daily Mail Online)
תואר אירופי ראשון לאלכס פרגוסון עם יונייטד

למרות גביע הליגה, המשיכו להישמע קריאות לפטר את פרגוסון כשיונייטד המשיכה לא להתמודד עם תארים משמעותיים. בעונת 1989/90 הוא זכה בגביע האנגלי הראשון, ושנה אח”כ זכה פרגוסון בתואר האירופי השני שלו והראשון עם יונייטד אחרי ניצחון 1:2 על ברצלונה בגמר גביע המחזיקות.
השינוי המשמעותי ביותר הגיע בעונת 1992/93 עם החתמתו של אריק קאנטונה, התרוממה יונייטד מהמקום העשירי אל הפסגה לאחר ניצחון בדקה ה-97 על שפילד וונסדי שהעניקה את הכינוי “פרגי טיים” לדקות הסיום של כל משחק. מכאן יונייטד לא עצרה וזכתה בשבע אליפויות באותו עשור. פרגוסון הוסיף זכייה דרמטית בליגת האלופות, אחרי שני שערים מול באיירן מינכן בתוספת הזמן בגמר.

פרגוסון וקאנטונה (קרדיט תמונה: talkSPORT)
פרגוסון וקאנטונה (קרדיט תמונה: talkSPORT)

ב-2003 הביא פרגוסון ליונייטד לקבוצה את מי שיהפוך לאחד השחקנים הגדולים בהיסטוריה של הכדורגל, כריסטיאנו רונאלדו. בעונת 2007/08 הוסיף עוד אליפות אירופה, אחרי עוד ניצחון דרמטי. הפעם בדו קרב פנדלים בגמר כל אנגלי מול צ’לסי במוסקבה הקפואה, עם ההחלקה הידועה של ג’ון טרי שמנעה ניצחון של צ’לסי.

אלכס פרגוסון עם רונאלדו הצעיר - האופנה, היסטריה, השאר היסטוריה (קרדיט תמונה: TheAthletic)

מסטיק בכמעט חצי מיליון ליש”ט

בעונת 2010/11 הצליח להגשים את מה שאמר ביום הראשון שלו בקבוצה, כשזכה באליפות ה-19 ועקף את ליברפול שלא זכתה באליפות מאז 1990, ונשארה על 18 אליפויות. ב-8 במאי 2013 הודיע פרגוסון על פרישה מאימון בגלל דיכאון של אשתו, עם 13 אליפויות, שתי אליפויות אירופה, כס המלכות של אנגליה וסה”כ 38 תארים במדי יונייטד.
הוא זכה לכבוד כשהיציע הצפוני באולד טראפורד אצטדיונה של יונייטד נקרא על שמו, מאז שעזב לא הצליחה הקבוצה להתרומם ולא זכתה באליפות מאז, ואפילו הדרדרה למרכז הטבלה בעוד ליברפול זוכה באליפות ראשונה אחרי 29 שנים.

ב-2019 התרחש אירוע ביזארי למדי, פרגוסון לאורך הקריירה נהג ללעוס מסטיק וב-2019, אוהד של סטוק סיטי מולה שיחקה מנצ’סטר יונייטד במשחקו האחרון, מכר את המטסיק האחרון אותו לעס פרגי ב-456 אלף ליש”ט.
אז האם פרגוסון והמסטיק הוא המאמן הגדול בהיסטוריה של הכדורגל? ומה היה קורה עם ההנהלה הייתה נכנעת לאוהדים שקראו לפיטורו?

יציע אלכס פרגוסון באולד טראפורד (קרדיט תמונה: Sky Sports)
יציע אלכס פרגוסון באולד טראפורד (קרדיט תמונה: Sky Sports)
7 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

    אחלה כתבה ניסים
    כיף לקרוא על היסטוריה של אנשים ומועדונים גדולים
    במיוחד שזה ברור ובהיר כלכך
    מעריכים ❤

  2. רענן כותב

    גדול מאמני הכדורגל אי פעם, ובפער אדיר.
    כתבה שעושה כבוד לגדול מכולם, ענק שמחה!!!!!!

  3. אפרים כותב

    כמה זכרונות ילדות מאושרים צפים בי כשאני רואה את האיש הזה, האיש שאחראי על כולם.
    אני לא נכנס לויכוחים של מי מחזיק יותר גדול, אני יודע שעבורי האיש הזה הוא ענק ולא היה ולא יהיה כמותו עוד.

    אני אוהב אותך אלכסנדר פרגוסון!

  4. אדם כותב

    אתה קורא את זה עומד ומוחא כפיים לאלכס אבל גם לשמחה.
    רק מספיק לקרוא את מה שעשה באברדין ולהתפעל שהזויים משווים את גווארדיולה (או כל אחד אחר) אל האיש הזה.
    גודל מאמני הכדורגל בכל הזמנים, גם אתה חסר סר אלכס, כמה שאנחנו מתגעגעים.

  5. דן כותב

    שמעו אני מעריץ של שמחה אבל שזה נופל גם על הנושאים שמעניינים אותי מדובר בעונג צרוף וחוויה. איך נהנתי לקרוא על פרגוסון פרי עטו של שמחה.

    תודה לכל העוסקים במלאכה, לחיי סר אלכס הגדול.

  6. רפאל חדד כותב

    אחת הכתבות היפות והמעניינות שקראתי בתקופה האחרונה.

  7. שון כותב

    כיף של כתבה עשתה לי טוב על הלב והזכירה לי נשכחות בתור אוהד יונייטד שגדל על האיש ועל פועלו. אילו ימים אלה היו… מאז ועד היום שד אדום הודות לסקוטי הזה שתמיד היה הגיבור שלי ותמיד ידענו שלא משנה מי בקבוצה הוא הכוכב האמיתי, כל הפוסטרים בילדות שלי היו שלו ורק שלו !

    תודה שמחה עשית לי מסע בזמן ומעל הכל כאוהד אדוק שרוף ומכור של הקבוצה אפילו חידשת לי קצת על מי שכמעט אי אפשר לחדש. מודה לך מקרב לב.

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן