מטיקי טאקה לפליקי פלאקה | ברצלונה של פליק

הנסי פליק יכול היה לבחור בבאיירן מינכן או צ'לסי לדוגמא אך בחר בברצלונה, וכעת הוא יוצא לעוד הרפתקה אדירה, שיכולה להפוך למסע מופלא או לכישלון שעדיף היה להמנע ממנו מלכתחילה. כתבתם של ניסים חליבה ונועם בוקריס.

ייתכן מאד שרק אוהדי ברצלונה האדוקים זוכרים זאת, אבל כבר ב 2021, כשאת ברצלונה אימן רונאלד קומאן, הרעיון הראשוני של ז’ואן לאפורטה היה למנות לתפקיד המאמן הראשי את האנסי פליק, שהיה אז במגעים ראשוניים עם נבחרת גרמניה לקראת גביע העולם שבקטאר.

פליק שמע את ההצעה של ברצלונה, אמר תודה אך החליט בסופו של דבר לקחת על עצמו את תפקיד המאמן הראשי של ה”מאנשאפט”, זאת לאחר שבמשך שמונה שנים, בין 2006 ל 2014 שימש כעוזר מאמן בנבחרת שנוהלה על ידי יואכים לב.
אחרי 4 טורנירים כעוזר (יורו 2008, מונדיאל 2010, יורו 2012, מונדיאל 2014), פליק החליט שהוא האיש המתאים ביותר בכדי להצעיד את נבחרת גרמניה קדימה.

שישה ימים לאחר הדיווח המצורף, ב 25.05.2021, פליק מונה למאמנה החדש של נבחרת גרמניה.

אחרי שזכה פעמיים באליפות הבונדסליגה עם באיירן מינכן, זאת יחד עם עוד כמה תארים כשהבולט בהם הוא כמובן הזכייה ההיסטורית בליגת האלופות בתקופת הקורונה, הציפיות היו בשמיים!

באיירן מינכן דרסה את בית ב’ (טוטנהאם, אולימפיאקוס, הכוכב האדום בלגרד) עם מאזן מושלם והפרש שערים של 24-5, ולאחר מכן בשלב הנוקאאוט היא דרסה את צ’לסי במפגש כפול (7-1) ולאחר מכן ניצחה את ברצלונה (8-2), ליון (3-0) ופריז סן ז’רמן (1-0) במפגשים בודדים, זאת לאחר שאופ”א החליטו לשנות את המבנה לעונה זו בעקבות נגיף הקורונה.

הנסי פליק בנה מפלצת במינכן, עם כדורגל סוחף ודורסני שזכה לכינוי “פליקי פלאקה” – אך בנבחרת גרמניה הכל השתבש.

הגרמנים הגיעו אל מונדיאל 2022 עם חתיכת קוף על הגב בדמות הדחה מהבתים במונדיאל 2018, ואיש ברחבי העולם לא חזה שהתסריט הלא הגיוני הזה כלל, יחזור על עצמו פעמיים ברציפות.
למרות שהוגרלה לבית קל יחסית עם ספרד, יפן וקוסטה ריקה – נבחרת גרמניה הודחה בבושת פנים כשסיימה במקום השלישי בבית, כשנבחרת יפן המפתיעה מעפילה אל השלב הבא מהמקום הראשון לאחר שכבשה את אחד השערים השנויים במחלוקת הגדולים ביותר של אותו טורניר.

בעקבות אותה הדחה בלתי נתפסת, הנסי פליק “זכה” להיכנס אל דפי ההיסטוריה כמאמן הראשון אי פעם שמפוטר מתפקיד המאמן הראשי של נבחרת גרמניה.
וכעת, לאחר כ 8 חודשים, הנסי פליק עוזב את החממה הגרמנית, ויוצא אל הרפתקה גדולה וחדשה בחייו, כזו שמלווה עם המון רעש תקשורתי והמון ציפיות באחד המועדונים הלחוצים בעולם.

בסיס הפליקי פלאקה

הנסי פליק שיחק עם באיירן מינכן במערך של 4-2-3-1 , מערך זה עזר לו לשחק משחק התקפה מגוון ודינמי בצורה א-סימטרית תוך כדי שהוא משתמש בשחקני ההגנה שלו כשחקנים תוקפים שתומכים ומשפיעים על משחק ההתקפה של קבוצתו.

פליק יצר מערך התקפי של 3-1-4-2 :

קו ההגנה (3) – קו ההגנה כלל את צמד הבלמים דיוויד אלאבה וז’רום באוטנג, כשמי שנכנס ביניהם היה קימיש שירד אל קו ההגנה בין הבלמים בעיקר בזכות היכולת שלו להניע את הכדור ולהשתחרר מלחץ אך כמובן גם כעזרה ותמיכה בהתקפות מעבר. מבחינה התקפית פליק נעזר וניצל את היכולות של אלאבה ובואטנג בכדורים ארוכים כדי לנסות ולמצוא שחקני התקפה שנעים לעומק.

קו קישור אחורי (1) – את קו הקישור האחורי תפס לבדו לאון גורצקה/טיאגו אלקנטרה, מי מהם ששיחק היה נקודת הציר של המשחק של באיירן מינכן, עם תמיכה בהתקפה מהחלק האחורי עם האחריות על הנעת הכדור מצד אל צד במשחק ההתקפה, וכשבאיירן מינכן שיחקה התקדמה במעלה המגרש, הקבוצה החלה לשחק עם דאבל פיבוט.

קו קישור קדמי (4) – את רביעיית הקישור הקדמי מרכיבים בעצם כל שחקני הקו, המגנים אלפונסו דיוויס ובנג’מין פאבארד מרווחים לכיוון הקו , וכתוצאה מכך גנאברי וקומאן (בהתאמה) נכנסים פנימה כדי לאפשר למגנים את השטחים, וכך גנאברי וקומאן יכלו להכנס בדריבל או להתמקדם באיזור ההאלף-ספייס ולאיים על שער היריבה עם בעיטות מרחוק.

קו התקפה (2) – את קו ההתקפה השלימו רוברט לבנדובסקי ותומאס מולר.
מולר נע במשחק ההתקפה של באיירן בצורה חופשית ועצם התנועה שלו פינתה שטחים ללבנדובסקי שאפשרה לחבריו להזין אותו בכדורים לאיזור הרחבה.

בעזרת העמידה הזו פליק הצליח ליצור גיוון רחב במשחק ההתקפה של באיירן מינכן: המגנים שעולים גבוה, שחקני הכנף שנכנסים לאמצע הן בלי הכדור והן בדריבל עם רגל הפוכה כדי לאיים על השער עם בעיטות מרחוק, הכדורים הארוכים של הבלמים לכיוון הקווים, תנועות העומק של לבנדובסקי והמשולשים בקווים שמולר יוצר כדי לייצר יתרון מספרי, כל אלו מעידים על מאמן שיודע למצוא את הפתרונות המתאימים ולהשתמש בכלים ההתקפיים העומדים ברשותו.

בנוסף, פליק הציג עם באיירן מינכן משחק לחץ חסר פשרות!
הקבוצה שלו לחצה בלי הרף את היריבות שלה והצליחה לתרגם לא פעם את משחק הלחץ הזה לשערים.

המאמן הגרמני לחץ בשיטה של 4-2-3-1 כאשר רביעיית ההגנה עומדת גבוה וצפוף כדי לסגור את הכדורים הארוכים שנבעטים אל עבר חלוצי היריבה. אחד המגנים במידת הצורך מתנתק מהרביעייה כאשר הכדור מגיע לצד שלו ויוצא גבוה יותר, מי שמחפה עליו ועומד לפני קו ההגנה הם צמד הקשרים שתפקידם לחפות על הקווים ולהשתלט על הכדורים השניים (הכדורים שחזרו מקו ההגנה שלהם).

רביעיית ההתקפה שנותרה מנסה לבודד את הבלמים או המגנים ולא לאפשר להם להעביר את הכדור לצד השני , במידה והצליחו לבודד הם סוגרים ביחד לכיוון הכדור וכאשר הצליחו לחטוף אותו הם מכניסים את הכדור לכיוון הרחבה כמה שיותר מהר.

איך זה יכול להראות בברצלונה?

תחילה חשוב לדעת: נכון לרגע זה, לא היו שיחות בין פליק לאנשי ברצלונה בגזרת הרכש לעונה הבאה.
במועדון עדיין עובדים קשה מאד בכדי להגיע למצב בו הפייר פליי הפיננסי ותקרת השכר הספרדית יאפשרו להם לבצע רכישות משמעותיות, כשהשם הבולט ביותר כרגע הוא זה של ג’ושוע קימיש, שמסיים חוזה ב 2025, נמצא בצומת דרכים מול באיירן מינכן שלא מוכנה לשדרג את שכרו, וייתכן שהשחקן עצמו יהיה מעוניין מאד במעבר, בעיקר שזה אומר שהוא יזכה להתאחד עם מאמנו לשעבר.

ישנם גם שמותיהם של ג’רמי פרימפונג, לו יש סעיף שחרור בסך של 40 מיליון אירו מבאייר לברקוזן, ולאחרונה גם שמו של לואיס דיאס של ליברפול.
בנוסף, נכון לרגע לא ידוע האם צמד הז’ואאים, קאנסלו את פליקס ימשיכו.

בהנחה שברצלונה תצליח להנחית את קימיש בלבד, וגם אם פרימפונג יגיע במקום קאנסלו או שהפורטוגלי יישאר, אפשר לשער שאנו נזכה לראות את ברצלונה משחקת ב 4231 של פליק, שיהיה מועדף על מערך ה 433 שדורש קשר אחורי טבעי, מה שאין בברצלונה.

 

על הנייר ההרכב הראשון יכול להראות כך.
לפליק יהיה גיוון רב בבחירותיו וברוטציה שלבטח יצטרך לעשות בעונת כדורגל עמוסה, וכך לדוגמא הוא יוכל לשחק עם משולשי קישור שונים שיכולים לייצר בכל פעם דינמיקה אחרת לחלוטין.

קישור של קימיש ודה יונג כפיבוטים ולפניהם גונדואן יעניק לברצלונה דומיננטיות אדירה במרכז השדה, וגם את היכולת לעשות רוטציות בין השחקנים עצמם ולנוע בין מערך ה 4231 ל 433.

כמובן שפליק יוכל לשחק גם עם דה יונג, גונדואן ופדרי כ 10, מה שיעניק לקבוצה את היכולת לשבור קווים בקלות יתרה.
שחקן כמו פרמין לופס הפעלתן, להערכתי אחד הכוכבים העולים הגדולים של הקבוצה, יהפוך את ברצלונה לקבוצה מסוכנת מאד בשליש ההתקפי, כשלופס הוכיח שיש לו את חוש לכיבוש שערים, אם זה בבעיטה מרחוק ואם זה באחד הדברים שפליק הכי אוהב בשחקניו – התנועה ללא כדור אל האיזורים המסוכנים ורחבת היריבה.

האופציות רבות.

עם הכדור ברשותה, ברצלונה יכולה להראות כך.

עם צמד בלמים מוליכי כדור איכותיים, ושחקן טכני וחכם כמו קימיש ביניהם, ברצלונה תוכל להיות אחת מקבוצות הבילדאפ האיכותיות באירופה, עם שלישיית שחקנים שיודעים לספק את הכדור לאיזורים רבים במגרש, אם במסירה קצרה או ארוכה.

צמד המגנים ההתקפיים ירווח את המגרש וידחוף למעלה, כשצמד שחקני הכנף ייכנסו פנימה אל האיזורים המסוכנים ביותר (האלף-ספייס), משם הם יוכלו לכדרר פנימה, לבעוט מרחוק, לייצר לינקאפ עם שחקני הקישור שמאחוריהם, שחקני ההגנה ההתקפיים שבצדדים ושחקני ההתקפה שלפניהם.

ימאל הוכיח העונה שהוא מסוכן מאד על הקו, וייתכן שפליק יוכל לעשות לו את השדרוג הנדרש ולקבל מימאל יותר איומים על השער, הכנסות כדור פנימה וכמובן שערים.
ראפיניה מצד שני הראה העונה שיש לו את מגוון במשחק שלו כששיחק אצל צ’אבי לא פעם כמעין Mezzala – שחקן שנע בין האיזורים של מרכז השדה, הכנף אליה הוא קרוב וכמובן אל תוך ההאלף-ספייס, ובעיקר כשחקן שמתמחה בתנועה ללא כדור אל תוך הרחבה – כאמור, אחד האלמנטים האהובים על פליק.

בהתקפה פליק יחזור לאמן את רוברט לבנדובסקי שרשם עונת כדור זהב תחת המאמן הגרמני, דבר שיכול להעניק לברצלונה את הלבנדובסקי האמיתי שהיא רכשה, אך השחקן הכי מרתק במערך של פליק הוא זה שמשחק לצד לבנדובסקי, המספר 10 החופשי, העמדה של תומאס מולר – חוקר השטחים.

מי שיכול להפוך ל 10 החדש של ברצלונה בעיניי הוא פדרי.

בגלל הפציעות המרובות שלו, לא זכינו לראות יותר מדי את פדרי האמיתי.
לא הייתה עקביות בקריירה שלו עד כה.

אבל פדרי ניחן בהרבה תכונות שיכולות להפוך אותו לציר ההתקפי של ברצלונה.
תחילה, פדרי כשיר הוא מכונת מסירות מפתח.
הוא נמצא באחוזון העליון ביותר בנתון זה מול כל הקשרים בליגות הבכירות באירופה, וכך גם בכל הקשור לסחיבת כדור מתקדמת ומסירות מקדמות.

בנוסף, פדרי הוא חיית האלף-ספייס.
יש לו חוש מיקום אדיר והוא מעורב מאד במשחק בכל הקשור ל:

  • נגיעות בכדור בשליש ההתקפי – 25.9 למשחק | אחוזון 96
  • נגיעות בכדור ברחבת היריבה – 2.41 למשחק | אחוזון 81
  • סחיבות כדור אל השליש ההתקפי – 2.69 למשחק | אחוזון 96
  • סחיבות כדור אל רחבת היריבה – 0.45 למשחק | אחוזון 88
  • קבלת מסירות מקדמות – 4.79 למשחק | אחוזון 91

או אם לפשט זאת במילים פשוטות, פדרי יודע להתמקם בשליש האחרון, זמין מאד למסירות כשהוא נמצא באיזורים גבוהים במגרש, שחקן שיודע לדחוף את הכדור פנימה, ושחקן שיודע איך להיות זמין לקבלת הכדור באיזורים הצפופים ביותר.

נכון, זו הייתה עונה קשה מאד ומאכזבת לפדרי, אך פליק יוכל להיות זה שימקם את פדרי קרוב ללבנדובסקי, ובכך לייצר צמד התקפי חדש שיישען על האינטיליגנציה והטכניקה של הספרדי והסיומת והתנועה ללא כדור של הפולני.

פדרי עוד לא אמר את המילה האחרונה.

כאמור, הנסי פליק מגיע לברצלונה עם רזומה מרשים, פילוסופיה מרתקת שבזכותה בנה את באיירן מינכן הדורסנית עם הפליקי פלאקה הבלתי ניתן לעצירה שלו, אך גם אחרי כישלון מביש עם נבחרת גרמניה והידיעה שלמרות היותו איש מערכת שדורש שקט ושליטה, הוא נכנס אל מועדון כדורגל אותו אפשר להגדיר ביום טוב כמערבלות וביום רע כקרקס, וזאת עם ההבנה שז’ואן לאפורטה שם את קמפיין הבחירות המתקרב שלו על גבו של הגרמני.

האתגר – גדול.
הפוטנציאל – עצום.

פליק יכול היה לבחור בבאיירן מינכן או צ’לסי לדוגמא אך בחר בברצלונה, וכעת הוא יוצא לעוד הרפתקה אדירה, שיכולה להפוך למסע מופלא או לכישלון שעדיף היה להמנע ממנו מלכתחילה.

 

15 תגובות
  1. אלכס כותב

    כמדרידיסטה נהנתי מאוד!
    האתר הזה מספר 1 בפער בלתי סגיר!!!

  2. סארי כותב

    כתבה נהדרת ומרתקת כמו תמיד!

  3. הכפתור של לאפורטה כותב

    הקרם של הקרם של התוכן בישראל זה באלרז.

  4. פדריטו כותב

    תודה

  5. יאיר כותב

    איזה כיף איתכם !

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

    מלךךךך

  7. דן כותב

    כתבה ממש איכותית

  8. ויסקה בארסה ויסקה קטלוניה כותב

    החתמה מרגשת.

    גם שלאפורטה פיטר את קומאן זה היה מסריח אבל הביא את צ׳אבי שהתאים יותר והיה מה שבארסה צריכה בנקודת זמן הזאת והביא אליפות, שיפר את הסגל, התגלח על הצעירים.

    עכשיו שהסגל יותר טוב ובשל הביא מאמן על שזה הרכש הכי טוב שברצלונה יכולה לעשות במצבה הכלכלי, אין ספק שבדרך לאפורטה דרס ובלס כל מה שעמד בדרך אבל בסוף הנשיא פעל לטובת המועדון.

    תראו את הכתבה הזאת, תראו איזה מאמן…אוהדי בארסה נרגשים שוב לקראת העונה הבאה.

  9. משתמש אנונימי (לא מזוהה) כותב

    ניסים ובוקריס זו פצצת האטום של בולרז,

  10. הרנן כותב

    כתבה שהיא מאסטרפיס, מאסטרקלאס.

    תודה רבה על זה.

  11. יורי כותב

    כתבה מטוווווווורפת!
    ❤️💙

  12. דביר כותב

    איזה אתר פסיכי יש לכם !

  13. אבירן כותב

    לאפורטה גאון, הוא הביא את התרופה היחידה לפרויקט השחצני וראוותני של ריאל מדריד המקומבנת ומקושרת.

    פליק יאכל את ריאל שנה הבאה הוא יחסל את אנצ׳לוטי שיבעט בבושה מהברנבאו אחרי שהגרמני יסיים בו את שפטיו… אתם תראו איזו דרמה תהיה בספרד בשנה הבאה.

  14. מעריץ של בולרז כותב

    הייתי שמח ניסים אם בסוף היית מהמר מה לדעתך יקרה הצלחה או כישלון כפרשן

  15. מיכאל קוכמן כותב

    חייב לציין שהעונה הבאה של ברצלונה מאוד מעניינת

השאירו תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם, היא חסויה.

דילוג לתוכן