מועדים לשמחה | המאמן שידע לקום מהאסון – 66 שנה להתרסקות המטוס של תינוקות באזבי

יש רגעים בחיים שהם הרבה מעבר לספורט. הרגשנו את זה כאן בישראל עם הטירוף שהתרחש סביב המחווה הפשוטה של שגיב יחזקאל לחללי טבח שמחת תורה ול-136 החטופים שנמצאים אצל ארגון הטרור חמאס. לעומת זאת יש רגעים שהאסונות חודרים אל הספורט עצמו, כמו אסון הילסבורו והייזל שריסקו את ליברפול, המועדון ששלט ביד רמה בכדורגל האנגלי והאירופי, בו נהרגו עשרות אוהדים ביציעים.

מספר פעמים לאורך היסטורית הכדורגל הטרגדיה הייתה של הספורטאים עצמם. קבוצת הכדורגל טורינו שהייתה אחת המובילות באיטליה, התרסקה כולה בטיסה חזרה ממשחק ידידות בפורטוגל ב-1949 ולא באמת התאוששה עד היום. לעומת זאת, נבחרת זמביה שהתרסקה ב-1994, התאוששה 18 שנה מאוחר יותר עם זכייה באליפות אפריקה ב-2012. לאסון שהתרחש היום לפני 66 שנה, יש דווקא סיום מתוק ומהיר, הרבה בזכות מאמן אחד שגידל שני דורות של מנצ’סטר יונייטד.

מאט באזבי מגיע למנצ’סטר יונייטד

עד 1945 היו למנצ’סטר יונייטד שתי אליפויות בלבד, ומעל שלושים שנה עברו מאז האליפות האחרונה ב-1911. באותם שנים היא הייתה לרוב במרכז הטבלה, לצד רגעי שפל בהם כמעט הידרדרה עד לליגה השלישית. ב-1939 הושבתה הליגה האנגלית בגלל מלחמת העולם השנייה, במהלכה הופצץ האולד טראפורד בידי כוחות הנאצים והושמד לחלוטין.

לקראת חזרת הליגה ב-1945 מונה למאמן מנצ’סטר יונייטד מאט באזבי, מאמן צעיר בן 36 שאת קריירת המשחק שלו העביר דווקא בשתי היריבות הגדולות של השדים האדומים, מנצ’סטר סיטי וליברפול. זמן קצר לאחר מכן קיבל הצעה מליברפול, אך דחה אותה בגלל שכבר סיכם במנצ’סטר. מיד עם הגעתו לקבוצה הוא התחיל במהפכה בקבוצה, קנה שחקנים חדשים ומינה לעוזרו את ג’ימי מרפי שילווה אותו ב-25 השנים הבאות.

אליפות ראשונה מאז 1911

לעומת אלכס פרגוסון עליו כבר כתבנו, ההצלחה של באזבי הייתה מיידית. הוא אמנם לא הצליח לזכות באליפות בחמש השנים הראשונות בקבוצה, אך סיים עם הקבוצה שכאמור בילתה את רוב שנותיה בין מרכז הטבלה אל הימצאות הליגה השנייה. בשנותיו הראשונות הצליחה הקבוצה לסיים ארבע פעמים במקום השני, והצליח להוסיף זכייה אחת בגביע ב-1948 אחרי ניצחון 2:4 על בלקפול בגמר שהתקיים באצטדיון וומבלי. באותם שנים החל באזבי במגמה של העלאת שחקנים מקבוצת הנוער של המועדון.

בנובמבר 1951 נפגשו היריבות המרות ליברפול ומנצ’סטר יונייטד למשחק באנפילד אצטדיונה של ליברפול. בהרכב שותפו מספר שחקנים צעירים כולל שניים בהופעת בכורה, הבלם בן ה-22 רוג’ר בירן והקשר בן ה-18 ג’קי בלנצ’פלאואר. המשחק נגמר ב-0:0 בלבד, אבל ממנו יצא המונח “תינוקות באזבי” שהטביע הכתב המקומי טום ג’קסון.

תינוקות באזבי המשיכו אל עונה חלומית בסיומה זכו באליפות ראשונה מאז 1911. למרות עונות פחות מוצלחות שהגיעו לאחר מכן, במהלכן ירדה הקבוצה לשיפולי הצמרת המשיך באזבי לשמור על ממוצע גילאים של 21 בקבוצה. לצד שחקנים שהעלה מהנוער כמו בובי צ’רלטון, קנה באזבי את טומי טיילור בן ה-21 מבארנסלי, שיוביל את הקבוצה בשנים הבאות ויהפוך לשחקן עם ממוצע השערים הטוב בהיסטוריה של המועדון עד ימינו.

חצי גמר בגביע אירופה לאלופות

בעונת 1956/57 זכו באזבי והשדים האדומים באליפות נוספת, שהביאה אותם להשתתף במפעל שנוסד שנתיים קודם לכן, גביע אירופה לאלופות. למרות שהמפעל נוסד בעונת 1955/56, ההתאחדות האנגלית אסרה בשנה הראשונה על האלופה שלה להשתתף בו, מה שהפך את יונייטד לאנגלית הראשונה שמשתתפת במפעל היוקרתי. שנה לאחר מכן הקבוצה זכתה בפעם השנייה ברציפות באליפות, עם 103 שערי ליגה, הכי הרבה נקודות בעידן שתי הנקודות (64) ו-28 ניצחונות.

במקביל הקבוצה הצליחה להגיע עד לחצי גמר גביע אירופה לאלופות, שם הפסידה 5:3 בסיכום שני המשחקים לריאל מדריד אלופות אירופה בחמש השנים הראשונות של המפעל. בדרך לשם הקבוצה ניצחה 0:10 את אנדרלכט הבלגית, במה שמהווה עד היום את הניצחון הגבוה בתולדות המועדון.

ב-1 בפברואר נסעו תינוקות באזבי למשחק ליגה באצטדיון ארסנל, הידוע יותר בכינויו הייבורי, אשר שימש כאצטדיונה של ארסנל עד 2006. יונייטד ניצחה 4:5, ונסעה מיד לבלגרד למשחק הגומלין ברבע גמר גביע אירופה לאלופות מול הכוכב האדום בלגרד אחרי ניצחון 1:2 במשחק הראשון. המשחק שהתקיים ב-5 בפברואר נגמר ב-3:3 והקבוצה המריאה למחרת מאושרת חזרה לאנגליה, אחרי העפלה שנייה ברציפות לחצי הגמר.

תינוקות באזבי מתרסקים

הטיסה שהתעכבה בגלל איבוד דרכון של אחד משחקני יונייטד, עצרה לתדלוק במינכן תחת שלג כבד. כשניסו להמריא המטוס נתקל במספר קשיים, והשחקנים פונו מהמטוס. למרות התייעצות עם מהנדס שהורה להשאיר את המטוס ללילה, התעקש הטייס לנסות להמריא והשחקנים חזרו למטוס רבע שעה לאחר שעזבו אותו, כשהם מרגישים לא בטוחים.

המטוס התרסק מיד עם המראתו, פגע בבית מצד אחד בו המשפחה הצליחה לברוח, ובמשאית עם דלק מצד שני שגרמה לפיצוץ אדיר. 21 מ-44 הטסים מתו במקום מתוכם שמונת שחקני הקבוצה: ג’ף בנט, אדי קולמן, דנקן אדוארדס, דיוויד פג, בילי וולן, טומי טיילור, רוג’ר ביירן, מארק ג’ונס. באזבי עצמו נפצע קשה והתנודד מספר חודשים בין חיים למוות, כשעוזרו ג’ימי מרפי מחליף אותו בתפקידו, ומצליח לגרור את הקבוצה עד לגמר גביע האנגלי.

יונייטד קיבלה הזמנה לשחק גם בעונה הבאה בגביע אירופה לאלופות, למרות שסיימה את הליגה במקום התשיעי, אך דחתה אותה בעקבות הלחץ מההתאחדות האנגלית. אחרי שהחלים מהפציעה, חזר באזבי לעמוד על הקווים והחל לבנות את הקבוצה מחדש. לצד בובי צ’רלטון שהיה משרידי הקבוצה הקודמת, הוסיף שחקנים חדשים לקבוצה כמו דניס לאו וג’ורג’ בסט.

סגירת מעגל מושלמת לבאזבי

באזבי הסתובב עם רגשות אשם על מות שחקניו במחשבה שהוביל למותם, רגשות שהובילו אותו להיקשר בצורה חזקה לשחקניו החדשים. ב-1963 הוביל את יונייטד לתואר ראשון מאז האסון, עם זכייה בגביע האנגלי אחרי ניצחון 1:3 בגמר מול לסטר סיטי. את האליפות הוא החזיר ב-1965, בהפרש שערים מעל לידס יונייטד.

הבטחתי סיום מתוק והוא אכן הגיע. באזבי וחניכיו הוסיפו עוד אליפות ב-1967 וחתמו את הקדנציה הארוכה של באזבי במועדון בצורה המתוקה ביותר שיש, עם ניצחון 1:4 בגמר ליגת האלופות מול בנפיקה ליסבון. בסיום הגמר בו הפכו השדים האדומים לקבוצה האנגלית הראשונה בהיסטוריה שזוכה באליפות אירופה, רצו כל השחקנים וחיבקו את באזבי המרוגש.

באזבי עזב את המועדון בסוף העונה, ויונייטד לא זכתה יותר באליפות אנגליה או באליפות אירופה עד הגעתו של אלכס פרגוסון.

איך ההיסטוריה הייתה נראית אם באזבי היה נענה להצעה מליברפול? איך הייתה ההיסטוריה נראית אם הטייס היה מחכה?

2 תגובות
  1. זיו כותב

    אין כמו שמחה, כתבה נהדרת על נושא שחשוב להמשיך להדהד.

  2. רן כותב

    😢

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן