מועדים לשמחה | האנגלי המעוטר בהיסטוריה – פיל ניל חוגג 73

כתבתי השבוע על קווין קיגן שהיה שותף לזכייה הראשונה בהיסטוריה של ליברפול באליפות אירופה. מי שהחליפו היה קני דלגליש שהפך לאגדת ליברפול ובארונו נמצאים שלושה גביעי אירופה ושש אליפויות אנגליה. אבל היה שחקן אחד שהיה שותף לכל התקופה המדהימה הזו של ליברפול ושמו פיל ניל שחוגג היום את יום הולדתו ה-73. ניל הוא הכדורגלן האנגלי המעוטר בהיסטוריית הכדורגל עם 22 תארים במדי ליברפול, שישה מהם תארים אירופים.

פיל ניל נולד ב-20 בפברואר 1951 באירצ’סטר שבאנגליה, והחל לשחק כמגן ימני בקבוצה המקומית נורת’האמפטון טאון. באותם שנים קבעה הקבוצה שיא לא סימפטי של עליית שלוש ליגות וירידת כל הדרך חזרה תוך תשע שנים בלבד, מסע שנגמר בעונת 1967/68, עונתו הראשונה בקבוצה, כשיחד ירדו בחזרה אל הליגה הרביעית.

פיל ניל מבקיע בגמר גביע אירופה

הוא שיחק בנורת’האמפטון טאון עד אוקטובר 1974. בשש השנים בקבוצה שיחק 187 משחקים והצליח להבקיע 28 שערים למרות היותו מגן. באוקטובר 1974 הפך לרכש הראשון של מאמנה הטרי של ליברפול בוב פייזלי. חודש אחרי החתמתו הוא ערך את הופעת הבכורה שלו בקבוצה בדרבי קשוח מול אברטון, כשהוא פותח בהרכב בהפתעה ועזר לקבוצה לשמור על שער נקי ולסיים משחק ב-0:0.

הוא הצטיין גם כמגן שמאלי, אבל עיקר הצלחתו הייתה כמגן ימני והוא בלט ביכולתו המופלאה להבקיע שערים חשובים למרות עמדתו האחורית. חודש לאחר משחקו הוא התחיל רצף אדיר של 365 משחקים רצופים בהם שיחק, רצף שנקטע ב-1983 בגלל פציעה קלה. בעונת 1975/1976 זכה בתארים הראשונים שלו עם הקבוצה, כשליברפול זוכה באליפות כשהיא מסיימת נקודה מעל קווינס פארק ריינג’רס, וניצחה את קלאב ברוז’ בגמר גביע אופ”א.

עונה לאחר מכן הקבוצה זכתה באליפות נוספת והוסיפה לארון את התואר החשוב מכולם אליפות אירופה, כשניל מבקיע את השער השלישי בגמר מול בורוסיה מנשנגלדבך הגרמנית. ליברפול אמנם איבדה את האליפות עונה לאחר מכן, אבל זכתה באליפות אירופה נוספת.

22 תארים עם ליברפול

ב-1976 הוא זומן גם לנבחרת אנגליה, כשגם שם משחק הבכורה שלו היה ב”דרבי”, מול ווילס שנגמר גם הוא ב-0:0. בנבחרת הוא שיחק לאורך השנים 50 משחקים, השתתף בשני טורנירים גדולים (יורו 1980 ומונדיאל 1982) והבקיע חמישה שערים.

הוא המשיך לככב בליברפול שפשוט זללה תארים בלי הגבלה. הוא זכה בשמונה אליפויות, ארבע אליפויות אירופה ועוד שמונה תארים שונים. בגמר גביע אירופה לאלופות מול רומא ב-1984 הוא העלה את ליברפול ליתרון בדקה ה-13, רומא השוותה בדקה ה-44 וניל דייק גם מהנקודה הלבנה בדו קרב הפנדלים, בו ניצחו האדומים וזכו בגביע בפעם הרביעית.

שנה לאחר מכן מונה ניל לקפטן הקבוצה שהגיעה שוב אל גמר גביע אירופה לאלופות, הפעם מול יובנטוס. הגמר שידוע בעיקר בגלל אסון הייזל, בו נמחצו למוות 39 אוהדי יובנטוס בעקבות התפרעות של אוהדי ליברפול שגרמה להרחקת האנגליות מאירופה לחמש שנים, מה שקטע את הפריחה האדירה באירופה.

פיל ניל שחקן – מאמן

זמן קצר לאחר פתיחת העונה הבאה, עזב ניל את הקבוצה לאחר שקני דלגליש שחקן הקבוצה האגדי, מונה לתפקיד המאמן וניל החל לאבד את מקומו בהרכב.

הוא חתם בבולטון מתחתית הליגה השלישית כשחקן – מאמן, תפקיד אותו מילא עד 1989 אז פרש ממשחק אך נשאר כמאמן הקבוצה עד 1992. בעונה הראשונה שלו כמאמן ירדה הקבוצה לליגה הרביעית, אך חזרה שנה לאחר מכן. במהלך השנים הוא הצליח לייצב את הקבוצה כקבוצת צמרת בליגה השלישית, ואף זכה איתם בגביע הליגות הנמוכות באנגליה. ב-1992 פוטר לאחר מספר ניסיונות לעלות ליגה.

אחרי בולטון הוא התגייס למשימה לאומית, ומונה לעוזר המאמן של נבחרת אנגליה, שנכשלה לעלות למונדיאל 1994. הוא ספג ביקורת קשה על תפקודו, ופוטר יחד עם המאמן גראהם טיילור ועוזרי המאמן האחרים. הוא המשיך באוקטובר 1993, אל קובנטרי סיטי ששיחקה בפרמייר ליג והצליח לסיים איתה במקום ה-11, אך שנה לאחר מכן נקלע למאבקי התחתית ושוב פוטר.

עד פרישתו מאימון ב-1998 הוא עבר בקארדיף סיטי כמאמן ראשי, ועוזר מאמן במנצ’סטר סיטי (למעט חודשיים בהם הסתבך כמאמן ראשי בתחתית הליגה השנייה) ובפיטרבורו יונייטד מהליגה הרביעית.

לאן היו מגיעים ליברפול וניל לולא אסון הייזל?

3 תגובות
  1. שון כותב

    תודה, לא הכרתי אפילו

  2. אוהד כותב

    אני אוהד ליברפול שנים ולא הכרתי אותו. איזה כיף ללמוד ולהזכר בשנים היפות ההן, אמן שיחזרו במהרה

  3. סקאוזר אוכל שדים אדומים כותב

    אין על שמחה

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן