מועדים לשמחה | האדם שכבש את רומא פעמיים – 105 שנים להולדתו של בוב פייזלי

כיום מנצ’סטר סיטי שולטת כמעט ללא עוררין בליגה הטובה בעולם, לפניה עשתה זאת היריבה העירונית מנצ’סטר יונייטד. בשנות ה-70 וה-80 מי ששלטה בליגה האנגלית, הייתה מוליכת הטבלה הנוכחית, יריבתה הגדולה של מנצ’סטר יונייטד, ליברפול. הרבה מההצלחה של ליברפול נזקפת לזכות אדם אחד, שכל חייו המקצועיים עברו עליו במרסיסייד. בוב פייזלי שנולד היום לפני 105 שנים.

רוברט “בוב” פייזלי, נולד במחוז דורהאם הסמוך לסנדרלנד ב-23 בינואר 1919. פייזלי תיאר מאוחר יותר את מקום הולדתו כ”קהילה מלוכדת בה הפחם הוא המלך, והכדורגל הוא הדת”. הוא החל לככב בקבוצת הכדורגל של בית הספר היסודי אפלטון, שם עזר לקבוצה לזכות ב-17 גביעים. בגיל 14 עזב את בית הספר ועבד ליד אביו במכרה פחם.

30 מייל באופניים

את קריירת הכדורגל הוא התחיל בבישוף אוקלנד אחת מקבוצות החובבים הגדולות באנגליה. הוא חלם לשחק בסנדרלנד ואף ניגש למבחנים, אך נדחה בגלל מבנה גופו הצנום. הוא שיחק שנתיים באוקלנד וב-1939 בגיל 20 חתם בליברפול. הוא נסע עד לליברפול ברכבת כדי לחתום על החוזה, והתחיל את דרכו בקבוצת המילואים של המועדון.

זמן קצר לאחר הגעתו פרצה מלחמת העולם השנייה ופייזלי גויס לחיל התותחנים, אך הוצב בבריטניה עצמה כדי להמשיך לשחק כדורגל. הוא הוצב במחנה בטרפורלי, המרוחק 30 מייל (כ-45  ק”מ) מליברפול, ופייזלי עשה את כל הדרך למשחק הגביע של העיר ליברפול, באופניים, שם הפסיד 4:2 לאברטון שהייתה האלופה האנגלית.

בוב פייזלי כובש את רומא

היחידה שלו הועברה בשלב מסוים למזרח הרחוק, ופייזלי נשאר בבריטניה בשביל הכדורגל, מה שבפועל הציל אותו כשהיחידה נכנעה ליפנים ורבים מהם נפלו בשבי. בשלב מסוים הועבר למצרים, שם עבר הכשרה בירי נגד טנקים. בתקופה בארץ הנילוס, הוא התעסק בענפי ספורט אחרים, ביניהם קריקט, הוקי ומרוצי סוסים.

ב-1943 הועבר לאיטליה שם היה בין החיילים שכבשו את רומא מידי השלטון הפשיסיטי של מוסוליני כשהוא בתוך טנק. ב-1945 חזר אל אנגליה, כשהוצב בלונדון בשכונת וולוויץ’ של ארסנל עליה כתבנו לפני מספר שבועות. בעונת 1945/46 אחרי שחרורו מהצבא חזר לליברפול, אך הליגה עדיין לא חזרה למתכונת רגילה.

שנה לאחר מכן עם חזרת הליגה הפך לשחקן מרכזי בקבוצה שזכתה באליפות ראשונה מאז 1923. הוא המשיך לשחק בקבוצה עד 1954, אז ירדה הקבוצה לליגה השנייה ופייזלי פרש ממשחק פעיל. פייזלי מונה למאמן קבוצת המילואים של המועדון ולמד במקביל פיזיותרפיה. המועדון באותם שנים היה בשנות השפל שלו, שהשתנו עם מינויו של ביל שאנקלי למאמן הקבוצה, כשפייזלי ממונה לעוזרו.

“הייתי כאן בזמנים הקשים, סיימנו במקום השני”

שנקלי ופייזלי עלו בסערה לליגה הראשונה, זכו בשלוש אליפויות, שני גביעים ואפילו תואר אירופי ראשון עם גביע אופ”א ב-1973. בגמר שהתקיים בפורמט של שני משחקים, ניצחה ליברפול בסיכום שני המשחקים 2:3 את בורוסיה מנשנגלדבאך. ב-1974 עזב שנקלי במפתיע את המועדון, והמליץ על פייזלי שלקח את התפקיד בחוסר רצון.

פייזלי התחיל את עבודתו תחת זכוכית מגדלת, כשאף אחד לא מצפה ממנו לשחזר את הישגיו של שנקלי. בעונה הראשונה, הוא התחיל בצורה “צולעת” עבור ליברפול של אותה תקופה כשסיים במקום השני בליגה אחרי דרבי קאונטי. על אותה עונה אמר פעם: “אם לא אכפת לך, אני הייתי כאן גם בזמנים הקשים – פעם אחת סיימנו במקום השני.”

הוא תיקן את זה מיד בעונה שלאחר מכן עם אליפות וגביע אופ”א נוסף אחרי ניצחון בגמר על קלאב ברוז’. השיא הגיע בעונת 1976/77, אז לצד אליפות נוספת, כבש פייזלי את רומא בפעם השנייה. ליברפול הגיעה לגמר גביע אירופה לאלופות הראשון בתולדותיה, אז פגשה שוב את בורוסיה מנשנגלדבאך.

ליברפול שלטה ברוב המשחק, בדרך לניצחון 1:3 ואליפות אירופה ראשונה בהיסטוריה למועדון. אחרי המשחק סיפר פייזלי, כי הוא חזר בזיכרונו לאותו כיבוש של רומא לפני 34 שנים.

בוב פייזלי הראשון בהיסטוריה לזכות בשלוש אליפויות אירופה

שנה לאחר מכן איבדה ליברפול את האליפות לנוטינגהאם פורסט. פייזלי הוביל שוב את הקבוצה לגמר, שם פגשו שוב יריבה שהכירו מגביע אופ”א, קלאב ברוז’. במשחק שנערך באצטדיון וומבלי בלונדון, ניצחה ליברפול 0:1 וזכתה באליפות אירופה שנייה ברציפות. פייזלי המשיך בקבוצה עד 1983, כשהוא מוסיף עוד ארבע אליפויות ואליפות אירופה אחת, אחרי ניצחון 0:1 על ריאל מדריד בגמר ב-1981, עד היום זה ההפסד האחרון של ריאל מדריד בגמר ליגת האלופות.

הזכייה ב-1981 הפכה אותו למאמן הראשון בהיסטוריה שזוכה בשלוש אליפויות אירופה. גם אחרי פרישתו מאימון ב-1983 לא עזב את המועדון והמשיך עוד מספר שנים בתפקידים שונים בליברפול. הוא זכה בעשרים תארים עם ליברפול, והפך את המועדון לאחד הגדולים בעולם.

המאמן האגדי שהותיר חותם יותר מכל אחד אחר על ליברפול אמר פעם: “אם אתה נמצא ברחבה ולא יודע מה לעשות עם הכדור, שים אותו ברשת ואחרי זה נדבר על האפשרויות”. בערוב ימיו חלה באלצייהמר ונפטר ב-14 בפברואר 1996 בגיל 77. אחד משערי אנפילד נקרא על שמו ופסל לכבודו הוקם מחוץ לאצטדיון. ב-2002 נכנס להיכל התהילה של הכדורגל האנגלי.

לנו נותר לשאול, מה היה קורה, אם סנדרלנד הייתה מקבלת את פייזלי?

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן